본 논문은 Victor Hugo(1802-1885)의 시에 의한 Franz Liszt의 4개의 가곡에 대한 분석이다. Franz Liszt(1811-1886)는 헝가리 라이딩 태생으로 19세기 낭만주의 시대에 커다란 변화를 추구했던 작곡자이자 피아니스트이다. 그는 전 생애동안 유럽 여러 나라의 연주여행을 통해 자신의 철학적, 문학적, 종교적인 이해와 함께 음악적인 다양한 어법을 구사한 세계적인 작곡자이다. 그의 가곡은 독일어, 불어, 영어, 이태리어 등의 다양한 언어를 사용하면서 피아노곡처럼 화려하고 풍부한 화음과 멜로디로 다양한 기법을 사용하고 있으며, 시의 주제 또한 사랑, 죽음, 평화, 종교 등으로 광범위하다. 빅토르 위고의 시에 곡을 붙인 프란츠 리스트의 가곡은 총 6곡인데 본 논문에서는 ‘사랑’이라는 같은 주제로 만들어진 가곡 “S'il est un Charman gazon” , “Oh, quand je dors”, “Comment, disaient-ils”, “Enfant, ...
본 논문은 Victor Hugo(1802-1885)의 시에 의한 Franz Liszt의 4개의 가곡에 대한 분석이다. Franz Liszt(1811-1886)는 헝가리 라이딩 태생으로 19세기 낭만주의 시대에 커다란 변화를 추구했던 작곡자이자 피아니스트이다. 그는 전 생애동안 유럽 여러 나라의 연주여행을 통해 자신의 철학적, 문학적, 종교적인 이해와 함께 음악적인 다양한 어법을 구사한 세계적인 작곡자이다. 그의 가곡은 독일어, 불어, 영어, 이태리어 등의 다양한 언어를 사용하면서 피아노곡처럼 화려하고 풍부한 화음과 멜로디로 다양한 기법을 사용하고 있으며, 시의 주제 또한 사랑, 죽음, 평화, 종교 등으로 광범위하다. 빅토르 위고의 시에 곡을 붙인 프란츠 리스트의 가곡은 총 6곡인데 본 논문에서는 ‘사랑’이라는 같은 주제로 만들어진 가곡 “S'il est un Charman gazon” , “Oh, quand je dors”, “Comment, disaient-ils”, “Enfant, si j'étais roi”에대해 연구, 분석 하였다. 서정성이 풍부한 성악 선율과 그와 조화를 이루는 반주부와, 포괄적인 지식과 감수성을 가진 묘사적이고 표현적인 빅토르 위고의 시가 완벽한 조화를 이룬다는 점에서 연구 가치를 부여할 수 있다. 본 논문에서는 프란츠 리스트의 생애와 그의 작곡 활동을 가곡 작품을 중심으로 시기별로 살펴보았고, 낭만주의 음악의 특징과 사회적 배경, 빅토르 위고의 생애와 그의 작품에 대해 고찰하였다. 그다음 빅토르 위고의 시에 의한 4개의 가곡을 각곡의 형식과 조성, 셈여림, 선율과 화성, 시의 해석을 바탕으로 분석한 뒤, 필자의 석사 졸업 독창회를 통한 연주자의 입장에서 곡의 해석과 연주를 하면서 중요하게 다루어야 할 부분들을 부연하는 것으로 결론을 내린다. 본 논문을 통해 리스트의 가곡을 연주함에 있어 풍부한 감정의 표현과 올바른 곡 해석을 통한 설득력 있는 연주를 할 수 있길 기대해본다.
본 논문은 Victor Hugo(1802-1885)의 시에 의한 Franz Liszt의 4개의 가곡에 대한 분석이다. Franz Liszt(1811-1886)는 헝가리 라이딩 태생으로 19세기 낭만주의 시대에 커다란 변화를 추구했던 작곡자이자 피아니스트이다. 그는 전 생애동안 유럽 여러 나라의 연주여행을 통해 자신의 철학적, 문학적, 종교적인 이해와 함께 음악적인 다양한 어법을 구사한 세계적인 작곡자이다. 그의 가곡은 독일어, 불어, 영어, 이태리어 등의 다양한 언어를 사용하면서 피아노곡처럼 화려하고 풍부한 화음과 멜로디로 다양한 기법을 사용하고 있으며, 시의 주제 또한 사랑, 죽음, 평화, 종교 등으로 광범위하다. 빅토르 위고의 시에 곡을 붙인 프란츠 리스트의 가곡은 총 6곡인데 본 논문에서는 ‘사랑’이라는 같은 주제로 만들어진 가곡 “S'il est un Charman gazon” , “Oh, quand je dors”, “Comment, disaient-ils”, “Enfant, si j'étais roi”에대해 연구, 분석 하였다. 서정성이 풍부한 성악 선율과 그와 조화를 이루는 반주부와, 포괄적인 지식과 감수성을 가진 묘사적이고 표현적인 빅토르 위고의 시가 완벽한 조화를 이룬다는 점에서 연구 가치를 부여할 수 있다. 본 논문에서는 프란츠 리스트의 생애와 그의 작곡 활동을 가곡 작품을 중심으로 시기별로 살펴보았고, 낭만주의 음악의 특징과 사회적 배경, 빅토르 위고의 생애와 그의 작품에 대해 고찰하였다. 그다음 빅토르 위고의 시에 의한 4개의 가곡을 각곡의 형식과 조성, 셈여림, 선율과 화성, 시의 해석을 바탕으로 분석한 뒤, 필자의 석사 졸업 독창회를 통한 연주자의 입장에서 곡의 해석과 연주를 하면서 중요하게 다루어야 할 부분들을 부연하는 것으로 결론을 내린다. 본 논문을 통해 리스트의 가곡을 연주함에 있어 풍부한 감정의 표현과 올바른 곡 해석을 통한 설득력 있는 연주를 할 수 있길 기대해본다.
This thesis studies Franz Liszt’s four songs based on Victor Hugo (1802 – 1885)’s poems. Franz Liszt (1811 - 1886), born in Raiding, Hungary, is a composer and pianist who pursued a great change in the 19th century known as the era of Romanticism. He is a world famous composer who commande...
This thesis studies Franz Liszt’s four songs based on Victor Hugo (1802 – 1885)’s poems. Franz Liszt (1811 - 1886), born in Raiding, Hungary, is a composer and pianist who pursued a great change in the 19th century known as the era of Romanticism. He is a world famous composer who commanded a variety of musical techniques with his own understanding of philosophy, literature and religion formed through his journeys to many countries in Europe throughout his life. Liszt's songs were written in different languages such as German, French, English and Italian. He also utilized many techniques full of colorful and rich harmony and melody, and explored a wide range of themes on love, death, peace, and religion. There are six songs written by Franz Liszt based on Victor Hugo's poems. Among them, the thesis studied and analyzed “S'il est un Charman gazon”, “Oh, quand je dors”, “Comment, disaient-ils”, “Enfant, si j'étais roi”, all of which have the same theme of 'love'. Vocal melodies with rich lyricism, harmonious accompaniments, and the perfect match with Victor Hugo's descriptive and expressive poems of his comprehensive knowledge and sensibility make this study meaningful. In the thesis, the life of Franz Liszt and his composition history mainly around his songs were studied as well as the characteristics of music from the Romantic period with its social background and Victor Hugo's life and his work. Then, the author analyzed the four songs from Victor Hugo's poems about their form, formation, dynamic, melody, harmony based on the interpretation of the poems. The thesis brings to a conclusion by adding the comment on the important points when translating and performing these songs from a player's perspective, which were the program of the author’s recital for a master’s degree. Through this thesis, it is hoped that a performer can play Liszt's songs persuasively with the abundant emotional expression and right interpretation.
This thesis studies Franz Liszt’s four songs based on Victor Hugo (1802 – 1885)’s poems. Franz Liszt (1811 - 1886), born in Raiding, Hungary, is a composer and pianist who pursued a great change in the 19th century known as the era of Romanticism. He is a world famous composer who commanded a variety of musical techniques with his own understanding of philosophy, literature and religion formed through his journeys to many countries in Europe throughout his life. Liszt's songs were written in different languages such as German, French, English and Italian. He also utilized many techniques full of colorful and rich harmony and melody, and explored a wide range of themes on love, death, peace, and religion. There are six songs written by Franz Liszt based on Victor Hugo's poems. Among them, the thesis studied and analyzed “S'il est un Charman gazon”, “Oh, quand je dors”, “Comment, disaient-ils”, “Enfant, si j'étais roi”, all of which have the same theme of 'love'. Vocal melodies with rich lyricism, harmonious accompaniments, and the perfect match with Victor Hugo's descriptive and expressive poems of his comprehensive knowledge and sensibility make this study meaningful. In the thesis, the life of Franz Liszt and his composition history mainly around his songs were studied as well as the characteristics of music from the Romantic period with its social background and Victor Hugo's life and his work. Then, the author analyzed the four songs from Victor Hugo's poems about their form, formation, dynamic, melody, harmony based on the interpretation of the poems. The thesis brings to a conclusion by adding the comment on the important points when translating and performing these songs from a player's perspective, which were the program of the author’s recital for a master’s degree. Through this thesis, it is hoped that a performer can play Liszt's songs persuasively with the abundant emotional expression and right interpretation.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.