본 논문의 목적은 루소의 아동기 교육관이 주는 현대 교육에의 의미를 살펴보는데 있다. 루소의 저서 중 에밀을 통해서 아동기 교육을 살펴보고, 자연주의 교육관과 소극적 교육에 대해 고찰하였다. 루소는 교사중심, 지식중심의 전통교육을 비판하고 진보적인 교육사상을 정립시켰다. 계몽주의 시대의 인물이나, 이성보다 자연에 관심을 가지고 인간의 선한 본성에 충실하려 했다. 그는 타고난 자연성을 계발하여 조화로운 시민을 양성하는 것을 아동 교육목적으로 보고...
본 논문의 목적은 루소의 아동기 교육관이 주는 현대 교육에의 의미를 살펴보는데 있다. 루소의 저서 중 에밀을 통해서 아동기 교육을 살펴보고, 자연주의 교육관과 소극적 교육에 대해 고찰하였다. 루소는 교사중심, 지식중심의 전통교육을 비판하고 진보적인 교육사상을 정립시켰다. 계몽주의 시대의 인물이나, 이성보다 자연에 관심을 가지고 인간의 선한 본성에 충실하려 했다. 그는 타고난 자연성을 계발하여 조화로운 시민을 양성하는 것을 아동 교육목적으로 보고, 소극적 교육만이 아동에게 어울리는 교육 방법이라고 강조하였다. 현대 우리 교육의 문제점으로 대두되는 획일적인 교육, 주입식교육, 학력주의, 서열화를 개선하기 위한 방법으로 루소의 아동기 소극적 교육에 대한 내용을 다음과 같이 나누어 살펴보았다. Ⅱ장에서는 루소의 생애와 루소 교육 사상이 형성된 사상적 배경, 루소의 핵심적 교육사상인 자연주의 교육사상에 대해 살펴본다. Ⅲ장에서는 루소의 아동기 교육 사상을 교육목적, 교육내용, 교육방법, 교육평가의 네 측면으로 나누어 고찰한다. 루소가 에밀에서 주장하는 교육의 목표는 인간의 선한 본성을 보호하고 인위적인 환경에 물들지 않은 조화로운 인간 완성이라고 볼 수 있다. 이는 책이나 설교, 훈계가 아닌 행동으로써의 실천과 실습을 통해 가능하다고 강조하며, 감각교육과 신체훈련의 중요성을 설명하고 있다. 이러한 교육 내용과 방법으로 아이다운 자신감을 가진 육체나 정신적으로 모두 건강한 모습의 12세 아이로 성장할 수 있다. Ⅳ장에서는 루소의 교육목적과 교육방법의 의의와 한계, 초등교육에의 시사점을 통해 현대 아동기 교육에 주는 의미를 재조명한다.
본 논문의 목적은 루소의 아동기 교육관이 주는 현대 교육에의 의미를 살펴보는데 있다. 루소의 저서 중 에밀을 통해서 아동기 교육을 살펴보고, 자연주의 교육관과 소극적 교육에 대해 고찰하였다. 루소는 교사중심, 지식중심의 전통교육을 비판하고 진보적인 교육사상을 정립시켰다. 계몽주의 시대의 인물이나, 이성보다 자연에 관심을 가지고 인간의 선한 본성에 충실하려 했다. 그는 타고난 자연성을 계발하여 조화로운 시민을 양성하는 것을 아동 교육목적으로 보고, 소극적 교육만이 아동에게 어울리는 교육 방법이라고 강조하였다. 현대 우리 교육의 문제점으로 대두되는 획일적인 교육, 주입식교육, 학력주의, 서열화를 개선하기 위한 방법으로 루소의 아동기 소극적 교육에 대한 내용을 다음과 같이 나누어 살펴보았다. Ⅱ장에서는 루소의 생애와 루소 교육 사상이 형성된 사상적 배경, 루소의 핵심적 교육사상인 자연주의 교육사상에 대해 살펴본다. Ⅲ장에서는 루소의 아동기 교육 사상을 교육목적, 교육내용, 교육방법, 교육평가의 네 측면으로 나누어 고찰한다. 루소가 에밀에서 주장하는 교육의 목표는 인간의 선한 본성을 보호하고 인위적인 환경에 물들지 않은 조화로운 인간 완성이라고 볼 수 있다. 이는 책이나 설교, 훈계가 아닌 행동으로써의 실천과 실습을 통해 가능하다고 강조하며, 감각교육과 신체훈련의 중요성을 설명하고 있다. 이러한 교육 내용과 방법으로 아이다운 자신감을 가진 육체나 정신적으로 모두 건강한 모습의 12세 아이로 성장할 수 있다. Ⅳ장에서는 루소의 교육목적과 교육방법의 의의와 한계, 초등교육에의 시사점을 통해 현대 아동기 교육에 주는 의미를 재조명한다.
This paper intends to inspect the importance, which Rousseau's philosophy of education in childhood has for the modern education. While reviewing the education in childhood through Emile which is one of the best literatures by Rousseau, naturalism education and the negative education are contemplate...
This paper intends to inspect the importance, which Rousseau's philosophy of education in childhood has for the modern education. While reviewing the education in childhood through Emile which is one of the best literatures by Rousseau, naturalism education and the negative education are contemplated. Rousseau criticized the traditional education of teacher-centered and knowledge-centered learning. Instead, he established the progressive pedagogical philosophy. While he paid attention to nature rather than people or reason in the age of enlightenment, he tried to contribute to the fulfillment of the good nature of human being. He regarded the nurturing of harmonious civilians by developing the born natural features as the goal of children-pedagogy, and advocated only the negative education as the appropriate pedagogical method for children. In the childhood, people should live and behave in accordance to the born nature by excluding the artificiality from the environment to live with nature. As the method to improve and solve the educational problem such as standardized education, the cramming education, the academic snobbism, and orders, the negative education in childhood by Rousseau is closely inspected as follows. Chapter 2 deals with the life of Rousseau, the background of his pedagogical philosophy, and the naturalism education as his core educational philosophy. Chapter 3 reviews the pedagogical thought of Rousseau by dividing into 4 aspects : the goal, content, method and assessment of education. The goal of education, which Rousseau asserted in Emile, is to protect the good human nature, and to complete the harmonious human being, without being affected by environment. Rousseau emphasized that this could be realized via practice and execution, not via book, preaching, or admonition, and explained the importance of sensibility education and the body training. By using this education content or method, children can grow to be 12 year old one with the confidence as children, physically and mentally in good shape. Chapter 4 lightens the significance which the pedagogical vision or philosophy of Rousseau has for the modern education by considering importance and limitation of educational goal and method, suggested by Rousseau.
This paper intends to inspect the importance, which Rousseau's philosophy of education in childhood has for the modern education. While reviewing the education in childhood through Emile which is one of the best literatures by Rousseau, naturalism education and the negative education are contemplated. Rousseau criticized the traditional education of teacher-centered and knowledge-centered learning. Instead, he established the progressive pedagogical philosophy. While he paid attention to nature rather than people or reason in the age of enlightenment, he tried to contribute to the fulfillment of the good nature of human being. He regarded the nurturing of harmonious civilians by developing the born natural features as the goal of children-pedagogy, and advocated only the negative education as the appropriate pedagogical method for children. In the childhood, people should live and behave in accordance to the born nature by excluding the artificiality from the environment to live with nature. As the method to improve and solve the educational problem such as standardized education, the cramming education, the academic snobbism, and orders, the negative education in childhood by Rousseau is closely inspected as follows. Chapter 2 deals with the life of Rousseau, the background of his pedagogical philosophy, and the naturalism education as his core educational philosophy. Chapter 3 reviews the pedagogical thought of Rousseau by dividing into 4 aspects : the goal, content, method and assessment of education. The goal of education, which Rousseau asserted in Emile, is to protect the good human nature, and to complete the harmonious human being, without being affected by environment. Rousseau emphasized that this could be realized via practice and execution, not via book, preaching, or admonition, and explained the importance of sensibility education and the body training. By using this education content or method, children can grow to be 12 year old one with the confidence as children, physically and mentally in good shape. Chapter 4 lightens the significance which the pedagogical vision or philosophy of Rousseau has for the modern education by considering importance and limitation of educational goal and method, suggested by Rousseau.
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