애니메이션 영화는 외국어 학습의 도구로서 여러 가지 장점을 가지고 있다. 애니메이션 영화는 그 자체로서 재미를 가지고 있기 때문에 학습자들이 영어 학습의 경험을 즐거운 경험으로 인식시킬 수 있다. 흥미는 학습의 훌륭한 동기가 됨과 동시에 학습의 효율을 높일 수 있다. 영화 매체는 목표어 국가의 문화적 특성을 반영하기 때문에 문화적 지도를 겸할 수 있다. 애니메이션 영화는 스튜디오에서 음향을 따로 제작하는 그 특성으로 말미암아 소음이 적고 소리가 깨끗하며, 일반 영화보다 관람층을 폭넓게 제작하기 때문에 비속어가 적은 속성을 가진다. 이러한 속성은 외국어 학습 중에서도 듣기에 적합한 애니메이션 영화의 장점이다. 애니메이션 영화는 배경 화면을 단순화 시키고, 강조하고 싶은 부분은 강조할 수 있는 등 시각적으로 강조하고자 하는 부분이 명확하게 드러나기 때문에 장면에서의 ...
애니메이션 영화는 외국어 학습의 도구로서 여러 가지 장점을 가지고 있다. 애니메이션 영화는 그 자체로서 재미를 가지고 있기 때문에 학습자들이 영어 학습의 경험을 즐거운 경험으로 인식시킬 수 있다. 흥미는 학습의 훌륭한 동기가 됨과 동시에 학습의 효율을 높일 수 있다. 영화 매체는 목표어 국가의 문화적 특성을 반영하기 때문에 문화적 지도를 겸할 수 있다. 애니메이션 영화는 스튜디오에서 음향을 따로 제작하는 그 특성으로 말미암아 소음이 적고 소리가 깨끗하며, 일반 영화보다 관람층을 폭넓게 제작하기 때문에 비속어가 적은 속성을 가진다. 이러한 속성은 외국어 학습 중에서도 듣기에 적합한 애니메이션 영화의 장점이다. 애니메이션 영화는 배경 화면을 단순화 시키고, 강조하고 싶은 부분은 강조할 수 있는 등 시각적으로 강조하고자 하는 부분이 명확하게 드러나기 때문에 장면에서의 정보획득이 명료하게 이루어질 수 있다. 외국어 능력이 낮은 학습자의 경우 음향을 제대로 이해하지 못한다고 하더라도 영상을 통해 대강의 의미를 이해할 수 있고, 이는 학습에의 흥미로 이어질 수 있다. 등장인물의 모습이 제시될 때 등장인물의 개성을 강조하는 방향으로 캐릭터가 설정되기 때문에 등장인물을 판단하기 쉽고, 등장인물 뿐 아니라 장소나 시간과 같은 배경도 쉽게 알 수가 있다. 이러한 점 역시 내용의 이해를 용이하게 하고 학습에의 흥미와 동기를 불러 일으켜 학습의 효율을 높일 수 있다. 또, 다양한 영어 화자의 음성이 제공되기 때문에 다양한 원어민 화자의 목소리에 노출될 수 있고, 애니메이션 영화의 대사는 폭넓은 관람층을 대상으로 한 만큼 실사 영화보다 또렷하고 또박 또박 발음되기 때문에 듣기 자료로서의 강점을 가지고 있다. 이처럼 애니메이션 영화는 언어의 네 가지 기능의 학습 교구로서 모두 훌륭한 장점을 가지고 있다. 이에 본 논문에서는 애니메이션 영화를 활용하여 듣기와 읽기, 말하기와 쓰기 기능 활동을 하는 수업 지도안을 구안하였다. 이 논문의 수업지도안이 여점을 둔 것은 다음과 같다. 첫째, 애니메이션 영화의 가장 큰 장점이라고 할 수 있는 학습에의 흥미를 불러일으킨다는 점을 활용하기 위해서 짧게 편집된 영상을 본시 수업 전에 제시하여 학습에의 동기를 불러일으킬 수 있도록 하는 등과 같이 애니메이션 영화의 장점을 최대한 살린 수업 지도안을 구성하였다. 둘째, 언어의 4가지 기능을 균형 있게 배치하였다. 외국어를 제대로 사용하기 위해서는 말하기, 듣기, 읽기, 쓰기의 네 가지 기능이 고루 갖추어져야 할 것이다. 한 차시 수업에 4가지 기능을 모두 제시하는 것은 산만한 수업이 될 수 있으므로 말하기와 쓰기, 읽기와 듣기로 두 가지 기능을 한 차시 수업에 제시하였다. 셋째, 학생 중심 수업으로 구성하였다. 현재 수업은 거의 대부분 교사 중심 수업으로 흘러가고 있는데, 최대한 학생들에게 많은 활동 기회를 제공함으로써 학생들이 수업의 주체가 될 수 있는 수업 지도안을 구성하였다.
애니메이션 영화는 외국어 학습의 도구로서 여러 가지 장점을 가지고 있다. 애니메이션 영화는 그 자체로서 재미를 가지고 있기 때문에 학습자들이 영어 학습의 경험을 즐거운 경험으로 인식시킬 수 있다. 흥미는 학습의 훌륭한 동기가 됨과 동시에 학습의 효율을 높일 수 있다. 영화 매체는 목표어 국가의 문화적 특성을 반영하기 때문에 문화적 지도를 겸할 수 있다. 애니메이션 영화는 스튜디오에서 음향을 따로 제작하는 그 특성으로 말미암아 소음이 적고 소리가 깨끗하며, 일반 영화보다 관람층을 폭넓게 제작하기 때문에 비속어가 적은 속성을 가진다. 이러한 속성은 외국어 학습 중에서도 듣기에 적합한 애니메이션 영화의 장점이다. 애니메이션 영화는 배경 화면을 단순화 시키고, 강조하고 싶은 부분은 강조할 수 있는 등 시각적으로 강조하고자 하는 부분이 명확하게 드러나기 때문에 장면에서의 정보획득이 명료하게 이루어질 수 있다. 외국어 능력이 낮은 학습자의 경우 음향을 제대로 이해하지 못한다고 하더라도 영상을 통해 대강의 의미를 이해할 수 있고, 이는 학습에의 흥미로 이어질 수 있다. 등장인물의 모습이 제시될 때 등장인물의 개성을 강조하는 방향으로 캐릭터가 설정되기 때문에 등장인물을 판단하기 쉽고, 등장인물 뿐 아니라 장소나 시간과 같은 배경도 쉽게 알 수가 있다. 이러한 점 역시 내용의 이해를 용이하게 하고 학습에의 흥미와 동기를 불러 일으켜 학습의 효율을 높일 수 있다. 또, 다양한 영어 화자의 음성이 제공되기 때문에 다양한 원어민 화자의 목소리에 노출될 수 있고, 애니메이션 영화의 대사는 폭넓은 관람층을 대상으로 한 만큼 실사 영화보다 또렷하고 또박 또박 발음되기 때문에 듣기 자료로서의 강점을 가지고 있다. 이처럼 애니메이션 영화는 언어의 네 가지 기능의 학습 교구로서 모두 훌륭한 장점을 가지고 있다. 이에 본 논문에서는 애니메이션 영화를 활용하여 듣기와 읽기, 말하기와 쓰기 기능 활동을 하는 수업 지도안을 구안하였다. 이 논문의 수업지도안이 여점을 둔 것은 다음과 같다. 첫째, 애니메이션 영화의 가장 큰 장점이라고 할 수 있는 학습에의 흥미를 불러일으킨다는 점을 활용하기 위해서 짧게 편집된 영상을 본시 수업 전에 제시하여 학습에의 동기를 불러일으킬 수 있도록 하는 등과 같이 애니메이션 영화의 장점을 최대한 살린 수업 지도안을 구성하였다. 둘째, 언어의 4가지 기능을 균형 있게 배치하였다. 외국어를 제대로 사용하기 위해서는 말하기, 듣기, 읽기, 쓰기의 네 가지 기능이 고루 갖추어져야 할 것이다. 한 차시 수업에 4가지 기능을 모두 제시하는 것은 산만한 수업이 될 수 있으므로 말하기와 쓰기, 읽기와 듣기로 두 가지 기능을 한 차시 수업에 제시하였다. 셋째, 학생 중심 수업으로 구성하였다. 현재 수업은 거의 대부분 교사 중심 수업으로 흘러가고 있는데, 최대한 학생들에게 많은 활동 기회를 제공함으로써 학생들이 수업의 주체가 될 수 있는 수업 지도안을 구성하였다.
The animation film has various merits as a tool for foreign language learning. Because the animation film has interest by itself, learners can recognize the language learning as an interesting experience. The interest becomes a great motive to the learning and can promote the efficiency of the learn...
The animation film has various merits as a tool for foreign language learning. Because the animation film has interest by itself, learners can recognize the language learning as an interesting experience. The interest becomes a great motive to the learning and can promote the efficiency of the learning. Because the movie medium reflects the cultural property of the country of the target language, the medium can be a tool for cultural teaching. Because the animation film records its sounds in the studio separately, in the animation film, there are a few noises and the sounds are cleam. Because the animation film's viewers are wider than normal movie, there are a few expletives. This merit of the animation film is the property suitable for listening of the foreign language learning. The animation film simplifies the background and can emphasize the scene they want, so the animation film can show the scene they want to emphasize clearly. Therefore, information acquisition of the scene is done clearly. In the case of the learner who has low ability of the foreign language, if they couldn't understand the sounds, they could understand the meaning roughly through the images and this merit of the animation film can be connected to the interest of the learning. When the characters are presented, they are presented with the situation that their individualities are emphasized so we can distinguish the each character, also we can recognize backgrounds like place or time easily. These merits of the animation film can make the learners understand the meaning easily, and can raise the efficiency of the learning as rousing the interest and motive of the learning. Also, the animation film can give the voices of the various English speakers, the learner can be exposed the voices of the various native speakers. Because the target viewer of the animation film is wider than normal movie, the script of the animation film are pronounced more clearly and exactly than normal movie, so the animation film has a merit as a listening material. Like this, animation film has great merits as the learning material of the four functions of the language. I made the teaching-learning plan for the activities of the listening and reading, speaking and writing using the animation film. The points of the teaching-learning plan of this study are as followings. Firstly, using the greatest merit of the animation film that the animation film can rouse the interest of the learning like I presented shortly edited films of the animation film before the class, I made the teaching-learning plan using the merits of the animation film maximumly. Secondly, I arranged the four functions of the language in balance. For using the foreign language properly, the four functions, speaking, listening, reading, writing should be prepared equally. It can be desultory if four functions are presented in a class, so I presented by two functions, speaking and writing, reading and listening in a class. Thirdly, I made the teaching-learning plan based on learners. Present classes are mostly based on the teacher, so I give as many as chance for activity to the learners, as the learners can be the main of the class.
The animation film has various merits as a tool for foreign language learning. Because the animation film has interest by itself, learners can recognize the language learning as an interesting experience. The interest becomes a great motive to the learning and can promote the efficiency of the learning. Because the movie medium reflects the cultural property of the country of the target language, the medium can be a tool for cultural teaching. Because the animation film records its sounds in the studio separately, in the animation film, there are a few noises and the sounds are cleam. Because the animation film's viewers are wider than normal movie, there are a few expletives. This merit of the animation film is the property suitable for listening of the foreign language learning. The animation film simplifies the background and can emphasize the scene they want, so the animation film can show the scene they want to emphasize clearly. Therefore, information acquisition of the scene is done clearly. In the case of the learner who has low ability of the foreign language, if they couldn't understand the sounds, they could understand the meaning roughly through the images and this merit of the animation film can be connected to the interest of the learning. When the characters are presented, they are presented with the situation that their individualities are emphasized so we can distinguish the each character, also we can recognize backgrounds like place or time easily. These merits of the animation film can make the learners understand the meaning easily, and can raise the efficiency of the learning as rousing the interest and motive of the learning. Also, the animation film can give the voices of the various English speakers, the learner can be exposed the voices of the various native speakers. Because the target viewer of the animation film is wider than normal movie, the script of the animation film are pronounced more clearly and exactly than normal movie, so the animation film has a merit as a listening material. Like this, animation film has great merits as the learning material of the four functions of the language. I made the teaching-learning plan for the activities of the listening and reading, speaking and writing using the animation film. The points of the teaching-learning plan of this study are as followings. Firstly, using the greatest merit of the animation film that the animation film can rouse the interest of the learning like I presented shortly edited films of the animation film before the class, I made the teaching-learning plan using the merits of the animation film maximumly. Secondly, I arranged the four functions of the language in balance. For using the foreign language properly, the four functions, speaking, listening, reading, writing should be prepared equally. It can be desultory if four functions are presented in a class, so I presented by two functions, speaking and writing, reading and listening in a class. Thirdly, I made the teaching-learning plan based on learners. Present classes are mostly based on the teacher, so I give as many as chance for activity to the learners, as the learners can be the main of the class.
주제어
#애니메이션 영화 영어교육 멀티미디어 학습 영어학습지도안 animation film English teaching Multimedia learning English teaching-learning plan
학위논문 정보
저자
윤지원
학위수여기관
인제대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
영어교육전공
지도교수
송재균
발행연도
2008
총페이지
56 p.
키워드
애니메이션 영화 영어교육 멀티미디어 학습 영어학습지도안 animation film English teaching Multimedia learning English teaching-learning plan
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.