전 세계적으로 환경오염, 에너지 절약, 웰빙 등 여러 사회 문화 환경적인 측면에서 녹색교통의 관심이 커지고 있다. 최근 정부에서는 저탄소 녹색성장이라는 모티브 아래 여러 계획과 사업들을 진행하고 있으며 지자체에도 자전거 이용 활성화에 대한 많은 계획들을 수립 중에 있다. 또 최근 2009년 12월 29일 도로교통법과 자전거이용활성화법이 개정되며 자전거 이용의 활성화를 하기 위한 효력이 높아졌다. 하지만 자전거 이용에 대한 관심에 비해 안전적인 측면에서의 개선은 미흡하다. 자전거 교통사고는 2003년 6,007건에서 2008년 10,916건으로 연평균 10.47% 증가하고 있어 심각한 문제가 되고 있다. 이에 본 연구에서는 자전거 교통사고에 대한 대책을 마련하기에 앞서 자전거 교통사고의 유형분석을 함으로 가장 많이 발생하는 사고유형과 위험요소를 살펴보고 이러한 요소들과 자전거교통의 안전에 대한 분석해 봄으로 앞으로 자전거교통에 대한 여러 개선방향을 제시하였다. 자전거 교통사고의 유형을 분석해 본 결과 단일로, 교차로, 횡단보도, 교량 위순으로 사고가 발생하였고, 직각충돌 대 직각충돌 사고유형이 가장 많이 발생하였다. 단일로, 교차로, 횡단보도에서 발생한 직각충돌 대 직각충돌 사고 중에서 자동차 1당사자의 행동유형을 보면 직진중, 좌위회전중이 가장 높게 나타났다. 단일로와 교차로는 9M미만의 도로 70%이상의 사고가 발생하였으며, 횡단보도에서는 여러 차로 수, 다양한 도록 폭에서 사고가 발생하였다. 3곳 모두 자전거 이용자의 안전모착용 현황은 평균 6%로 매우 저조한 편이며 이에 따른 사고 상해정도는 경상 평균45%, 중상 평균 53%로 그 상해정도가 높으며 사망도 평균2%로 그 피해는 크다고 할 수 있다. 자전거의 일반현황과 도로현황, 자전거 교통사고의 유형을 분석한 결과 종합적인 개선사항으로는 안전시설물과 안전 표시의 설치와 자전거 통행방향에 정의, 횡단보도를 분리, 자전거 전용도로를 설치가 있다. 직각충돌 사고를 예방하기 위하여 시거확보 위한 자전거 전용 도로반사경 설치가 필요하며, 자전거 이용가능 도로를 알리는 안내표지판과 노면표시가 필요하다. 작은 도로 특징상 따로 ...
전 세계적으로 환경오염, 에너지 절약, 웰빙 등 여러 사회 문화 환경적인 측면에서 녹색교통의 관심이 커지고 있다. 최근 정부에서는 저탄소 녹색성장이라는 모티브 아래 여러 계획과 사업들을 진행하고 있으며 지자체에도 자전거 이용 활성화에 대한 많은 계획들을 수립 중에 있다. 또 최근 2009년 12월 29일 도로교통법과 자전거이용활성화법이 개정되며 자전거 이용의 활성화를 하기 위한 효력이 높아졌다. 하지만 자전거 이용에 대한 관심에 비해 안전적인 측면에서의 개선은 미흡하다. 자전거 교통사고는 2003년 6,007건에서 2008년 10,916건으로 연평균 10.47% 증가하고 있어 심각한 문제가 되고 있다. 이에 본 연구에서는 자전거 교통사고에 대한 대책을 마련하기에 앞서 자전거 교통사고의 유형분석을 함으로 가장 많이 발생하는 사고유형과 위험요소를 살펴보고 이러한 요소들과 자전거교통의 안전에 대한 분석해 봄으로 앞으로 자전거교통에 대한 여러 개선방향을 제시하였다. 자전거 교통사고의 유형을 분석해 본 결과 단일로, 교차로, 횡단보도, 교량 위순으로 사고가 발생하였고, 직각충돌 대 직각충돌 사고유형이 가장 많이 발생하였다. 단일로, 교차로, 횡단보도에서 발생한 직각충돌 대 직각충돌 사고 중에서 자동차 1당사자의 행동유형을 보면 직진중, 좌위회전중이 가장 높게 나타났다. 단일로와 교차로는 9M미만의 도로 70%이상의 사고가 발생하였으며, 횡단보도에서는 여러 차로 수, 다양한 도록 폭에서 사고가 발생하였다. 3곳 모두 자전거 이용자의 안전모착용 현황은 평균 6%로 매우 저조한 편이며 이에 따른 사고 상해정도는 경상 평균45%, 중상 평균 53%로 그 상해정도가 높으며 사망도 평균2%로 그 피해는 크다고 할 수 있다. 자전거의 일반현황과 도로현황, 자전거 교통사고의 유형을 분석한 결과 종합적인 개선사항으로는 안전시설물과 안전 표시의 설치와 자전거 통행방향에 정의, 횡단보도를 분리, 자전거 전용도로를 설치가 있다. 직각충돌 사고를 예방하기 위하여 시거확보 위한 자전거 전용 도로반사경 설치가 필요하며, 자전거 이용가능 도로를 알리는 안내표지판과 노면표시가 필요하다. 작은 도로 특징상 따로 자전거도로의 설치는 현실상 어렵기 때문에 자전거를 이용해도 된다는 표지로 인해 자동차이용자들의 인식을 높이고 자전거 이용자들의 안전성을 확보해야한다. 또한 자전거 통행방향에 정의가 필요하다. 자동차가 우회전시 직각충돌에 의해 발생하는 사고나 일방통행로에서 발생하는 충돌사고는 자전거가 역 주행을 하고 있는 것으로 볼 수 있어 사고처리에도 문제가 된다. 또 일방통행로에서 자전거는 자동차와 같이 일방으로 다녀야 하지만 현실적으로 자전거는 모든 방향에서 통행을 하고 있기에 양방향 통행을 할 수 있게 해주어야 한다. 그리고 횡단보도에서는 보행자와 분리시켜야한다. 현행 법 상 자전거 이용자들은 횡단보도로 이용 시 자전거에서 내려서 자전거를 끌고 보행하도록 되어있다. 하지만 현실적으로 번거로워 자전거 이용자들에게 행해지고 있지 않다. 횡단보도에 자전거가 횡단할 수 있는 공간을 마련하여야 한다. 자전거 이용자와 보행자를 분리시켜 보행자와 자전거 이용자 모두의 안전성을 확보해야한다. 마지막으로 가장 중요한 것은 자전거 전용도로의 설치이다. 대부분의 자전거 전용도로는 보행자 겸용도로이다. 자전거는 단거리 통행수단이기 때문에 국지도로에 자전거 전용도로 설치를 확대하여 자전거 이용 시 안전성과 이요효율을 높여 녹색수단으로서 위치를 확고히 해야 한다.
전 세계적으로 환경오염, 에너지 절약, 웰빙 등 여러 사회 문화 환경적인 측면에서 녹색교통의 관심이 커지고 있다. 최근 정부에서는 저탄소 녹색성장이라는 모티브 아래 여러 계획과 사업들을 진행하고 있으며 지자체에도 자전거 이용 활성화에 대한 많은 계획들을 수립 중에 있다. 또 최근 2009년 12월 29일 도로교통법과 자전거이용활성화법이 개정되며 자전거 이용의 활성화를 하기 위한 효력이 높아졌다. 하지만 자전거 이용에 대한 관심에 비해 안전적인 측면에서의 개선은 미흡하다. 자전거 교통사고는 2003년 6,007건에서 2008년 10,916건으로 연평균 10.47% 증가하고 있어 심각한 문제가 되고 있다. 이에 본 연구에서는 자전거 교통사고에 대한 대책을 마련하기에 앞서 자전거 교통사고의 유형분석을 함으로 가장 많이 발생하는 사고유형과 위험요소를 살펴보고 이러한 요소들과 자전거교통의 안전에 대한 분석해 봄으로 앞으로 자전거교통에 대한 여러 개선방향을 제시하였다. 자전거 교통사고의 유형을 분석해 본 결과 단일로, 교차로, 횡단보도, 교량 위순으로 사고가 발생하였고, 직각충돌 대 직각충돌 사고유형이 가장 많이 발생하였다. 단일로, 교차로, 횡단보도에서 발생한 직각충돌 대 직각충돌 사고 중에서 자동차 1당사자의 행동유형을 보면 직진중, 좌위회전중이 가장 높게 나타났다. 단일로와 교차로는 9M미만의 도로 70%이상의 사고가 발생하였으며, 횡단보도에서는 여러 차로 수, 다양한 도록 폭에서 사고가 발생하였다. 3곳 모두 자전거 이용자의 안전모착용 현황은 평균 6%로 매우 저조한 편이며 이에 따른 사고 상해정도는 경상 평균45%, 중상 평균 53%로 그 상해정도가 높으며 사망도 평균2%로 그 피해는 크다고 할 수 있다. 자전거의 일반현황과 도로현황, 자전거 교통사고의 유형을 분석한 결과 종합적인 개선사항으로는 안전시설물과 안전 표시의 설치와 자전거 통행방향에 정의, 횡단보도를 분리, 자전거 전용도로를 설치가 있다. 직각충돌 사고를 예방하기 위하여 시거확보 위한 자전거 전용 도로반사경 설치가 필요하며, 자전거 이용가능 도로를 알리는 안내표지판과 노면표시가 필요하다. 작은 도로 특징상 따로 자전거도로의 설치는 현실상 어렵기 때문에 자전거를 이용해도 된다는 표지로 인해 자동차이용자들의 인식을 높이고 자전거 이용자들의 안전성을 확보해야한다. 또한 자전거 통행방향에 정의가 필요하다. 자동차가 우회전시 직각충돌에 의해 발생하는 사고나 일방통행로에서 발생하는 충돌사고는 자전거가 역 주행을 하고 있는 것으로 볼 수 있어 사고처리에도 문제가 된다. 또 일방통행로에서 자전거는 자동차와 같이 일방으로 다녀야 하지만 현실적으로 자전거는 모든 방향에서 통행을 하고 있기에 양방향 통행을 할 수 있게 해주어야 한다. 그리고 횡단보도에서는 보행자와 분리시켜야한다. 현행 법 상 자전거 이용자들은 횡단보도로 이용 시 자전거에서 내려서 자전거를 끌고 보행하도록 되어있다. 하지만 현실적으로 번거로워 자전거 이용자들에게 행해지고 있지 않다. 횡단보도에 자전거가 횡단할 수 있는 공간을 마련하여야 한다. 자전거 이용자와 보행자를 분리시켜 보행자와 자전거 이용자 모두의 안전성을 확보해야한다. 마지막으로 가장 중요한 것은 자전거 전용도로의 설치이다. 대부분의 자전거 전용도로는 보행자 겸용도로이다. 자전거는 단거리 통행수단이기 때문에 국지도로에 자전거 전용도로 설치를 확대하여 자전거 이용 시 안전성과 이요효율을 높여 녹색수단으로서 위치를 확고히 해야 한다.
Bicycles are attracting increasing attention as a means of green transportation due to the global environmental contamination, energy conservation and pursuit of high-quality living. Despite the interest in bicycle transportation, there have been limited improvements in terms of safety. Traffic acci...
Bicycles are attracting increasing attention as a means of green transportation due to the global environmental contamination, energy conservation and pursuit of high-quality living. Despite the interest in bicycle transportation, there have been limited improvements in terms of safety. Traffic accidents involving bicycles have increased by an annual average of 10.47% from 6,007 in 2003 to 10,916 in 2008, causing serious problems. This study analyzes the types of bicycle accidents and examines accident types that frequently occur to suggest a number of improvements according to major types of accidents. Perpendicular collision was the most common type of bicycle accidents, which occurred most frequently on individual roads, followed by intersections and bridges. Examining the behavior of assailants, those driving straight and making right and left turns were most frequently involved in bicycle accidents. Individual roads and intersections of 9 meters or narrower with a single lane in each direction were most frequently locations of accidents. On pedestrian crossings, accidents occurred on roads with various numbers of lanes and widths. Only 6% of bicycle riders wore safety helmets, resulting in high rates of injuries and fatalities at 45% minor injuries, 53% serious injuries, and 2% fatalities. Based on the analytical results of the types of bicycle accidents, general safety improvement measures include installing safety facilities and signs, indicating directions of bicycle travel, isolation of pedestrian crossings, and building bicycle-only roads. Reflective mirrors are required on bicycle-only roads to allow drivers to secure visual range and prevent perpendicular collisions. However, since most accidents occur on narrow roads, it is practically difficult to build bicycle-only roads. Therefore, it is necessary to install signs on roadside and street surface to notify the road is also used by bicycles. It is also necessary to define the direction of bicycle travel. A perpendicular collision that occurs when an automobile makes a right turn or an accident that occurs on one-way street suggests that the bicycle was traveling in the wrong direction. Furthermore, bicycle crossing should be isolated from pedestrian crossing. Current law mandates bicycle riders to get off and walk their bicycles when using pedestrian crossings, which is not normally followed because of inconvenience, causing safety problems. Finally, the most import factor is building bicycle-only roads. Most bicycle roads are shared with pedestrians. Since bicycle is mainly used for short-distance transportation, more bicycle-only roads should be built on local roads to increase the safety and efficiency of bicycle driving and secure bicycle as a green means of transportation.
Bicycles are attracting increasing attention as a means of green transportation due to the global environmental contamination, energy conservation and pursuit of high-quality living. Despite the interest in bicycle transportation, there have been limited improvements in terms of safety. Traffic accidents involving bicycles have increased by an annual average of 10.47% from 6,007 in 2003 to 10,916 in 2008, causing serious problems. This study analyzes the types of bicycle accidents and examines accident types that frequently occur to suggest a number of improvements according to major types of accidents. Perpendicular collision was the most common type of bicycle accidents, which occurred most frequently on individual roads, followed by intersections and bridges. Examining the behavior of assailants, those driving straight and making right and left turns were most frequently involved in bicycle accidents. Individual roads and intersections of 9 meters or narrower with a single lane in each direction were most frequently locations of accidents. On pedestrian crossings, accidents occurred on roads with various numbers of lanes and widths. Only 6% of bicycle riders wore safety helmets, resulting in high rates of injuries and fatalities at 45% minor injuries, 53% serious injuries, and 2% fatalities. Based on the analytical results of the types of bicycle accidents, general safety improvement measures include installing safety facilities and signs, indicating directions of bicycle travel, isolation of pedestrian crossings, and building bicycle-only roads. Reflective mirrors are required on bicycle-only roads to allow drivers to secure visual range and prevent perpendicular collisions. However, since most accidents occur on narrow roads, it is practically difficult to build bicycle-only roads. Therefore, it is necessary to install signs on roadside and street surface to notify the road is also used by bicycles. It is also necessary to define the direction of bicycle travel. A perpendicular collision that occurs when an automobile makes a right turn or an accident that occurs on one-way street suggests that the bicycle was traveling in the wrong direction. Furthermore, bicycle crossing should be isolated from pedestrian crossing. Current law mandates bicycle riders to get off and walk their bicycles when using pedestrian crossings, which is not normally followed because of inconvenience, causing safety problems. Finally, the most import factor is building bicycle-only roads. Most bicycle roads are shared with pedestrians. Since bicycle is mainly used for short-distance transportation, more bicycle-only roads should be built on local roads to increase the safety and efficiency of bicycle driving and secure bicycle as a green means of transportation.
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