평생교육의 개념이 등장한 이 후 오늘날 전 세계적으로 이론과 실제 모두에서 활발하게 전개되고 있다. 그러나 평생교육은 하나의 교육이념으로써 가지는 개념적 특징, 마스터 콘셉트로써 범주의 광역성․포괄성이라는 속성 그리고 각기 다른 사회․문화적 배경에 따라 여러 개념들로 사용이 되는 이유로 개념의 모호성에 대한 문제를 초창기부터 진행되어왔다. 개념의 모호성에 대한 문제는 평생교육의 학문적 정체성에 대한 비판으로 이어져왔다. 따라서 평생교육 개념에 대한 연구를 함으로써 평생교육의 학문적 정체성을 확립하고 평생교육의 개념을 이해하는데 도움을 줄 수 있다. 하지만 대부분의 평생교육 연구가 평생교육과정 및 프로그램, 제도 및 정책, 기관 및 현장에 대한 연구가 대부분을 차지하고 있고 평생교육 개념에 대한 연구는 큰 비중을 차지하고 있지 않다. 그래서 평생교육 개념에 대한 연구가 필요하다. 이 연구는 평생교육에 대한 개념의 정의를 정리하고, 정리된 정의를 분석하여 정의에서 나타난 특징을 파악하고자 하였다. 이를 위해서 여러 문헌에서 나타나는 평생교육 개념 정의를 수집하여 선행연구를 통해 얻은 분석기준으로 평생교육 개념 정의를 분석을 실시하였다. 이를 통해 평생교육 개념 정의에서 나타난 특징에 대한 시사점을 제공하고자 하였다. 이러한 연구 목적을 위해서 평생교육 관련 문헌에서 나타난 학자, 국제기구, 국가가 정의한 평생교육의 정의를 탐색한다. 수집된 정의를 분석하기 위한 기준을 만들기 위해 기존의 평생교육 개념에 대한 연구와 ...
평생교육의 개념이 등장한 이 후 오늘날 전 세계적으로 이론과 실제 모두에서 활발하게 전개되고 있다. 그러나 평생교육은 하나의 교육이념으로써 가지는 개념적 특징, 마스터 콘셉트로써 범주의 광역성․포괄성이라는 속성 그리고 각기 다른 사회․문화적 배경에 따라 여러 개념들로 사용이 되는 이유로 개념의 모호성에 대한 문제를 초창기부터 진행되어왔다. 개념의 모호성에 대한 문제는 평생교육의 학문적 정체성에 대한 비판으로 이어져왔다. 따라서 평생교육 개념에 대한 연구를 함으로써 평생교육의 학문적 정체성을 확립하고 평생교육의 개념을 이해하는데 도움을 줄 수 있다. 하지만 대부분의 평생교육 연구가 평생교육과정 및 프로그램, 제도 및 정책, 기관 및 현장에 대한 연구가 대부분을 차지하고 있고 평생교육 개념에 대한 연구는 큰 비중을 차지하고 있지 않다. 그래서 평생교육 개념에 대한 연구가 필요하다. 이 연구는 평생교육에 대한 개념의 정의를 정리하고, 정리된 정의를 분석하여 정의에서 나타난 특징을 파악하고자 하였다. 이를 위해서 여러 문헌에서 나타나는 평생교육 개념 정의를 수집하여 선행연구를 통해 얻은 분석기준으로 평생교육 개념 정의를 분석을 실시하였다. 이를 통해 평생교육 개념 정의에서 나타난 특징에 대한 시사점을 제공하고자 하였다. 이러한 연구 목적을 위해서 평생교육 관련 문헌에서 나타난 학자, 국제기구, 국가가 정의한 평생교육의 정의를 탐색한다. 수집된 정의를 분석하기 위한 기준을 만들기 위해 기존의 평생교육 개념에 대한 연구와 인적자원개발 개념에 대한 연구, 조직개발의 개념에 대한 연구, 문화의 개념에 대한 연구들을 통하여 분석 변인들을 설정하였다. 설정한 변인들은 평생교육의 대상, 교육 내용, 결과, 정의 유형, 개념 유형, 입장이다. 이 변인들을 통해 수집된 정의들을 분석하였다. 평생교육 개념의 정의 분석을 통하여 다음과 같은 결론을 내릴 수 있다. 첫째, 학자들은 평생교육 개념을 이론적으로 접근하고 있다면 국가에서는 평생교육을 제도화하기 위해서 평생교육 개념을 제한적이고 실천적으로 접근을 하고 있었다. 둘째, 국내 평생교육의 전개과정에서 국내 학자들은 UNESCO의 영향을 많이 받았다. 셋째, 한국의 법에서는 평생교육을 사회교육과 동의어로 정의를 하고, 일본은 수직적․수평적으로 통합된 교육을 교육 내용으로 하며 유럽 국가들의 경우에는 직업교육, 계속교육, 전 생애에 걸친 교육을 교육 내용으로 하고 있다는 점에서 차이가 있음을 알 수 있었다.
평생교육의 개념이 등장한 이 후 오늘날 전 세계적으로 이론과 실제 모두에서 활발하게 전개되고 있다. 그러나 평생교육은 하나의 교육이념으로써 가지는 개념적 특징, 마스터 콘셉트로써 범주의 광역성․포괄성이라는 속성 그리고 각기 다른 사회․문화적 배경에 따라 여러 개념들로 사용이 되는 이유로 개념의 모호성에 대한 문제를 초창기부터 진행되어왔다. 개념의 모호성에 대한 문제는 평생교육의 학문적 정체성에 대한 비판으로 이어져왔다. 따라서 평생교육 개념에 대한 연구를 함으로써 평생교육의 학문적 정체성을 확립하고 평생교육의 개념을 이해하는데 도움을 줄 수 있다. 하지만 대부분의 평생교육 연구가 평생교육과정 및 프로그램, 제도 및 정책, 기관 및 현장에 대한 연구가 대부분을 차지하고 있고 평생교육 개념에 대한 연구는 큰 비중을 차지하고 있지 않다. 그래서 평생교육 개념에 대한 연구가 필요하다. 이 연구는 평생교육에 대한 개념의 정의를 정리하고, 정리된 정의를 분석하여 정의에서 나타난 특징을 파악하고자 하였다. 이를 위해서 여러 문헌에서 나타나는 평생교육 개념 정의를 수집하여 선행연구를 통해 얻은 분석기준으로 평생교육 개념 정의를 분석을 실시하였다. 이를 통해 평생교육 개념 정의에서 나타난 특징에 대한 시사점을 제공하고자 하였다. 이러한 연구 목적을 위해서 평생교육 관련 문헌에서 나타난 학자, 국제기구, 국가가 정의한 평생교육의 정의를 탐색한다. 수집된 정의를 분석하기 위한 기준을 만들기 위해 기존의 평생교육 개념에 대한 연구와 인적자원개발 개념에 대한 연구, 조직개발의 개념에 대한 연구, 문화의 개념에 대한 연구들을 통하여 분석 변인들을 설정하였다. 설정한 변인들은 평생교육의 대상, 교육 내용, 결과, 정의 유형, 개념 유형, 입장이다. 이 변인들을 통해 수집된 정의들을 분석하였다. 평생교육 개념의 정의 분석을 통하여 다음과 같은 결론을 내릴 수 있다. 첫째, 학자들은 평생교육 개념을 이론적으로 접근하고 있다면 국가에서는 평생교육을 제도화하기 위해서 평생교육 개념을 제한적이고 실천적으로 접근을 하고 있었다. 둘째, 국내 평생교육의 전개과정에서 국내 학자들은 UNESCO의 영향을 많이 받았다. 셋째, 한국의 법에서는 평생교육을 사회교육과 동의어로 정의를 하고, 일본은 수직적․수평적으로 통합된 교육을 교육 내용으로 하며 유럽 국가들의 경우에는 직업교육, 계속교육, 전 생애에 걸친 교육을 교육 내용으로 하고 있다는 점에서 차이가 있음을 알 수 있었다.
Since a concept of lifelong education appeared, researches on lifelong education have been done in both theory and practice. However, the term 'lifelong education' is an ambiguous term, because lifelong education is used variously in different sociocultural context and has a characteristic of divers...
Since a concept of lifelong education appeared, researches on lifelong education have been done in both theory and practice. However, the term 'lifelong education' is an ambiguous term, because lifelong education is used variously in different sociocultural context and has a characteristic of diversity. Though research on concept of lifelong education is a crucial problem in study of lifelong education because of ambiguousness, most researchers dealt with matters on curriculums, systems, policies, institutions and practices and a few researchers carried out studies on concept of lifelong education. Thus, a study on concept is positively necessary. The purpose of this study is to analyze definitions of lifelong education in literatures and to find characteristics of definitions. To analyze definitions of lifelong education, researcher of this study collected definitions of lifelong education in related both Korean and foreign literatures and searched studies on lifelong education through RISS, ERIC, Google scholar. Then, this study analyzed collected definitions of lifelong education through criterions such as targets, contents, results, positions, concept types, and definition types. This research findings are as follows: First, lifelong education researchers defined lifelong education in theory, whereas many states defined lifelong education practically to institutionalize lifelong education system. Second, Korean lifelong education researchers have been influenced by UNESCO, because characteristics within definitions of Korean researchers are similar to characteristics within definitions of UNESCO. Third, legal definition of lifelong education in Korea is equal to definition of social education. And European countries define lifelong education as vocational training, continuing education, further education, etc.
Since a concept of lifelong education appeared, researches on lifelong education have been done in both theory and practice. However, the term 'lifelong education' is an ambiguous term, because lifelong education is used variously in different sociocultural context and has a characteristic of diversity. Though research on concept of lifelong education is a crucial problem in study of lifelong education because of ambiguousness, most researchers dealt with matters on curriculums, systems, policies, institutions and practices and a few researchers carried out studies on concept of lifelong education. Thus, a study on concept is positively necessary. The purpose of this study is to analyze definitions of lifelong education in literatures and to find characteristics of definitions. To analyze definitions of lifelong education, researcher of this study collected definitions of lifelong education in related both Korean and foreign literatures and searched studies on lifelong education through RISS, ERIC, Google scholar. Then, this study analyzed collected definitions of lifelong education through criterions such as targets, contents, results, positions, concept types, and definition types. This research findings are as follows: First, lifelong education researchers defined lifelong education in theory, whereas many states defined lifelong education practically to institutionalize lifelong education system. Second, Korean lifelong education researchers have been influenced by UNESCO, because characteristics within definitions of Korean researchers are similar to characteristics within definitions of UNESCO. Third, legal definition of lifelong education in Korea is equal to definition of social education. And European countries define lifelong education as vocational training, continuing education, further education, etc.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.