25현 가야금 협주곡 <경드름>은 계면조가 없는 산조 장단의 형식을 띈 25현 창작곡으로써 주제(theme)가 정해져 있고 주제가 변형되면서 가락이 작곡되었다는 점이 기존의 가야금 창작곡들과 차이를 보인다. 이와같은 문제제기와 관련하여 본 논문에서는 가야금 독주선율로 범위를 한정지어 분석하였으며 연구방법으로는 다음과 같다. 첫째, 곡 분석에 앞서 경드름과 산조의 개념 및 특징, 박범훈의 음악세계에 대해 정리하였다. 둘째, 악보에 표시되어있는 박자와 빠르기를 기준으로 5악장으로 나누었으며 각 부분을 진양-중모리-중중모리-자진모리-휘모리로 정하였다. 셋째, 살펴본 악곡구조를 토대로 이미 정해져 있는 주제(theme)를 도출하고 주제가 변형된 가락을 밝혀보았다. 또한 곡 분석에 도움이 되도록 표현과 연주법 특징에 대해서도 언급하였다. 이상의 과정을 거쳐 도출된 악장의 연구결과는 다음과 같다. 1악장- ...
25현 가야금 협주곡 <경드름>은 계면조가 없는 산조 장단의 형식을 띈 25현 창작곡으로써 주제(theme)가 정해져 있고 주제가 변형되면서 가락이 작곡되었다는 점이 기존의 가야금 창작곡들과 차이를 보인다. 이와같은 문제제기와 관련하여 본 논문에서는 가야금 독주선율로 범위를 한정지어 분석하였으며 연구방법으로는 다음과 같다. 첫째, 곡 분석에 앞서 경드름과 산조의 개념 및 특징, 박범훈의 음악세계에 대해 정리하였다. 둘째, 악보에 표시되어있는 박자와 빠르기를 기준으로 5악장으로 나누었으며 각 부분을 진양-중모리-중중모리-자진모리-휘모리로 정하였다. 셋째, 살펴본 악곡구조를 토대로 이미 정해져 있는 주제(theme)를 도출하고 주제가 변형된 가락을 밝혀보았다. 또한 곡 분석에 도움이 되도록 표현과 연주법 특징에 대해서도 언급하였다. 이상의 과정을 거쳐 도출된 악장의 연구결과는 다음과 같다. 1악장- 진양조는 25~99마디로 총 75마디로 구성되어 있다. 주제선율은 두 번 등장하지만 주제의 변형선율은 등장하지 않는다. 전체적으로 특정 선율들을 동기로 삼아 진양조의 선율을 발전시켰다. 2악장- 중모리는 108~185마디까지로 총 74마디로 구성되어있다. 중모리는 진양조와 같이 주제선율이 2번 등장하지만 주제를 활용한 변형선율이 다수 등장한다는 점에서 차이가 있다. 3악장- 중중모리는 196~263마디까지로 총 60마디로 구성되어있다. 주제의 변형선율을 동기로 삼아 중중모리의 선율을 발전시켰으며 특정 리듬과 톤 클러스터(tonecluster)를 사용한 변형을 통해 곡을 전개하였다. 4악장- 자진모리는 264~335마디까지로 총 67마디로 구성되어있다. 주제선율의 출현 빈도수가 다른 악장에 비해서 비교적 높다. 비화성음을 경과적으로 사용해 풍성함을 더하였고 후반부에 주제선율을 점점 느리게 연주하며 종지하던 앞의 악장들과는 달리 본래 속도로 종지하고 두 마디의 연결구를 추가하기도 한다. 5악장- 휘모리는 336~400마디까지로 총 65마디로 구성되어있다. 앞서 전의 악장과 같이 임시표는 선법을 바꾸지 않고 비화성음으로 쓰인다. 후반부에서 16분음표를 활용하여 곡을 절정까지 끌어올리고 주제를 리타르단도(ritardando)로 연주하며 곡을 마무리한다. 이상과 같이 박범훈 작곡의 25현 가야금 협주곡 <경드름>은 산조의 장단 형식을 띤 25현 창작곡으로서, 주제선율과 주제선율의 변형을 통해 곡을 전개해갔음을 알 수 있었다. 그의 작품은 다른 연주자들이나 작곡가들에게 주제와 주제를 변형시킴으로서 하나의 산조를 만들 수 있다는 좋은 귀감이 되길 바란다. 더불어 25현 가야금 협주곡 <경드름>이 새로운 창작음악 창출에 기반이 되길 기대한다.
25현 가야금 협주곡 <경드름>은 계면조가 없는 산조 장단의 형식을 띈 25현 창작곡으로써 주제(theme)가 정해져 있고 주제가 변형되면서 가락이 작곡되었다는 점이 기존의 가야금 창작곡들과 차이를 보인다. 이와같은 문제제기와 관련하여 본 논문에서는 가야금 독주선율로 범위를 한정지어 분석하였으며 연구방법으로는 다음과 같다. 첫째, 곡 분석에 앞서 경드름과 산조의 개념 및 특징, 박범훈의 음악세계에 대해 정리하였다. 둘째, 악보에 표시되어있는 박자와 빠르기를 기준으로 5악장으로 나누었으며 각 부분을 진양-중모리-중중모리-자진모리-휘모리로 정하였다. 셋째, 살펴본 악곡구조를 토대로 이미 정해져 있는 주제(theme)를 도출하고 주제가 변형된 가락을 밝혀보았다. 또한 곡 분석에 도움이 되도록 표현과 연주법 특징에 대해서도 언급하였다. 이상의 과정을 거쳐 도출된 악장의 연구결과는 다음과 같다. 1악장- 진양조는 25~99마디로 총 75마디로 구성되어 있다. 주제선율은 두 번 등장하지만 주제의 변형선율은 등장하지 않는다. 전체적으로 특정 선율들을 동기로 삼아 진양조의 선율을 발전시켰다. 2악장- 중모리는 108~185마디까지로 총 74마디로 구성되어있다. 중모리는 진양조와 같이 주제선율이 2번 등장하지만 주제를 활용한 변형선율이 다수 등장한다는 점에서 차이가 있다. 3악장- 중중모리는 196~263마디까지로 총 60마디로 구성되어있다. 주제의 변형선율을 동기로 삼아 중중모리의 선율을 발전시켰으며 특정 리듬과 톤 클러스터(tone cluster)를 사용한 변형을 통해 곡을 전개하였다. 4악장- 자진모리는 264~335마디까지로 총 67마디로 구성되어있다. 주제선율의 출현 빈도수가 다른 악장에 비해서 비교적 높다. 비화성음을 경과적으로 사용해 풍성함을 더하였고 후반부에 주제선율을 점점 느리게 연주하며 종지하던 앞의 악장들과는 달리 본래 속도로 종지하고 두 마디의 연결구를 추가하기도 한다. 5악장- 휘모리는 336~400마디까지로 총 65마디로 구성되어있다. 앞서 전의 악장과 같이 임시표는 선법을 바꾸지 않고 비화성음으로 쓰인다. 후반부에서 16분음표를 활용하여 곡을 절정까지 끌어올리고 주제를 리타르단도(ritardando)로 연주하며 곡을 마무리한다. 이상과 같이 박범훈 작곡의 25현 가야금 협주곡 <경드름>은 산조의 장단 형식을 띤 25현 창작곡으로서, 주제선율과 주제선율의 변형을 통해 곡을 전개해갔음을 알 수 있었다. 그의 작품은 다른 연주자들이나 작곡가들에게 주제와 주제를 변형시킴으로서 하나의 산조를 만들 수 있다는 좋은 귀감이 되길 바란다. 더불어 25현 가야금 협주곡 <경드름>이 새로운 창작음악 창출에 기반이 되길 기대한다.
25-strings Gayageum Concerto is a 25-strings creative song in the form of Sanjo rhythm without Gyemyeonjo. Fixed theme and the fact that the melody was composed by transforming the theme make a difference with other creative Gayageum songs. Regarding these issues, this paper has limited a range bas...
25-strings Gayageum Concerto is a 25-strings creative song in the form of Sanjo rhythm without Gyemyeonjo. Fixed theme and the fact that the melody was composed by transforming the theme make a difference with other creative Gayageum songs. Regarding these issues, this paper has limited a range based on Gayageum solo melodies, and analyzed the theme, and study methods are as follows. First, prior to the analysis of the song, a concept and characteristic of Kyungdrum and Sanjo, and Park Beom-hoon's music world were organized. Second, based on the beat and the speed indicated in the sheet music, was divided into five sections, and each section was designated as Jinyang-Jungmori-Jungjungmori-Jajinmori-Hwimori . Third, based on the structure of the music looked at, the theme that had already been fixed was drew, and the melody of which the theme had been transformed was revealed. In addition, It was mentioned expressions and performance features to help with the song's analysis. The result of the study of the musical instrument drawn from above processes is as follows The first movement - Jinyang is consisted of 25 to 99words, consisting of a total of 75words. The subject melody appears twice, but the subject's variation doesn't appear. Overall, certain melodies were motivated to develop the melody of Jinyang. The second movement - Jungmori is consisted of 108 to 185words, consisting of a total of 74words. In Jungmori, the subject melody appears twice like Jinyang, but there is a difference in the fact that it has several variations using the theme. The third movement - Jungjungmori is consisted of 196 to 263words, consisting of a total of 60words. The variations of the theme were motivated to develop the melody of Jungjungmori, and the song was developed through the variations using specific rhythm and tone cluster. The fourth movement - Jajinmori is consisted of 264 to 335words, consisting of a total of 67words. The frequency of the appearance of the subject melody is relatively higher than other musical movements. The use of nonharmonic tones added the abundance to the song. In the latter half of the movement, unlike the foregoing movements that end the subject melody slowly and slowly, it ends at its original speed and add two additional words of connection. The fifth movement - Hwimori is consisted of 336 to 400words, consisting of a total of 67words. Like the previous movement, accidental is used as nonharmonic tones without changing mode. In the latter half of the movement, it raise the song to its peak by using sixteenth note, and finish the song by playing the theme in Ritardando. As above, 25-strings Gayageum Concerto composed by Park Beom-hoon is a creative 25-strings song in the form of Sanjo Beats, the fact that the song was developed through the variations of the theme and theme melody can be noticed. His work would serve a good example for other performers and composers to create a single Sanjo by transforming the theme. In addition, a foundation for new creative music through 25-strings Gayageum Concerto is expected.
25-strings Gayageum Concerto is a 25-strings creative song in the form of Sanjo rhythm without Gyemyeonjo. Fixed theme and the fact that the melody was composed by transforming the theme make a difference with other creative Gayageum songs. Regarding these issues, this paper has limited a range based on Gayageum solo melodies, and analyzed the theme, and study methods are as follows. First, prior to the analysis of the song, a concept and characteristic of Kyungdrum and Sanjo, and Park Beom-hoon's music world were organized. Second, based on the beat and the speed indicated in the sheet music, was divided into five sections, and each section was designated as Jinyang-Jungmori-Jungjungmori-Jajinmori-Hwimori . Third, based on the structure of the music looked at, the theme that had already been fixed was drew, and the melody of which the theme had been transformed was revealed. In addition, It was mentioned expressions and performance features to help with the song's analysis. The result of the study of the musical instrument drawn from above processes is as follows The first movement - Jinyang is consisted of 25 to 99words, consisting of a total of 75words. The subject melody appears twice, but the subject's variation doesn't appear. Overall, certain melodies were motivated to develop the melody of Jinyang. The second movement - Jungmori is consisted of 108 to 185words, consisting of a total of 74words. In Jungmori, the subject melody appears twice like Jinyang, but there is a difference in the fact that it has several variations using the theme. The third movement - Jungjungmori is consisted of 196 to 263words, consisting of a total of 60words. The variations of the theme were motivated to develop the melody of Jungjungmori, and the song was developed through the variations using specific rhythm and tone cluster. The fourth movement - Jajinmori is consisted of 264 to 335words, consisting of a total of 67words. The frequency of the appearance of the subject melody is relatively higher than other musical movements. The use of nonharmonic tones added the abundance to the song. In the latter half of the movement, unlike the foregoing movements that end the subject melody slowly and slowly, it ends at its original speed and add two additional words of connection. The fifth movement - Hwimori is consisted of 336 to 400words, consisting of a total of 67words. Like the previous movement, accidental is used as nonharmonic tones without changing mode. In the latter half of the movement, it raise the song to its peak by using sixteenth note, and finish the song by playing the theme in Ritardando. As above, 25-strings Gayageum Concerto composed by Park Beom-hoon is a creative 25-strings song in the form of Sanjo Beats, the fact that the song was developed through the variations of the theme and theme melody can be noticed. His work would serve a good example for other performers and composers to create a single Sanjo by transforming the theme. In addition, a foundation for new creative music through 25-strings Gayageum Concerto is expected.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.