본 연구는 초등학교 4학년과 6학년의 스트레스 대처 방식에 관한 조사를 토대로 스트레스 대처 방식을 분석하는 것으로 목적을 삼았다. 이와 같은 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하고 연구를 추진하였다. 첫째, 초등학생들의 남녀에 따른 스트레스 대처방식은 어떠한가? 둘째, 초등학생들의 학년에 따른 스트레스 대처방식은 어떠한가? 연구의 대상은 K시에 소재한 2개 초등학교 4, 6학년 학생 432명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 측정도구는 초등학생들의 일반적인 특성을 알기 위하여 4학년과 6학년에 관한 방향을 제시하고, 스트레스 상황 대처 검사를 사용하였으며, ...
본 연구는 초등학교 4학년과 6학년의 스트레스 대처 방식에 관한 조사를 토대로 스트레스 대처 방식을 분석하는 것으로 목적을 삼았다. 이와 같은 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하고 연구를 추진하였다. 첫째, 초등학생들의 남녀에 따른 스트레스 대처방식은 어떠한가? 둘째, 초등학생들의 학년에 따른 스트레스 대처방식은 어떠한가? 연구의 대상은 K시에 소재한 2개 초등학교 4, 6학년 학생 432명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 측정도구는 초등학생들의 일반적인 특성을 알기 위하여 4학년과 6학년에 관한 방향을 제시하고, 스트레스 상황 대처 검사를 사용하였으며, SPSS 14.0 프로그램을 이용하였고 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 학생들이 스트레스에 대처하는 방법은 다양하겠지만 본 연구에서는 29개 설문문항을 크게 자기주도적 대처, 사회적 대처, 자기조절적 대처, 행동적 대처, 정서적 대처로 명명해 보았다. 둘째, 학생들의 스트레스대처에 대한 전체 경향을 보면 대체로 행동적 대처, 사회적 대처가 상대적으로 높게 나타났다. 셋째, ‘자기주도적 대처’에 대한 남녀별 차이를 보면, 전체적으로는 여학생이 남학생보다 다소 높게 나타났다. 구체적으로는 특히, ‘무엇을 할 것인지를 우선적으로 생각해 본다’에서 여학생이 남학생보다 더 높게 반응하였다. 넷째, ‘사회적 대처’에 대한 남녀별 차이를 보면, 전체적으로는 남학생과 여학생 사이에 차이는 없는 것으로 나타났다. 그러나 부분적으로 보면, 스트레스를 받을 때 ‘친구에게 전화를 한다.’에서 여학생이 남학생 보다 훨씬 높게 나타났다. 다섯째, ‘자기조절적 대처’에 대한 남녀별 차이를 보면, 전체적으로는 남학생과 여학생 사이에 차이가 없는 것으로 나타났다. 그러나 스트레스를 받을 때 ‘그림을 그린다.’에서는 여학생이 남학생보다 높게 나타났다. 여섯째, ‘행동적 대처’에 대한 남녀별 차이를 보면, 전체적으로는 남학생과 여학생 사이에 차이는 없는 것으로 나타났다. 그러나 ‘게임을 한다.’, ‘운동을 한다.’, ‘만화책을 본다.’ 문항에서는 남학생이 여학생보다 더 높게 나타났으며 ‘노래를 듣거나 부른다.’에서는 여학생이 남학생 보다 더 높게 나타났다. 일곱째, ‘정서적 대처’에 대한 남녀별 차이를 보면, 전체적으로 여학생이 남학생 보다 더 높게 나타났다. 구체적으로 보면 ‘잘 대처하지 못하는 점에 대해 불안해 한다.’에서 여학생이 남학생 보다 더 높게 나타났다. 여덟째, ‘자기주도적 대처’에 대한 학년별 차이를 보면, 전체적으로는 유의미한 차이가 없었다. 그러나 ’사회적 대처‘에서는 4학년보다 6학년이 높게 나타났으며, ‘자기조절적 대처’에서는 6학년이 4학년보다 높게 나타났다. ‘행동적 대처’ 및 ’정서적 대처’에서는 학년별로 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 아홉째, 스트레스원에 대해 학생들은 친구, 형제자매, 부모, 기타의 순으로 나타났다. 이상의 연구결과를 토대로 볼 때, 학생들이 일상생활 중에 스트레스 상황에 처할 때 이를 알고 적절히 해소 할 수 있는 방안을 제시할 필요가 있다. 특히, 학생들이 더욱 건전한 방법으로 스트레스를 해소할 수 있도록 다양한 프로그램들이 마련되어져야 할 것이다.
본 연구는 초등학교 4학년과 6학년의 스트레스 대처 방식에 관한 조사를 토대로 스트레스 대처 방식을 분석하는 것으로 목적을 삼았다. 이와 같은 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하고 연구를 추진하였다. 첫째, 초등학생들의 남녀에 따른 스트레스 대처방식은 어떠한가? 둘째, 초등학생들의 학년에 따른 스트레스 대처방식은 어떠한가? 연구의 대상은 K시에 소재한 2개 초등학교 4, 6학년 학생 432명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 측정도구는 초등학생들의 일반적인 특성을 알기 위하여 4학년과 6학년에 관한 방향을 제시하고, 스트레스 상황 대처 검사를 사용하였으며, SPSS 14.0 프로그램을 이용하였고 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 학생들이 스트레스에 대처하는 방법은 다양하겠지만 본 연구에서는 29개 설문문항을 크게 자기주도적 대처, 사회적 대처, 자기조절적 대처, 행동적 대처, 정서적 대처로 명명해 보았다. 둘째, 학생들의 스트레스대처에 대한 전체 경향을 보면 대체로 행동적 대처, 사회적 대처가 상대적으로 높게 나타났다. 셋째, ‘자기주도적 대처’에 대한 남녀별 차이를 보면, 전체적으로는 여학생이 남학생보다 다소 높게 나타났다. 구체적으로는 특히, ‘무엇을 할 것인지를 우선적으로 생각해 본다’에서 여학생이 남학생보다 더 높게 반응하였다. 넷째, ‘사회적 대처’에 대한 남녀별 차이를 보면, 전체적으로는 남학생과 여학생 사이에 차이는 없는 것으로 나타났다. 그러나 부분적으로 보면, 스트레스를 받을 때 ‘친구에게 전화를 한다.’에서 여학생이 남학생 보다 훨씬 높게 나타났다. 다섯째, ‘자기조절적 대처’에 대한 남녀별 차이를 보면, 전체적으로는 남학생과 여학생 사이에 차이가 없는 것으로 나타났다. 그러나 스트레스를 받을 때 ‘그림을 그린다.’에서는 여학생이 남학생보다 높게 나타났다. 여섯째, ‘행동적 대처’에 대한 남녀별 차이를 보면, 전체적으로는 남학생과 여학생 사이에 차이는 없는 것으로 나타났다. 그러나 ‘게임을 한다.’, ‘운동을 한다.’, ‘만화책을 본다.’ 문항에서는 남학생이 여학생보다 더 높게 나타났으며 ‘노래를 듣거나 부른다.’에서는 여학생이 남학생 보다 더 높게 나타났다. 일곱째, ‘정서적 대처’에 대한 남녀별 차이를 보면, 전체적으로 여학생이 남학생 보다 더 높게 나타났다. 구체적으로 보면 ‘잘 대처하지 못하는 점에 대해 불안해 한다.’에서 여학생이 남학생 보다 더 높게 나타났다. 여덟째, ‘자기주도적 대처’에 대한 학년별 차이를 보면, 전체적으로는 유의미한 차이가 없었다. 그러나 ’사회적 대처‘에서는 4학년보다 6학년이 높게 나타났으며, ‘자기조절적 대처’에서는 6학년이 4학년보다 높게 나타났다. ‘행동적 대처’ 및 ’정서적 대처’에서는 학년별로 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 아홉째, 스트레스원에 대해 학생들은 친구, 형제자매, 부모, 기타의 순으로 나타났다. 이상의 연구결과를 토대로 볼 때, 학생들이 일상생활 중에 스트레스 상황에 처할 때 이를 알고 적절히 해소 할 수 있는 방안을 제시할 필요가 있다. 특히, 학생들이 더욱 건전한 방법으로 스트레스를 해소할 수 있도록 다양한 프로그램들이 마련되어져야 할 것이다.
This study is conducted in order to analyze manners of how students handle stress, based on a survey of elementary school students who are 4th and 6th grade. To achieve our goal we set subjects like the below. First, how elementary school students handle stress according to the gender? Second, how e...
This study is conducted in order to analyze manners of how students handle stress, based on a survey of elementary school students who are 4th and 6th grade. To achieve our goal we set subjects like the below. First, how elementary school students handle stress according to the gender? Second, how elementary school students handle stress according to the grade? The study focused on 432 elementary school students who are 4th and 6th grade in two schools located in city K. To measure the general properties of elementary school students, we set our directions regarding 4th and 6the grade, used situation handling test. The results of the analysis using SPSS 14.0 program are like the below. First, manners how students handle their stress would be vary but in this study we classified 29 questions on the survey into 5 categories and named self-directed handling, social handling, self-controlling handling, behavioral handling, affective handling. Second, overall tendency toward stress handling shows that students take the positions of behavioral handling, social handling more, relatively than other types. Third, we found out a difference of the gender regarding 'self-directed handling'. Female students showed that more tendency toward self-directed handling rather than male students. Especially girls inclined to respond more to the question 'I figure out what to do before what I do.' Fourth, the survey shows there is no much difference between boys and girls regarding 'social handling'. However in somepart, female students inclined to answer 'yes' rather than male students to the question 'I call my friend when I am stressed out.' Fifth, regarding differences of 'self-controlling handling' there is no much difference between boys and girls. However girls responded to the question 'I draw a picture when I have stress' more rather than boys. Sixth, we found out there is no special difference between boys and girls regarding 'behavioral handling'. However male students inclined to answer to the questions- 'I play a game', 'I work out', 'I watch a cartoon' more than female students and relatively female students answered 'yes' to the questions- 'I listen to the music and sing a song'. Seventh, when we look at 'affective handling', there are some differences between female and male students. To put it concretely, girls showed to answer the question' I feel nervous when I don't handle stress well' more than boys. Eighth, regarding 'self-directed handling' there is no significant difference between grades. However 6th grade students have tendency to 'social handling', 'self-controlling handling' rather than 4th grade students. Regarding 'behavioral handling' and 'affective handling' there is no significant difference between grades. Ninth, the survey showed that students are stressed out from friends, siblings, parents in order of frequency. When we consider the results of this study on the above, we need to suggest ways which can help students know they are under stress and relieve stress themselves when they are stressed out in their daily lives. Especially, it is urged that we have to set up more programs for students to relieve stress in a variety of healthy ways.
This study is conducted in order to analyze manners of how students handle stress, based on a survey of elementary school students who are 4th and 6th grade. To achieve our goal we set subjects like the below. First, how elementary school students handle stress according to the gender? Second, how elementary school students handle stress according to the grade? The study focused on 432 elementary school students who are 4th and 6th grade in two schools located in city K. To measure the general properties of elementary school students, we set our directions regarding 4th and 6the grade, used situation handling test. The results of the analysis using SPSS 14.0 program are like the below. First, manners how students handle their stress would be vary but in this study we classified 29 questions on the survey into 5 categories and named self-directed handling, social handling, self-controlling handling, behavioral handling, affective handling. Second, overall tendency toward stress handling shows that students take the positions of behavioral handling, social handling more, relatively than other types. Third, we found out a difference of the gender regarding 'self-directed handling'. Female students showed that more tendency toward self-directed handling rather than male students. Especially girls inclined to respond more to the question 'I figure out what to do before what I do.' Fourth, the survey shows there is no much difference between boys and girls regarding 'social handling'. However in somepart, female students inclined to answer 'yes' rather than male students to the question 'I call my friend when I am stressed out.' Fifth, regarding differences of 'self-controlling handling' there is no much difference between boys and girls. However girls responded to the question 'I draw a picture when I have stress' more rather than boys. Sixth, we found out there is no special difference between boys and girls regarding 'behavioral handling'. However male students inclined to answer to the questions- 'I play a game', 'I work out', 'I watch a cartoon' more than female students and relatively female students answered 'yes' to the questions- 'I listen to the music and sing a song'. Seventh, when we look at 'affective handling', there are some differences between female and male students. To put it concretely, girls showed to answer the question' I feel nervous when I don't handle stress well' more than boys. Eighth, regarding 'self-directed handling' there is no significant difference between grades. However 6th grade students have tendency to 'social handling', 'self-controlling handling' rather than 4th grade students. Regarding 'behavioral handling' and 'affective handling' there is no significant difference between grades. Ninth, the survey showed that students are stressed out from friends, siblings, parents in order of frequency. When we consider the results of this study on the above, we need to suggest ways which can help students know they are under stress and relieve stress themselves when they are stressed out in their daily lives. Especially, it is urged that we have to set up more programs for students to relieve stress in a variety of healthy ways.
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