본 연구는 노인장기요양보험제도 하에서 노인에게 최종적 케어서비스를 제공하고 있는 요양보호사들의 역할에 주목하고, 재가장기요양기관에서 근무하고 있는 요양보호사의 노인 케어 경험을 요양보호사의 관점에서 깊이 있게 탐색함으로써 노인 케어 경험의 현상을 이해하고 경험에 대한 본질을 밝히는데 목적을 두고 있다. 이에 재가장기요양기관에서 근무하고 있는 요양보호사들의 노인 케어 경험이 어떻게 나타나고 어떠한 의미를 부여하고 있는지 살펴보았으며, 이를 통해 재가장기요양기관의 서비스실태를 파악하고 요양보호사의 근무환경 개선과 권익보호의 기초자료를 제공하고자 하였다. 본 연구자는 요양보호사의 노인 케어 경험의 본질을 그대로 반영하고자 ...
본 연구는 노인장기요양보험제도 하에서 노인에게 최종적 케어서비스를 제공하고 있는 요양보호사들의 역할에 주목하고, 재가장기요양기관에서 근무하고 있는 요양보호사의 노인 케어 경험을 요양보호사의 관점에서 깊이 있게 탐색함으로써 노인 케어 경험의 현상을 이해하고 경험에 대한 본질을 밝히는데 목적을 두고 있다. 이에 재가장기요양기관에서 근무하고 있는 요양보호사들의 노인 케어 경험이 어떻게 나타나고 어떠한 의미를 부여하고 있는지 살펴보았으며, 이를 통해 재가장기요양기관의 서비스실태를 파악하고 요양보호사의 근무환경 개선과 권익보호의 기초자료를 제공하고자 하였다. 본 연구자는 요양보호사의 노인 케어 경험의 본질을 그대로 반영하고자 질적연구방법의 하나인 Colaizzi의 현상학적 연구방법을 활용하였다. 본 연구의 연구 질문은 ‘재가장기요양기관에서 근무하는 요양보호사의 노인 케어 경험의 본질과 의미는 무엇인가?’이다. 본 연구의 참여자들은 서산지역 재가장기요양기관으로 등록된 방문요양센터에 근무하는 요양보호사 중 6개월 이상의 노인 케어 경험이 있는 9명이었다. 자료수집은 2009년 6월 1일부터 8월 30일까지 약 2개월 간, 비 구조화된 질문을 통한 심층면담으로 진행되었으며, 면담횟수는 1~2회로 1회기의 평균 면담시간은 60분에서 90분가량 소요되었다. 요양보호사의 노인 케어 경험에 관한 의미 있는 문장들을 추출하고 일반적 의미형성과 주제묶음을 통해 반복적 고찰을 한 결과, 의미 있는 문장 총 541개, 일반화된 문장 79개, 소주제 22개, 본질주제 6개를 도출하였다. 요양보호사의 노인 케어 경험의 6가지 본질적 주제는 <메마른 가지에 생기 불어 넣기>, <앙상한 인생의 겨울을 함께하는 따뜻한 동행>, <황혼녘 어둠이 밀려오는 시간에 대한 두려움>, <희망의 발목을 잡는 스트레스>, <가슴 밑에서 차오르는 서글픔>, <힘겨운 삶에 움트는 희망의 새순>으로 나타났다. 첫 번째 <메마른 가지에 생기 불어 넣기>는 상한 육체를 정성껏 케어 하는 경험으로써, ‘최선을 다해 정성껏 보살핌’, ‘건강을 향상시키기 위한 노력’으로 묶여졌다. 연구 참여자들은 요양보호사라는 새로운 직업의 개척자로서 최선을 다한다는 사명감과 노인들의 건강을 유지 · 향상시키기 위해 메마른 가지에 생기를 불어넣듯 정성껏 보살피고 있었다. 두 번째, <앙상한 인생의 겨울을 함께하는 따뜻한 동행>은 외로운 노인과 정서적 유대감 형성과 지지경험으로써, ‘마음 헤아리기’, ‘추억 되살리기‘, ’말동무하며 격려하기‘, ’스킨쉽으로 사랑 표현하기‘, ’한 가족처럼 정이 듦‘으로 묶였다. 연구 참여자들은 외로움과 상실을 경험하는 노인들에게 정서적 지원서비스를 제공하며 노년의 가장 가까운 벗으로서 앙상한 인생의 겨울을 함께하는 따뜻한 동행을 하고 있었다. 세 번째 <황혼녘 어둠이 밀려오는 시간에 대한 두려움>은 노인의 건강악화와 죽음을 지켜보는 경험으로써, ‘죽음에 대한 충격과 두려움’, ‘항상 쫓아다니는 낙상에 대한 두려움’, ‘독거노인의 응급상황 발생에 대한 당황스러움’으로 묶였다. 연구 참여자들은 노인들의 건강악화와 죽음 등 인생의 황혼녘, 어둠이 밀려오는 시간에 대한 두려움을 느끼고 있었다. 네 번째, <희망의 발목을 잡는 스트레스>는 요양보호사로서 느끼는 스트레스로써, ‘육체적 한계’, ‘고용의 불안’, ‘적은 임금에 대한 불만’, ‘남자노인의 성적 욕구 표현과 성희롱으로 마음이 불편함’, ‘서비스를 제공하다 생기는 오해’, ‘대상자나 보호자의 맞추기 힘든 까다로움’으로 묶여졌다. 연구 참여자들은 요양보호사에 대해 보람 있는 직업으로 희망과 기대를 품고 요양보호사 일을 시작했지만 업무에 따른 스트레스로 힘겨워하고 있었다. 다섯 번째, <가슴 밑에서 차오르는 서글픔>은 요양보호사 업무에 대한 인식부족에서 오는 모멸감 경험으로써, ‘업무범위의 모호함으로 갈등을 느낌’, ‘아랫사람에게 하듯 지시하여 마음이 상함’, ‘파출부 취급하는 현실’로 묶였다. 연구 참여자들은 요양보호사에 대한 사회적 인식의 부족에서 오는 부당한 대우와 사회적 시선 때문에 가슴 밑에서부터 차오르는 서글픔을 느끼고 있었다. 여섯 번째, <힘겨운 삶에 움트는 희망의 새순>은 노인을 케어하며 느끼는 보람으로써, ‘노인이 고마움을 표현함’, ‘나를 기다리고 있는 사람이 생김’, ‘노인의 건강이 호전되어 보람을 느낌’으로 묶였다. 연구의 참여자들은 요양보호사 1세대로서 제도시행 초기의 어려움 속에서도 희망의 새순이 움트는 것처럼 보람을 느끼고 힘을 얻고 있었다. 본 연구 결과를 중심으로 한 제언을 하면 다음과 같다. 첫째, 서비스 이용 대상자와 보호자들에게 요양보호사의 인식개선을 위한 교육이 이루어 져야 한다. 둘째, 요양보호사의 정규직 정착과 수가 조정을 통한 적절한 임금체계의 구축이 필요하다. 셋째, 치매 환자들의 증상과 안전관리를 위한 실제적인 보수교육이 이루어져야 한다. 넷째, 노인의 임종을 위한 호스피스교육과 요양보호사의 임종체험에 따른 심리적 충격에서 안정을 찾을
본 연구는 노인장기요양보험제도 하에서 노인에게 최종적 케어서비스를 제공하고 있는 요양보호사들의 역할에 주목하고, 재가장기요양기관에서 근무하고 있는 요양보호사의 노인 케어 경험을 요양보호사의 관점에서 깊이 있게 탐색함으로써 노인 케어 경험의 현상을 이해하고 경험에 대한 본질을 밝히는데 목적을 두고 있다. 이에 재가장기요양기관에서 근무하고 있는 요양보호사들의 노인 케어 경험이 어떻게 나타나고 어떠한 의미를 부여하고 있는지 살펴보았으며, 이를 통해 재가장기요양기관의 서비스실태를 파악하고 요양보호사의 근무환경 개선과 권익보호의 기초자료를 제공하고자 하였다. 본 연구자는 요양보호사의 노인 케어 경험의 본질을 그대로 반영하고자 질적연구방법의 하나인 Colaizzi의 현상학적 연구방법을 활용하였다. 본 연구의 연구 질문은 ‘재가장기요양기관에서 근무하는 요양보호사의 노인 케어 경험의 본질과 의미는 무엇인가?’이다. 본 연구의 참여자들은 서산지역 재가장기요양기관으로 등록된 방문요양센터에 근무하는 요양보호사 중 6개월 이상의 노인 케어 경험이 있는 9명이었다. 자료수집은 2009년 6월 1일부터 8월 30일까지 약 2개월 간, 비 구조화된 질문을 통한 심층면담으로 진행되었으며, 면담횟수는 1~2회로 1회기의 평균 면담시간은 60분에서 90분가량 소요되었다. 요양보호사의 노인 케어 경험에 관한 의미 있는 문장들을 추출하고 일반적 의미형성과 주제묶음을 통해 반복적 고찰을 한 결과, 의미 있는 문장 총 541개, 일반화된 문장 79개, 소주제 22개, 본질주제 6개를 도출하였다. 요양보호사의 노인 케어 경험의 6가지 본질적 주제는 <메마른 가지에 생기 불어 넣기>, <앙상한 인생의 겨울을 함께하는 따뜻한 동행>, <황혼녘 어둠이 밀려오는 시간에 대한 두려움>, <희망의 발목을 잡는 스트레스>, <가슴 밑에서 차오르는 서글픔>, <힘겨운 삶에 움트는 희망의 새순>으로 나타났다. 첫 번째 <메마른 가지에 생기 불어 넣기>는 상한 육체를 정성껏 케어 하는 경험으로써, ‘최선을 다해 정성껏 보살핌’, ‘건강을 향상시키기 위한 노력’으로 묶여졌다. 연구 참여자들은 요양보호사라는 새로운 직업의 개척자로서 최선을 다한다는 사명감과 노인들의 건강을 유지 · 향상시키기 위해 메마른 가지에 생기를 불어넣듯 정성껏 보살피고 있었다. 두 번째, <앙상한 인생의 겨울을 함께하는 따뜻한 동행>은 외로운 노인과 정서적 유대감 형성과 지지경험으로써, ‘마음 헤아리기’, ‘추억 되살리기‘, ’말동무하며 격려하기‘, ’스킨쉽으로 사랑 표현하기‘, ’한 가족처럼 정이 듦‘으로 묶였다. 연구 참여자들은 외로움과 상실을 경험하는 노인들에게 정서적 지원서비스를 제공하며 노년의 가장 가까운 벗으로서 앙상한 인생의 겨울을 함께하는 따뜻한 동행을 하고 있었다. 세 번째 <황혼녘 어둠이 밀려오는 시간에 대한 두려움>은 노인의 건강악화와 죽음을 지켜보는 경험으로써, ‘죽음에 대한 충격과 두려움’, ‘항상 쫓아다니는 낙상에 대한 두려움’, ‘독거노인의 응급상황 발생에 대한 당황스러움’으로 묶였다. 연구 참여자들은 노인들의 건강악화와 죽음 등 인생의 황혼녘, 어둠이 밀려오는 시간에 대한 두려움을 느끼고 있었다. 네 번째, <희망의 발목을 잡는 스트레스>는 요양보호사로서 느끼는 스트레스로써, ‘육체적 한계’, ‘고용의 불안’, ‘적은 임금에 대한 불만’, ‘남자노인의 성적 욕구 표현과 성희롱으로 마음이 불편함’, ‘서비스를 제공하다 생기는 오해’, ‘대상자나 보호자의 맞추기 힘든 까다로움’으로 묶여졌다. 연구 참여자들은 요양보호사에 대해 보람 있는 직업으로 희망과 기대를 품고 요양보호사 일을 시작했지만 업무에 따른 스트레스로 힘겨워하고 있었다. 다섯 번째, <가슴 밑에서 차오르는 서글픔>은 요양보호사 업무에 대한 인식부족에서 오는 모멸감 경험으로써, ‘업무범위의 모호함으로 갈등을 느낌’, ‘아랫사람에게 하듯 지시하여 마음이 상함’, ‘파출부 취급하는 현실’로 묶였다. 연구 참여자들은 요양보호사에 대한 사회적 인식의 부족에서 오는 부당한 대우와 사회적 시선 때문에 가슴 밑에서부터 차오르는 서글픔을 느끼고 있었다. 여섯 번째, <힘겨운 삶에 움트는 희망의 새순>은 노인을 케어하며 느끼는 보람으로써, ‘노인이 고마움을 표현함’, ‘나를 기다리고 있는 사람이 생김’, ‘노인의 건강이 호전되어 보람을 느낌’으로 묶였다. 연구의 참여자들은 요양보호사 1세대로서 제도시행 초기의 어려움 속에서도 희망의 새순이 움트는 것처럼 보람을 느끼고 힘을 얻고 있었다. 본 연구 결과를 중심으로 한 제언을 하면 다음과 같다. 첫째, 서비스 이용 대상자와 보호자들에게 요양보호사의 인식개선을 위한 교육이 이루어 져야 한다. 둘째, 요양보호사의 정규직 정착과 수가 조정을 통한 적절한 임금체계의 구축이 필요하다. 셋째, 치매 환자들의 증상과 안전관리를 위한 실제적인 보수교육이 이루어져야 한다. 넷째, 노인의 임종을 위한 호스피스교육과 요양보호사의 임종체험에 따른 심리적 충격에서 안정을 찾을
This study has been performed to examine degree of morale, role recognition, and care management attitudes toward the home living elderly among community home visiting elderly care protect workers. In particular, the study aims to investigate how seriously they feel emotionally and physically they f...
This study has been performed to examine degree of morale, role recognition, and care management attitudes toward the home living elderly among community home visiting elderly care protect workers. In particular, the study aims to investigate how seriously they feel emotionally and physically they feel tired during daily lives, and how their professional attitudes and skills are impaired from their burnout status. Thus, ultimate goal of this study is to improve the care workers' working environment and their morality. In this study, Colaizzi's phenomenal quality study method has been applied for nine care workers who have been working 6 months or more at community home service care institutions in Seo-San City area between June 1 and August end, 2009 based on non-structured free format qualitative interview for 60 minutes per person. In this study, it was observed that female employee had higher job fatigues and low satisfaction than male employee, and workers in smaller institutions are worrying about their unsecured future employment status. In addition, intimate contact workers such as nurses and care workers have lower degree of their role recognition for caring the aged. Overall, the top administrator of welfare institution for the aged could maximize the efficiency of the organization by promoting voluntary participation and creativity, and authorizing employee competence and responsibility instead of using compensation and punishment system like promotion. Finally, future aspects of facility visions should be guided for the workers, so that they are relieved from stressful routines without any future plan. From the qualitative interviews, there were total 541 meaningful statements over general daily life experiences, 79 generalized sentences, 22 small themes, and six critical subjects observed. The critical six subjects of the care protect workers were , , , , , and , according to dominant order. The first subject of represents primary step of the cafe workers, giving a basic hope and willingness to the elderly through a basic step of caring their life issues and promoting their health as a pioneering workers. This subject particularly denotes basic concept and role step of the care protect workers as a provider of willingness for life. The second subject of represent secondary step of the care service where the workers exchange emotional common areas such as care workers and the elderly understand each other and therefore become family like companions who share body temperature during cold winter. The third concept denotes hardship stage of the care workers, where they undergo weakening of health or confronting bereavement of the clients. This stage represents adversity overcoming efforts of the care workers even though their efforts are declining. The fourth subject of the represents their general difficulties of career stability such as low income, unstable employment status, frequent harassments from male clients to females, and their extreme work loads in general. The fifth subject of the represents their general difficulties of career stability such as low income, unstable employment status, frequent harassments from male clients to females, and their extreme work loads in general. The fifth concept of presents role ambiguity and indignities felt by the workers. For instances, they were not treated as a suitably qualified care experts but rather, they frequently felt treated as a routine house chore workers. Or Sometimes they were uni directionally directed for resolving difficult situations. The final sixth concept of finalizes their positive result and fruitful sequences their career management as a protective care workers. In this stage, the caseworkers have intimate elderly clients waiting to see them, experience expressing deep appreciations, and encounter the elderly with improving condition. In this final stage, they are very positive and hopeful of their job as a respected and skilled experts in elderly care area. From the results, future implications are suggested as follows: First, services users need to attend proper opportunities such as education or discussion for improving their attitude toward the care workers. Second, employment status and proper compensation guide need to be established for the care worker so that they can works as a hopeful expert workers. Third, in order to lessen their role stress, work training needs to be offer for the workers related to confronting demented patients. Fourth, the workers need to receive proper training and education for confronting very shocking situations such as hospice care and terminally ill case. Fifth, emergency system for the extreme client case needs to be established. For the emergency system, expertised delivery and community support network is desirable. Sixth, more clarified role description and responsibilities need to be offered for the care workers, so that their role borderlines ar very clear and therefore their job can be well recognized in the society. finally, the protective care workers need to be treated as an organized and monitored workers through self control associations and thereafter supported by governmental guidelines and regulation.
This study has been performed to examine degree of morale, role recognition, and care management attitudes toward the home living elderly among community home visiting elderly care protect workers. In particular, the study aims to investigate how seriously they feel emotionally and physically they feel tired during daily lives, and how their professional attitudes and skills are impaired from their burnout status. Thus, ultimate goal of this study is to improve the care workers' working environment and their morality. In this study, Colaizzi's phenomenal quality study method has been applied for nine care workers who have been working 6 months or more at community home service care institutions in Seo-San City area between June 1 and August end, 2009 based on non-structured free format qualitative interview for 60 minutes per person. In this study, it was observed that female employee had higher job fatigues and low satisfaction than male employee, and workers in smaller institutions are worrying about their unsecured future employment status. In addition, intimate contact workers such as nurses and care workers have lower degree of their role recognition for caring the aged. Overall, the top administrator of welfare institution for the aged could maximize the efficiency of the organization by promoting voluntary participation and creativity, and authorizing employee competence and responsibility instead of using compensation and punishment system like promotion. Finally, future aspects of facility visions should be guided for the workers, so that they are relieved from stressful routines without any future plan. From the qualitative interviews, there were total 541 meaningful statements over general daily life experiences, 79 generalized sentences, 22 small themes, and six critical subjects observed. The critical six subjects of the care protect workers were , , , , , and , according to dominant order. The first subject of represents primary step of the cafe workers, giving a basic hope and willingness to the elderly through a basic step of caring their life issues and promoting their health as a pioneering workers. This subject particularly denotes basic concept and role step of the care protect workers as a provider of willingness for life. The second subject of represent secondary step of the care service where the workers exchange emotional common areas such as care workers and the elderly understand each other and therefore become family like companions who share body temperature during cold winter. The third concept denotes hardship stage of the care workers, where they undergo weakening of health or confronting bereavement of the clients. This stage represents adversity overcoming efforts of the care workers even though their efforts are declining. The fourth subject of the represents their general difficulties of career stability such as low income, unstable employment status, frequent harassments from male clients to females, and their extreme work loads in general. The fifth subject of the represents their general difficulties of career stability such as low income, unstable employment status, frequent harassments from male clients to females, and their extreme work loads in general. The fifth concept of presents role ambiguity and indignities felt by the workers. For instances, they were not treated as a suitably qualified care experts but rather, they frequently felt treated as a routine house chore workers. Or Sometimes they were uni directionally directed for resolving difficult situations. The final sixth concept of finalizes their positive result and fruitful sequences their career management as a protective care workers. In this stage, the caseworkers have intimate elderly clients waiting to see them, experience expressing deep appreciations, and encounter the elderly with improving condition. In this final stage, they are very positive and hopeful of their job as a respected and skilled experts in elderly care area. From the results, future implications are suggested as follows: First, services users need to attend proper opportunities such as education or discussion for improving their attitude toward the care workers. Second, employment status and proper compensation guide need to be established for the care worker so that they can works as a hopeful expert workers. Third, in order to lessen their role stress, work training needs to be offer for the workers related to confronting demented patients. Fourth, the workers need to receive proper training and education for confronting very shocking situations such as hospice care and terminally ill case. Fifth, emergency system for the extreme client case needs to be established. For the emergency system, expertised delivery and community support network is desirable. Sixth, more clarified role description and responsibilities need to be offered for the care workers, so that their role borderlines ar very clear and therefore their job can be well recognized in the society. finally, the protective care workers need to be treated as an organized and monitored workers through self control associations and thereafter supported by governmental guidelines and regulation.
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