본 연구의 목적은 인터넷 이용자들이 온라인 공간에서 협업하여 집단지성을 형성하는 현상에 대하여 심층적으로 파악하는 것이다. 오늘날 수많은 이용자들은 능동적으로 인터넷을 통하여 정보와 지식을 생산하고 서로 공유하면서 집단적으로 협력하여 새로운 지성(知性)을 창출하고 있다. 소수의 전문가가 만들어낸 지식이 아니라 대중이 협업하고 소통하여 만들어낸 정보와 지식이 더욱 주목을 받고 있으며, 인터넷의 진화 또한 이러한 변화를 촉진시키는 방향으로 진행되고 있다. 본 연구에서는 이와 같은 문제의식을 바탕으로 하여 온라인 공간에서 일어나는 집단지성 형성에 대하여 질적인 분석을 시도하였다. 우선 이를 위해 피에르 레비(Pierre Lévy)의 논의를 바탕으로 하여 집단지성 개념에 대하여 살펴보았다. 그리고 정보가 중심이 되는 디지털 정보사회에서 커뮤니케이션의 변화에 대한 고찰과 함께 이용자들의 위상 변화에 대한 논의를 진행하였다. 그리고 실제 인터뷰 이용자들을 대상으로 포커스 그룹 인터뷰(...
본 연구의 목적은 인터넷 이용자들이 온라인 공간에서 협업하여 집단지성을 형성하는 현상에 대하여 심층적으로 파악하는 것이다. 오늘날 수많은 이용자들은 능동적으로 인터넷을 통하여 정보와 지식을 생산하고 서로 공유하면서 집단적으로 협력하여 새로운 지성(知性)을 창출하고 있다. 소수의 전문가가 만들어낸 지식이 아니라 대중이 협업하고 소통하여 만들어낸 정보와 지식이 더욱 주목을 받고 있으며, 인터넷의 진화 또한 이러한 변화를 촉진시키는 방향으로 진행되고 있다. 본 연구에서는 이와 같은 문제의식을 바탕으로 하여 온라인 공간에서 일어나는 집단지성 형성에 대하여 질적인 분석을 시도하였다. 우선 이를 위해 피에르 레비(Pierre Lévy)의 논의를 바탕으로 하여 집단지성 개념에 대하여 살펴보았다. 그리고 정보가 중심이 되는 디지털 정보사회에서 커뮤니케이션의 변화에 대한 고찰과 함께 이용자들의 위상 변화에 대한 논의를 진행하였다. 그리고 실제 인터뷰 이용자들을 대상으로 포커스 그룹 인터뷰(FGI)를 실시하여 온라인 집단지성 형성에 대하여 다양한 측면에서 심층적인 의미를 도출하였다. 연구문제에 근거하여 구체적인 연구결과와 함의점을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 집단지성 참여동기에 관련하여서 인터넷 이용자들은 기존 미디어에서 다루어지지 않은 정보나 지식에 대하여 많은 호기심을 가지면서 새로운 지식정보를 소비하려는 동기가 강하였다. 일상생활의 소소한 정보에서부터 주요 매체에서 다루지 못하는 다양한 정보에까지 관심을 보이고 수용하려고 하였다. 둘째, 인터넷 이용자들은 이와 같은 동기에서 개인 블로그나 온라인 커뮤니티와 같이 직접 묻고 답할 수 있는 공간을 많이 이용하고 있었다. 셋째, 이러한 추세에도 불구하고 이용자들은 현재의 집단지성이 완전히 긍정적인 것만은 아닌 것으로 인식하였다. 집단지성을 통해 형성된 지식정보에 대한 신뢰성 문제, 정보의 상업화, 소수의 의견을 무시하는 ‘집단’ 중심적 행동 등 다양한 요인들이 온라인 공간의 집단지성을 왜곡시키거나 저해하는 것으로 나타났다. 넷째, 그럼에도 온라인 집단지성의 추세는 앞으로 더욱 강화될 것으로 인식되었다. 또한 기존의 전문가 영역과 상호보완적인 관계를 유지해야 할 필요성이 있는 것으로 나타났다. 온라인 집단지성은 향후 계속해서 이어질 것이며 여전히 많은 가능성을 지닌 개념이자 현상인 것으로 인식하고 있었다. 이상의 연구 결과를 바탕으로 하여 본 연구에서는 온라인 집단지성의 개념과 그 현상에 대하여 심층적으로 살펴볼 수 있었다. 온라인 집단지성의 참여동기와 참여방식, 집단지성의 저해 요인과 향후 집단지성의 미래에 대하여 다각도로 의미를 이끌어냄으로써 인터넷 이용자들의 온라인 집단지성 현상을 고찰하였다.
본 연구의 목적은 인터넷 이용자들이 온라인 공간에서 협업하여 집단지성을 형성하는 현상에 대하여 심층적으로 파악하는 것이다. 오늘날 수많은 이용자들은 능동적으로 인터넷을 통하여 정보와 지식을 생산하고 서로 공유하면서 집단적으로 협력하여 새로운 지성(知性)을 창출하고 있다. 소수의 전문가가 만들어낸 지식이 아니라 대중이 협업하고 소통하여 만들어낸 정보와 지식이 더욱 주목을 받고 있으며, 인터넷의 진화 또한 이러한 변화를 촉진시키는 방향으로 진행되고 있다. 본 연구에서는 이와 같은 문제의식을 바탕으로 하여 온라인 공간에서 일어나는 집단지성 형성에 대하여 질적인 분석을 시도하였다. 우선 이를 위해 피에르 레비(Pierre Lévy)의 논의를 바탕으로 하여 집단지성 개념에 대하여 살펴보았다. 그리고 정보가 중심이 되는 디지털 정보사회에서 커뮤니케이션의 변화에 대한 고찰과 함께 이용자들의 위상 변화에 대한 논의를 진행하였다. 그리고 실제 인터뷰 이용자들을 대상으로 포커스 그룹 인터뷰(FGI)를 실시하여 온라인 집단지성 형성에 대하여 다양한 측면에서 심층적인 의미를 도출하였다. 연구문제에 근거하여 구체적인 연구결과와 함의점을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 집단지성 참여동기에 관련하여서 인터넷 이용자들은 기존 미디어에서 다루어지지 않은 정보나 지식에 대하여 많은 호기심을 가지면서 새로운 지식정보를 소비하려는 동기가 강하였다. 일상생활의 소소한 정보에서부터 주요 매체에서 다루지 못하는 다양한 정보에까지 관심을 보이고 수용하려고 하였다. 둘째, 인터넷 이용자들은 이와 같은 동기에서 개인 블로그나 온라인 커뮤니티와 같이 직접 묻고 답할 수 있는 공간을 많이 이용하고 있었다. 셋째, 이러한 추세에도 불구하고 이용자들은 현재의 집단지성이 완전히 긍정적인 것만은 아닌 것으로 인식하였다. 집단지성을 통해 형성된 지식정보에 대한 신뢰성 문제, 정보의 상업화, 소수의 의견을 무시하는 ‘집단’ 중심적 행동 등 다양한 요인들이 온라인 공간의 집단지성을 왜곡시키거나 저해하는 것으로 나타났다. 넷째, 그럼에도 온라인 집단지성의 추세는 앞으로 더욱 강화될 것으로 인식되었다. 또한 기존의 전문가 영역과 상호보완적인 관계를 유지해야 할 필요성이 있는 것으로 나타났다. 온라인 집단지성은 향후 계속해서 이어질 것이며 여전히 많은 가능성을 지닌 개념이자 현상인 것으로 인식하고 있었다. 이상의 연구 결과를 바탕으로 하여 본 연구에서는 온라인 집단지성의 개념과 그 현상에 대하여 심층적으로 살펴볼 수 있었다. 온라인 집단지성의 참여동기와 참여방식, 집단지성의 저해 요인과 향후 집단지성의 미래에 대하여 다각도로 의미를 이끌어냄으로써 인터넷 이용자들의 온라인 집단지성 현상을 고찰하였다.
The purpose of this research is to find in-depth understanding of the phenomenon of the Internet Online users gathering together in order to create Collective Intelligence. Today, many online users are actively producing information and knowledge through the Internet and create a new type of in...
The purpose of this research is to find in-depth understanding of the phenomenon of the Internet Online users gathering together in order to create Collective Intelligence. Today, many online users are actively producing information and knowledge through the Internet and create a new type of intelligence through sharing the information and working together. The trend is that the information created by many people working together is more attention grabbing than information created by a small number of professionals. The Internet is actually helping this type of informations to evolve and to be promoted. This thesis had an in depth analysis of the formation of collective intelligence on the online space. For this purpose, the concept of collective intelligence was examined through the discussion of Pierre Lévy. Furthermore, discussion on the topic of phase change of the internet users and the study of change in communication's role in a highly digital information society was closely examined. A focus group was formed based on the Internet users to conduct a focus group interview and the detailed meaning of the varied sides of online collective intelligence was derived from the interview. Based on research issues, the concrete implication points are as follows. First of all, regarding the motivation for participating in collective intelligence, the Internet users stated that they began with a curiosity on the information and knowledge not provided on the Internet and they were motivated by the want to provide the information for other consumers. The collective information on the Internet dealt everything from small everyday information to materials that could not be covered on the major media. Second of all, the Internet users were using personal blogs or online communities where they are able to ask and answer the questions freely. Thirdly, it was true that even though there is a big trend with the collective information on the Internet, it is not always positive. Some of the negative characteristics of collective information were reliability issues, commercialization of information, and belittling the opinion of the minorities. These types of negative characteristics that distorted or inhibited the collective intelligence. Forth of all, nevertheless, the trend of collected intelligence will be enhanced in the future. Additionally, it was proven that the professional territory and complementary relationships must be maintained. Online collective intelligence will continue to grab attention from people and there is still much potential for the future. Based on the results of the study, the principals about the internet collective intelligence and the phenomenon have been examined closely. The online collective intelligence phenomenon was studied by examining what motivated the users to participate, how they participated, restraints and the future of collective intelligence by leading the impressive meaning in many different ways.
The purpose of this research is to find in-depth understanding of the phenomenon of the Internet Online users gathering together in order to create Collective Intelligence. Today, many online users are actively producing information and knowledge through the Internet and create a new type of intelligence through sharing the information and working together. The trend is that the information created by many people working together is more attention grabbing than information created by a small number of professionals. The Internet is actually helping this type of informations to evolve and to be promoted. This thesis had an in depth analysis of the formation of collective intelligence on the online space. For this purpose, the concept of collective intelligence was examined through the discussion of Pierre Lévy. Furthermore, discussion on the topic of phase change of the internet users and the study of change in communication's role in a highly digital information society was closely examined. A focus group was formed based on the Internet users to conduct a focus group interview and the detailed meaning of the varied sides of online collective intelligence was derived from the interview. Based on research issues, the concrete implication points are as follows. First of all, regarding the motivation for participating in collective intelligence, the Internet users stated that they began with a curiosity on the information and knowledge not provided on the Internet and they were motivated by the want to provide the information for other consumers. The collective information on the Internet dealt everything from small everyday information to materials that could not be covered on the major media. Second of all, the Internet users were using personal blogs or online communities where they are able to ask and answer the questions freely. Thirdly, it was true that even though there is a big trend with the collective information on the Internet, it is not always positive. Some of the negative characteristics of collective information were reliability issues, commercialization of information, and belittling the opinion of the minorities. These types of negative characteristics that distorted or inhibited the collective intelligence. Forth of all, nevertheless, the trend of collected intelligence will be enhanced in the future. Additionally, it was proven that the professional territory and complementary relationships must be maintained. Online collective intelligence will continue to grab attention from people and there is still much potential for the future. Based on the results of the study, the principals about the internet collective intelligence and the phenomenon have been examined closely. The online collective intelligence phenomenon was studied by examining what motivated the users to participate, how they participated, restraints and the future of collective intelligence by leading the impressive meaning in many different ways.
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