본 논문에서는 25현 가야금의 연주법을 고찰하고, 이를 토대로 김계옥의 25현 가야금 곡에서 나타난 연주법의 양상과 김계옥 가야금곡의 음악적 특징을 살펴보았다. 이를 위해 김계옥의 <아리랑>, <아리진도>, <나랑 새랑>, <천안삼거리>로 범위를 한정지어 분석하였고, 방법은 다음과 같다.
우선 분석에 앞서 개량가야금의 현황을 알아보고, 최미선의 논문과 황병주의 가야금 교본, 이지영의 저서를 참고하여 오른손과 왼손의 기본주법과 일반적으로 사용되는 25현 가야금 연주법을 정리하였다....
본 논문에서는 25현 가야금의 연주법을 고찰하고, 이를 토대로 김계옥의 25현 가야금 곡에서 나타난 연주법의 양상과 김계옥 가야금곡의 음악적 특징을 살펴보았다. 이를 위해 김계옥의 <아리랑>, <아리진도>, <나랑 새랑>, <천안삼거리>로 범위를 한정지어 분석하였고, 방법은 다음과 같다.
우선 분석에 앞서 개량가야금의 현황을 알아보고, 최미선의 논문과 황병주의 가야금 교본, 이지영의 저서를 참고하여 오른손과 왼손의 기본주법과 일반적으로 사용되는 25현 가야금 연주법을 정리하였다.
둘째, 김계옥의 예술세계와 곡의 창작과정을 정리하였다.
셋째, 김계옥의 악보집에 수록된 악보로 한정 지어 각 곡마다 구간을 나누었고, 활용된 주법과 그 양상을 고찰했다.
이상의 분석 과정을 통해 음악적 내용을 살펴보았다.
이상 네 곡은 기본의 주법을 기반하여 쟁주법과 다양한 형태의 타악적 기법 등 기존의 교본에는 없는 주법 외에도 각 곡마다 시김새나 주법에서 두드러지게 보이는 부분들이 있었고, 이는 점차 기술적으로 발전하여 한 구간이나 두 마디 안에서 복합적으로 사용될 만큼 테크닉이 발전했다는 것을 알 수 있었다.
본 논문에서는 25현 가야금의 연주법을 고찰하고, 이를 토대로 김계옥의 25현 가야금 곡에서 나타난 연주법의 양상과 김계옥 가야금곡의 음악적 특징을 살펴보았다. 이를 위해 김계옥의 <아리랑>, <아리진도>, <나랑 새랑>, <천안삼거리>로 범위를 한정지어 분석하였고, 방법은 다음과 같다.
우선 분석에 앞서 개량가야금의 현황을 알아보고, 최미선의 논문과 황병주의 가야금 교본, 이지영의 저서를 참고하여 오른손과 왼손의 기본주법과 일반적으로 사용되는 25현 가야금 연주법을 정리하였다.
둘째, 김계옥의 예술세계와 곡의 창작과정을 정리하였다.
셋째, 김계옥의 악보집에 수록된 악보로 한정 지어 각 곡마다 구간을 나누었고, 활용된 주법과 그 양상을 고찰했다.
이상의 분석 과정을 통해 음악적 내용을 살펴보았다.
이상 네 곡은 기본의 주법을 기반하여 쟁주법과 다양한 형태의 타악적 기법 등 기존의 교본에는 없는 주법 외에도 각 곡마다 시김새나 주법에서 두드러지게 보이는 부분들이 있었고, 이는 점차 기술적으로 발전하여 한 구간이나 두 마디 안에서 복합적으로 사용될 만큼 테크닉이 발전했다는 것을 알 수 있었다.
he purpose of this study is to examine the performing method of 25-string Gayageum and to treat the musical characteristics and the playing techniques of Kim Gyeok’s works. For this purpose, I focused on four Gayageum works , , , and . Research methods were as follow:
First, I researched a curre...
he purpose of this study is to examine the performing method of 25-string Gayageum and to treat the musical characteristics and the playing techniques of Kim Gyeok’s works. For this purpose, I focused on four Gayageum works , , , and . Research methods were as follow:
First, I researched a current status of the modified Gayageum. Plus, I arranged the method to play the Gayageum has been divided into two sections, left and right hand and the playing techniques of 25-string Gayageum by referring to Choi Miseon’s dissertation, Hwang Byeongju’s textbook, and Lee Jiyeong’s book.
Second, I organized Kim Gyeok’s world of art and the creative process.
Third, I divided the section for each song in Kim Gyeok’s score and considered the performance skills and its aspects.
Through those processes, I investigated the feature of Kim Gyeok’s musical characteristics. It showed the playing techniques which have not in existing textbooks.
Also, I found that each music has striking features in Sigimsae or techniques. It developed technically, Sigimsae or techniques were used in one section together or two parts complexly.
he purpose of this study is to examine the performing method of 25-string Gayageum and to treat the musical characteristics and the playing techniques of Kim Gyeok’s works. For this purpose, I focused on four Gayageum works , , , and . Research methods were as follow:
First, I researched a current status of the modified Gayageum. Plus, I arranged the method to play the Gayageum has been divided into two sections, left and right hand and the playing techniques of 25-string Gayageum by referring to Choi Miseon’s dissertation, Hwang Byeongju’s textbook, and Lee Jiyeong’s book.
Second, I organized Kim Gyeok’s world of art and the creative process.
Third, I divided the section for each song in Kim Gyeok’s score and considered the performance skills and its aspects.
Through those processes, I investigated the feature of Kim Gyeok’s musical characteristics. It showed the playing techniques which have not in existing textbooks.
Also, I found that each music has striking features in Sigimsae or techniques. It developed technically, Sigimsae or techniques were used in one section together or two parts complexly.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.