세계적으로 문화산업은 고부가가치 산업으로 인정받고 정부정책과도 맞물려 지속적인 투자와 발전을 이루고 있다. 특히 애니메이션산업은 다른 문화산업에 비해 문화 할인율(culture discount)이 낮아 시장 침투가 용이하며, 산업적인 측면에서도 연관 산업으로의 파급효과가 큰 대표적인 OSMU 로써 다양한 창구를 통하여 상업적 창출을 이루는 고부가가치 산업이다. 대중적으로 지지를 받는 애니메이션에 있어 최근 급속도로 발전한 디지털 영상의 기술적인 면도 중요하지만 스토리텔링의 중요성을 간과 할 수 없다. 다양하고 화려한 영상과 음악을 유기적인 구조 안에서 효과적으로 구현하는 것은 1차적인 향유과정을 주도하는 스토리텔링이기 때문이다. 훌륭한 시나리오가 나올 수 있도록 전문 시나리오 작가를 육성하고 다양한 창작 지원제도를 시행하여 완성도 높은 스토리텔링을 만들어 내어야 할 것이다. 영화나 드라마 스토리텔링과 달리 애니메이션 스토리텔링은 배우가 없는 창조된 캐릭터로 내용을 진행시켜야 하는 근본적인 차이점이 있다. 본 연구의 주요 연구방법과 카테고리는 다음과 같다. 첫째. 본 연구에서는 스토리텔링에 및 ...
세계적으로 문화산업은 고부가가치 산업으로 인정받고 정부정책과도 맞물려 지속적인 투자와 발전을 이루고 있다. 특히 애니메이션산업은 다른 문화산업에 비해 문화 할인율(culture discount)이 낮아 시장 침투가 용이하며, 산업적인 측면에서도 연관 산업으로의 파급효과가 큰 대표적인 OSMU 로써 다양한 창구를 통하여 상업적 창출을 이루는 고부가가치 산업이다. 대중적으로 지지를 받는 애니메이션에 있어 최근 급속도로 발전한 디지털 영상의 기술적인 면도 중요하지만 스토리텔링의 중요성을 간과 할 수 없다. 다양하고 화려한 영상과 음악을 유기적인 구조 안에서 효과적으로 구현하는 것은 1차적인 향유과정을 주도하는 스토리텔링이기 때문이다. 훌륭한 시나리오가 나올 수 있도록 전문 시나리오 작가를 육성하고 다양한 창작 지원제도를 시행하여 완성도 높은 스토리텔링을 만들어 내어야 할 것이다. 영화나 드라마 스토리텔링과 달리 애니메이션 스토리텔링은 배우가 없는 창조된 캐릭터로 내용을 진행시켜야 하는 근본적인 차이점이 있다. 본 연구의 주요 연구방법과 카테고리는 다음과 같다. 첫째. 본 연구에서는 스토리텔링에 및 디지털 스토리텔링에 대한 이해와 스토리를 구성하는 플롯에 대하여 고찰한다. 둘째. 이야기의 최소 단위인 플롯은 유기적인 인과관계에 의해 이루어진다. 여러 플롯의 특징을 알아보고 선진 애니메이션 산업의 메카라 할 수 있는 미국의 디즈니와 드림웍스의 세계시장에서 성공하기위해 강화하고 있는 스토리텔링의 전략을 분석해 본다. 그중에서도 특히 선호하는 특정플롯인 모험과 구출 플롯의 특성을 분석한다. 셋째. 영상을 구축하는 기본 단위로서의 샷을 플롯과의 관계를 위해 샷의 개념, 상징화된 기호학적 표현, 미장센적 표현 등으로 연구한다. 넷째. 디즈니의 <미녀와 야수>와 드림웍스의 <슈렉>의 모험과 구출 플롯에 나 타난 관객의 영상에 대한 몰입감을 위해 쓰여 진 샷(Shot)을 다양한 각도 로 분석하였다. 다섯. 각 샷에 나타난 샷의 특징, 길이, 프레이밍, 앵글, 프레임 및 피사체의 움 직임, 사운드, 조명등을 자세하고 디테일하게 분석하는 방법으로 심도 있는 연구가 진행되었다. 여섯. 디즈니 제2의 르네상스 시기 부활의 작품으로 인정받는 <미녀와 야수>와 드림웍스의 디즈니에 대한 통쾌한 복수극으로도 불리는 <슈렉>을 통해 작품적으로도, 상업적으로도 성공한 애니메이션에 나타난 경쟁력을 살펴 보고 탄탄한 애니메이션의 기획과 창작에 있어 ‘스토리텔링 - 플롯 - 샷’ 의 관계의 중요성을 분석 하였다. 위와 같은 주요한 연구들을 통해 도출된 결론은 다음과 같다. 첫째. <미녀와 야수> 모험플롯인 ‘모리스의 발명대회 참가’에서는 2분 47초 분 량에 57개의 샷으로 다양한 구성과 많은 변화를 시도하고 있고 패닝, 틸 팅, 교차편집 등으로 분위기를 고조시킨다. 피사체도 정지보다는 움직임이 많이 나타나 긴장의 흐름을 계속 유지시키는 효과가 있고 상황에 맞는 음 악 및 사운드로 더욱 더 몰입을 강화시킨다. 둘째. <슈렉> 모험플롯인 ‘슈렉과 동키의 성으로 가는 길’에서는 2분 40초 분량 에 33개의 샷으로 구성이 되어있고 한 샷에 시점변화가 나타나는 핸드헬드, 스테디캠 촬영이나 크레인 샷의 촬영 등으로 실제 현장에 있는 느낌 과 현실적인 긴장감을 표현함으로써 애니메이션이라는 생각을 잊어버리고 내용 및 화면에 몰입되어짐을 알 수 있다. 셋째. <미녀와 야수> 구출플롯인 ‘벨의 탈출과 야수의 구출’에서는 2분 18초 분 량에 70개의 샷으로 구성되어 상당한 속도감과 긴장감을 가져오고 특히 야수와 늑대들의 격투장면에서는 한 샷에서 다양한 카메라 워크와 프레이밍, 앵글의 사용으로 긴장감이 강하게 전달된다. 넷째. <슈렉> 구출플롯인 ‘성에서의 공주의 구출과 탈출’에서는 8분 44초 분량 에 164개의 샷으로 구성되어 ‘몸(행동)의 플롯’이 가지는 표현적 특성에 부합하는 끊임없는 캐릭터들의 움직임이 강조되어 몰입을 강화하는 것을 관찰 할 수 있다. 본 주제를 선택하게 된 배경은 재미있고 흥미 있는 애니메이션은 왜 재미가 있는지에 대한 의문에서부터 출발하게 되었다. 사람들이 작품을 즐기는 이유는 그 작품에 몰입을 하게 된다는 사실에서 비주얼적인 측면과 더불어 스토리텔링의 중요성을 인지하게 되었고 흥행에 성공한 작품들이 스토리텔링과 플롯을 전략적으로 강화하고 있음을 알 수 있었다. 또한 심도 있는 분석의 결과를 통해 위와 같은 전략적 스토리텔링과 플롯의 중요성을 재차 확인할 수 있었다. 앞으로 이 분야와 관련된 미래지향적 애니메이션 발전에 도움이 되는 다양한 연구가 되어 지길 바란다.
세계적으로 문화산업은 고부가가치 산업으로 인정받고 정부정책과도 맞물려 지속적인 투자와 발전을 이루고 있다. 특히 애니메이션산업은 다른 문화산업에 비해 문화 할인율(culture discount)이 낮아 시장 침투가 용이하며, 산업적인 측면에서도 연관 산업으로의 파급효과가 큰 대표적인 OSMU 로써 다양한 창구를 통하여 상업적 창출을 이루는 고부가가치 산업이다. 대중적으로 지지를 받는 애니메이션에 있어 최근 급속도로 발전한 디지털 영상의 기술적인 면도 중요하지만 스토리텔링의 중요성을 간과 할 수 없다. 다양하고 화려한 영상과 음악을 유기적인 구조 안에서 효과적으로 구현하는 것은 1차적인 향유과정을 주도하는 스토리텔링이기 때문이다. 훌륭한 시나리오가 나올 수 있도록 전문 시나리오 작가를 육성하고 다양한 창작 지원제도를 시행하여 완성도 높은 스토리텔링을 만들어 내어야 할 것이다. 영화나 드라마 스토리텔링과 달리 애니메이션 스토리텔링은 배우가 없는 창조된 캐릭터로 내용을 진행시켜야 하는 근본적인 차이점이 있다. 본 연구의 주요 연구방법과 카테고리는 다음과 같다. 첫째. 본 연구에서는 스토리텔링에 및 디지털 스토리텔링에 대한 이해와 스토리를 구성하는 플롯에 대하여 고찰한다. 둘째. 이야기의 최소 단위인 플롯은 유기적인 인과관계에 의해 이루어진다. 여러 플롯의 특징을 알아보고 선진 애니메이션 산업의 메카라 할 수 있는 미국의 디즈니와 드림웍스의 세계시장에서 성공하기위해 강화하고 있는 스토리텔링의 전략을 분석해 본다. 그중에서도 특히 선호하는 특정플롯인 모험과 구출 플롯의 특성을 분석한다. 셋째. 영상을 구축하는 기본 단위로서의 샷을 플롯과의 관계를 위해 샷의 개념, 상징화된 기호학적 표현, 미장센적 표현 등으로 연구한다. 넷째. 디즈니의 <미녀와 야수>와 드림웍스의 <슈렉>의 모험과 구출 플롯에 나 타난 관객의 영상에 대한 몰입감을 위해 쓰여 진 샷(Shot)을 다양한 각도 로 분석하였다. 다섯. 각 샷에 나타난 샷의 특징, 길이, 프레이밍, 앵글, 프레임 및 피사체의 움 직임, 사운드, 조명등을 자세하고 디테일하게 분석하는 방법으로 심도 있는 연구가 진행되었다. 여섯. 디즈니 제2의 르네상스 시기 부활의 작품으로 인정받는 <미녀와 야수>와 드림웍스의 디즈니에 대한 통쾌한 복수극으로도 불리는 <슈렉>을 통해 작품적으로도, 상업적으로도 성공한 애니메이션에 나타난 경쟁력을 살펴 보고 탄탄한 애니메이션의 기획과 창작에 있어 ‘스토리텔링 - 플롯 - 샷’ 의 관계의 중요성을 분석 하였다. 위와 같은 주요한 연구들을 통해 도출된 결론은 다음과 같다. 첫째. <미녀와 야수> 모험플롯인 ‘모리스의 발명대회 참가’에서는 2분 47초 분 량에 57개의 샷으로 다양한 구성과 많은 변화를 시도하고 있고 패닝, 틸 팅, 교차편집 등으로 분위기를 고조시킨다. 피사체도 정지보다는 움직임이 많이 나타나 긴장의 흐름을 계속 유지시키는 효과가 있고 상황에 맞는 음 악 및 사운드로 더욱 더 몰입을 강화시킨다. 둘째. <슈렉> 모험플롯인 ‘슈렉과 동키의 성으로 가는 길’에서는 2분 40초 분량 에 33개의 샷으로 구성이 되어있고 한 샷에 시점변화가 나타나는 핸드헬드, 스테디캠 촬영이나 크레인 샷의 촬영 등으로 실제 현장에 있는 느낌 과 현실적인 긴장감을 표현함으로써 애니메이션이라는 생각을 잊어버리고 내용 및 화면에 몰입되어짐을 알 수 있다. 셋째. <미녀와 야수> 구출플롯인 ‘벨의 탈출과 야수의 구출’에서는 2분 18초 분 량에 70개의 샷으로 구성되어 상당한 속도감과 긴장감을 가져오고 특히 야수와 늑대들의 격투장면에서는 한 샷에서 다양한 카메라 워크와 프레이밍, 앵글의 사용으로 긴장감이 강하게 전달된다. 넷째. <슈렉> 구출플롯인 ‘성에서의 공주의 구출과 탈출’에서는 8분 44초 분량 에 164개의 샷으로 구성되어 ‘몸(행동)의 플롯’이 가지는 표현적 특성에 부합하는 끊임없는 캐릭터들의 움직임이 강조되어 몰입을 강화하는 것을 관찰 할 수 있다. 본 주제를 선택하게 된 배경은 재미있고 흥미 있는 애니메이션은 왜 재미가 있는지에 대한 의문에서부터 출발하게 되었다. 사람들이 작품을 즐기는 이유는 그 작품에 몰입을 하게 된다는 사실에서 비주얼적인 측면과 더불어 스토리텔링의 중요성을 인지하게 되었고 흥행에 성공한 작품들이 스토리텔링과 플롯을 전략적으로 강화하고 있음을 알 수 있었다. 또한 심도 있는 분석의 결과를 통해 위와 같은 전략적 스토리텔링과 플롯의 중요성을 재차 확인할 수 있었다. 앞으로 이 분야와 관련된 미래지향적 애니메이션 발전에 도움이 되는 다양한 연구가 되어 지길 바란다.
The culture industry is considered a higher value-added business and it achieves continuous investment by engaging the government policy through the means of the animation industry which easily penetrates the market as the culture discount is low. On the other side of the industry, animation is a hi...
The culture industry is considered a higher value-added business and it achieves continuous investment by engaging the government policy through the means of the animation industry which easily penetrates the market as the culture discount is low. On the other side of the industry, animation is a higher value-added business which makes the commercial creations through various windows. Animation as a major OSMU (One Source Multi Use) has a ripple effect on the related industry as a higher value-added business. In the area of the animation industry supported by the public, we cannot overlook the importance of storytelling although the digital technological improvements of the images has recently rapidly developed. Embodying the various and shiny images and music in the organic construction effectively is storytelling which leads the primary possessive process. To produce great scenarios, we must train future professional scenario writers. Moreover, we should make supporting systems for producing well written and good narratives. Different from movies or dramas, the animation film has to develop a fundamentally different story with created characters, not actors. In this thesis, we examine the understanding about storytelling and plot which consists of the story. The plot as a minimum unit of story consists of the organic interactions of cause and effect. After studying of various plots, we analyze the strategy of the storytelling which has been reinforced to succeed in the American Disneyland known as the Mecca of advanced animation industry and Dreamworks in the world market. Among them, the escape plot and the venture plot is especially preferable. The shot as a basic unit is analyzed by the concept of the shot, the symbolized symbolic expression, the expression of mise-en-scene for the relation of the plot. The study has progressed as the method in which analyzing the specialty of the shot, shown in every shot, the length, the framing, the angle, the frame, the sound and the lighting. By using as the resurrection or Renaissance of Disney and as a extremely delightful revenge drama about Disney, it analyses the competitiveness in successful animations not only artistically but also commercially. Futhermore, it examines the importance of the relationship among 'Storytelling - Plot - Shot' in the project and creation of solid animation. The conclusion is drawn from major research studies as follows. First, 's adventure plot, in its participation in the Morris invention and the competition consists of 57 shots for 2 minutes 47 seconds. It attempts to show various plot and variations so as to boost a dramatic effect by adopting the technology of panning, tilting, and cross-editing, etc. The object has more motions to keep the kinetic effect on tension, music and sound to the situation enhance the audience to fall into the Animation. Secondly, 's adventure plot of 'Shrek and the Donkey's Way in the Castle' consists of 33 shots for 2 minutes 40 seconds. By expressing the realistic suspense and the actual feeling of reality with a handheld shot, of the change of viewpoint as a steadicam photographing shot and, a crane photographing shot, we do not recognize that this is Animation, and we focus ourselves on contents and the screen. Thirdly, the escape plot, in on 'the escape of Bell and the rescue of the beast' consists of 164 shots for 8 minutes 44 seconds. This animation gives us the sense of mobility. Therefore, it causes us to feel a suspense by using various camera works and framing, and an angle in the fighting scene between the beast and the wolves in one shot, especially. Fourthly, the rescue plot in , on 'the rescue and escape of the princess from the castle' consists of 164 shots for 8 minutes and 44 seconds. We observe that the continuous motion of the character, coincide with the expressive characteristics of the plot of body(action), reinforces us to get immersed in it. This paper begins with my interest in the question of why this Animation draws my curiosity, and why these Animation is interesting, funny, and favorable. As the result, the reason why we are immersed in a masterpiece like this Animation is from the fact that a popular Animation has something special such as a unique storytelling, and the sophisticated visual graphics. And we can confirm the fact we are immerged in the work with the recognition of the importance of the storytelling as well as the visual aspect. And the successful work enforces storytelling and plot strategically. In the future, various research will be carried on in relation to the development of the future-oriented Animation.
The culture industry is considered a higher value-added business and it achieves continuous investment by engaging the government policy through the means of the animation industry which easily penetrates the market as the culture discount is low. On the other side of the industry, animation is a higher value-added business which makes the commercial creations through various windows. Animation as a major OSMU (One Source Multi Use) has a ripple effect on the related industry as a higher value-added business. In the area of the animation industry supported by the public, we cannot overlook the importance of storytelling although the digital technological improvements of the images has recently rapidly developed. Embodying the various and shiny images and music in the organic construction effectively is storytelling which leads the primary possessive process. To produce great scenarios, we must train future professional scenario writers. Moreover, we should make supporting systems for producing well written and good narratives. Different from movies or dramas, the animation film has to develop a fundamentally different story with created characters, not actors. In this thesis, we examine the understanding about storytelling and plot which consists of the story. The plot as a minimum unit of story consists of the organic interactions of cause and effect. After studying of various plots, we analyze the strategy of the storytelling which has been reinforced to succeed in the American Disneyland known as the Mecca of advanced animation industry and Dreamworks in the world market. Among them, the escape plot and the venture plot is especially preferable. The shot as a basic unit is analyzed by the concept of the shot, the symbolized symbolic expression, the expression of mise-en-scene for the relation of the plot. The study has progressed as the method in which analyzing the specialty of the shot, shown in every shot, the length, the framing, the angle, the frame, the sound and the lighting. By using as the resurrection or Renaissance of Disney and as a extremely delightful revenge drama about Disney, it analyses the competitiveness in successful animations not only artistically but also commercially. Futhermore, it examines the importance of the relationship among 'Storytelling - Plot - Shot' in the project and creation of solid animation. The conclusion is drawn from major research studies as follows. First, 's adventure plot, in its participation in the Morris invention and the competition consists of 57 shots for 2 minutes 47 seconds. It attempts to show various plot and variations so as to boost a dramatic effect by adopting the technology of panning, tilting, and cross-editing, etc. The object has more motions to keep the kinetic effect on tension, music and sound to the situation enhance the audience to fall into the Animation. Secondly, 's adventure plot of 'Shrek and the Donkey's Way in the Castle' consists of 33 shots for 2 minutes 40 seconds. By expressing the realistic suspense and the actual feeling of reality with a handheld shot, of the change of viewpoint as a steadicam photographing shot and, a crane photographing shot, we do not recognize that this is Animation, and we focus ourselves on contents and the screen. Thirdly, the escape plot, in on 'the escape of Bell and the rescue of the beast' consists of 164 shots for 8 minutes 44 seconds. This animation gives us the sense of mobility. Therefore, it causes us to feel a suspense by using various camera works and framing, and an angle in the fighting scene between the beast and the wolves in one shot, especially. Fourthly, the rescue plot in , on 'the rescue and escape of the princess from the castle' consists of 164 shots for 8 minutes and 44 seconds. We observe that the continuous motion of the character, coincide with the expressive characteristics of the plot of body(action), reinforces us to get immersed in it. This paper begins with my interest in the question of why this Animation draws my curiosity, and why these Animation is interesting, funny, and favorable. As the result, the reason why we are immersed in a masterpiece like this Animation is from the fact that a popular Animation has something special such as a unique storytelling, and the sophisticated visual graphics. And we can confirm the fact we are immerged in the work with the recognition of the importance of the storytelling as well as the visual aspect. And the successful work enforces storytelling and plot strategically. In the future, various research will be carried on in relation to the development of the future-oriented Animation.
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