본 논문은 박범훈이 가야금 연주가가 직접 노래를 부르며 25현 가야금을 연주할 수 있도록 작곡한 새로운 형태의 25현 가야금을 위한 협주곡 「가야송」의 악곡 구조와 리듬 구조를 연구하여 25현 가야금과 성악 협주곡, 25현 가야금 병창곡의 새로운 창작과 연주의 이해를 돕고 연주자들의 연주 기능 향상에 도움을 주고자 한다. 본 곡의 각 악장별 악곡구조 와 리듬 구조를 살펴본 결과는 다음과 같다.
제 1악장의 악곡 구조는 전체 4단락으로 나뉘며 3/4박자와 7/8→8/8→ 6/8→8/8→6/8박으로 8/8→6/8이 반복되는 형태...
본 논문은 박범훈이 가야금 연주가가 직접 노래를 부르며 25현 가야금을 연주할 수 있도록 작곡한 새로운 형태의 25현 가야금을 위한 협주곡 「가야송」의 악곡 구조와 리듬 구조를 연구하여 25현 가야금과 성악 협주곡, 25현 가야금 병창곡의 새로운 창작과 연주의 이해를 돕고 연주자들의 연주 기능 향상에 도움을 주고자 한다. 본 곡의 각 악장별 악곡구조 와 리듬 구조를 살펴본 결과는 다음과 같다.
제 1악장의 악곡 구조는 전체 4단락으로 나뉘며 3/4박자와 7/8→8/8→ 6/8→8/8→6/8박으로 8/8→6/8이 반복되는 형태로 ♩=45-50 빠르기와 ♪=240 빠르기로 구성되어 빠르기도 반복되는 형태로 1악장은 주고받는 듯한 느낌으로 곡이 이루어져 있다. 리듬 구조는 3/4박자는 ♪♪, ♩, ♪, ♩♪♪, ♩ 리듬형태를 주로 사용하였으며, 7/8박자는 ♪♪♪♩♩, ♪♪♪♪♪♪♪, ♪♪♪♪, ♩♩ 리듬형태를 주로 사용하고 있다. 또한 4/4박자는 ♩=50 빠르기, ♩=80빠르기, 다시 ♩=50 빠르기로 박자 변화보다 빠르기에 변화를 주어 2악장에 들어가기 전 가야금 연주가 고조되는 느낌을 주었다. ♪♪♪♪♪♪♪♪, , , ♩♫♩를 주로 사용하여 분위기를 고조시키는 리듬형태를 보인다.
제 2악장의 악곡 구조는 2단락으로 나뉘며 노래가 시작되는 부분과 본격적으로 노래가 진행되는 부분으로 가야금 연주에 크게 리듬 변화를 주지 않고 반주 역할이 2악장에 특징이다. 리듬 구조는 가야금 부분은 3/4박자와 4/4박자의 형태로 구성되어 있고, ♩=40, ♩=60, ♩=60 빠르기로 점점 빠르게 진행되고 있음을 알 수 있다. 3/4박자 리듬형태는 ♩, ♩♪♪, ♪♪, ♪♪♩, 4/4박자 리듬형태는 를 사용하였으며, ♩, ♪, 를 화음으로 Glissando로 사용하고 있다. 노래 부분 3/4박자는 ♩♫, , ♫♩ 리듬형태와 4/4박자는 , ♫, 등의 리듬형태로 이루어져 있다.
제 3악장의 악곡 구조는 한 단락이며 자진모리장단으로 진행한다. 12/8박과 14/8박이 결합하여 자진모리 리듬을 긴장과 이완 형태로 곡의 절정에서 다양한 리듬 변화로 한층 더 극대화 시키고 있으며 제 1악장 시작의 3/4박자 리듬형태에 변화를 주어 같은 빠르기로 안정적인 느낌을 주며 곡을 마무리한다. 리듬 구조는 12/8박자와 3/4박자의 마무리 부분으로 12/8박자와 14/8박자가 결합하여 자진모리 리듬을 한층 더 고조 시키며 가야금 부분은 ♪♩, ♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪, , ♩♪♪♩, ♪♩♩♪♪♩, ♪♩♪♩, , ♩♪, ♪♩, 등 다양한 리듬형태를 이루고 있고, 노래 부분은 ․ , ♪♩♪♩, ♪♩♩♪♪♩, ♪♩, , 리듬형태를 이루고 있음을 알 수 있다. 3/4박자는 최고의 절정으로 치달았던 곡을 ♩=50 빠르기로 안정적인 느낌으로 마무리하고 있다. ♪♪, 리듬형태를 보인다.
위에서 살펴본 바와 같이 「가야송」은 1,2,3 악장으로 가야금 연주부분 총 319마디에서 2번 이상 나오는 리듬형태는 213마디이며, 각각 한번씩 나오는 리듬형태는 106마디, 노래부분 78마디에서 2번 이상 나오는 리듬형태는 15마디이며, 각 한번씩 나오는 리듬형태는 24마디로 되어 있음을 알 수 있었다. 이는 작곡자가 150여 가지의 다양한 리듬형태와 7가지의 많은 박자를 가야금 연주부분과 노래부분으로 연주자가 직접 노래를 부르며 연주 할 수 있도록 창작된 새로운 시도로 이 곡과 같이 다양한 리듬형태와 여러 박자를 사용하는 것을 토대로 앞으로 25현 창작곡 작곡과 연주에 다양하고 새로운 시도를 하는데 큰 도움이 되었으면 하는 바람이다.
본 논문은 박범훈이 가야금 연주가가 직접 노래를 부르며 25현 가야금을 연주할 수 있도록 작곡한 새로운 형태의 25현 가야금을 위한 협주곡 「가야송」의 악곡 구조와 리듬 구조를 연구하여 25현 가야금과 성악 협주곡, 25현 가야금 병창곡의 새로운 창작과 연주의 이해를 돕고 연주자들의 연주 기능 향상에 도움을 주고자 한다. 본 곡의 각 악장별 악곡구조 와 리듬 구조를 살펴본 결과는 다음과 같다.
제 1악장의 악곡 구조는 전체 4단락으로 나뉘며 3/4박자와 7/8→8/8→ 6/8→8/8→6/8박으로 8/8→6/8이 반복되는 형태로 ♩=45-50 빠르기와 ♪=240 빠르기로 구성되어 빠르기도 반복되는 형태로 1악장은 주고받는 듯한 느낌으로 곡이 이루어져 있다. 리듬 구조는 3/4박자는 ♪♪, ♩, ♪, ♩♪♪, ♩ 리듬형태를 주로 사용하였으며, 7/8박자는 ♪♪♪♩♩, ♪♪♪♪♪♪♪, ♪♪♪♪, ♩♩ 리듬형태를 주로 사용하고 있다. 또한 4/4박자는 ♩=50 빠르기, ♩=80빠르기, 다시 ♩=50 빠르기로 박자 변화보다 빠르기에 변화를 주어 2악장에 들어가기 전 가야금 연주가 고조되는 느낌을 주었다. ♪♪♪♪♪♪♪♪, , , ♩♫♩를 주로 사용하여 분위기를 고조시키는 리듬형태를 보인다.
제 2악장의 악곡 구조는 2단락으로 나뉘며 노래가 시작되는 부분과 본격적으로 노래가 진행되는 부분으로 가야금 연주에 크게 리듬 변화를 주지 않고 반주 역할이 2악장에 특징이다. 리듬 구조는 가야금 부분은 3/4박자와 4/4박자의 형태로 구성되어 있고, ♩=40, ♩=60, ♩=60 빠르기로 점점 빠르게 진행되고 있음을 알 수 있다. 3/4박자 리듬형태는 ♩, ♩♪♪, ♪♪, ♪♪♩, 4/4박자 리듬형태는 를 사용하였으며, ♩, ♪, 를 화음으로 Glissando로 사용하고 있다. 노래 부분 3/4박자는 ♩♫, , ♫♩ 리듬형태와 4/4박자는 , ♫, 등의 리듬형태로 이루어져 있다.
제 3악장의 악곡 구조는 한 단락이며 자진모리장단으로 진행한다. 12/8박과 14/8박이 결합하여 자진모리 리듬을 긴장과 이완 형태로 곡의 절정에서 다양한 리듬 변화로 한층 더 극대화 시키고 있으며 제 1악장 시작의 3/4박자 리듬형태에 변화를 주어 같은 빠르기로 안정적인 느낌을 주며 곡을 마무리한다. 리듬 구조는 12/8박자와 3/4박자의 마무리 부분으로 12/8박자와 14/8박자가 결합하여 자진모리 리듬을 한층 더 고조 시키며 가야금 부분은 ♪♩, ♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪, , ♩♪♪♩, ♪♩♩♪♪♩, ♪♩♪♩, , ♩♪, ♪♩, 등 다양한 리듬형태를 이루고 있고, 노래 부분은 ․ , ♪♩♪♩, ♪♩♩♪♪♩, ♪♩, , 리듬형태를 이루고 있음을 알 수 있다. 3/4박자는 최고의 절정으로 치달았던 곡을 ♩=50 빠르기로 안정적인 느낌으로 마무리하고 있다. ♪♪, 리듬형태를 보인다.
위에서 살펴본 바와 같이 「가야송」은 1,2,3 악장으로 가야금 연주부분 총 319마디에서 2번 이상 나오는 리듬형태는 213마디이며, 각각 한번씩 나오는 리듬형태는 106마디, 노래부분 78마디에서 2번 이상 나오는 리듬형태는 15마디이며, 각 한번씩 나오는 리듬형태는 24마디로 되어 있음을 알 수 있었다. 이는 작곡자가 150여 가지의 다양한 리듬형태와 7가지의 많은 박자를 가야금 연주부분과 노래부분으로 연주자가 직접 노래를 부르며 연주 할 수 있도록 창작된 새로운 시도로 이 곡과 같이 다양한 리듬형태와 여러 박자를 사용하는 것을 토대로 앞으로 25현 창작곡 작곡과 연주에 다양하고 새로운 시도를 하는데 큰 도움이 되었으면 하는 바람이다.
This study aims at studying piece structures and rhythm structures of 25-string Kayagum concerto 「Kayasong」, composed with new types by Park Beom Uun, for Kayageum players to play 25-string Kayagum, singing by themselves, being helpful to new composition and play of the 25-string Kayagums, vocal co...
This study aims at studying piece structures and rhythm structures of 25-string Kayagum concerto 「Kayasong」, composed with new types by Park Beom Uun, for Kayageum players to play 25-string Kayagum, singing by themselves, being helpful to new composition and play of the 25-string Kayagums, vocal concertos, and 25-string Kayagum chorus pieces, and also being helpful to enhancing play skills of players. The result of scrutinizing piece structures and rhythm structures, classified with respective movements of this piece, leads to following.
The piece structure of movement 1 is divided into 4 paragraphs, of which beats are 3/4, 7/8→8/8→ 6/8→8/8→6/8, that is, 8/8→6/8 style is repeated. Tempos are repeated ♩=45-50 and ♪=240. Movement 1 is composed with the feelings of giving and taking. As for rhythm structures, mostly, 3/4 beat uses ♪♪, ♩, ♪, ♩♪♪,♩ style, and 7/8 beat uses ♪♪♪♩♩, ♪♪♪♪♪♪♪, ♪♪♪♪, ♩♩. In 4/4 beat , tempo ♩=50, tempo ♩=80, and tempo ♩=50 appear. Hear, tempo is changed, rather than beat. So, before movement 2 begins, Kayageum play feelings seemed high. ♪♪♪♪♪♪♪♪, , , ♩♫♩ rhythm style is used and atmosphere gets high.
The piece structure of movement 2 is divided into 2 paragraphs. Song begins in one and proceeds in the other. In Kayagum play, rhythm is not changed greatly, and accompaniments take a great role in movement 2. The rhythm structure of Kayagum part is composed of 3/4 beat and 4/4 beat. Tempo ♩=40, ♩=60, ♩=60 proceeds by stringendo. 3/4 beat rhythm style is ♩, ♩♪♪, ♪♪, ♪♪♩, 4/4 rhythm style is ,♩,♪, is used for harmony by glissando. The part of song is composed of 3/4 beat rhythm style, ♩♫,,♫♩, and 4/4 beat rhythm style,, ♫, .
The piece structure of movement 3 is composed of one paragraph. It proceeds by jajinmori length. 12/8 beat and 14/8 beat combined are maximized with various rhythms changed at climax of the piece, because jajinmori rhythm proceeds into strain and relaxation. At the part of beginning of movement 1, 3/4 rhythm style changed offers stable feelings with the same tempo in closing. Rhythm structure makes jajinmori rhythm higher with 12/8 and 14/8 combined at the closing part of 12/8 beat and 3/4 beat. Various parts of Kayagum are ♪♩, ♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪, , ♩♪♪♩, ♪♩♩♪♪♩, ♪♩♪♩, , ♩♪, ♪♩, , and those of song are ․ , ♪♩♪♩, ♪♩♩♪♪♩, ♪♩, , . 3/4 beat closes the piece, proceeding to highest climax, with the stable feelings by tempo ♩=50. Rhythm style is ♪♪, .
As mentioned above, 「Kayasong」is composed of movement 1,2,and 3. As for play parts of Kayagum, total 319 phrases, more than 2 times appear rhythm styles in 213 phrases, and respectively one time in 106 phrases. As for song parts, total 78 phrases, more than 2 times appear rhythm styles in 15 phrases and one time in 24 phrases. It means that the composer composed the song applying to various about 150 rhythms and 7 beats at the beginning parts and song parts with new trial so that players could play Kayagum, singing directly, This author wants for this thesis to be helpful greatly to various and new trials in 45 string creative song composition and play in the future on the basis of various rhythm styles and various beats like this piece.
This study aims at studying piece structures and rhythm structures of 25-string Kayagum concerto 「Kayasong」, composed with new types by Park Beom Uun, for Kayageum players to play 25-string Kayagum, singing by themselves, being helpful to new composition and play of the 25-string Kayagums, vocal concertos, and 25-string Kayagum chorus pieces, and also being helpful to enhancing play skills of players. The result of scrutinizing piece structures and rhythm structures, classified with respective movements of this piece, leads to following.
The piece structure of movement 1 is divided into 4 paragraphs, of which beats are 3/4, 7/8→8/8→ 6/8→8/8→6/8, that is, 8/8→6/8 style is repeated. Tempos are repeated ♩=45-50 and ♪=240. Movement 1 is composed with the feelings of giving and taking. As for rhythm structures, mostly, 3/4 beat uses ♪♪, ♩, ♪, ♩♪♪,♩ style, and 7/8 beat uses ♪♪♪♩♩, ♪♪♪♪♪♪♪, ♪♪♪♪, ♩♩. In 4/4 beat , tempo ♩=50, tempo ♩=80, and tempo ♩=50 appear. Hear, tempo is changed, rather than beat. So, before movement 2 begins, Kayageum play feelings seemed high. ♪♪♪♪♪♪♪♪, , , ♩♫♩ rhythm style is used and atmosphere gets high.
The piece structure of movement 2 is divided into 2 paragraphs. Song begins in one and proceeds in the other. In Kayagum play, rhythm is not changed greatly, and accompaniments take a great role in movement 2. The rhythm structure of Kayagum part is composed of 3/4 beat and 4/4 beat. Tempo ♩=40, ♩=60, ♩=60 proceeds by stringendo. 3/4 beat rhythm style is ♩, ♩♪♪, ♪♪, ♪♪♩, 4/4 rhythm style is ,♩,♪, is used for harmony by glissando. The part of song is composed of 3/4 beat rhythm style, ♩♫,,♫♩, and 4/4 beat rhythm style,, ♫, .
The piece structure of movement 3 is composed of one paragraph. It proceeds by jajinmori length. 12/8 beat and 14/8 beat combined are maximized with various rhythms changed at climax of the piece, because jajinmori rhythm proceeds into strain and relaxation. At the part of beginning of movement 1, 3/4 rhythm style changed offers stable feelings with the same tempo in closing. Rhythm structure makes jajinmori rhythm higher with 12/8 and 14/8 combined at the closing part of 12/8 beat and 3/4 beat. Various parts of Kayagum are ♪♩, ♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪, , ♩♪♪♩, ♪♩♩♪♪♩, ♪♩♪♩, , ♩♪, ♪♩, , and those of song are ․ , ♪♩♪♩, ♪♩♩♪♪♩, ♪♩, , . 3/4 beat closes the piece, proceeding to highest climax, with the stable feelings by tempo ♩=50. Rhythm style is ♪♪, .
As mentioned above, 「Kayasong」is composed of movement 1,2,and 3. As for play parts of Kayagum, total 319 phrases, more than 2 times appear rhythm styles in 213 phrases, and respectively one time in 106 phrases. As for song parts, total 78 phrases, more than 2 times appear rhythm styles in 15 phrases and one time in 24 phrases. It means that the composer composed the song applying to various about 150 rhythms and 7 beats at the beginning parts and song parts with new trial so that players could play Kayagum, singing directly, This author wants for this thesis to be helpful greatly to various and new trials in 45 string creative song composition and play in the future on the basis of various rhythm styles and various beats like this piece.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.