요즈음 교육의 화두는 ‘변화와 혁신’이다. 변화와 혁신은 급변하는 교육환경에 효과적으로 대응하는 활동을 요구하는데 이런 전략과 관련된 것이 바로 창의성이다. 창의성은 유아기에 가장 급진적으로 발달하는 것으로 알려져 왔다. 따라서, 본 연구는 유아의 창의성 증진을 위한 독후활동 프로그램을 개발하여 그것이 유아 창의성 발달과 이야기 이해력에 미치는 효과를 알아보고자 하였다. 이러한 연구목적에 따른 연구문제는 첫째, 창의성 증진을 위한 독후활동 프로그램이 유아의 창의성에 영향을 미치는가? 둘째, 창의성 증진을 위한 독후활동 프로그램이 유아의 이야기 이해력에 영향을 미치는가? 이다. 연구대상자는 G시에 위치한 M초등학고 병설유치원의 문해능력을 가진유아 40명을 실험집단과 통제집단에 각각 20명씩 배치하였다. 통제집단은 유치원 현장에서 일반적으로 실시하고 있는 독후활동을 실시한 반면, 실험집단에서는 4-6명의 소그룹 단위로 동화책을 읽은 후 창의성을 증진시킬 수 있는 여러 가지 활동들을 통합적으로 구안하여 적용한 독후활동 프로그램 9차시를 적용 하였다. 본 연구에서 사용된 유아의 창의성 검사 도구는 이경화와 이신동(2003)이 제작한 『통합 창의성 검사』에서 언어영역의 검사만을 사용하였고 이에 따른 하위요인은 상상력, 유창성, 독창성이다. 이해력을 측정하기 위한 검사도구로는 Leslie와 Caldwell(1990)이 만든 Qualitative reading inventory를 김수연(1994)이 만5세용으로 타당화 시킨 검사지를 사용하였다. 검사는 동화책을 읽고 사실질문, 추론질문에 답하도록 구성 되었다. ...
요즈음 교육의 화두는 ‘변화와 혁신’이다. 변화와 혁신은 급변하는 교육환경에 효과적으로 대응하는 활동을 요구하는데 이런 전략과 관련된 것이 바로 창의성이다. 창의성은 유아기에 가장 급진적으로 발달하는 것으로 알려져 왔다. 따라서, 본 연구는 유아의 창의성 증진을 위한 독후활동 프로그램을 개발하여 그것이 유아 창의성 발달과 이야기 이해력에 미치는 효과를 알아보고자 하였다. 이러한 연구목적에 따른 연구문제는 첫째, 창의성 증진을 위한 독후활동 프로그램이 유아의 창의성에 영향을 미치는가? 둘째, 창의성 증진을 위한 독후활동 프로그램이 유아의 이야기 이해력에 영향을 미치는가? 이다. 연구대상자는 G시에 위치한 M초등학고 병설유치원의 문해능력을 가진유아 40명을 실험집단과 통제집단에 각각 20명씩 배치하였다. 통제집단은 유치원 현장에서 일반적으로 실시하고 있는 독후활동을 실시한 반면, 실험집단에서는 4-6명의 소그룹 단위로 동화책을 읽은 후 창의성을 증진시킬 수 있는 여러 가지 활동들을 통합적으로 구안하여 적용한 독후활동 프로그램 9차시를 적용 하였다. 본 연구에서 사용된 유아의 창의성 검사 도구는 이경화와 이신동(2003)이 제작한 『통합 창의성 검사』에서 언어영역의 검사만을 사용하였고 이에 따른 하위요인은 상상력, 유창성, 독창성이다. 이해력을 측정하기 위한 검사도구로는 Leslie와 Caldwell(1990)이 만든 Qualitative reading inventory를 김수연(1994)이 만5세용으로 타당화 시킨 검사지를 사용하였다. 검사는 동화책을 읽고 사실질문, 추론질문에 답하도록 구성 되었다. 자료 분석은 창의성 검증을 위해서는 창의력의 3개 하위 항목을 기준으로 다변량 분산분석(MANOVA)을 실시하였으며, 이야기 이해력 검증을위해서는 일원분산분석(One-way ANOVA)을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 창의성 증진을 위한 독후활동 프로그램을 적용한 실험집단의 창의성 점수가 통제집단보다 높게 나타났다. 구체적으로는 창의성의 하위요인 중 상상력과 독창성은 집단 간 유의미한 차이가 나타났으나, 유창성은 유의미한 차이가 없었다. 둘째, 실험집단의 이야기 이해력은 통제집단보다 유의미한 차이로 높게 나타났다. 본 연구의 결과는 유아들의 창의성과 이야기 이해력을 효과적으로 증진시킬 수 있는 검증된 구체적인 프로그램의 예를 유아교육 현장에 제시했다는 점에 그 의의가 있다.
요즈음 교육의 화두는 ‘변화와 혁신’이다. 변화와 혁신은 급변하는 교육환경에 효과적으로 대응하는 활동을 요구하는데 이런 전략과 관련된 것이 바로 창의성이다. 창의성은 유아기에 가장 급진적으로 발달하는 것으로 알려져 왔다. 따라서, 본 연구는 유아의 창의성 증진을 위한 독후활동 프로그램을 개발하여 그것이 유아 창의성 발달과 이야기 이해력에 미치는 효과를 알아보고자 하였다. 이러한 연구목적에 따른 연구문제는 첫째, 창의성 증진을 위한 독후활동 프로그램이 유아의 창의성에 영향을 미치는가? 둘째, 창의성 증진을 위한 독후활동 프로그램이 유아의 이야기 이해력에 영향을 미치는가? 이다. 연구대상자는 G시에 위치한 M초등학고 병설유치원의 문해능력을 가진유아 40명을 실험집단과 통제집단에 각각 20명씩 배치하였다. 통제집단은 유치원 현장에서 일반적으로 실시하고 있는 독후활동을 실시한 반면, 실험집단에서는 4-6명의 소그룹 단위로 동화책을 읽은 후 창의성을 증진시킬 수 있는 여러 가지 활동들을 통합적으로 구안하여 적용한 독후활동 프로그램 9차시를 적용 하였다. 본 연구에서 사용된 유아의 창의성 검사 도구는 이경화와 이신동(2003)이 제작한 『통합 창의성 검사』에서 언어영역의 검사만을 사용하였고 이에 따른 하위요인은 상상력, 유창성, 독창성이다. 이해력을 측정하기 위한 검사도구로는 Leslie와 Caldwell(1990)이 만든 Qualitative reading inventory를 김수연(1994)이 만5세용으로 타당화 시킨 검사지를 사용하였다. 검사는 동화책을 읽고 사실질문, 추론질문에 답하도록 구성 되었다. 자료 분석은 창의성 검증을 위해서는 창의력의 3개 하위 항목을 기준으로 다변량 분산분석(MANOVA)을 실시하였으며, 이야기 이해력 검증을위해서는 일원분산분석(One-way ANOVA)을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 창의성 증진을 위한 독후활동 프로그램을 적용한 실험집단의 창의성 점수가 통제집단보다 높게 나타났다. 구체적으로는 창의성의 하위요인 중 상상력과 독창성은 집단 간 유의미한 차이가 나타났으나, 유창성은 유의미한 차이가 없었다. 둘째, 실험집단의 이야기 이해력은 통제집단보다 유의미한 차이로 높게 나타났다. 본 연구의 결과는 유아들의 창의성과 이야기 이해력을 효과적으로 증진시킬 수 있는 검증된 구체적인 프로그램의 예를 유아교육 현장에 제시했다는 점에 그 의의가 있다.
“Educational change and renovation" is the issue of these days. The issue needs an effective response to the rapidly changing educational situation and the strategy which is related to this issue is creativity. It becomes known that creativity progress rapidly in young childhood. Therefore, The purp...
“Educational change and renovation" is the issue of these days. The issue needs an effective response to the rapidly changing educational situation and the strategy which is related to this issue is creativity. It becomes known that creativity progress rapidly in young childhood. Therefore, The purpose of this study is to develop an after-reading program and to examine the effect of the program on the development of young children's creativity and comprehension ability. This study focused on the following questions: First, Is the after-reading program effective in enhancing children's creativity? Second, Is the after-reading program effective in enhancing children's comprehension ability? For this study, 40 children who have literacy from the M kindergarten as an annex to the elementary school in G city. They were divided into two groups, an experimental group and a control group. Each group had 20 participants. After-reading fairy tales in small groups of 4~6, the experimental group participated in various activities designed to promote creativity. On the other hand, the control group participated only in an ordinary after-reading program in kindergarten. This experiment was held for nine classes. For the test of children's creativity, the test about linguistic domain, imagination, fluency and originality, from the「Synthetic creativity test」 which was developed by Lee, Kyung wha and Lee, shin dong (2003) was used. For the test for comprehension ability, the「Qualitative reading inventory」 which was developed by Leslie and Caldwell(1990) and modified for 5-year old children by Kim, Su youn(1994) was used. The test is composed to answer the questions about facts and reasoning after reading fairy tales. Data for the creativity verification were analyzed by MANOVA on the basis of three sub-categories of creativity, and for the story understanding ability, One-way ANOVA was used. The result of this study was as follows; First, the score of creativity of the experimental group was higher than the control group. To put it concretely, there was a statistically significant difference between the two groups in terms of imagination and originality, but there was not in terms of fluency. Second, the score of comprehension ability of the experimental group was higher than that of control group. The results of this study is meaningful for the kindergarten education, in terms of presenting a probated and concrete program which is useful to develop children's creativity and comprehensible ability.
“Educational change and renovation" is the issue of these days. The issue needs an effective response to the rapidly changing educational situation and the strategy which is related to this issue is creativity. It becomes known that creativity progress rapidly in young childhood. Therefore, The purpose of this study is to develop an after-reading program and to examine the effect of the program on the development of young children's creativity and comprehension ability. This study focused on the following questions: First, Is the after-reading program effective in enhancing children's creativity? Second, Is the after-reading program effective in enhancing children's comprehension ability? For this study, 40 children who have literacy from the M kindergarten as an annex to the elementary school in G city. They were divided into two groups, an experimental group and a control group. Each group had 20 participants. After-reading fairy tales in small groups of 4~6, the experimental group participated in various activities designed to promote creativity. On the other hand, the control group participated only in an ordinary after-reading program in kindergarten. This experiment was held for nine classes. For the test of children's creativity, the test about linguistic domain, imagination, fluency and originality, from the「Synthetic creativity test」 which was developed by Lee, Kyung wha and Lee, shin dong (2003) was used. For the test for comprehension ability, the「Qualitative reading inventory」 which was developed by Leslie and Caldwell(1990) and modified for 5-year old children by Kim, Su youn(1994) was used. The test is composed to answer the questions about facts and reasoning after reading fairy tales. Data for the creativity verification were analyzed by MANOVA on the basis of three sub-categories of creativity, and for the story understanding ability, One-way ANOVA was used. The result of this study was as follows; First, the score of creativity of the experimental group was higher than the control group. To put it concretely, there was a statistically significant difference between the two groups in terms of imagination and originality, but there was not in terms of fluency. Second, the score of comprehension ability of the experimental group was higher than that of control group. The results of this study is meaningful for the kindergarten education, in terms of presenting a probated and concrete program which is useful to develop children's creativity and comprehensible ability.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.