계획된 행동이론(TPB)을 적용한 저소득층 아동의 구강보건증진 프로그램 효과 Effects of oral health promotion program of children with low socio-economic status : an application of the Theory of Planned Behavior(TPB)원문보기
본 연구는 계획된 행동이론(TPB) 모형을 기본모형으로 하고 모형의 예측력을 높이기 위해 과거구강건강행동을 추가한 저소득층 아동의 구강건강행동 예측모형을 설정하여 모형의 적합성을 검증하고, 저소득층 아동에게 제공된 구강보건교육 프로그램의 효과를 확인하고자 하였다. 인천광역시에 위치한 지역아동센터 20개소를 이용하는 초등학생 501명을 대상으로 구강보건교육프로그램을 제공하고 자료를 수집하여, SPSS 12.0과 ...
본 연구는 계획된 행동이론(TPB) 모형을 기본모형으로 하고 모형의 예측력을 높이기 위해 과거구강건강행동을 추가한 저소득층 아동의 구강건강행동 예측모형을 설정하여 모형의 적합성을 검증하고, 저소득층 아동에게 제공된 구강보건교육 프로그램의 효과를 확인하고자 하였다. 인천광역시에 위치한 지역아동센터 20개소를 이용하는 초등학생 501명을 대상으로 구강보건교육프로그램을 제공하고 자료를 수집하여, SPSS 12.0과 AMOS 5.0을 사용하여 상관분석, 다중회귀분석, 구조방정식모형분석 및 paired t-test, 교차분석( 검증)을 시행하였다. 특정문항을 통해 직접적으로 측정한 TPB 변수를 적용한 예측모형1의 구조방정식모형분석 결과 대부분의 적합지수(=131.697, df=70, /df=1.881, p=.000, GFI=.964, AGFI=.946, RMR=.044, NFI=.943, NNFI=.964)가 적합수준을 만족하여 전반적으로 적합한 모형으로 평가되었다. 예측모형1의 검증에서 아동의 구강건강행동 의도가 주관적 규범과 구강건강행동에 대한 태도, 인지된 행동통제, 과거구강건강행동에 의해 유의하게 설명되었고, 2주 후의 구강건강행동은 과거구강건강행동과 구강건강행동 의도에 의해 예측되는 것으로 나타났다. 신념을 기초로 간접적으로 측정한 TPB 변수를 적용한 예측모형2의 적합도를 검증한 결과(=185.298, df=97, /df=1.910, p=.000, GFI=.955, AGFI= .937, NFI=.927, NNFI=.955), 대체로 양호한 모형으로 평가되었다. 예측모형2에서 아동의 구강건강행동에 대한 의도는 구강건강행동에 대한 태도, 주관적 규범, 인지된 행동통제와 과거구강건강행동에 의해 설명되었고, 2주 후의 구강건강행동의 실천은 과거구강건강행동과 구강건강행동 의도에 의해 유의하게 설명되었다. 구강보건교육 프로그램의 효과를 분석한 결과 직접적 또는 간접적으로 측정된 모든 TPB 변수들의 측정값이 교육 후에 유의하게 증가하였으며, 구강건강행동, 구강위생관리능력지수, 구강건강 지식도의 유의한 증가를 확인하였고, 평상시 칫솔질의 빈도(3회 이상)와 칫솔질 실천방법(회전법), 소요시간(2분 정도 또는 그 이상)에 대한 행동의 변화도 확인할 수 있었다. 이상의 연구결과, 저소득층 아동의 구강건강행동의 예측모형으로써 TPB 모형의 적합성이 입증되었고, 구강보건교육 프로그램의 효과가 확인되었으므로 이 결과를 기반으로 구강건강 불평등 계층의 아동의 구강건강증진을 위해서는 저소득층 아동이 주로 이용하는 지역아동센터를 대상으로, 교육효과와 실현가능성을 고려하여 2회 정도의 방문으로 진행되는 구강보건교육 프로그램을 개발․적용하고 평가해야 할 것으로 사료되었다.
본 연구는 계획된 행동이론(TPB) 모형을 기본모형으로 하고 모형의 예측력을 높이기 위해 과거구강건강행동을 추가한 저소득층 아동의 구강건강행동 예측모형을 설정하여 모형의 적합성을 검증하고, 저소득층 아동에게 제공된 구강보건교육 프로그램의 효과를 확인하고자 하였다. 인천광역시에 위치한 지역아동센터 20개소를 이용하는 초등학생 501명을 대상으로 구강보건교육프로그램을 제공하고 자료를 수집하여, SPSS 12.0과 AMOS 5.0을 사용하여 상관분석, 다중회귀분석, 구조방정식모형분석 및 paired t-test, 교차분석( 검증)을 시행하였다. 특정문항을 통해 직접적으로 측정한 TPB 변수를 적용한 예측모형1의 구조방정식모형분석 결과 대부분의 적합지수(=131.697, df=70, /df=1.881, p=.000, GFI=.964, AGFI=.946, RMR=.044, NFI=.943, NNFI=.964)가 적합수준을 만족하여 전반적으로 적합한 모형으로 평가되었다. 예측모형1의 검증에서 아동의 구강건강행동 의도가 주관적 규범과 구강건강행동에 대한 태도, 인지된 행동통제, 과거구강건강행동에 의해 유의하게 설명되었고, 2주 후의 구강건강행동은 과거구강건강행동과 구강건강행동 의도에 의해 예측되는 것으로 나타났다. 신념을 기초로 간접적으로 측정한 TPB 변수를 적용한 예측모형2의 적합도를 검증한 결과(=185.298, df=97, /df=1.910, p=.000, GFI=.955, AGFI= .937, NFI=.927, NNFI=.955), 대체로 양호한 모형으로 평가되었다. 예측모형2에서 아동의 구강건강행동에 대한 의도는 구강건강행동에 대한 태도, 주관적 규범, 인지된 행동통제와 과거구강건강행동에 의해 설명되었고, 2주 후의 구강건강행동의 실천은 과거구강건강행동과 구강건강행동 의도에 의해 유의하게 설명되었다. 구강보건교육 프로그램의 효과를 분석한 결과 직접적 또는 간접적으로 측정된 모든 TPB 변수들의 측정값이 교육 후에 유의하게 증가하였으며, 구강건강행동, 구강위생관리능력지수, 구강건강 지식도의 유의한 증가를 확인하였고, 평상시 칫솔질의 빈도(3회 이상)와 칫솔질 실천방법(회전법), 소요시간(2분 정도 또는 그 이상)에 대한 행동의 변화도 확인할 수 있었다. 이상의 연구결과, 저소득층 아동의 구강건강행동의 예측모형으로써 TPB 모형의 적합성이 입증되었고, 구강보건교육 프로그램의 효과가 확인되었으므로 이 결과를 기반으로 구강건강 불평등 계층의 아동의 구강건강증진을 위해서는 저소득층 아동이 주로 이용하는 지역아동센터를 대상으로, 교육효과와 실현가능성을 고려하여 2회 정도의 방문으로 진행되는 구강보건교육 프로그램을 개발․적용하고 평가해야 할 것으로 사료되었다.
The purpose of this study was to analyze the factors influencing the oral health behavior of children with the socio-economic status, and to identify the effects of an oral health education program of children with low socio-economic status. TPB(theory of planned behavior)was applied to build a hypo...
The purpose of this study was to analyze the factors influencing the oral health behavior of children with the socio-economic status, and to identify the effects of an oral health education program of children with low socio-economic status. TPB(theory of planned behavior)was applied to build a hypothetical model for this study. The past oral health behavior was added to the prediction models as a new component to boost the predictability of the models. Study subjects were 501 elementary schoolers who used 20 local children's centers in Incheon Metropolitan City. Data were gathered after an oral health education program was conducted, and SPSS 12.0 and AMOS 5.0 programs were utilized to carry out a correlation analysis, multiple regression analysis, structural equation model analysis, paired t-test and Chi-square test. The findings of the study were as follows: A structural equation model analysis was implemented to analyze the fit of the prediction model 1 by making a direct measurement of TPB variables, and that model turned out to be good in general as all the indexes of it were appropriate(=131.697, df=70, /df=1.881, p=.000, GFI=.964, AGFI=.946, RMR=.044, NFI=.943, NNFI=.964). In the prediction model 1, the children's behavioral intention related to oral health was significantly predicted by subjective norm, attitude to oral health behavior, perceived behavioral control and past oral health behavior. And the past oral health behavior and behavioral intention related to oral health made a prediction of oral health behavior two weeks later. As a result of checking the fit of the prediction model 2 by making a indirect measurement of TPB variables based on belief, the model turned out to be good on the whole since its indexes were appropriate(=185.298, df=97, /df=1.910, p=.000, GFI=.955, AGFI=.937, NFI=.927, NNFI=.955). In the prediction model 2, attitude to oral health behavior, subjective norm, perceived behavioral control and the past oral health behavior made a prediction of oral health behavioral intention. And their actual behavior was significantly predicted by the past oral health behavior and behavioral intention. As a result of evaluating the effects of the oral health education program, the values of every TPB variable were significantly on the rise when the direct and indirect measurement was made, and there was a significant improvement in oral health behavior, PHP index and oral health knowledge. Besides, there was a change in daily toothbrushing frequency(three times or more), toothbrushing method (rolling method) and the length of required time(about two minutes or more). The above-mentioned findings proved the fit of the TPB model as a predictor of the oral health behavior of children with low socio-economic status and the effects of the oral health education program. Given the findings, the development, implementation and evaluation of oral health education programs that cater to local children's centers mainly used by children children from the low-income class are required to promote the oral health of disadvantaged children. To ensure effectiveness and feasibility, the programs should be designed to visit each of the children about twice.
The purpose of this study was to analyze the factors influencing the oral health behavior of children with the socio-economic status, and to identify the effects of an oral health education program of children with low socio-economic status. TPB(theory of planned behavior)was applied to build a hypothetical model for this study. The past oral health behavior was added to the prediction models as a new component to boost the predictability of the models. Study subjects were 501 elementary schoolers who used 20 local children's centers in Incheon Metropolitan City. Data were gathered after an oral health education program was conducted, and SPSS 12.0 and AMOS 5.0 programs were utilized to carry out a correlation analysis, multiple regression analysis, structural equation model analysis, paired t-test and Chi-square test. The findings of the study were as follows: A structural equation model analysis was implemented to analyze the fit of the prediction model 1 by making a direct measurement of TPB variables, and that model turned out to be good in general as all the indexes of it were appropriate(=131.697, df=70, /df=1.881, p=.000, GFI=.964, AGFI=.946, RMR=.044, NFI=.943, NNFI=.964). In the prediction model 1, the children's behavioral intention related to oral health was significantly predicted by subjective norm, attitude to oral health behavior, perceived behavioral control and past oral health behavior. And the past oral health behavior and behavioral intention related to oral health made a prediction of oral health behavior two weeks later. As a result of checking the fit of the prediction model 2 by making a indirect measurement of TPB variables based on belief, the model turned out to be good on the whole since its indexes were appropriate(=185.298, df=97, /df=1.910, p=.000, GFI=.955, AGFI=.937, NFI=.927, NNFI=.955). In the prediction model 2, attitude to oral health behavior, subjective norm, perceived behavioral control and the past oral health behavior made a prediction of oral health behavioral intention. And their actual behavior was significantly predicted by the past oral health behavior and behavioral intention. As a result of evaluating the effects of the oral health education program, the values of every TPB variable were significantly on the rise when the direct and indirect measurement was made, and there was a significant improvement in oral health behavior, PHP index and oral health knowledge. Besides, there was a change in daily toothbrushing frequency(three times or more), toothbrushing method (rolling method) and the length of required time(about two minutes or more). The above-mentioned findings proved the fit of the TPB model as a predictor of the oral health behavior of children with low socio-economic status and the effects of the oral health education program. Given the findings, the development, implementation and evaluation of oral health education programs that cater to local children's centers mainly used by children children from the low-income class are required to promote the oral health of disadvantaged children. To ensure effectiveness and feasibility, the programs should be designed to visit each of the children about twice.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.