본 논문은 김계옥 작곡 25현 가야금 독주곡 『아랑의 꿈』에 관한 연구이다. 『아랑의 꿈』은 경상도 민요인 밀양아리랑을 변주한 곡으로 밀양아리랑의 단선율을 25현 가야금으로 오른손 가야금 전통 주법과 동시에 흐름소리(Arpeggio), 훑기(Glissando), 겹줄뜨기(동시화음 연주법)등 다양한 주법으로 연주할 수 있도록 작곡되었다. 중앙대학교 국악대학 교수로 재직 중인 연변 가야금 연주자 김계옥은 북한의 21현 가야금 주법에 기초하여 25현 개량가야금으로 연주는 물론 작·편곡하며 왕성히 활동하고 있는데 본 논문은 그의 작품 중 2003년에 만들어진 『아랑의 꿈』을 ...
본 논문은 김계옥 작곡 25현 가야금 독주곡 『아랑의 꿈』에 관한 연구이다. 『아랑의 꿈』은 경상도 민요인 밀양아리랑을 변주한 곡으로 밀양아리랑의 단선율을 25현 가야금으로 오른손 가야금 전통 주법과 동시에 흐름소리(Arpeggio), 훑기(Glissando), 겹줄뜨기(동시화음 연주법)등 다양한 주법으로 연주할 수 있도록 작곡되었다. 중앙대학교 국악대학 교수로 재직 중인 연변 가야금 연주자 김계옥은 북한의 21현 가야금 주법에 기초하여 25현 개량가야금으로 연주는 물론 작·편곡하며 왕성히 활동하고 있는데 본 논문은 그의 작품 중 2003년에 만들어진 『아랑의 꿈』을 분석대상으로 삼아 선율의 특징, 장단의 구조, 연주기법에 대해 살펴보았으며 그 결과 다음의 특징을 알 수 있었다. 첫째, 이곡은 크게 네 부분으로 구성되어 있다. 첫 번째 서주부, 두 번째 A부분(도입부 - 주제선율 - 제1변주 - 연결구), 세 번째 B부분(도입부 - 제2변주 - 제3변주 - 경과부), 네 번째 C부분(도입부 - 제4변주 - 제5변주일부)으로 이루어져 있는 것을 알 수 있다. 서주부를 제외한 부분에서 밀양아리랑의 선율변주와 템포의 변화로 작은 악구로 나뉜다. 둘째, 장단의 구성은 기존 밀양아리랑의 장단인 세마치장단을 세마치, 중모리, 안땅 장단(단모리)등 크게 세 부분으로 새롭게 템포변화 하였는데 이 곡의 포인트는 뒷부분의 단모리 장단으로 변화된 템포에서 보다 신명나는 선율과 리듬을 느낄 수 있다. 셋째, 연주기법으로는 25현 가야금의 장점을 잘 살려 표현하였는데 맨 아래 E에서부터 맨 위 A까지 모든 음역을 고루 활용하였으며 가야금 전통주법인 뜯기, 농현, 퇴성, 전성에 Arpeggio(흐름소리), Glissando(훑기), 동시화음 연주법 등을 더해 곡의 완성도를 높였다. 또한 Em → Am → Bm → Em로 전조되는데 이 때 전조를 위하여 안족을 옮기지 않으며 그 음정들을 줄을 눌러 처리하는 난이도가 높은 테크닉 등이 사용된다. 이상의 작품을 분석해본 결과 『아랑의 꿈』은 밀양아리랑 선율을 바탕으로 25현 가야금으로 표현할 수 있는 다양한 주법의 장점을 충분히 살린 예술성 높은 가야금 독주곡이라 하겠다.
본 논문은 김계옥 작곡 25현 가야금 독주곡 『아랑의 꿈』에 관한 연구이다. 『아랑의 꿈』은 경상도 민요인 밀양아리랑을 변주한 곡으로 밀양아리랑의 단선율을 25현 가야금으로 오른손 가야금 전통 주법과 동시에 흐름소리(Arpeggio), 훑기(Glissando), 겹줄뜨기(동시화음 연주법)등 다양한 주법으로 연주할 수 있도록 작곡되었다. 중앙대학교 국악대학 교수로 재직 중인 연변 가야금 연주자 김계옥은 북한의 21현 가야금 주법에 기초하여 25현 개량가야금으로 연주는 물론 작·편곡하며 왕성히 활동하고 있는데 본 논문은 그의 작품 중 2003년에 만들어진 『아랑의 꿈』을 분석대상으로 삼아 선율의 특징, 장단의 구조, 연주기법에 대해 살펴보았으며 그 결과 다음의 특징을 알 수 있었다. 첫째, 이곡은 크게 네 부분으로 구성되어 있다. 첫 번째 서주부, 두 번째 A부분(도입부 - 주제선율 - 제1변주 - 연결구), 세 번째 B부분(도입부 - 제2변주 - 제3변주 - 경과부), 네 번째 C부분(도입부 - 제4변주 - 제5변주일부)으로 이루어져 있는 것을 알 수 있다. 서주부를 제외한 부분에서 밀양아리랑의 선율변주와 템포의 변화로 작은 악구로 나뉜다. 둘째, 장단의 구성은 기존 밀양아리랑의 장단인 세마치장단을 세마치, 중모리, 안땅 장단(단모리)등 크게 세 부분으로 새롭게 템포변화 하였는데 이 곡의 포인트는 뒷부분의 단모리 장단으로 변화된 템포에서 보다 신명나는 선율과 리듬을 느낄 수 있다. 셋째, 연주기법으로는 25현 가야금의 장점을 잘 살려 표현하였는데 맨 아래 E에서부터 맨 위 A까지 모든 음역을 고루 활용하였으며 가야금 전통주법인 뜯기, 농현, 퇴성, 전성에 Arpeggio(흐름소리), Glissando(훑기), 동시화음 연주법 등을 더해 곡의 완성도를 높였다. 또한 Em → Am → Bm → Em로 전조되는데 이 때 전조를 위하여 안족을 옮기지 않으며 그 음정들을 줄을 눌러 처리하는 난이도가 높은 테크닉 등이 사용된다. 이상의 작품을 분석해본 결과 『아랑의 꿈』은 밀양아리랑 선율을 바탕으로 25현 가야금으로 표현할 수 있는 다양한 주법의 장점을 충분히 살린 예술성 높은 가야금 독주곡이라 하겠다.
This paper is to study the 25-stringed Gayageum solo performance of 『Dream of Arang』 which is composed by Kim Gye-ok. The 『Dream of Arang』, a variation of the Gyeongsang-do folk song Miryang Arirang, was so composed as to play the monophony of Miryang Arirang with a 25-stringed Gayageum using the tr...
This paper is to study the 25-stringed Gayageum solo performance of 『Dream of Arang』 which is composed by Kim Gye-ok. The 『Dream of Arang』, a variation of the Gyeongsang-do folk song Miryang Arirang, was so composed as to play the monophony of Miryang Arirang with a 25-stringed Gayageum using the traditional right-hand playing method, and other diverse playing methods including Arpeggio, Glissando and simultaneous chord. The Gayageum player Kim Gye-ok from Yenbian, who is a professor of Traditional Korean Music College of Choongang University, uses the 25-stringed Gayageum - which improved on North Korea's 21-stringed Gayageum - and actively plays the Gayageum, composes and rearranges Gayaguem music. As such, of her works, this paper studied 『Dream of Arang』 composed in 2003 to examine its melody characteristics, rhythmical patterns, and playing methods. The findings of the research indicate the following characteristics. First, 『Dream of Arang』 consists of four movements: The first movement (introduction part), the second movement's A part (introduction - theme melody - frist variation - connection), the third movement's B part (introduction - second variation - third variation - transition), and forth movement's C part (introduction - fourth variation - part of fifth variation). The music except for the introduction is divided into small clauses due to the melody variations and tempo of Miryang Arirang. Second, its rhythmical patterns consist of new variations with new tempos which are based on the Miryang Arirang's rhythmical patterns - semachi, jungmori, and anttang. The peculiar characteristics of the music can be found in the danmori rhythmical pattern where, with a new tempo, more fun can be enjoyed in melodies and rhythms. Third, the playing technique involves a good expression of the strengths of the 25-stringed Gayageum, using all compasses from the bottom E to the top A, adding Arpeggio, Glissando and simultaneous chord playing methods to the traditional Gayageum playing methods of plucking, nonghyeon (the technique of pushing and withdrawing from strings), toeseong (raising voice and then lowering it), and jeongseong (vibration) and thus enhancing the perfection of the music. Also, the music modulates into G key (Em) → C key (Am) → D key (Bm); at that time, to effect the modulation, the bridge of Gayageum is not made to be moved, and the intervals are controlled by pressing the strings, which requires an advanced skill. In view of such an analysis of the work, 『Dream of Arang』 is a Gayageum solo music with artistic excellence that involves the strengths of diverse playing methods that can be expressed with the 25-stringed Gayageum on the basis of Miryang Arirang.
This paper is to study the 25-stringed Gayageum solo performance of 『Dream of Arang』 which is composed by Kim Gye-ok. The 『Dream of Arang』, a variation of the Gyeongsang-do folk song Miryang Arirang, was so composed as to play the monophony of Miryang Arirang with a 25-stringed Gayageum using the traditional right-hand playing method, and other diverse playing methods including Arpeggio, Glissando and simultaneous chord. The Gayageum player Kim Gye-ok from Yenbian, who is a professor of Traditional Korean Music College of Choongang University, uses the 25-stringed Gayageum - which improved on North Korea's 21-stringed Gayageum - and actively plays the Gayageum, composes and rearranges Gayaguem music. As such, of her works, this paper studied 『Dream of Arang』 composed in 2003 to examine its melody characteristics, rhythmical patterns, and playing methods. The findings of the research indicate the following characteristics. First, 『Dream of Arang』 consists of four movements: The first movement (introduction part), the second movement's A part (introduction - theme melody - frist variation - connection), the third movement's B part (introduction - second variation - third variation - transition), and forth movement's C part (introduction - fourth variation - part of fifth variation). The music except for the introduction is divided into small clauses due to the melody variations and tempo of Miryang Arirang. Second, its rhythmical patterns consist of new variations with new tempos which are based on the Miryang Arirang's rhythmical patterns - semachi, jungmori, and anttang. The peculiar characteristics of the music can be found in the danmori rhythmical pattern where, with a new tempo, more fun can be enjoyed in melodies and rhythms. Third, the playing technique involves a good expression of the strengths of the 25-stringed Gayageum, using all compasses from the bottom E to the top A, adding Arpeggio, Glissando and simultaneous chord playing methods to the traditional Gayageum playing methods of plucking, nonghyeon (the technique of pushing and withdrawing from strings), toeseong (raising voice and then lowering it), and jeongseong (vibration) and thus enhancing the perfection of the music. Also, the music modulates into G key (Em) → C key (Am) → D key (Bm); at that time, to effect the modulation, the bridge of Gayageum is not made to be moved, and the intervals are controlled by pressing the strings, which requires an advanced skill. In view of such an analysis of the work, 『Dream of Arang』 is a Gayageum solo music with artistic excellence that involves the strengths of diverse playing methods that can be expressed with the 25-stringed Gayageum on the basis of Miryang Arirang.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.