국가의 경제 성장과 문화 성장을 위해서는 많은 사고를 가능하게 하는 독서활동이 필수적이다. 학교교육에서도 역시 독서의 필요성과 중요성은 현재까지도 변함없이 강조되고 있다. 그동안 독서 후 활동으로서 다양한 독서교육이 이루어지고 있으나 다른 독후활동에 비해 독서토론은 아직도 활성화 되지 않은 것으로 보인다. 따라서 본 연구는 학교도서관에서 독서토론을 활성화 할 수 있는 방안에 대해 알아보고자 하였다. 현재 경기도교육청 소속의 초등학교도서관에서 근무하고 있는 사서교사를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 그 결과분석을 바탕으로 실질적인 ...
국가의 경제 성장과 문화 성장을 위해서는 많은 사고를 가능하게 하는 독서활동이 필수적이다. 학교교육에서도 역시 독서의 필요성과 중요성은 현재까지도 변함없이 강조되고 있다. 그동안 독서 후 활동으로서 다양한 독서교육이 이루어지고 있으나 다른 독후활동에 비해 독서토론은 아직도 활성화 되지 않은 것으로 보인다. 따라서 본 연구는 학교도서관에서 독서토론을 활성화 할 수 있는 방안에 대해 알아보고자 하였다. 현재 경기도교육청 소속의 초등학교도서관에서 근무하고 있는 사서교사를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 그 결과분석을 바탕으로 실질적인 초등학교도서관의 독서토론 활성화 방안을 제시하면 다음과 같다.
첫째, 가장 중요한 문제로 독서토론이 학교도서관에서 활성화 될 수 있도록 체계적인 운영과 유지를 위하여 ‘정식 사서교사의 배치’가 시급하다. 안정적인 운영과 보다 전문적인 운영으로 먼저 도서관 업무의 기반조성이 되어야 할 것이다. 또 ‘정보와 도서관’을 편성하여 사서교사의 적극적 수업참여로서 사서교사의 위상을 높이고 인식개선을 할 수 있다.
둘째, 입시위주의 교육환경을 벗어나 연례행사와 같은 수박 겉핥기식의 독서토론 운영을 배제하고 ‘초등학교 수준을 고려한 효과적인 수업모형과 평가도구를 개발’하여 좀 더 심도 있고 계획적인 독서교육 방안을 바탕으로 독서토론이 이루어져야 할 것이다.
셋째, 학교에 큰 영향력을 가진 구성원인 ‘학교장과 교사의 인식개선’이 요구된다. 학교도서관의 역할과 사서교사의 전문성에 대한 인식을 제고하여 독서토론을 계획하고 운영하는 데 적극적인 지원과 협조가 요구된다. 실천방법의 일환으로 학교장은 수업시간을 이용하여 재량수업시간을 통해 독서토론 반을 개설하여 매주 마다 학생들이 정해진 시간과 체계적인 프로그램으로 임할 수 있도록 뒷받침 하는 방법이 있다.
넷째, ‘사서교사의 능동적인 자세’로 독서토론이 도서관 협력수업의 모습으로 이루어질 수 있도록 ‘학교 구성원들과 상호 협동체제’를 가져야 한다. 확실한 협동체계 안에서 초등학생의 수준과 교과와의 연계를 고려하여 수업이 계획 되어야 한다.
다섯째, 학교도서관 담당자이자 독서토론 운영의 주체인 사서교사를 위한 독서토론에 대한 꾸준한 연수와 교육이 필요하다. 독서토론은 다른 독서교육활동에 비해 많은 시간과 계획이 필요한 만큼 보다 올바르고 효과적으로 운영될 수 있도록 꾸준한 관련 연수와 교육이 요구된다. 사서교사는 사서자격을 높이는 일은 물론 자기개발에 힘써 전문성을 키워야 할 것이며, 학년별로 수준에 맞는 도서를 선정하여 독서토론도서를 도서관에 따로 구비하여 이용자들의 관심을 유도하고 독서토론이 소수 아이들의 연례행사처럼 운영되지 않도록 노력해야 한다.
여섯째, 학부모를 위한 독서교육 강좌나 학부모 독서토론 모임을 개설하여 정기적으로 운영하는 방안이 있다. 부모의 독서생활화는 아동의 독서 생활화에 긍정적인 영향을 미칠 수 있으므로 부모가 아동에게 제2의 교사로서 독서지도 역할을 할 수 있도록 뒷받침 되어야 한다.
초등학교도서관에서 독서토론이 활성화 되려면 많은 구성원의 노력과 정책적 재정적 지원이 뒷받침 되어야 할 것이다. 앞으로의 연구에서는 지역적 제한 없이 통합적으로 적용될 수 있는 구체적인 독서토론 활성화 방안을 기대해 본다.
국가의 경제 성장과 문화 성장을 위해서는 많은 사고를 가능하게 하는 독서활동이 필수적이다. 학교교육에서도 역시 독서의 필요성과 중요성은 현재까지도 변함없이 강조되고 있다. 그동안 독서 후 활동으로서 다양한 독서교육이 이루어지고 있으나 다른 독후활동에 비해 독서토론은 아직도 활성화 되지 않은 것으로 보인다. 따라서 본 연구는 학교도서관에서 독서토론을 활성화 할 수 있는 방안에 대해 알아보고자 하였다. 현재 경기도교육청 소속의 초등학교도서관에서 근무하고 있는 사서교사를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 그 결과분석을 바탕으로 실질적인 초등학교도서관의 독서토론 활성화 방안을 제시하면 다음과 같다.
첫째, 가장 중요한 문제로 독서토론이 학교도서관에서 활성화 될 수 있도록 체계적인 운영과 유지를 위하여 ‘정식 사서교사의 배치’가 시급하다. 안정적인 운영과 보다 전문적인 운영으로 먼저 도서관 업무의 기반조성이 되어야 할 것이다. 또 ‘정보와 도서관’을 편성하여 사서교사의 적극적 수업참여로서 사서교사의 위상을 높이고 인식개선을 할 수 있다.
둘째, 입시위주의 교육환경을 벗어나 연례행사와 같은 수박 겉핥기식의 독서토론 운영을 배제하고 ‘초등학교 수준을 고려한 효과적인 수업모형과 평가도구를 개발’하여 좀 더 심도 있고 계획적인 독서교육 방안을 바탕으로 독서토론이 이루어져야 할 것이다.
셋째, 학교에 큰 영향력을 가진 구성원인 ‘학교장과 교사의 인식개선’이 요구된다. 학교도서관의 역할과 사서교사의 전문성에 대한 인식을 제고하여 독서토론을 계획하고 운영하는 데 적극적인 지원과 협조가 요구된다. 실천방법의 일환으로 학교장은 수업시간을 이용하여 재량수업시간을 통해 독서토론 반을 개설하여 매주 마다 학생들이 정해진 시간과 체계적인 프로그램으로 임할 수 있도록 뒷받침 하는 방법이 있다.
넷째, ‘사서교사의 능동적인 자세’로 독서토론이 도서관 협력수업의 모습으로 이루어질 수 있도록 ‘학교 구성원들과 상호 협동체제’를 가져야 한다. 확실한 협동체계 안에서 초등학생의 수준과 교과와의 연계를 고려하여 수업이 계획 되어야 한다.
다섯째, 학교도서관 담당자이자 독서토론 운영의 주체인 사서교사를 위한 독서토론에 대한 꾸준한 연수와 교육이 필요하다. 독서토론은 다른 독서교육활동에 비해 많은 시간과 계획이 필요한 만큼 보다 올바르고 효과적으로 운영될 수 있도록 꾸준한 관련 연수와 교육이 요구된다. 사서교사는 사서자격을 높이는 일은 물론 자기개발에 힘써 전문성을 키워야 할 것이며, 학년별로 수준에 맞는 도서를 선정하여 독서토론도서를 도서관에 따로 구비하여 이용자들의 관심을 유도하고 독서토론이 소수 아이들의 연례행사처럼 운영되지 않도록 노력해야 한다.
여섯째, 학부모를 위한 독서교육 강좌나 학부모 독서토론 모임을 개설하여 정기적으로 운영하는 방안이 있다. 부모의 독서생활화는 아동의 독서 생활화에 긍정적인 영향을 미칠 수 있으므로 부모가 아동에게 제2의 교사로서 독서지도 역할을 할 수 있도록 뒷받침 되어야 한다.
초등학교도서관에서 독서토론이 활성화 되려면 많은 구성원의 노력과 정책적 재정적 지원이 뒷받침 되어야 할 것이다. 앞으로의 연구에서는 지역적 제한 없이 통합적으로 적용될 수 있는 구체적인 독서토론 활성화 방안을 기대해 본다.
Reading which makes people think a lot is essential for the growth of national economy and culture. The necessity and importance of reading has been emphasized in school education consistently, So far. a variety of reading education programs have been carried out as a post-reading activity, but the ...
Reading which makes people think a lot is essential for the growth of national economy and culture. The necessity and importance of reading has been emphasized in school education consistently, So far. a variety of reading education programs have been carried out as a post-reading activity, but the discussion of reading comparing to the post-reading activity has not been activated yet. In this vein, the purpose of this study was to examine an activation strategy of reading discussion at school libraries. For this, a questionnaire survey of librarians at primary school libraries which belong to Gyeonggi-Do Office of Education was carried out. Study findings are as follows:
First, in order to carry out systematic maintenance and operation of reading discussion at school libraries, 'the placement of qualified librarians' must be achieved urgently. Through a stable and specialized operation of school libraries, the base of library services must be established. And by including 'information and libraries' in the course of teaching, librarians must actively take part in teaching activities, thus enhancing the position of librarians and improving people's recognition for them.
Second, by changing the entrance examination-oriented educational environment, the annual-event like superficial operation of reading discussion must be discarded. And by 'developing an effective teaching model and an efficient assessment tool which taking the level of primary schools into account', a more intensive and premeditated reading education must be carried out.
Third, 'the improvement of recognition of principals and teachers' whose influence upon schools is great is necessary. By enhancing principals and teachers' recognition of school libraries' role and librarians' specialization, their active support and cooperation for the planning and operation of reading discussion can be achieved. As a strategy of practicing the support and cooperation, principals can establish a reading discussion class via the hour of discretionary learning and then make students take part in the class every week regularly and systematically.
Fourth, in order for reading discussion as a library's cooperative teaching to be carried out with 'librarians' positive attitudes' a mutual cooperation system with school personnel must be established. Teaching must be planned in consideration of students' level and the connection with teachers under the guaranteed cooperation system.
Fifth, a continuous training and education of librarians who are in charge of school libraries and reading discussion is necessary. Since reading discussion needs much time and planning comparing with other reading education activities, a continuous training and education is required for it to be carried out correctly and effectively. Librarians also must improve their qualification and put every effort in self-development, thus enhancing their specialty. And they must additionally equip reading discussion-related books which are appropriate for the level of school-years and thus induce users' interests in reading discussion, thus making reading discussion not to be carried out as an annual event.
Sixth, a reading education course or a reading discussion meeting for parents can be opened and carried out regularly. Parents' making reading a way of life can have a positive influence upon children's making reading a way of life. And parents must be supported to play a secondary teacher who providing children instructions in reading.
In conclusion, in order for the reading discussion at primary school libraries to be activated, a lot of related parties' efforts and political, financial supports are needed. The investigator hopes that future studies on reading discussion will be carried out for the activation strategy of such a concrete reading discussion that can be comprehensively applied to any regions.
Reading which makes people think a lot is essential for the growth of national economy and culture. The necessity and importance of reading has been emphasized in school education consistently, So far. a variety of reading education programs have been carried out as a post-reading activity, but the discussion of reading comparing to the post-reading activity has not been activated yet. In this vein, the purpose of this study was to examine an activation strategy of reading discussion at school libraries. For this, a questionnaire survey of librarians at primary school libraries which belong to Gyeonggi-Do Office of Education was carried out. Study findings are as follows:
First, in order to carry out systematic maintenance and operation of reading discussion at school libraries, 'the placement of qualified librarians' must be achieved urgently. Through a stable and specialized operation of school libraries, the base of library services must be established. And by including 'information and libraries' in the course of teaching, librarians must actively take part in teaching activities, thus enhancing the position of librarians and improving people's recognition for them.
Second, by changing the entrance examination-oriented educational environment, the annual-event like superficial operation of reading discussion must be discarded. And by 'developing an effective teaching model and an efficient assessment tool which taking the level of primary schools into account', a more intensive and premeditated reading education must be carried out.
Third, 'the improvement of recognition of principals and teachers' whose influence upon schools is great is necessary. By enhancing principals and teachers' recognition of school libraries' role and librarians' specialization, their active support and cooperation for the planning and operation of reading discussion can be achieved. As a strategy of practicing the support and cooperation, principals can establish a reading discussion class via the hour of discretionary learning and then make students take part in the class every week regularly and systematically.
Fourth, in order for reading discussion as a library's cooperative teaching to be carried out with 'librarians' positive attitudes' a mutual cooperation system with school personnel must be established. Teaching must be planned in consideration of students' level and the connection with teachers under the guaranteed cooperation system.
Fifth, a continuous training and education of librarians who are in charge of school libraries and reading discussion is necessary. Since reading discussion needs much time and planning comparing with other reading education activities, a continuous training and education is required for it to be carried out correctly and effectively. Librarians also must improve their qualification and put every effort in self-development, thus enhancing their specialty. And they must additionally equip reading discussion-related books which are appropriate for the level of school-years and thus induce users' interests in reading discussion, thus making reading discussion not to be carried out as an annual event.
Sixth, a reading education course or a reading discussion meeting for parents can be opened and carried out regularly. Parents' making reading a way of life can have a positive influence upon children's making reading a way of life. And parents must be supported to play a secondary teacher who providing children instructions in reading.
In conclusion, in order for the reading discussion at primary school libraries to be activated, a lot of related parties' efforts and political, financial supports are needed. The investigator hopes that future studies on reading discussion will be carried out for the activation strategy of such a concrete reading discussion that can be comprehensively applied to any regions.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.