본 연구는 남녀 대학생을 대상으로 식습관과 식생활 태도조사, 편의식품 섭취실태, 영양표시 인식도 조사, 영양표시에 관한 구매행동 조사를 알아보고 이들 간의 상관성을 파악하여, 편의식품의 이용에 따른 영양표시 인식도를 알아보고, 올바른 식생활을 위한 식품 구매활동을 통해 건전한 식생활을 할 수 있도록 식생활 교육에 필요한 기초 자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 조사대상으로 서울지역 대학생 342명을 임의로 선정하여 자기기입식 설문조사를 실시하였고, Windows SPSS16.0을 이용하여 통계 분석하였다. 결과는 다음과 같다. 식습관, 식생활태도조사에서 하루세끼 식사는 남녀 모두 잘 챙겨먹는 편이라고 답했고, 잘 챙겨먹지 못하는 경우 남자는 굶는다는 응답이(39.4%) 가장 높았고, 여자는 김밥이나 과자스낵으로 대치한다는 응답이(28.1%) 높았다. 이와 관련하여 여자BMI판정별로 유의미한 차이를 보였다. 아침·점심·저녁 식사형태에 대하여 살펴본 결과 밥류를 가장 많이 섭취했으며, 1주일 2∼3회 과식을 하고 있고, 남자인 경우 한 달에 2∼3회 여자인 경우 일주일에 2∼3회 외식하는 것으로 나타나, 여자의 외식이 더 잦은 것으로 나타났다. 편의식품은 대체로 남자의 이용율이 높았으며, 봉지라면 훈제육류를 가장 자주 섭취했다. 자취·기숙사, 친척 및 하숙집의 주거형태에서 편의식품을 더 섭취 하는 것으로 나타났다. 영양표시 인식도에서 대체적으로 인지하고 있었으며, ...
본 연구는 남녀 대학생을 대상으로 식습관과 식생활 태도조사, 편의식품 섭취실태, 영양표시 인식도 조사, 영양표시에 관한 구매행동 조사를 알아보고 이들 간의 상관성을 파악하여, 편의식품의 이용에 따른 영양표시 인식도를 알아보고, 올바른 식생활을 위한 식품 구매활동을 통해 건전한 식생활을 할 수 있도록 식생활 교육에 필요한 기초 자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 조사대상으로 서울지역 대학생 342명을 임의로 선정하여 자기기입식 설문조사를 실시하였고, Windows SPSS16.0을 이용하여 통계 분석하였다. 결과는 다음과 같다. 식습관, 식생활태도조사에서 하루세끼 식사는 남녀 모두 잘 챙겨먹는 편이라고 답했고, 잘 챙겨먹지 못하는 경우 남자는 굶는다는 응답이(39.4%) 가장 높았고, 여자는 김밥이나 과자스낵으로 대치한다는 응답이(28.1%) 높았다. 이와 관련하여 여자BMI판정별로 유의미한 차이를 보였다. 아침·점심·저녁 식사형태에 대하여 살펴본 결과 밥류를 가장 많이 섭취했으며, 1주일 2∼3회 과식을 하고 있고, 남자인 경우 한 달에 2∼3회 여자인 경우 일주일에 2∼3회 외식하는 것으로 나타나, 여자의 외식이 더 잦은 것으로 나타났다. 편의식품은 대체로 남자의 이용율이 높았으며, 봉지라면 훈제육류를 가장 자주 섭취했다. 자취·기숙사, 친척 및 하숙집의 주거형태에서 편의식품을 더 섭취 하는 것으로 나타났다. 영양표시 인식도에서 대체적으로 인지하고 있었으며, TV, 인터넷 학교수업 순으로 지식정보를 획득하고 있었다. 남자보다 여자가 영양교육 경험이 더 많은 것으로 나타났고, 영양교육의 만족도는 대체로 불만족하고, 신뢰도 또한 높지 않았다. 반면, 영양교육의 필요성은 과반 수 이상이 필요하다고 대답했고, 이유로는 식품구매와 식생활 습관에 도움을 주기 때문에, 올바른 식품섭취와 심신의 건가증진을 위해서 순이었다. 남학생에 비해 여학생의 영양표시확인율이 더 높았으며, 확인 이유로 건강관리를 위해서, 어떤 영양소가 많이 들어있는지 확인하기 위해서로 나타났다. 영양표시 확인 시 식생활에 대체로 영향을 준다고 과반수가 대답했고, 과자류, 빵류, 우유 및 유제품, 즉석식품류에서 영양표시 확인정도가 라면류, 음료류, 사탕초콜릿껌류, 빙과류 보다 높게 나타났다.
본 연구는 남녀 대학생을 대상으로 식습관과 식생활 태도조사, 편의식품 섭취실태, 영양표시 인식도 조사, 영양표시에 관한 구매행동 조사를 알아보고 이들 간의 상관성을 파악하여, 편의식품의 이용에 따른 영양표시 인식도를 알아보고, 올바른 식생활을 위한 식품 구매활동을 통해 건전한 식생활을 할 수 있도록 식생활 교육에 필요한 기초 자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 조사대상으로 서울지역 대학생 342명을 임의로 선정하여 자기기입식 설문조사를 실시하였고, Windows SPSS16.0을 이용하여 통계 분석하였다. 결과는 다음과 같다. 식습관, 식생활태도조사에서 하루세끼 식사는 남녀 모두 잘 챙겨먹는 편이라고 답했고, 잘 챙겨먹지 못하는 경우 남자는 굶는다는 응답이(39.4%) 가장 높았고, 여자는 김밥이나 과자스낵으로 대치한다는 응답이(28.1%) 높았다. 이와 관련하여 여자BMI판정별로 유의미한 차이를 보였다. 아침·점심·저녁 식사형태에 대하여 살펴본 결과 밥류를 가장 많이 섭취했으며, 1주일 2∼3회 과식을 하고 있고, 남자인 경우 한 달에 2∼3회 여자인 경우 일주일에 2∼3회 외식하는 것으로 나타나, 여자의 외식이 더 잦은 것으로 나타났다. 편의식품은 대체로 남자의 이용율이 높았으며, 봉지라면 훈제육류를 가장 자주 섭취했다. 자취·기숙사, 친척 및 하숙집의 주거형태에서 편의식품을 더 섭취 하는 것으로 나타났다. 영양표시 인식도에서 대체적으로 인지하고 있었으며, TV, 인터넷 학교수업 순으로 지식정보를 획득하고 있었다. 남자보다 여자가 영양교육 경험이 더 많은 것으로 나타났고, 영양교육의 만족도는 대체로 불만족하고, 신뢰도 또한 높지 않았다. 반면, 영양교육의 필요성은 과반 수 이상이 필요하다고 대답했고, 이유로는 식품구매와 식생활 습관에 도움을 주기 때문에, 올바른 식품섭취와 심신의 건가증진을 위해서 순이었다. 남학생에 비해 여학생의 영양표시확인율이 더 높았으며, 확인 이유로 건강관리를 위해서, 어떤 영양소가 많이 들어있는지 확인하기 위해서로 나타났다. 영양표시 확인 시 식생활에 대체로 영향을 준다고 과반수가 대답했고, 과자류, 빵류, 우유 및 유제품, 즉석식품류에서 영양표시 확인정도가 라면류, 음료류, 사탕초콜릿껌류, 빙과류 보다 높게 나타났다.
The purpose of this study is to provide a fundamental research data that is necessary for an education of dietary life to have a sound dietary life through a food purchase for a right dietary life after finding the degree of cognition over nutrition labelling by identifying dietary life attitude, ac...
The purpose of this study is to provide a fundamental research data that is necessary for an education of dietary life to have a sound dietary life through a food purchase for a right dietary life after finding the degree of cognition over nutrition labelling by identifying dietary life attitude, actual status of taking convenience food, the degree of cognizing nutrition labelling and purchase activity over nutrition labelling, and grasping their correlation. For the subjects for an investigation, randomly selected 342 university students in seoul areas and conducted the self-writing survey against them. In the investigation of dietary habit and dietary life attitude, man and woman responded that they have three meal very well, in case of skipping the meal, a response(39.4%) about "men skip the meal"was the highest, the response (28.1%) about "women eat kimbap and snack" was the highest. In a relation with above results, there is a meaningful difference in each of woman BMI judgement. In a result of observing the type of breakfast, lunch and dinner, the type of rice was taken the most, overeat 2 or 3 times a week, the men eat out 2 or 3 times a month, on the other hand, the women eat out 2 or 3 times a week so the women eat out more often. A rate of using convenience food was high in man who took packed noodles and smoked meat very often. Generally, the convenience food was taken more in boarding house with cooking and dormitory, a relative house and boarding house. In the degree of cognizing nutrition labelling, most of the students cognized generally and acquired knowledge information via TV, Internet and lecture. The woman has more experience in nutrition education than the man, they were unsatisfied with nutrition education, also, the degree of belief was not so high. On the other hand, in terms of a need of nutrition education, the majority of them responded that they need it. Its reason is that it is helpful for food purchase, dietary habit, the right food intake and promoting healthy mind and body. A rate of ascertaining nutrition labelling was higher in man then in woman, a reason of ascertaining it is for health and ascertaining what kind of nutrients are included. The majority of them responded that ascertaining nutrition labelling has influence on dietary life, The degree of ascertaining nutrition labelling in snack, bread, milk, dairy products and instant food was higher than noodles, beverage, candy, chocolate , gum and ice cake.
The purpose of this study is to provide a fundamental research data that is necessary for an education of dietary life to have a sound dietary life through a food purchase for a right dietary life after finding the degree of cognition over nutrition labelling by identifying dietary life attitude, actual status of taking convenience food, the degree of cognizing nutrition labelling and purchase activity over nutrition labelling, and grasping their correlation. For the subjects for an investigation, randomly selected 342 university students in seoul areas and conducted the self-writing survey against them. In the investigation of dietary habit and dietary life attitude, man and woman responded that they have three meal very well, in case of skipping the meal, a response(39.4%) about "men skip the meal"was the highest, the response (28.1%) about "women eat kimbap and snack" was the highest. In a relation with above results, there is a meaningful difference in each of woman BMI judgement. In a result of observing the type of breakfast, lunch and dinner, the type of rice was taken the most, overeat 2 or 3 times a week, the men eat out 2 or 3 times a month, on the other hand, the women eat out 2 or 3 times a week so the women eat out more often. A rate of using convenience food was high in man who took packed noodles and smoked meat very often. Generally, the convenience food was taken more in boarding house with cooking and dormitory, a relative house and boarding house. In the degree of cognizing nutrition labelling, most of the students cognized generally and acquired knowledge information via TV, Internet and lecture. The woman has more experience in nutrition education than the man, they were unsatisfied with nutrition education, also, the degree of belief was not so high. On the other hand, in terms of a need of nutrition education, the majority of them responded that they need it. Its reason is that it is helpful for food purchase, dietary habit, the right food intake and promoting healthy mind and body. A rate of ascertaining nutrition labelling was higher in man then in woman, a reason of ascertaining it is for health and ascertaining what kind of nutrients are included. The majority of them responded that ascertaining nutrition labelling has influence on dietary life, The degree of ascertaining nutrition labelling in snack, bread, milk, dairy products and instant food was higher than noodles, beverage, candy, chocolate , gum and ice cake.
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