공동주택의 거주자들이 행복하려면 주거공간이 편안하고 쾌적한 환경이어야 한다. 그러나, 인구의 도시집중과 주택공급의 부족으로 수많은 공동주택이 건설되었고 그에 따른 많은 문제점이 뒤따르게 되었다. 많은 문제점 중에서도, 가장 지속적이고 해결하기 곤란한 문제는 층간소음이라고 할 수 있다. 국민들의 생활 수준이 향상되고 보다 높은 삶의 질을 추구하게 되면서 기존의 공동주택은 거주자들의 요구를 충족시키지 못하고 공동주택의 층간소음은 커다란 사회문제가 ...
공동주택의 거주자들이 행복하려면 주거공간이 편안하고 쾌적한 환경이어야 한다. 그러나, 인구의 도시집중과 주택공급의 부족으로 수많은 공동주택이 건설되었고 그에 따른 많은 문제점이 뒤따르게 되었다. 많은 문제점 중에서도, 가장 지속적이고 해결하기 곤란한 문제는 층간소음이라고 할 수 있다. 국민들의 생활 수준이 향상되고 보다 높은 삶의 질을 추구하게 되면서 기존의 공동주택은 거주자들의 요구를 충족시키지 못하고 공동주택의 층간소음은 커다란 사회문제가 되기에 이르렀다. 층간소음으로 인한 분쟁이 늘어나자 정부에서는 공동주택을 건축할 때 건설사의 공동주택 층간소음 방지기준을 마련하고, 거주자간의 층간소음 방지기준도 마련해 보았지만 공동주택 층간소음의 문제 해결은 요원하기만 하다. 이에 본 연구에서는, 현직에 종사하는 아파트 관리사무소장들을 대상으로 설문조사를 실시한 후 공동주택 층간소음의 실태와 개선방안을 모색해 보았다. 본 연구의 분석에서 얻어진 결론은 다음 네 가지로 요약할 수 있다. 첫째, 거주자간의 층간소음 문제는 대체로 남을 배려할 수 있는 공동체문화의식 부족에 기인한다. 이웃간에 소통이 단절되고, 생활방식이 서로 다른 사람들끼리 이웃하여 살아가는 공동주택에서는 무엇보다도 서로 존중하고 배려해 주는 역지사지의 마음이 절실히 필요하다. 둘째, 공동주택의 관리자는 층간소음에 대한 예방의 중요성과 발생 후 이웃간의 갈등으로 인한 심각성을 자각할 수 있도록 거주자들에게 사전에 적극홍보하고, 층간소음 문제로 인해 지속적으로 갈등을 겪는 거주자가 도움을 요청할 때에는 적극적인 자세로 문제를 해결하기 위해 노력하여야 한다. 셋째, 건설사에서는 주택수요자들의 선호도를 체계적으로 파악하여 본인이 희망하는 성능이 우수한 주택을 구입할 수 있도록 객관적이고 정확한 정보를 제공하고, 법적인 기준 준수를 통한 외형적인 해결책 뿐 아니라 주택의 품질향상을 위하여 노력하여야 한다. 넷째, 정부에서는 층간소음 차단 성능을 현장에서 측정하는 방법으로 검증하여, 기존의 행정 편의적인 처리가 아니라 실질적인 검증 작업을 법제화함으로써 인증제도의 신뢰성을 확보하여야 한다. 그리고 층간소음에 관련한 공익광고나 생활규제법 등 다양한 방법으로 사전에 예방이 될 수 있도록 전 국민을 대상으로 적극적으로 홍보 하여야 한다. 또한, 거주자간 층간소음으로 인한 분쟁을 당사자들의 노력으로 원만히 해결할 수 없을 때에는, 정부의 관계기관에서 보다 근본적인 해결을 위한 명확한 규정을 제시하고 법적기준을 명문화하여야 한다.
공동주택의 거주자들이 행복하려면 주거공간이 편안하고 쾌적한 환경이어야 한다. 그러나, 인구의 도시집중과 주택공급의 부족으로 수많은 공동주택이 건설되었고 그에 따른 많은 문제점이 뒤따르게 되었다. 많은 문제점 중에서도, 가장 지속적이고 해결하기 곤란한 문제는 층간소음이라고 할 수 있다. 국민들의 생활 수준이 향상되고 보다 높은 삶의 질을 추구하게 되면서 기존의 공동주택은 거주자들의 요구를 충족시키지 못하고 공동주택의 층간소음은 커다란 사회문제가 되기에 이르렀다. 층간소음으로 인한 분쟁이 늘어나자 정부에서는 공동주택을 건축할 때 건설사의 공동주택 층간소음 방지기준을 마련하고, 거주자간의 층간소음 방지기준도 마련해 보았지만 공동주택 층간소음의 문제 해결은 요원하기만 하다. 이에 본 연구에서는, 현직에 종사하는 아파트 관리사무소장들을 대상으로 설문조사를 실시한 후 공동주택 층간소음의 실태와 개선방안을 모색해 보았다. 본 연구의 분석에서 얻어진 결론은 다음 네 가지로 요약할 수 있다. 첫째, 거주자간의 층간소음 문제는 대체로 남을 배려할 수 있는 공동체문화의식 부족에 기인한다. 이웃간에 소통이 단절되고, 생활방식이 서로 다른 사람들끼리 이웃하여 살아가는 공동주택에서는 무엇보다도 서로 존중하고 배려해 주는 역지사지의 마음이 절실히 필요하다. 둘째, 공동주택의 관리자는 층간소음에 대한 예방의 중요성과 발생 후 이웃간의 갈등으로 인한 심각성을 자각할 수 있도록 거주자들에게 사전에 적극홍보하고, 층간소음 문제로 인해 지속적으로 갈등을 겪는 거주자가 도움을 요청할 때에는 적극적인 자세로 문제를 해결하기 위해 노력하여야 한다. 셋째, 건설사에서는 주택수요자들의 선호도를 체계적으로 파악하여 본인이 희망하는 성능이 우수한 주택을 구입할 수 있도록 객관적이고 정확한 정보를 제공하고, 법적인 기준 준수를 통한 외형적인 해결책 뿐 아니라 주택의 품질향상을 위하여 노력하여야 한다. 넷째, 정부에서는 층간소음 차단 성능을 현장에서 측정하는 방법으로 검증하여, 기존의 행정 편의적인 처리가 아니라 실질적인 검증 작업을 법제화함으로써 인증제도의 신뢰성을 확보하여야 한다. 그리고 층간소음에 관련한 공익광고나 생활규제법 등 다양한 방법으로 사전에 예방이 될 수 있도록 전 국민을 대상으로 적극적으로 홍보 하여야 한다. 또한, 거주자간 층간소음으로 인한 분쟁을 당사자들의 노력으로 원만히 해결할 수 없을 때에는, 정부의 관계기관에서 보다 근본적인 해결을 위한 명확한 규정을 제시하고 법적기준을 명문화하여야 한다.
For residents of mass housing to be happy, residential areas should have comfortable condition. Overpopulation and house supply shortage, however, have led an increasing number of apartment house constructions hence many problems were followed by. Among many of them, the one that is consistent and d...
For residents of mass housing to be happy, residential areas should have comfortable condition. Overpopulation and house supply shortage, however, have led an increasing number of apartment house constructions hence many problems were followed by. Among many of them, the one that is consistent and difficult to solve is the noise coming from upstairs. In accordance with increased standard of living and people pursuing higher quality of their life, existing mass housing could not make residents' demand satisfied so that noise between floors has become a huge social issue. As conflicts on the noise increases, the government provided standards for the noise prevention to construction company and in between the residents but is has still remained unsolved problem. Hence in this research, current state of the noise and solution are groped after interviewing current managers in control office of apartment house. The conclusions obtained from the analysis of this research can be summarized as following four. Firstly, the noise problem is normally caused by a lack of community culture consciousness. In apartment houses where communication between people lack and different people and different life style coexist, respecting and considering neighbors will help improve the problem. Secondly, apartment house managers should try to make residents to be aware of the importance of preventing such noises and the seriousness on conflicts between neighbors. They should be actively trying to solve the problem when residents, who are having such conflicts because of the noise problem, ask for help. Thirdly, building companies also should systematically realize the preference in demand for houses and provide accurate information for them to buy good houses that consumers want. Furthermore, they should try not only by giving tangible solutions through following law but also by improving the quality of houses. Lastly, the government should test the noiseproof performance in the field in order to ensure the reliability of the certificate system not by an administrative-friendly process but by making the actual verification work a legislation. It should be promoted that the problem to be prevented by the government's public advertise relating the noise or regulation law and so on. Furthermore, if the conflicts can not be resolved easily by all concerned, the government's related institutes' should show clear regulation for fundamental solutions to the problems and stipulate the regulatory basis.
For residents of mass housing to be happy, residential areas should have comfortable condition. Overpopulation and house supply shortage, however, have led an increasing number of apartment house constructions hence many problems were followed by. Among many of them, the one that is consistent and difficult to solve is the noise coming from upstairs. In accordance with increased standard of living and people pursuing higher quality of their life, existing mass housing could not make residents' demand satisfied so that noise between floors has become a huge social issue. As conflicts on the noise increases, the government provided standards for the noise prevention to construction company and in between the residents but is has still remained unsolved problem. Hence in this research, current state of the noise and solution are groped after interviewing current managers in control office of apartment house. The conclusions obtained from the analysis of this research can be summarized as following four. Firstly, the noise problem is normally caused by a lack of community culture consciousness. In apartment houses where communication between people lack and different people and different life style coexist, respecting and considering neighbors will help improve the problem. Secondly, apartment house managers should try to make residents to be aware of the importance of preventing such noises and the seriousness on conflicts between neighbors. They should be actively trying to solve the problem when residents, who are having such conflicts because of the noise problem, ask for help. Thirdly, building companies also should systematically realize the preference in demand for houses and provide accurate information for them to buy good houses that consumers want. Furthermore, they should try not only by giving tangible solutions through following law but also by improving the quality of houses. Lastly, the government should test the noiseproof performance in the field in order to ensure the reliability of the certificate system not by an administrative-friendly process but by making the actual verification work a legislation. It should be promoted that the problem to be prevented by the government's public advertise relating the noise or regulation law and so on. Furthermore, if the conflicts can not be resolved easily by all concerned, the government's related institutes' should show clear regulation for fundamental solutions to the problems and stipulate the regulatory basis.
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