본 연구의 목적은 스노젤렌 공간이 정신지체 아동의 문제행동에 미치는 영향을 알아보는데 있으며 이를 위해 특수학교에 재학 중인 학생 2명을 대상자로 선정하였다. 단일대상연구 중 A1-B1-A2-B2-A3 설계로 15주, 총 45회기 동안 측정하였고, 스노젤렌공간에서 별다른 중재 없이 문제행동을 측정했으며 분석결과는 다음과 같다. 학생1은 손을 빠는 문제 행동을, 학생2는 웅웅거리는 소리를 내는 문제행동을 관찰했고, 스노젤렌공간 적용 초기에는 장애 정도가 다른 두 학생의 문제행동이 감소했다. 하지만, 점차 새로운 환경에 적응 하면서 ...
본 연구의 목적은 스노젤렌 공간이 정신지체 아동의 문제행동에 미치는 영향을 알아보는데 있으며 이를 위해 특수학교에 재학 중인 학생 2명을 대상자로 선정하였다. 단일대상연구 중 A1-B1-A2-B2-A3 설계로 15주, 총 45회기 동안 측정하였고, 스노젤렌공간에서 별다른 중재 없이 문제행동을 측정했으며 분석결과는 다음과 같다. 학생1은 손을 빠는 문제 행동을, 학생2는 웅웅거리는 소리를 내는 문제행동을 관찰했고, 스노젤렌공간 적용 초기에는 장애 정도가 다른 두 학생의 문제행동이 감소했다. 하지만, 점차 새로운 환경에 적응 하면서 문제행동이 기초선 수준으로 회복되었다. 본 연구의 결과를 종합해 볼 때, 장기간 스노젤렌 공간의 적용이 정신지체 아동의 문제행동 감소에 유의한 효과를 보이지 않는 것으로 나타났다.
본 연구의 목적은 스노젤렌 공간이 정신지체 아동의 문제행동에 미치는 영향을 알아보는데 있으며 이를 위해 특수학교에 재학 중인 학생 2명을 대상자로 선정하였다. 단일대상연구 중 A1-B1-A2-B2-A3 설계로 15주, 총 45회기 동안 측정하였고, 스노젤렌공간에서 별다른 중재 없이 문제행동을 측정했으며 분석결과는 다음과 같다. 학생1은 손을 빠는 문제 행동을, 학생2는 웅웅거리는 소리를 내는 문제행동을 관찰했고, 스노젤렌공간 적용 초기에는 장애 정도가 다른 두 학생의 문제행동이 감소했다. 하지만, 점차 새로운 환경에 적응 하면서 문제행동이 기초선 수준으로 회복되었다. 본 연구의 결과를 종합해 볼 때, 장기간 스노젤렌 공간의 적용이 정신지체 아동의 문제행동 감소에 유의한 효과를 보이지 않는 것으로 나타났다.
The purpose of this study was to explore the effect of Snoezelen Space on the problematic behavior of students with Mental Retardation. To achieve this aim, among the students going to a Special School, two male students were selected. The experiment was conducted for 15-weeks, 3 sessions per week, ...
The purpose of this study was to explore the effect of Snoezelen Space on the problematic behavior of students with Mental Retardation. To achieve this aim, among the students going to a Special School, two male students were selected. The experiment was conducted for 15-weeks, 3 sessions per week, and 20 minutes, using a single subject design. It measured the problematic behavior in Snoezelen Space without any treatment. The result of the analysis is as followed. In a new surrounding, their behavior dissapears by degrees. Then, as they were adapted to that environment, they act the same as they did before. As the result, there was no long term effect for reducing the problematic behavior of students of Mental Retardation in the Snoezelen Space.
The purpose of this study was to explore the effect of Snoezelen Space on the problematic behavior of students with Mental Retardation. To achieve this aim, among the students going to a Special School, two male students were selected. The experiment was conducted for 15-weeks, 3 sessions per week, and 20 minutes, using a single subject design. It measured the problematic behavior in Snoezelen Space without any treatment. The result of the analysis is as followed. In a new surrounding, their behavior dissapears by degrees. Then, as they were adapted to that environment, they act the same as they did before. As the result, there was no long term effect for reducing the problematic behavior of students of Mental Retardation in the Snoezelen Space.
주제어
#스노젤렌 정신지체 문제행동 특수체육 특수교육
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.