최근 들어 교사들이 산만한 학생들로 인하여 수업에 방해를 받는다는 고충을 자주 토로하곤 한다. 산만하다고 모두 치료와 상담이 필요한 것은 아니지만 결코 간과해서는 안 될 중요한 부분인 것이다. 이에 학교는 원만한 학습 분위기 조성과 학생들의 바람직한 인성을 위하여 산만하고 주의력이 흐트러지는 학생들에 대한 특별한 관심을 가져야 할 것이다. 한 학급에서 1~2명 정도 발견되는 ADHD(Attention Deficit Hyperactivity Disorder)라고 부르는 주의력 결핍과 과잉행동을 띄는 학생들은 다소 산만하고 공격적인 성향을 띄며 상황에 부적절한 행동을 함으로써 또래들과의 관계 형성에 많은 어려움을 느끼고 있다. 또한 학업성적까지 떨어지게 되면서 급기야 학교생활의 부적응아가 되기도 한다. 뿐만 아니라 자신의 산만한 행동과 부적절한 과잉행동으로 인하여 자기 삶의 성취감과 함께 ...
최근 들어 교사들이 산만한 학생들로 인하여 수업에 방해를 받는다는 고충을 자주 토로하곤 한다. 산만하다고 모두 치료와 상담이 필요한 것은 아니지만 결코 간과해서는 안 될 중요한 부분인 것이다. 이에 학교는 원만한 학습 분위기 조성과 학생들의 바람직한 인성을 위하여 산만하고 주의력이 흐트러지는 학생들에 대한 특별한 관심을 가져야 할 것이다. 한 학급에서 1~2명 정도 발견되는 ADHD(Attention Deficit Hyperactivity Disorder)라고 부르는 주의력 결핍과 과잉행동을 띄는 학생들은 다소 산만하고 공격적인 성향을 띄며 상황에 부적절한 행동을 함으로써 또래들과의 관계 형성에 많은 어려움을 느끼고 있다. 또한 학업성적까지 떨어지게 되면서 급기야 학교생활의 부적응아가 되기도 한다. 뿐만 아니라 자신의 산만한 행동과 부적절한 과잉행동으로 인하여 자기 삶의 성취감과 함께 자아존중감이 떨어지면서 부모님과 선생님들께 심각한 걱정을 끼치기도 한다. 이에 본 논문에서는 학교와 가정에서 쉽게 접할 수 있는 학습 도구인 음악 감상을 통하여 ADHD 증세를 완화시키는 방안을 제시하며 음악 감상을 통한 인성 교육의 모델을 제안하고자 하였다. 본 연구는 학생들의 산만함과 주의력 집중의 정도를 측정하는 도구로 Conners' Adult ADHD Rating Scale(CAARS)와 코너스 척도를 사용하였다. 연구를 위하여 각 반 담임교사들로부터 산만함이 지나친 학생 12명을 추천받았고 그들을 중점 연구 대상과 개인으로 분류하여 3개월 동안 진행할 서양 음악 감상 프로그램을 제작하였다. 적용은 음악시간과 특별 집단 상담 활동 시간을 통해 지속적으로 실시하였다. 또한 치료 효과를 높이고자 자체적으로 제작한 음악 감상용 CD를 12명에게 배부하여 가정에서도 쉽게 그리고 지속적으로 음악을 감상할 수 있도록 지도하였다. 개인의 경우는 GIM 방식을 적용하여 음악과 함께 꾸준한 대화의 시간을 가지면서 그의 정서 변화를 상담일지로 자세히 기록하였다. 중점 연구 대상과 개인의 ADHD 증상 변화를 측정하고자 프로그램 시작, 중간, 마침의 시점에 3회의 Conners 척도 검사를 실시하였고, 본 연구를 통하여 지속적인 음악 감상이 ADHD 청소년의 정서 순화에 어느 정도의 효과가 있음이 증명되었다. 현대 사회의 청소년들이 시끄러운 문화의 혼돈 속에서 얼마나 가치관의 빈곤과 정서의 불안함을 느끼며 살아가고 있는가? 이것을 교사는 학교 현장 속에서 특히 학습 분위기 속에서 피부로 직접 느끼고 있다. 그럼에도 학교는 ADHD 청소년들의 증세를 완화시키기 위한 제도적 장치를 마련하지 못하고 있는 것이 현 실정이다. 본 고찰에서 보듯 음악은 시공간을 초월하는 학습 도구이다. 학교 교육 시스템 속에서 본 연구를 적용한다면 현재보다는 좀 더 나은 면학분위기를 조성할 수 있으리라 생각된다. 더 나아가 학교생활에서 특히 음악 교육 속에서 음악 감상의 방법을 다양화하여 학생들이 음악 감상을 좀 더 가까이 할 수 있다면 더욱 큰 효과를 기대할 수 있을 것이다. 이를 위하여 무엇보다 학교와 학부모들이 음악과 인간 정서와의 관계성을 좀 더 깊이 이해하였으면 좋겠다. 음악 감상 교육이 미래를 이끌어갈 꿈 많은 우리 학생들에게 정서적 안정을 제공하고 자아존중감을 길러주며 궁극적으로 훌륭한 학생, 좋은 학교를 만드는데 조금이나마 도움이 되었으면 하는 바람이다.
최근 들어 교사들이 산만한 학생들로 인하여 수업에 방해를 받는다는 고충을 자주 토로하곤 한다. 산만하다고 모두 치료와 상담이 필요한 것은 아니지만 결코 간과해서는 안 될 중요한 부분인 것이다. 이에 학교는 원만한 학습 분위기 조성과 학생들의 바람직한 인성을 위하여 산만하고 주의력이 흐트러지는 학생들에 대한 특별한 관심을 가져야 할 것이다. 한 학급에서 1~2명 정도 발견되는 ADHD(Attention Deficit Hyperactivity Disorder)라고 부르는 주의력 결핍과 과잉행동을 띄는 학생들은 다소 산만하고 공격적인 성향을 띄며 상황에 부적절한 행동을 함으로써 또래들과의 관계 형성에 많은 어려움을 느끼고 있다. 또한 학업성적까지 떨어지게 되면서 급기야 학교생활의 부적응아가 되기도 한다. 뿐만 아니라 자신의 산만한 행동과 부적절한 과잉행동으로 인하여 자기 삶의 성취감과 함께 자아존중감이 떨어지면서 부모님과 선생님들께 심각한 걱정을 끼치기도 한다. 이에 본 논문에서는 학교와 가정에서 쉽게 접할 수 있는 학습 도구인 음악 감상을 통하여 ADHD 증세를 완화시키는 방안을 제시하며 음악 감상을 통한 인성 교육의 모델을 제안하고자 하였다. 본 연구는 학생들의 산만함과 주의력 집중의 정도를 측정하는 도구로 Conners' Adult ADHD Rating Scale(CAARS)와 코너스 척도를 사용하였다. 연구를 위하여 각 반 담임교사들로부터 산만함이 지나친 학생 12명을 추천받았고 그들을 중점 연구 대상과 개인으로 분류하여 3개월 동안 진행할 서양 음악 감상 프로그램을 제작하였다. 적용은 음악시간과 특별 집단 상담 활동 시간을 통해 지속적으로 실시하였다. 또한 치료 효과를 높이고자 자체적으로 제작한 음악 감상용 CD를 12명에게 배부하여 가정에서도 쉽게 그리고 지속적으로 음악을 감상할 수 있도록 지도하였다. 개인의 경우는 GIM 방식을 적용하여 음악과 함께 꾸준한 대화의 시간을 가지면서 그의 정서 변화를 상담일지로 자세히 기록하였다. 중점 연구 대상과 개인의 ADHD 증상 변화를 측정하고자 프로그램 시작, 중간, 마침의 시점에 3회의 Conners 척도 검사를 실시하였고, 본 연구를 통하여 지속적인 음악 감상이 ADHD 청소년의 정서 순화에 어느 정도의 효과가 있음이 증명되었다. 현대 사회의 청소년들이 시끄러운 문화의 혼돈 속에서 얼마나 가치관의 빈곤과 정서의 불안함을 느끼며 살아가고 있는가? 이것을 교사는 학교 현장 속에서 특히 학습 분위기 속에서 피부로 직접 느끼고 있다. 그럼에도 학교는 ADHD 청소년들의 증세를 완화시키기 위한 제도적 장치를 마련하지 못하고 있는 것이 현 실정이다. 본 고찰에서 보듯 음악은 시공간을 초월하는 학습 도구이다. 학교 교육 시스템 속에서 본 연구를 적용한다면 현재보다는 좀 더 나은 면학분위기를 조성할 수 있으리라 생각된다. 더 나아가 학교생활에서 특히 음악 교육 속에서 음악 감상의 방법을 다양화하여 학생들이 음악 감상을 좀 더 가까이 할 수 있다면 더욱 큰 효과를 기대할 수 있을 것이다. 이를 위하여 무엇보다 학교와 학부모들이 음악과 인간 정서와의 관계성을 좀 더 깊이 이해하였으면 좋겠다. 음악 감상 교육이 미래를 이끌어갈 꿈 많은 우리 학생들에게 정서적 안정을 제공하고 자아존중감을 길러주며 궁극적으로 훌륭한 학생, 좋은 학교를 만드는데 조금이나마 도움이 되었으면 하는 바람이다.
In recent times, teachers frequently complain that scatterbrained students interfere with classes. Although not all of scatterbrained students need to take consultation and treatment necessarily, this is the important part that shouldn’t be overlooked. Accordingly, schools have to pay special attent...
In recent times, teachers frequently complain that scatterbrained students interfere with classes. Although not all of scatterbrained students need to take consultation and treatment necessarily, this is the important part that shouldn’t be overlooked. Accordingly, schools have to pay special attention to the students whose attention is easily distracted in order to set a good mood for study and to build up their characters. Students who are hyperactive and deficient in attention, called ADHD(Attention Deficit Hyperactivity Disorder), are found approximately 1 or 2 per class, and they are somewhat scatterbrained and offensive. They also have a difficulty in forming relationships with their classmates because of their inappropriate behavior. Further- more, as their school records get worse, they become maladjusted in school life. With their self-esteem and achievement of life dropped by their inappropriate and desultory behavior, they sometimes cause anxiety to their parents and teachers. Accordingly, this study suggests schemes to alleviate the condition of ADHD through music appreciation as a learning tool that is easily accessible to home and school, and it proposes the model of humanity education through music appreciation. This study used Conners’ Adult ADHD Rating Scale(CAARS) and Conners’ Scale as a tool to measure the degree of the students’ desultoriness and concentration. For the study, 12 scatterbrained students who were recommended by each of their class teachers were classified as individuals and a prior study object, and I produced Western music appreciation program that would progressed for 3 months. In addition, to increase the effect, CDs for music appreciation that had been produced by the school were attributed to the students, and I guided them to appreciate the music in home easily and constantly. In case of individuals, applied to GIM method, their emotional changes were recorded in consultation diaries in detail, having counsel with music constantly. To measure the ADHD symptom changes of individuals and a prior study object, 3 times of Conners Scale tests were conducted in the beginning, middle, and the final points. Through this study, it was proven that constant music appreciation has some effect on ADHD juveniles’ emotional refinement. How much would juveniles of this modern society feel emotional anxiety and self confusion in this cultural chaos? In the field of school, especially in the class, teachers are feeling this directly. Nevertheless, schools do not afford to prepare systematic devices to alleviate ADHD juveniles’ symptoms, and this is the reality. As you can see in this study, music is a learning tool that takes no notice of time and space. If the result of the study is applied to a school learning system, I think a better academic atmosphere can be created. Furthermore, by diversifying music appreciation methods in music education in school life, if students become easily accessible to music appreciation, there will be much effect. For this, most of all, I hope schools and parents understand the relationship between music and human emotion more. I hope music appreciation education will furnish our dreamful students with emotional stability and raise self-esteem, and eventually, it will be helpful to make good students and respectable schools.
In recent times, teachers frequently complain that scatterbrained students interfere with classes. Although not all of scatterbrained students need to take consultation and treatment necessarily, this is the important part that shouldn’t be overlooked. Accordingly, schools have to pay special attention to the students whose attention is easily distracted in order to set a good mood for study and to build up their characters. Students who are hyperactive and deficient in attention, called ADHD(Attention Deficit Hyperactivity Disorder), are found approximately 1 or 2 per class, and they are somewhat scatterbrained and offensive. They also have a difficulty in forming relationships with their classmates because of their inappropriate behavior. Further- more, as their school records get worse, they become maladjusted in school life. With their self-esteem and achievement of life dropped by their inappropriate and desultory behavior, they sometimes cause anxiety to their parents and teachers. Accordingly, this study suggests schemes to alleviate the condition of ADHD through music appreciation as a learning tool that is easily accessible to home and school, and it proposes the model of humanity education through music appreciation. This study used Conners’ Adult ADHD Rating Scale(CAARS) and Conners’ Scale as a tool to measure the degree of the students’ desultoriness and concentration. For the study, 12 scatterbrained students who were recommended by each of their class teachers were classified as individuals and a prior study object, and I produced Western music appreciation program that would progressed for 3 months. In addition, to increase the effect, CDs for music appreciation that had been produced by the school were attributed to the students, and I guided them to appreciate the music in home easily and constantly. In case of individuals, applied to GIM method, their emotional changes were recorded in consultation diaries in detail, having counsel with music constantly. To measure the ADHD symptom changes of individuals and a prior study object, 3 times of Conners Scale tests were conducted in the beginning, middle, and the final points. Through this study, it was proven that constant music appreciation has some effect on ADHD juveniles’ emotional refinement. How much would juveniles of this modern society feel emotional anxiety and self confusion in this cultural chaos? In the field of school, especially in the class, teachers are feeling this directly. Nevertheless, schools do not afford to prepare systematic devices to alleviate ADHD juveniles’ symptoms, and this is the reality. As you can see in this study, music is a learning tool that takes no notice of time and space. If the result of the study is applied to a school learning system, I think a better academic atmosphere can be created. Furthermore, by diversifying music appreciation methods in music education in school life, if students become easily accessible to music appreciation, there will be much effect. For this, most of all, I hope schools and parents understand the relationship between music and human emotion more. I hope music appreciation education will furnish our dreamful students with emotional stability and raise self-esteem, and eventually, it will be helpful to make good students and respectable schools.
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