급변하는 교육의 변혁기에 학교 전체를 이끌어가야 하는 학교장은 조직, 교사, 및 학생의 성취도를 모두 고려해야 하는 중요한 위치에서 학교교육의 질이 학교장의 리더십에 달려 있다는 주목을 받고 있다. 이러한 위치에서 학교장은 학교 경영환경과 학교 체제의 변화에 따른 새로운 학교장의 역할과 상황인식을 해야 하며 그에 따른 적절한 리더십을 발휘하여 효과적인 학교경영을 해야 할 필요성이 있다. 따라서 본 연구는 선행연구 한 문헌분석을 통하여 학교장 리더십은 어떤 특성을 가진 활동이며 어떻게 실시되어야 한다는 이론적인 것-리더십 이론, 학교평가제도의 영역과 준거에서 추출과 실천적인 것-학교의 내외적 경영환경변화, 맞춤평가, 효과적인 학교의 학교장 리더십을 검토하였고 이론과 실제를 통합하여 효과적인 학교장 리더십 특성을 추출하고자 하였다. 본 연구에서는 효과적인 학교경영을 위한 학교장 리더십의 특성과 내용을 규명하기 위하여 이론적 요구, 경험적 실제적 요구, 환경적 요구를 검토하는 과정에서 귀납적으로 시사점을 도출하고자 하였으며, 그 결과는 다음 <표Ⅴ-1>과 같이 요약해 볼 수 있다. ◁표 삽입▷ (원문을 참조하세요) 이상에서 논의한 내용들을 토대로 교육개혁 과정이나 사회 변화 과정에서 새롭게 요청되는 효과적인 학교경영을 위한 학교장 리더십을 발휘하기 위해서 고려해야 할 학교장 리더십 특성을 몇 가지로 제시할 수 있다. 첫째. 학교장이 주어진 역할을 효과적으로 수행하기 위해서는 먼저 현실 인식과 그에 따른 역할 인식을 해야 한다. 즉, 학교 경영환경 변화에 따른 현실 인식과 그에 따른 교장의 과업영역 및 활동의 범위를 인식할 때, 학교장이 역할 수행을 위한 효과적인 학교경영 리더십을 발휘할 수 있을 것이다. 둘째. 학교를 하나의 체제적 관점에서 이해해야 한다. 학교 그 자체의 구조적 특성을 잘 파악해야 하며 교직원, 학생, 교수-학습지도 및 교육과정 등과 같은 하위체제들의 기능과 통합을 통하여 학교교육의 효과성을 극대화시킬 수 있어야 한다. 셋째. 학교 안팎의 역동적이고 급격한 사회 변화에 단순한 적응이 아닌 변화 상황주도적인 리더십으로 학교 경영 능력을 갖출 필요가 있다. 내외적인 변화를 주도해 나갈 때 보다 발전을 내포한 효과적인 학교경영을 이루어갈 수 있을 것이다. 넷째. 앞으로 학교의 자율성 확대로 인하여 학교장 중심 경영 요구가 많아질 것이므로 이에 대한 준비가 요청된다. 자율성 확대는 ...
급변하는 교육의 변혁기에 학교 전체를 이끌어가야 하는 학교장은 조직, 교사, 및 학생의 성취도를 모두 고려해야 하는 중요한 위치에서 학교교육의 질이 학교장의 리더십에 달려 있다는 주목을 받고 있다. 이러한 위치에서 학교장은 학교 경영환경과 학교 체제의 변화에 따른 새로운 학교장의 역할과 상황인식을 해야 하며 그에 따른 적절한 리더십을 발휘하여 효과적인 학교경영을 해야 할 필요성이 있다. 따라서 본 연구는 선행연구 한 문헌분석을 통하여 학교장 리더십은 어떤 특성을 가진 활동이며 어떻게 실시되어야 한다는 이론적인 것-리더십 이론, 학교평가제도의 영역과 준거에서 추출과 실천적인 것-학교의 내외적 경영환경변화, 맞춤평가, 효과적인 학교의 학교장 리더십을 검토하였고 이론과 실제를 통합하여 효과적인 학교장 리더십 특성을 추출하고자 하였다. 본 연구에서는 효과적인 학교경영을 위한 학교장 리더십의 특성과 내용을 규명하기 위하여 이론적 요구, 경험적 실제적 요구, 환경적 요구를 검토하는 과정에서 귀납적으로 시사점을 도출하고자 하였으며, 그 결과는 다음 <표Ⅴ-1>과 같이 요약해 볼 수 있다. ◁표 삽입▷ (원문을 참조하세요) 이상에서 논의한 내용들을 토대로 교육개혁 과정이나 사회 변화 과정에서 새롭게 요청되는 효과적인 학교경영을 위한 학교장 리더십을 발휘하기 위해서 고려해야 할 학교장 리더십 특성을 몇 가지로 제시할 수 있다. 첫째. 학교장이 주어진 역할을 효과적으로 수행하기 위해서는 먼저 현실 인식과 그에 따른 역할 인식을 해야 한다. 즉, 학교 경영환경 변화에 따른 현실 인식과 그에 따른 교장의 과업영역 및 활동의 범위를 인식할 때, 학교장이 역할 수행을 위한 효과적인 학교경영 리더십을 발휘할 수 있을 것이다. 둘째. 학교를 하나의 체제적 관점에서 이해해야 한다. 학교 그 자체의 구조적 특성을 잘 파악해야 하며 교직원, 학생, 교수-학습지도 및 교육과정 등과 같은 하위체제들의 기능과 통합을 통하여 학교교육의 효과성을 극대화시킬 수 있어야 한다. 셋째. 학교 안팎의 역동적이고 급격한 사회 변화에 단순한 적응이 아닌 변화 상황주도적인 리더십으로 학교 경영 능력을 갖출 필요가 있다. 내외적인 변화를 주도해 나갈 때 보다 발전을 내포한 효과적인 학교경영을 이루어갈 수 있을 것이다. 넷째. 앞으로 학교의 자율성 확대로 인하여 학교장 중심 경영 요구가 많아질 것이므로 이에 대한 준비가 요청된다. 자율성 확대는 책무성 증대가 수반되며 학교장은 다양한 구성원들의 의견을 수렴하여 학교를 민주적, 전문적으로 관리하고 지원하는 인화적 리더십을 발휘해야 한다. 다섯째. 학교조직 경영에서의 상호 신뢰, 개별적 배려, 지적 자극, 잠재능력 개발 그리고 비전 창출 등을 강조하고 있는 학교장의 변혁적 리더십이 필요하다. 이를 효과적인 학교경영을 위해 유용하게 적용할 수 있는 방안도 연구되어야 할 과제이며학교장 스스로의 교육적 안목과 판단력 향상을 위한 꾸준한 노력이 필요하다. 여섯째. 지식정보화 사회에서 요구하는 창의성을 강조하다보면 인성교육이 소외되기 쉽다. 나눔과 배려, 봉사 등 인성교육에 관심을 갖고 조화를 이루어 전인교육을 이룰 수 있어야 한다. 일곱째. 지역사회와 학부모는 학교가 교육결과 및 교육의 질을 더 높이도록 지속적인 교육개혁을 요구할 것이다. 따라서 학교와 지역사회와 학부모가 함께 하는 교육공동체의 공동 노력이 필요하며 또한 학교교육과 평생 교육과의 연계성을 고려한 학교경영방법에 대한 연구도 필요하다. 여덟째, 학교장이 리더십을 발휘하는 과정이 교육적 맥락에서 이행하는 과정이어야 한다. 자칫하면 눈에 보이는 성과 위주로 가기 쉬운 학교장 리더십 행위에서 교육의 의미를 내포해야 한다. 아홉째, 단위학교 내에서 학교장에게는 전문성을 가진 지식 경영자로서의 역할이 더욱 강조되고 학교 조직의 ‘지도자’로서 학교장의 역할이 크게 요구된다. 이러한 역할을 수행하기 위해서는 단순히 권위적 지위만을 강조하는 관리자가 아닌 전문성을 지닌 ‘지도자’가 되기 위해서 지속적으로 전문성을 계발할 필요성이 있다. 열째, ‘어떻게 하면 교육의 질과 수준은 높아지고 학생과 교사는 행복할 수 있는가’라는 물음을 스스로 던지면서 효과적인 학교경영을 위한 학교장 리더십을 발휘할 필요가 있다. 이러할 때 전 세계가 공통적으로 연구하고 있는 ‘좋은 학교’에 보다 가까이 다가갈 수 있을 것이다.
급변하는 교육의 변혁기에 학교 전체를 이끌어가야 하는 학교장은 조직, 교사, 및 학생의 성취도를 모두 고려해야 하는 중요한 위치에서 학교교육의 질이 학교장의 리더십에 달려 있다는 주목을 받고 있다. 이러한 위치에서 학교장은 학교 경영환경과 학교 체제의 변화에 따른 새로운 학교장의 역할과 상황인식을 해야 하며 그에 따른 적절한 리더십을 발휘하여 효과적인 학교경영을 해야 할 필요성이 있다. 따라서 본 연구는 선행연구 한 문헌분석을 통하여 학교장 리더십은 어떤 특성을 가진 활동이며 어떻게 실시되어야 한다는 이론적인 것-리더십 이론, 학교평가제도의 영역과 준거에서 추출과 실천적인 것-학교의 내외적 경영환경변화, 맞춤평가, 효과적인 학교의 학교장 리더십을 검토하였고 이론과 실제를 통합하여 효과적인 학교장 리더십 특성을 추출하고자 하였다. 본 연구에서는 효과적인 학교경영을 위한 학교장 리더십의 특성과 내용을 규명하기 위하여 이론적 요구, 경험적 실제적 요구, 환경적 요구를 검토하는 과정에서 귀납적으로 시사점을 도출하고자 하였으며, 그 결과는 다음 <표Ⅴ-1>과 같이 요약해 볼 수 있다. ◁표 삽입▷ (원문을 참조하세요) 이상에서 논의한 내용들을 토대로 교육개혁 과정이나 사회 변화 과정에서 새롭게 요청되는 효과적인 학교경영을 위한 학교장 리더십을 발휘하기 위해서 고려해야 할 학교장 리더십 특성을 몇 가지로 제시할 수 있다. 첫째. 학교장이 주어진 역할을 효과적으로 수행하기 위해서는 먼저 현실 인식과 그에 따른 역할 인식을 해야 한다. 즉, 학교 경영환경 변화에 따른 현실 인식과 그에 따른 교장의 과업영역 및 활동의 범위를 인식할 때, 학교장이 역할 수행을 위한 효과적인 학교경영 리더십을 발휘할 수 있을 것이다. 둘째. 학교를 하나의 체제적 관점에서 이해해야 한다. 학교 그 자체의 구조적 특성을 잘 파악해야 하며 교직원, 학생, 교수-학습지도 및 교육과정 등과 같은 하위체제들의 기능과 통합을 통하여 학교교육의 효과성을 극대화시킬 수 있어야 한다. 셋째. 학교 안팎의 역동적이고 급격한 사회 변화에 단순한 적응이 아닌 변화 상황주도적인 리더십으로 학교 경영 능력을 갖출 필요가 있다. 내외적인 변화를 주도해 나갈 때 보다 발전을 내포한 효과적인 학교경영을 이루어갈 수 있을 것이다. 넷째. 앞으로 학교의 자율성 확대로 인하여 학교장 중심 경영 요구가 많아질 것이므로 이에 대한 준비가 요청된다. 자율성 확대는 책무성 증대가 수반되며 학교장은 다양한 구성원들의 의견을 수렴하여 학교를 민주적, 전문적으로 관리하고 지원하는 인화적 리더십을 발휘해야 한다. 다섯째. 학교조직 경영에서의 상호 신뢰, 개별적 배려, 지적 자극, 잠재능력 개발 그리고 비전 창출 등을 강조하고 있는 학교장의 변혁적 리더십이 필요하다. 이를 효과적인 학교경영을 위해 유용하게 적용할 수 있는 방안도 연구되어야 할 과제이며학교장 스스로의 교육적 안목과 판단력 향상을 위한 꾸준한 노력이 필요하다. 여섯째. 지식정보화 사회에서 요구하는 창의성을 강조하다보면 인성교육이 소외되기 쉽다. 나눔과 배려, 봉사 등 인성교육에 관심을 갖고 조화를 이루어 전인교육을 이룰 수 있어야 한다. 일곱째. 지역사회와 학부모는 학교가 교육결과 및 교육의 질을 더 높이도록 지속적인 교육개혁을 요구할 것이다. 따라서 학교와 지역사회와 학부모가 함께 하는 교육공동체의 공동 노력이 필요하며 또한 학교교육과 평생 교육과의 연계성을 고려한 학교경영방법에 대한 연구도 필요하다. 여덟째, 학교장이 리더십을 발휘하는 과정이 교육적 맥락에서 이행하는 과정이어야 한다. 자칫하면 눈에 보이는 성과 위주로 가기 쉬운 학교장 리더십 행위에서 교육의 의미를 내포해야 한다. 아홉째, 단위학교 내에서 학교장에게는 전문성을 가진 지식 경영자로서의 역할이 더욱 강조되고 학교 조직의 ‘지도자’로서 학교장의 역할이 크게 요구된다. 이러한 역할을 수행하기 위해서는 단순히 권위적 지위만을 강조하는 관리자가 아닌 전문성을 지닌 ‘지도자’가 되기 위해서 지속적으로 전문성을 계발할 필요성이 있다. 열째, ‘어떻게 하면 교육의 질과 수준은 높아지고 학생과 교사는 행복할 수 있는가’라는 물음을 스스로 던지면서 효과적인 학교경영을 위한 학교장 리더십을 발휘할 필요가 있다. 이러할 때 전 세계가 공통적으로 연구하고 있는 ‘좋은 학교’에 보다 가까이 다가갈 수 있을 것이다.
Changes in society caused by a tide of knowledge and information-based society request changes in education structures and systems. As the autonomy and responsibility of school education are being stressed in nowadays’ rapid renovations in education, and the leadership of the principal is emphasized...
Changes in society caused by a tide of knowledge and information-based society request changes in education structures and systems. As the autonomy and responsibility of school education are being stressed in nowadays’ rapid renovations in education, and the leadership of the principal is emphasized in advancing the quality of education in a school, we can find the necessity to study it. The aim of this study is to indicate the characteristics of successful principals required in school managements. What this study discusses is followed. Firstly, what are the conceptual elements of desirable leadership in leadership theories. Secondly, what is the practical leadership of principal required by internal and external changes in school management situations. Thirdly, what are the qualifications of successful leadership of principal applied in school assessment standards. To achieve these aims, this study worked through preceding studies focused on subordinate elements of leaderships of the principal, inductively analyzing ‘the Leadership of the Principal to advance the Effective School Management’. In the last part of each section composed with subordinate aspects, discussed were implications of leadership of the principal. It was presupposed that the successful leadership of the principal is the result of the demand from the theory, practice, and environment. Theoretical and practical dimensions are mainly examined and integrated to develop the results. In so doing, leadership theories and standards of school assessment are looked through in the theoretical perspective, and internal and external management changes, customized-assessment, and instances of successful principal are scanned in the practical view. Based on contents discussed above, specific leadership traits of the principal that should be considered to advance school management required in a wave of the new age or of the educational renovation. Firstly, the principal should analyze changes of polices in a long-term and macroscopic views, set a specific leadership direction, and identify possible risks and opportunities that can be caused by school management situations and systems. Secondly, the principal should be able to attain knowledge-management leadership with specialty in knowledge-based society, development initiating leadership in rapidly changing school management surroundings, humanistic leadership listening to opinions from constituents and harmonizing members, transformational leadership dragging out mutual reliance, possible advances, visions while maximizing the effectiveness of the school education. Thirdly, the principal leadership needs to balance between propulsion and consideration. This is not an optional matter but essential one with harmonizing and integrating members while encouraging voluntary participations in respective organization culture. Furthermore, the principal needs to make an effort to develop his own decision making abilities and perspectives. Those followed are the suggestions of this study. Firstly, the leadership training program for principals needs to be developed diversely, and to be provided for principals to get visions for the future and a sense of practical educational fields. Secondly, after school assessments, desirable characteristics of principal leadership should be shared in the real field of education. Thirdly, since schools should be changed constantly as society changes, studies for effective aspects of school management should be continued continuously, and further studies also. Lastly, since experiments for developing the leadership program for principals are insufficient, strongly required are further studies.
Changes in society caused by a tide of knowledge and information-based society request changes in education structures and systems. As the autonomy and responsibility of school education are being stressed in nowadays’ rapid renovations in education, and the leadership of the principal is emphasized in advancing the quality of education in a school, we can find the necessity to study it. The aim of this study is to indicate the characteristics of successful principals required in school managements. What this study discusses is followed. Firstly, what are the conceptual elements of desirable leadership in leadership theories. Secondly, what is the practical leadership of principal required by internal and external changes in school management situations. Thirdly, what are the qualifications of successful leadership of principal applied in school assessment standards. To achieve these aims, this study worked through preceding studies focused on subordinate elements of leaderships of the principal, inductively analyzing ‘the Leadership of the Principal to advance the Effective School Management’. In the last part of each section composed with subordinate aspects, discussed were implications of leadership of the principal. It was presupposed that the successful leadership of the principal is the result of the demand from the theory, practice, and environment. Theoretical and practical dimensions are mainly examined and integrated to develop the results. In so doing, leadership theories and standards of school assessment are looked through in the theoretical perspective, and internal and external management changes, customized-assessment, and instances of successful principal are scanned in the practical view. Based on contents discussed above, specific leadership traits of the principal that should be considered to advance school management required in a wave of the new age or of the educational renovation. Firstly, the principal should analyze changes of polices in a long-term and macroscopic views, set a specific leadership direction, and identify possible risks and opportunities that can be caused by school management situations and systems. Secondly, the principal should be able to attain knowledge-management leadership with specialty in knowledge-based society, development initiating leadership in rapidly changing school management surroundings, humanistic leadership listening to opinions from constituents and harmonizing members, transformational leadership dragging out mutual reliance, possible advances, visions while maximizing the effectiveness of the school education. Thirdly, the principal leadership needs to balance between propulsion and consideration. This is not an optional matter but essential one with harmonizing and integrating members while encouraging voluntary participations in respective organization culture. Furthermore, the principal needs to make an effort to develop his own decision making abilities and perspectives. Those followed are the suggestions of this study. Firstly, the leadership training program for principals needs to be developed diversely, and to be provided for principals to get visions for the future and a sense of practical educational fields. Secondly, after school assessments, desirable characteristics of principal leadership should be shared in the real field of education. Thirdly, since schools should be changed constantly as society changes, studies for effective aspects of school management should be continued continuously, and further studies also. Lastly, since experiments for developing the leadership program for principals are insufficient, strongly required are further studies.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.