19세기 피아노 음악의 대표적 작곡가인 쇼팽(Frédéric François Chopin, 1810-1849)은 피아노만이 할 수 있는 독특한 기법을 개발하여 피아노의 매력을 최대한으로 살린 작품들을 발표하였다. 그는 당대의 뛰어난 피아니스트로 활동했던 그는 즉흥연주에 일가견을 보였고, 자신의 조국에서 영향을 받은 음악적 특징을 바탕으로 섬세한 감정표현, 풍부한 음향과 리듬, 다양한 음색을 결합시켜 독특한 ...
19세기 피아노 음악의 대표적 작곡가인 쇼팽(Frédéric François Chopin, 1810-1849)은 피아노만이 할 수 있는 독특한 기법을 개발하여 피아노의 매력을 최대한으로 살린 작품들을 발표하였다. 그는 당대의 뛰어난 피아니스트로 활동했던 그는 즉흥연주에 일가견을 보였고, 자신의 조국에서 영향을 받은 음악적 특징을 바탕으로 섬세한 감정표현, 풍부한 음향과 리듬, 다양한 음색을 결합시켜 독특한 낭만적 세계를 표현하였다. 그의 작품들 중에서 ‘연습곡’ 은 모두 27곡으로 작품10의 12곡과 작품25의 12곡 그리고 3개의 새 연습곡(Trois nouvelle études) 으로 되어있다. 쇼팽은 19세기의 가장 아름답고 순수한 피아노 스타일을 전개시켰는데, 그중 연습곡은 당시 새로운 테크닉의 요구를 본질적으로 해결, 발전시키는 역할을 하였다. 지금의 피아니스트들의 필수적인 연습곡으로 받아들여지고 있는 쇼팽의 연습곡들이 당시에는 너무나 혁신적인 기술을 훈련시키는 매우 어려운 교본으로 받아들여지곤 하였다. 뿐만 아니라 그의 연습곡들은 단순히 새로운 피아노 테크닉을 발전시킨 차원을 넘어 선율, 화성, 리듬에 대한 연습은 물론 감정 표현에 관한 연습을 목표로 하고 있다는 점이다. 쇼팽 연습곡의 독창적인 점은 단순히 기교연습 뿐만 아니라 고전시대 작곡가들의 정통적인 테크닉에 기초를 두는 데에서 한걸음 더 나아가 연습곡을 예술적으로 승화시켜 ‘연주회용 연습곡’ 이라는 두 가지 장점을 동시에 갖추었다는 점이다. 본 논문에서는 쇼팽의 27곡의 연습곡 중 작품 10의 12곡을 중심으로 곡의 형식분석과 선율의 특징, 다이나믹, 템포, 운지법, 페달사용법, 음색의 처리 등을 연구하였고 더불어 알프레드 코르토(Alfred Cortot, 1877-1962) 의 연습방법을 제시하여 좀더 효과적인 연습을 할 수 있도록 하였다.
19세기 피아노 음악의 대표적 작곡가인 쇼팽(Frédéric François Chopin, 1810-1849)은 피아노만이 할 수 있는 독특한 기법을 개발하여 피아노의 매력을 최대한으로 살린 작품들을 발표하였다. 그는 당대의 뛰어난 피아니스트로 활동했던 그는 즉흥연주에 일가견을 보였고, 자신의 조국에서 영향을 받은 음악적 특징을 바탕으로 섬세한 감정표현, 풍부한 음향과 리듬, 다양한 음색을 결합시켜 독특한 낭만적 세계를 표현하였다. 그의 작품들 중에서 ‘연습곡’ 은 모두 27곡으로 작품10의 12곡과 작품25의 12곡 그리고 3개의 새 연습곡(Trois nouvelle études) 으로 되어있다. 쇼팽은 19세기의 가장 아름답고 순수한 피아노 스타일을 전개시켰는데, 그중 연습곡은 당시 새로운 테크닉의 요구를 본질적으로 해결, 발전시키는 역할을 하였다. 지금의 피아니스트들의 필수적인 연습곡으로 받아들여지고 있는 쇼팽의 연습곡들이 당시에는 너무나 혁신적인 기술을 훈련시키는 매우 어려운 교본으로 받아들여지곤 하였다. 뿐만 아니라 그의 연습곡들은 단순히 새로운 피아노 테크닉을 발전시킨 차원을 넘어 선율, 화성, 리듬에 대한 연습은 물론 감정 표현에 관한 연습을 목표로 하고 있다는 점이다. 쇼팽 연습곡의 독창적인 점은 단순히 기교연습 뿐만 아니라 고전시대 작곡가들의 정통적인 테크닉에 기초를 두는 데에서 한걸음 더 나아가 연습곡을 예술적으로 승화시켜 ‘연주회용 연습곡’ 이라는 두 가지 장점을 동시에 갖추었다는 점이다. 본 논문에서는 쇼팽의 27곡의 연습곡 중 작품 10의 12곡을 중심으로 곡의 형식분석과 선율의 특징, 다이나믹, 템포, 운지법, 페달사용법, 음색의 처리 등을 연구하였고 더불어 알프레드 코르토(Alfred Cortot, 1877-1962) 의 연습방법을 제시하여 좀더 효과적인 연습을 할 수 있도록 하였다.
Frédéric François Chopin (1810-1849), one of the representative piano music composers in 19 century, developed a unique technique that can be only played with piano and published the piano music that made best use of piano's advantages. He played as a outstanding contemporary pi...
Frédéric François Chopin (1810-1849), one of the representative piano music composers in 19 century, developed a unique technique that can be only played with piano and published the piano music that made best use of piano's advantages. He played as a outstanding contemporary pianist he displayed highest performance in an impromptu and showed his own unique music combining sophisticated expression of emotion, rich harmony, rhythm and various tones based on his musical characteristics influenced by his home country. There are 27 'Etudes' among his musical works consist of 12 Op. 10, 12 Op. 25 and 3 Trois nouvelle etudes. Chopin developed the most beautiful and pure characteristics of piano in 19 century, among etudes the etude contributing to the essential resolution and development of the contemporary demands for new techniques at that time. The etudes of Chopin that the modern pianists regard as the requisite etudes were often considered extremely difficult ones to train highly innovative techniques. Remarkably chopin's etudes aimed at practicing emotional expression as well as melody, harmony and rhythm way beyond over simply advancing piano techniques. The uniqueness of his etudes include the strengths that they were not only based on the traditional techniques of the former composers in the classical period but also transformed into 'etudes for concerts' by artistically sublimating those etudes for technical training. In this dissertation performed a formal analysis on the 12 Op. 10 etudes of Chopin among his 27 ones and examined their melodic characteristics, dynamics, fingerings, tempos, use of pedals and tone-color treatments. In addition, this study introduced the practice methods of Alfred Corot (1877-1962) for more effective practice.
Frédéric François Chopin (1810-1849), one of the representative piano music composers in 19 century, developed a unique technique that can be only played with piano and published the piano music that made best use of piano's advantages. He played as a outstanding contemporary pianist he displayed highest performance in an impromptu and showed his own unique music combining sophisticated expression of emotion, rich harmony, rhythm and various tones based on his musical characteristics influenced by his home country. There are 27 'Etudes' among his musical works consist of 12 Op. 10, 12 Op. 25 and 3 Trois nouvelle etudes. Chopin developed the most beautiful and pure characteristics of piano in 19 century, among etudes the etude contributing to the essential resolution and development of the contemporary demands for new techniques at that time. The etudes of Chopin that the modern pianists regard as the requisite etudes were often considered extremely difficult ones to train highly innovative techniques. Remarkably chopin's etudes aimed at practicing emotional expression as well as melody, harmony and rhythm way beyond over simply advancing piano techniques. The uniqueness of his etudes include the strengths that they were not only based on the traditional techniques of the former composers in the classical period but also transformed into 'etudes for concerts' by artistically sublimating those etudes for technical training. In this dissertation performed a formal analysis on the 12 Op. 10 etudes of Chopin among his 27 ones and examined their melodic characteristics, dynamics, fingerings, tempos, use of pedals and tone-color treatments. In addition, this study introduced the practice methods of Alfred Corot (1877-1962) for more effective practice.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.