본 연구는 MMORPG 게임의 길드 시스템이 실제적으로 게이머 간 커뮤니티 활성화에 효과를 가지고 있는지를 실증 분석하기 위해 온라인 게임 ‘군주’의 사용자 2,876명을 대상으로 하는 설문을 통해 연구를 실시하였다.
사회적 지원의 활성화에 대한 측정은 사회적 지원의 하위 요인인 정보적 지원, 정신적 지원, 직접적 지원에 대해 온라인 게임 이용자가 게임을 통해 직접 지원을 받는 정도를 측정하였으며 길드 시스템의 커뮤니티 활성화 효과를 확인하기 길드 가입 여부, 길드 내적 지원과 길드 외적 지원, 온라인게임 이용 기간에 따라...
본 연구는 MMORPG 게임의 길드 시스템이 실제적으로 게이머 간 커뮤니티 활성화에 효과를 가지고 있는지를 실증 분석하기 위해 온라인 게임 ‘군주’의 사용자 2,876명을 대상으로 하는 설문을 통해 연구를 실시하였다.
사회적 지원의 활성화에 대한 측정은 사회적 지원의 하위 요인인 정보적 지원, 정신적 지원, 직접적 지원에 대해 온라인 게임 이용자가 게임을 통해 직접 지원을 받는 정도를 측정하였으며 길드 시스템의 커뮤니티 활성화 효과를 확인하기 길드 가입 여부, 길드 내적 지원과 길드 외적 지원, 온라인게임 이용 기간에 따라 집단을 구분하여 분석하였다.
연구의 결과 MMORPG의 길드에 소속되어 있는 게이머는 소속되어 있지 않은 게이머와 비교하여 사회적 지원이 더 활발하게 이루어지고 있음을 확인 할 수 있었으며 특히 길드 내적 사회적 지원이 길드 외적 사회적 지원에 비교하여 더 활성화되어 있어 길드 시스템을 통한 사회적 지원의 활성화 효과는 실증 분석을 통해 확인되었다.
아울러 정보적 지원의 길드 시스템을 통한 활성화 정도 차이는 이용 기간에 영향을 받지 않는 것으로 확인되었고 정서적 지원과 직접적 지원의 길드 시스템을 통한 활성화 정도 차이는 이용 기간 초기 게이머와 후기 게이머에 더 명확한 차이를 보여 주는 것으로 확인되어 길드 시스템 활성화 정도 차이가 게이머의 이용 기간에 일부 영향을 받는 것이 확인 되었다.
본 연구는 MMORPG 게임의 길드 시스템이 실제적으로 게이머 간 커뮤니티 활성화에 효과를 가지고 있는지를 실증 분석하기 위해 온라인 게임 ‘군주’의 사용자 2,876명을 대상으로 하는 설문을 통해 연구를 실시하였다.
사회적 지원의 활성화에 대한 측정은 사회적 지원의 하위 요인인 정보적 지원, 정신적 지원, 직접적 지원에 대해 온라인 게임 이용자가 게임을 통해 직접 지원을 받는 정도를 측정하였으며 길드 시스템의 커뮤니티 활성화 효과를 확인하기 길드 가입 여부, 길드 내적 지원과 길드 외적 지원, 온라인게임 이용 기간에 따라 집단을 구분하여 분석하였다.
연구의 결과 MMORPG의 길드에 소속되어 있는 게이머는 소속되어 있지 않은 게이머와 비교하여 사회적 지원이 더 활발하게 이루어지고 있음을 확인 할 수 있었으며 특히 길드 내적 사회적 지원이 길드 외적 사회적 지원에 비교하여 더 활성화되어 있어 길드 시스템을 통한 사회적 지원의 활성화 효과는 실증 분석을 통해 확인되었다.
아울러 정보적 지원의 길드 시스템을 통한 활성화 정도 차이는 이용 기간에 영향을 받지 않는 것으로 확인되었고 정서적 지원과 직접적 지원의 길드 시스템을 통한 활성화 정도 차이는 이용 기간 초기 게이머와 후기 게이머에 더 명확한 차이를 보여 주는 것으로 확인되어 길드 시스템 활성화 정도 차이가 게이머의 이용 기간에 일부 영향을 받는 것이 확인 되었다.
The present research carried out a questionnaire survey targeting 2,876 users of 'Gunju(monarch)' of an online game in order to empirically analyze on whether the guild system of a MMORPG game actually has effects on revitalization of the community of between gamers.
The present research measur...
The present research carried out a questionnaire survey targeting 2,876 users of 'Gunju(monarch)' of an online game in order to empirically analyze on whether the guild system of a MMORPG game actually has effects on revitalization of the community of between gamers.
The present research measured a level that online game users directly receive support through games for measurement of the revitalization of social support in aspects of informational support, mental support and direct support, which is subordinate factors of social support, and divided the groups into Guild membership, Guild's internal support, Guild's external support and the use term of online games and analyzed it in order to confirm effects on community revitalization of the Guild system.
As a result of research, this research could confirmed that the social support for the gamers belonging to the Guild of MMORPG is being more actively carried out when compared to the gamers not belonging to the Guild. Especially, this research confirmed the revitalization effect of social support through the Guild system by empirical analysis because the internal and social support of the Guild is more revitalized than the external and social support of the Guild.
In addition, this research confirmed that the difference in a revitalization level through the Guild system of informational support is not affected by its use period, and it was confirmed that because the difference in a revitalization level through the Guild system of emotional support and direct support shows more clear difference in early gamers and latter gamers of a use period, the difference in a revitalization level of the Guild system is partially affected by the use period of gamers.
The present research carried out a questionnaire survey targeting 2,876 users of 'Gunju(monarch)' of an online game in order to empirically analyze on whether the guild system of a MMORPG game actually has effects on revitalization of the community of between gamers.
The present research measured a level that online game users directly receive support through games for measurement of the revitalization of social support in aspects of informational support, mental support and direct support, which is subordinate factors of social support, and divided the groups into Guild membership, Guild's internal support, Guild's external support and the use term of online games and analyzed it in order to confirm effects on community revitalization of the Guild system.
As a result of research, this research could confirmed that the social support for the gamers belonging to the Guild of MMORPG is being more actively carried out when compared to the gamers not belonging to the Guild. Especially, this research confirmed the revitalization effect of social support through the Guild system by empirical analysis because the internal and social support of the Guild is more revitalized than the external and social support of the Guild.
In addition, this research confirmed that the difference in a revitalization level through the Guild system of informational support is not affected by its use period, and it was confirmed that because the difference in a revitalization level through the Guild system of emotional support and direct support shows more clear difference in early gamers and latter gamers of a use period, the difference in a revitalization level of the Guild system is partially affected by the use period of gamers.
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