논 문 개 요 생활과 소득 수준이 높아지고 향상 되면서 많은 여성들은 개인의 미적 생활에도 높은 관심을 갖게 되었다. 또한 현대 과학의 발전은 기능을 강조한 화장품과 식품의 고도화된 집약적 기술과 천연 소재들의 개발로 인하여 여성들에게 더욱 아름다운 피부와 탄력 있고 건강한 신체를 유지할 수 있는 기회를 제공하기도 한다. 그러나 소비자의 안전성과 기대감을 반영하지 못한 기능성화장품과 기능성식품의 무분별한 개발은 때로는 소비자들에게 여러 피해양상들을 가져오기도 하며 구매욕구와 사용의 만족도 및 신뢰성에 문제를 일으키기도 한다. 그러므로 본 연구에서는 기능성화장품과 기능성건강식품의 올바른 선택과 신뢰성 확립을 위하여 소비자의 인식 및 선호도에 관련된 변인을 분석하여 올바른 기능성화장품의 사용과 기능성건강식품의 섭취를 통한 건강관리에 기여하고자 한다. 본 연구는 2009년 5월 5일부터 6월5일까지 수도권에 거주하는 중년여성 600명을 대상으로 설문조사 하였다. 회수된 설문지 중 불성실하게 기재된 23부 제외한 552부를 ...
논 문 개 요 생활과 소득 수준이 높아지고 향상 되면서 많은 여성들은 개인의 미적 생활에도 높은 관심을 갖게 되었다. 또한 현대 과학의 발전은 기능을 강조한 화장품과 식품의 고도화된 집약적 기술과 천연 소재들의 개발로 인하여 여성들에게 더욱 아름다운 피부와 탄력 있고 건강한 신체를 유지할 수 있는 기회를 제공하기도 한다. 그러나 소비자의 안전성과 기대감을 반영하지 못한 기능성화장품과 기능성식품의 무분별한 개발은 때로는 소비자들에게 여러 피해양상들을 가져오기도 하며 구매욕구와 사용의 만족도 및 신뢰성에 문제를 일으키기도 한다. 그러므로 본 연구에서는 기능성화장품과 기능성건강식품의 올바른 선택과 신뢰성 확립을 위하여 소비자의 인식 및 선호도에 관련된 변인을 분석하여 올바른 기능성화장품의 사용과 기능성건강식품의 섭취를 통한 건강관리에 기여하고자 한다. 본 연구는 2009년 5월 5일부터 6월5일까지 수도권에 거주하는 중년여성 600명을 대상으로 설문조사 하였다. 회수된 설문지 중 불성실하게 기재된 23부 제외한 552부를 SPSS for Window Version 15.0을 이용하여 최종분석 하였으며 그 결과는 다음과 같다. 1. 조사대상자의 일반적인 특성을 살펴보면 두 지역의 연령대에는 유의한 차이가 없었다(p=0.122). 두 지역 모두 결혼 상태가 유사하였다(p=0.482), 최종학력은 서울 지역의 대상자들의 최종학력이 경기에 비해 유의하게 높았으며(p=0.000). 서울의 월 평균 가정 소득이 경기에 비해 높은 것으로 조사되었다(p=0.000). 피부타입으로는 두 지역 모두 ‘건성’이라고 답한 경우가 많았으며 ‘지성’ 피부와 여드름성’ 피부는 경기 지역이 서울 지역 보다 약간의 높은 차이를 보였으므로, ‘피부타입에서 두 지역간 유의한 차이를 보였다(p=0.009). 2. 서울과 경기 지역의 화장품 사용 행태를 비교한 결과를 보면 기초 화장품을 바르는 횟수는 하루2번으로 두 지역 간 유의한 차이는 없었다(p=0.697). 기능성화장품에 대한 관심도는 서울지역에서 더욱 높았다(p=0.012). 기능성화장품에 대한 개선점을 두 지역 모두 ‘고가의 가격, ‘제품의 신뢰성 부족’, ‘피부의 적합도’ 순으로 유사한 응답을 보였다(p=0.192). 기능성화장품 개선 효과에서 두 지역 모두 ‘개선을 느꼈다’라고 답하였다(p=0.100). 3. 기능성화장품 사용 경험이 있는 대상자의 지역별 기능성화장품 구매 관련 행태는 지역별 차이는 보이지 않았다(p=0.092). 그러나 멀티 기능성화장품의 필요성으로는 서울 높게 답하였으며(p=0.153). 멀티 기능성화장품을 구입한 경험 역시 서울이 높았다(p=0.029). 기능성화장품에 관한 정보 비교한 결과는 기능성화장품의 범위나 품질 및 가격정보를 인지하고 있는 경우는 서울에서 높게 나타났다(p=0.005). 4. 수도권 지역에 따른 기능성식품의 섭취 현황 에는 큰 차이가 없었다(p=0.071). 섭취한 경험이 많은 기능성식품의 종류로는 ‘인삼 및 홍삼’으로 두 지역 유의한 차이는 없었다(p=0.187). 홍보나 광고에 대한 의견 역시 ‘허위, 과대 선전이 많다’로 지역에 따른 차이를 보이지 않았다(p=0.931). 구매에 부담을 주는 요인도 ‘가격’으로 나타났으며. ‘건강유지’가 구매의 주요 사항이었다(p=0.770). 서울 지역의 대상자들이 식품에 표시된 기능정보를 더욱 신뢰하는 것으로 조사되었다(p=0.006). 기능성식품에 대한 영양교육의 필요성은 두 지역 매우 중요하게 여기는 것으로 나타났다(p=0.435). 5. 소득수준에 따른 기능성화장품과 기능성식품의 경험은 월평균 소득이 높을수록 기능성화장품이나 기능성식품을 경험한 경우가 더욱 높았다(p=0.020). 소득 수준이 높은 경우 기능성화장품에 대한 관심이 유의적으로 높게 나타났다(p=0.000). 소득이 높은 경우가 기능성화장품의 범위도 잘 알고 있는 것으로 나타났으며(p=0.000). 소득이 낮을수록 가격을 더욱 고려하는 것으로 나타났다(p=0.001). 소득이 높은 경우 제품 성분 표시제도에 대해 들어본 경우가 높았으며(p=0.000). ‘제품 성분 표시를 확인 한다’의 점수도 높았다(p=0.577). 이상의 결과를 종합해 보면 기능성화장품과 기능성식품의 구매 행태 및 선호도는 소득 수준과 제품의 신뢰도 및 만족도에 따라 영향을 받는 것으로 나타났다. 따라서 기능성화장품과 기능성건강식품에 대한 올바른 선택과 정확한 이해를 통하여 아름다움과 건강을 추구하기 위하여 본 연구의 결과가 기초적인 자료로 활용되어야 하겠다.
논 문 개 요 생활과 소득 수준이 높아지고 향상 되면서 많은 여성들은 개인의 미적 생활에도 높은 관심을 갖게 되었다. 또한 현대 과학의 발전은 기능을 강조한 화장품과 식품의 고도화된 집약적 기술과 천연 소재들의 개발로 인하여 여성들에게 더욱 아름다운 피부와 탄력 있고 건강한 신체를 유지할 수 있는 기회를 제공하기도 한다. 그러나 소비자의 안전성과 기대감을 반영하지 못한 기능성화장품과 기능성식품의 무분별한 개발은 때로는 소비자들에게 여러 피해양상들을 가져오기도 하며 구매욕구와 사용의 만족도 및 신뢰성에 문제를 일으키기도 한다. 그러므로 본 연구에서는 기능성화장품과 기능성건강식품의 올바른 선택과 신뢰성 확립을 위하여 소비자의 인식 및 선호도에 관련된 변인을 분석하여 올바른 기능성화장품의 사용과 기능성건강식품의 섭취를 통한 건강관리에 기여하고자 한다. 본 연구는 2009년 5월 5일부터 6월5일까지 수도권에 거주하는 중년여성 600명을 대상으로 설문조사 하였다. 회수된 설문지 중 불성실하게 기재된 23부 제외한 552부를 SPSS for Window Version 15.0을 이용하여 최종분석 하였으며 그 결과는 다음과 같다. 1. 조사대상자의 일반적인 특성을 살펴보면 두 지역의 연령대에는 유의한 차이가 없었다(p=0.122). 두 지역 모두 결혼 상태가 유사하였다(p=0.482), 최종학력은 서울 지역의 대상자들의 최종학력이 경기에 비해 유의하게 높았으며(p=0.000). 서울의 월 평균 가정 소득이 경기에 비해 높은 것으로 조사되었다(p=0.000). 피부타입으로는 두 지역 모두 ‘건성’이라고 답한 경우가 많았으며 ‘지성’ 피부와 여드름성’ 피부는 경기 지역이 서울 지역 보다 약간의 높은 차이를 보였으므로, ‘피부타입에서 두 지역간 유의한 차이를 보였다(p=0.009). 2. 서울과 경기 지역의 화장품 사용 행태를 비교한 결과를 보면 기초 화장품을 바르는 횟수는 하루2번으로 두 지역 간 유의한 차이는 없었다(p=0.697). 기능성화장품에 대한 관심도는 서울지역에서 더욱 높았다(p=0.012). 기능성화장품에 대한 개선점을 두 지역 모두 ‘고가의 가격, ‘제품의 신뢰성 부족’, ‘피부의 적합도’ 순으로 유사한 응답을 보였다(p=0.192). 기능성화장품 개선 효과에서 두 지역 모두 ‘개선을 느꼈다’라고 답하였다(p=0.100). 3. 기능성화장품 사용 경험이 있는 대상자의 지역별 기능성화장품 구매 관련 행태는 지역별 차이는 보이지 않았다(p=0.092). 그러나 멀티 기능성화장품의 필요성으로는 서울 높게 답하였으며(p=0.153). 멀티 기능성화장품을 구입한 경험 역시 서울이 높았다(p=0.029). 기능성화장품에 관한 정보 비교한 결과는 기능성화장품의 범위나 품질 및 가격정보를 인지하고 있는 경우는 서울에서 높게 나타났다(p=0.005). 4. 수도권 지역에 따른 기능성식품의 섭취 현황 에는 큰 차이가 없었다(p=0.071). 섭취한 경험이 많은 기능성식품의 종류로는 ‘인삼 및 홍삼’으로 두 지역 유의한 차이는 없었다(p=0.187). 홍보나 광고에 대한 의견 역시 ‘허위, 과대 선전이 많다’로 지역에 따른 차이를 보이지 않았다(p=0.931). 구매에 부담을 주는 요인도 ‘가격’으로 나타났으며. ‘건강유지’가 구매의 주요 사항이었다(p=0.770). 서울 지역의 대상자들이 식품에 표시된 기능정보를 더욱 신뢰하는 것으로 조사되었다(p=0.006). 기능성식품에 대한 영양교육의 필요성은 두 지역 매우 중요하게 여기는 것으로 나타났다(p=0.435). 5. 소득수준에 따른 기능성화장품과 기능성식품의 경험은 월평균 소득이 높을수록 기능성화장품이나 기능성식품을 경험한 경우가 더욱 높았다(p=0.020). 소득 수준이 높은 경우 기능성화장품에 대한 관심이 유의적으로 높게 나타났다(p=0.000). 소득이 높은 경우가 기능성화장품의 범위도 잘 알고 있는 것으로 나타났으며(p=0.000). 소득이 낮을수록 가격을 더욱 고려하는 것으로 나타났다(p=0.001). 소득이 높은 경우 제품 성분 표시제도에 대해 들어본 경우가 높았으며(p=0.000). ‘제품 성분 표시를 확인 한다’의 점수도 높았다(p=0.577). 이상의 결과를 종합해 보면 기능성화장품과 기능성식품의 구매 행태 및 선호도는 소득 수준과 제품의 신뢰도 및 만족도에 따라 영향을 받는 것으로 나타났다. 따라서 기능성화장품과 기능성건강식품에 대한 올바른 선택과 정확한 이해를 통하여 아름다움과 건강을 추구하기 위하여 본 연구의 결과가 기초적인 자료로 활용되어야 하겠다.
The Research about Purchase Pattern and Preference of Functional Cosmetic and Food Pyoun Lee Sook (Academic advisor: Lee Eun Hye) Dept. of Beauty Arts, Graduate School of Beauty Arts, Seokyeong Universit. Many women are interested in their personal beauty as quality of their life and income has adva...
The Research about Purchase Pattern and Preference of Functional Cosmetic and Food Pyoun Lee Sook (Academic advisor: Lee Eun Hye) Dept. of Beauty Arts, Graduate School of Beauty Arts, Seokyeong Universit. Many women are interested in their personal beauty as quality of their life and income has advanced. As well, the development of modern science offers the chance to keep the beautiful skin and healthy and distended body to the women by functional cosmetic and food which put the high qualified techniques and investment of natural resources. However, there is a reckless investment in terms of functional cosmetics and food which don’t reflect the safety and expectation from customer’s needs, and this aspect causes several side-effects and troubles about desire of purchase and satisfaction and trust from the customers. The purpose of this research is to select correct functional cosmetics and foods and recover the reliance from the customers that was analyzed through customer’s realization and factor which is relevant with preference, and it will be helpful to the customer’s health management through the usage of functional cosmetic and intake of functional foods. This project was conducted through questionnaire method from the 600 women whose live around Seoul and middle-aged, from May. 05. 2009 to Jun. 05. 2009. I finally 553 sets of questionnaire paper except for 23 sets which were included inappropriate information and responses through SPSS for Window Version 15.0, and the results are as below. 1. About the general aspects of respondent, there was no significant difference about the age (p=0.122). and each area was similar in terms of marriage situation (p=0.482), The final scholarly background of Seoul respondent was higher than Kyung gi area’s respondent (p=0.000). and the monthly income of Seoul was higher than Kyung gi respondents as well (p=0.000). About the type of the skin, most respondent answered as a dry type, the rate of oily and pimple type of skin was higher than in Kyung gi than Seoul area, it means there was a fair differences between two area (p=0.009). 2. There was no significant difference the number of times which use the basic cosmetic in a day when we compared with Seoul and Kyunggi area, and it means both areas normally use 2 times the basic cosmetic per day (p=0.697). The interest about functional cosmetic is that it was higher in Seoul than Kyung gi (p=0.012). There was a similar orders like ‘expensive piece’ ‘lack of trust’ ‘suitability of the skin’about the supplementation of functional cosmetics (p=0.192). As well, both area’s respondent said "There was a development"of the functional cosmetic’s effects (p=0.100). 3. There was no difference between two areas about the pattern of cosmetic purchase from the respondents whose experienced functional cosmetics before (p=0.092). However, the rate of necessity of multi-functional cosmetic was higher in Seoul than Kyung gi (p=0.153). And the experience of purchasing it was higher in Seoul as well than Kyung gi (p=0.029). It was higher in Seoul about the compared information of functional cosmetics, means that the people in Seoul recognized very well than Kyung gi in terms of functional cosmetic’s range, quality, and the information of price (p=0.005). 4. There was no remar kable difference about the situation of functional foods intake depending on the area. (p=0.071). The most popular foods were the ‘ginseng’ and ‘ginseng steamed red’, and there was no difference either (p=0.187). The opinion of PR and advertisement was that most respondent felt like there was a lot of false and exaggerated commercials and there was not much difference either. (p=0.931). The most burdensome factor to purchase these items was the ‘price’ and the most important purpose of the purchasing was the health of the respondent (p=0.770). The respondent of Seoul regarded the functional information which was written in items as more believable elements (p=0.006). Both area’s respondent answered that the necessity of nutrition education was very important (p=0.435). 5. As the respondents get the higher income, the more experience caused about the functional cosmetics and foods (p=0.020). In case of there was a high income for the respondent, there were more interest as well in terms of functional cosmetics (p=0.000). Also, these people knew more about the range of the cosmetics in case of there was a remarkable income for them (p=0.000). And in case of the people who had a low income, these kinds of people have a tendency to take consideration about the price (p=0.001). There was a lot of inquiries about the elements of the items from the respondent whose have higher income (p=0.000). ‘and they always check the factors of each items as well (p=0.577). In conclusion, the pattern of purchasing and preference of the functional cosmetics and foods were influenced by the respondent’s income, and trust and satisfaction degree of the items. So, this result should be used for the basic material for the beauty and health pursuit through correct selection and understanding in terms of functional cosmetics and foods.
The Research about Purchase Pattern and Preference of Functional Cosmetic and Food Pyoun Lee Sook (Academic advisor: Lee Eun Hye) Dept. of Beauty Arts, Graduate School of Beauty Arts, Seokyeong Universit. Many women are interested in their personal beauty as quality of their life and income has advanced. As well, the development of modern science offers the chance to keep the beautiful skin and healthy and distended body to the women by functional cosmetic and food which put the high qualified techniques and investment of natural resources. However, there is a reckless investment in terms of functional cosmetics and food which don’t reflect the safety and expectation from customer’s needs, and this aspect causes several side-effects and troubles about desire of purchase and satisfaction and trust from the customers. The purpose of this research is to select correct functional cosmetics and foods and recover the reliance from the customers that was analyzed through customer’s realization and factor which is relevant with preference, and it will be helpful to the customer’s health management through the usage of functional cosmetic and intake of functional foods. This project was conducted through questionnaire method from the 600 women whose live around Seoul and middle-aged, from May. 05. 2009 to Jun. 05. 2009. I finally 553 sets of questionnaire paper except for 23 sets which were included inappropriate information and responses through SPSS for Window Version 15.0, and the results are as below. 1. About the general aspects of respondent, there was no significant difference about the age (p=0.122). and each area was similar in terms of marriage situation (p=0.482), The final scholarly background of Seoul respondent was higher than Kyung gi area’s respondent (p=0.000). and the monthly income of Seoul was higher than Kyung gi respondents as well (p=0.000). About the type of the skin, most respondent answered as a dry type, the rate of oily and pimple type of skin was higher than in Kyung gi than Seoul area, it means there was a fair differences between two area (p=0.009). 2. There was no significant difference the number of times which use the basic cosmetic in a day when we compared with Seoul and Kyunggi area, and it means both areas normally use 2 times the basic cosmetic per day (p=0.697). The interest about functional cosmetic is that it was higher in Seoul than Kyung gi (p=0.012). There was a similar orders like ‘expensive piece’ ‘lack of trust’ ‘suitability of the skin’about the supplementation of functional cosmetics (p=0.192). As well, both area’s respondent said "There was a development"of the functional cosmetic’s effects (p=0.100). 3. There was no difference between two areas about the pattern of cosmetic purchase from the respondents whose experienced functional cosmetics before (p=0.092). However, the rate of necessity of multi-functional cosmetic was higher in Seoul than Kyung gi (p=0.153). And the experience of purchasing it was higher in Seoul as well than Kyung gi (p=0.029). It was higher in Seoul about the compared information of functional cosmetics, means that the people in Seoul recognized very well than Kyung gi in terms of functional cosmetic’s range, quality, and the information of price (p=0.005). 4. There was no remar kable difference about the situation of functional foods intake depending on the area. (p=0.071). The most popular foods were the ‘ginseng’ and ‘ginseng steamed red’, and there was no difference either (p=0.187). The opinion of PR and advertisement was that most respondent felt like there was a lot of false and exaggerated commercials and there was not much difference either. (p=0.931). The most burdensome factor to purchase these items was the ‘price’ and the most important purpose of the purchasing was the health of the respondent (p=0.770). The respondent of Seoul regarded the functional information which was written in items as more believable elements (p=0.006). Both area’s respondent answered that the necessity of nutrition education was very important (p=0.435). 5. As the respondents get the higher income, the more experience caused about the functional cosmetics and foods (p=0.020). In case of there was a high income for the respondent, there were more interest as well in terms of functional cosmetics (p=0.000). Also, these people knew more about the range of the cosmetics in case of there was a remarkable income for them (p=0.000). And in case of the people who had a low income, these kinds of people have a tendency to take consideration about the price (p=0.001). There was a lot of inquiries about the elements of the items from the respondent whose have higher income (p=0.000). ‘and they always check the factors of each items as well (p=0.577). In conclusion, the pattern of purchasing and preference of the functional cosmetics and foods were influenced by the respondent’s income, and trust and satisfaction degree of the items. So, this result should be used for the basic material for the beauty and health pursuit through correct selection and understanding in terms of functional cosmetics and foods.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.