이 연구의 목적은 초등학교 아동이 일상생활에서 경험하는 스트레스와 대처방안의 실태를 조사해서 초등학생의 생활지도 및 상담활동을 위한 자료를 제공하는데 있다. 연구 문제는 첫째, 초등학교 아동들의 변인(성별, 학년별, 거주지별, 성적별, 출생순위별)에 따른 스트레스 요인은 어떠한가? 둘째, 초등학교 아동들의 스트레스 요인에 대한 대처양식은 어떠한가? 셋째, 초등학교 아동들에 대한 스트레스 요인과 대처양식은 어떠한 관계가 있는가? 이다. 본 연구는 설문지 조사를 대도시(수원시), 중소도시(평택시), 읍·면지역(평택)의 3개 초등학교 4-6학년 학생 대상으로 표집 실시하였다. 총 설문지 300부 가운데 미응답 및 불성실, 중심화경향을 제외하고 최종 통계 분석은 271부가 사용되었다. 통계분석도구로는 SPSS PC 8.0을 사용하였으며, 조사대상자의 스트레스와 대처방안을 검증하기 위해 ...
이 연구의 목적은 초등학교 아동이 일상생활에서 경험하는 스트레스와 대처방안의 실태를 조사해서 초등학생의 생활지도 및 상담활동을 위한 자료를 제공하는데 있다. 연구 문제는 첫째, 초등학교 아동들의 변인(성별, 학년별, 거주지별, 성적별, 출생순위별)에 따른 스트레스 요인은 어떠한가? 둘째, 초등학교 아동들의 스트레스 요인에 대한 대처양식은 어떠한가? 셋째, 초등학교 아동들에 대한 스트레스 요인과 대처양식은 어떠한 관계가 있는가? 이다. 본 연구는 설문지 조사를 대도시(수원시), 중소도시(평택시), 읍·면지역(평택)의 3개 초등학교 4-6학년 학생 대상으로 표집 실시하였다. 총 설문지 300부 가운데 미응답 및 불성실, 중심화경향을 제외하고 최종 통계 분석은 271부가 사용되었다. 통계분석도구로는 SPSS PC 8.0을 사용하였으며, 조사대상자의 스트레스와 대처방안을 검증하기 위해 상관관계분석 및 빈도분석, T-Test, 분산분석(One-way ANOVA)를 실시하였다. 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 본 연구의 결론은 스트레스 요인(가족환경요인, 개인적 요인, 학교 및 친구관계요인, 사회환경요인)에 대한 대처양식(적극적 대처행동, 소극적 대처행동, 합리화 및 도피행동)과의 관계를 살펴본 결과 각각의 요인(가족환경요인, 개인적 요인, 학교 및 친구관계요인, 사회환경요인)에 대한 대처양식(적극적 대처행동, 소극적 대처행동, 합리화 및 도피행동)도 각각 다른 상관관계가 있음을 알 수 있었다. 그러나 요즘 4-6학년 초등학생의 경우 스트레스를 받을 경우 적절한 대책을 세우지 못하는 것으로 나타났다. 이는 모든 요인(가족환경요인, 개인적 요인, 학교 및 친구관계요인, 사회환경요인)에 대한 대처행동은 적극적이지 못하고 소극적인 대처를 하거나 그 스트레스에 대한 합리화 및 도피행동으로 일관하고 있음을 알 수 있다. 따라서 초등학생에 대한 지도 및 상담을 수행함에 있어 스트레스를 접한 경우 보다 적극적인 대처행동으로 유도함으로서 스트레스를 스스로 극복할 수 있는 힘을 키워 줄 필요가 있다고 사료된다.
이 연구의 목적은 초등학교 아동이 일상생활에서 경험하는 스트레스와 대처방안의 실태를 조사해서 초등학생의 생활지도 및 상담활동을 위한 자료를 제공하는데 있다. 연구 문제는 첫째, 초등학교 아동들의 변인(성별, 학년별, 거주지별, 성적별, 출생순위별)에 따른 스트레스 요인은 어떠한가? 둘째, 초등학교 아동들의 스트레스 요인에 대한 대처양식은 어떠한가? 셋째, 초등학교 아동들에 대한 스트레스 요인과 대처양식은 어떠한 관계가 있는가? 이다. 본 연구는 설문지 조사를 대도시(수원시), 중소도시(평택시), 읍·면지역(평택)의 3개 초등학교 4-6학년 학생 대상으로 표집 실시하였다. 총 설문지 300부 가운데 미응답 및 불성실, 중심화경향을 제외하고 최종 통계 분석은 271부가 사용되었다. 통계분석도구로는 SPSS PC 8.0을 사용하였으며, 조사대상자의 스트레스와 대처방안을 검증하기 위해 상관관계분석 및 빈도분석, T-Test, 분산분석(One-way ANOVA)를 실시하였다. 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 본 연구의 결론은 스트레스 요인(가족환경요인, 개인적 요인, 학교 및 친구관계요인, 사회환경요인)에 대한 대처양식(적극적 대처행동, 소극적 대처행동, 합리화 및 도피행동)과의 관계를 살펴본 결과 각각의 요인(가족환경요인, 개인적 요인, 학교 및 친구관계요인, 사회환경요인)에 대한 대처양식(적극적 대처행동, 소극적 대처행동, 합리화 및 도피행동)도 각각 다른 상관관계가 있음을 알 수 있었다. 그러나 요즘 4-6학년 초등학생의 경우 스트레스를 받을 경우 적절한 대책을 세우지 못하는 것으로 나타났다. 이는 모든 요인(가족환경요인, 개인적 요인, 학교 및 친구관계요인, 사회환경요인)에 대한 대처행동은 적극적이지 못하고 소극적인 대처를 하거나 그 스트레스에 대한 합리화 및 도피행동으로 일관하고 있음을 알 수 있다. 따라서 초등학생에 대한 지도 및 상담을 수행함에 있어 스트레스를 접한 경우 보다 적극적인 대처행동으로 유도함으로서 스트레스를 스스로 극복할 수 있는 힘을 키워 줄 필요가 있다고 사료된다.
The purpose of this study was to examine the stress elementary school students experience in everyday life and the schemes to cope with the stress and supply data to help practical education and counseling activities for elementary school students. The subjects of this study included. First, what st...
The purpose of this study was to examine the stress elementary school students experience in everyday life and the schemes to cope with the stress and supply data to help practical education and counseling activities for elementary school students. The subjects of this study included. First, what stress factors are there according to elementary school students' variables (gender, school year, place of residence, academic achievement, and order of birth)? Second, what ways do elementary school students use to cope with their stress factors? Third, what relationship do elementary school students' stress factors have wifth the ways to cope with them? In this study, a survey was conducted with the fourth to sixth grades in three elementary schools in a large city(Suwon), a medium or small-sized city(Pyeongtaek), and Eup or Myeon area (in Pyeongtaek) to make a sample. Among the total 300 copies of questionnaires, 271 copies were used for the final statistic analysis except those with no response, insincerity, or centralization tendency. SPSS PC 8.0 was used as a statistic analysis method, and correlation analysis, frequency analysis, T-Test, One-way ANOVA were performed to verify the subjects' stress and its settlement schemes. The results can be summarized as follows:
The purpose of this study was to examine the stress elementary school students experience in everyday life and the schemes to cope with the stress and supply data to help practical education and counseling activities for elementary school students. The subjects of this study included. First, what stress factors are there according to elementary school students' variables (gender, school year, place of residence, academic achievement, and order of birth)? Second, what ways do elementary school students use to cope with their stress factors? Third, what relationship do elementary school students' stress factors have wifth the ways to cope with them? In this study, a survey was conducted with the fourth to sixth grades in three elementary schools in a large city(Suwon), a medium or small-sized city(Pyeongtaek), and Eup or Myeon area (in Pyeongtaek) to make a sample. Among the total 300 copies of questionnaires, 271 copies were used for the final statistic analysis except those with no response, insincerity, or centralization tendency. SPSS PC 8.0 was used as a statistic analysis method, and correlation analysis, frequency analysis, T-Test, One-way ANOVA were performed to verify the subjects' stress and its settlement schemes. The results can be summarized as follows:
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