국 문 초 록 사회적 기술 향상 프로그램이 초등학생의 자아탄력성과 스트레스 지각 및 대처행동에 미치는 영향 노 선 희 전주교육대학교 교육대학원 초등교육상담전공 (지도교수 황 순 자) 본 연구의 목적은 사회적 기술 향상 프로그램이 초등학생의 자아탄력성과 스트레스 지각 및 대처행동에 미치는 효과를 검증하고자 하는데 있다. 이러한 연구 목적에 따라 설정한 연구가설은 다음과 같다. 첫째, 사회적 기술 향상 프로그램에 참여한 실험집단과 그렇지 않은 통제집단 간에는 자아탄력성에서 유의미한 차이가 있을 것이다. 둘째, 사회적 기술 향상 프로그램에 참여한 실험집단과 그렇지 않은 통제집단 간에는 스트레스 지각에서 유의미한 차이가 있을 것이다. 셋째, 사회적 기술 향상 프로그램에 참여한 실험집단과 그렇지 않은 통제집단 간에는 스트레스 대처행동에서 유의미한 차이가 있을 것이다. 연구대상은 전라북도 K시에 소재한 K초등학교 6학년 전체 학생 중 26명으로 실험집단과 통제집단에 13명씩 무선 배치한다. 실험설계는 사전-사후 검사 통제집단 설계이다. 실험처치는 지혜영(2009), 김명주(2009), 강윤아(2008), 김순복(2007) 등의 연구를 참고로 개발한 사회적 기술 향상 프로그램을 주 2회 50분간 11회기에 걸쳐 진행한다. 측정도구는 임상희(2005)의 ...
국 문 초 록 사회적 기술 향상 프로그램이 초등학생의 자아탄력성과 스트레스 지각 및 대처행동에 미치는 영향 노 선 희 전주교육대학교 교육대학원 초등교육상담전공 (지도교수 황 순 자) 본 연구의 목적은 사회적 기술 향상 프로그램이 초등학생의 자아탄력성과 스트레스 지각 및 대처행동에 미치는 효과를 검증하고자 하는데 있다. 이러한 연구 목적에 따라 설정한 연구가설은 다음과 같다. 첫째, 사회적 기술 향상 프로그램에 참여한 실험집단과 그렇지 않은 통제집단 간에는 자아탄력성에서 유의미한 차이가 있을 것이다. 둘째, 사회적 기술 향상 프로그램에 참여한 실험집단과 그렇지 않은 통제집단 간에는 스트레스 지각에서 유의미한 차이가 있을 것이다. 셋째, 사회적 기술 향상 프로그램에 참여한 실험집단과 그렇지 않은 통제집단 간에는 스트레스 대처행동에서 유의미한 차이가 있을 것이다. 연구대상은 전라북도 K시에 소재한 K초등학교 6학년 전체 학생 중 26명으로 실험집단과 통제집단에 13명씩 무선 배치한다. 실험설계는 사전-사후 검사 통제집단 설계이다. 실험처치는 지혜영(2009), 김명주(2009), 강윤아(2008), 김순복(2007) 등의 연구를 참고로 개발한 사회적 기술 향상 프로그램을 주 2회 50분간 11회기에 걸쳐 진행한다. 측정도구는 임상희(2005)의 자아탄력성 척도, 박혜숙(2001)의 스트레스 지각 척도, 강윤아(2008)의 스트레스 대처행동 척도를 사용하며 각 두 집단에게 사전검사와 사후검사를 실시한다. 본 연구를 통해 수집된 자료처리는 SPSS win 12.0을 이용하여 일원변량분석(ANOVA) 한다. 그리고 양적자료가 갖는 신뢰성에 대한 제한점을 보완하기 위해 각 회기가 끝날 때마다 아동이 작성한 회기별 소감문, 연구자의 관찰문, 아동들의 전체 프로그램에 대한 소감문, 프로그램 평가지를 근거로 질적 분석한다. 이상과 같은 연구를 통해 얻은 가설의 검증결과는 다음과 같다. 첫째, 사회적 기술 향상 프로그램은 초등학생의 자아탄력성 하위요인 중 대인관계, 활력성, 호기심, 낙관성 향상에 유의미한 차이가 나타났다. 감정통제 향상에는 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 둘째, 사회적 기술 향상 프로그램은 초등학생의 스트레스 지각 하위요인 중 부모관련과 학교관련 스트레스 감소에 유의미한 차이가 나타났으나 친구관련 스트레스 감소에 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 셋째, 사회적 기술 향상 프로그램은 초등학생의 스트레스 대처행동의 하위요인 중 적극적 대처행동과 사회지지 추구적 대처행동 증가에 유의미한 차이가 나타났다. 그러나 소극·회피적 대처행동과 공격적 대처행동 감소에 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 본 연구의 결과를 통해 사회적 기술 향상 프로그램은 초등학생의 자아탄력성과 스트레스 지각 및 대처행동을 변화시킬 수 있음을 확인할 수 있다.
국 문 초 록 사회적 기술 향상 프로그램이 초등학생의 자아탄력성과 스트레스 지각 및 대처행동에 미치는 영향 노 선 희 전주교육대학교 교육대학원 초등교육상담전공 (지도교수 황 순 자) 본 연구의 목적은 사회적 기술 향상 프로그램이 초등학생의 자아탄력성과 스트레스 지각 및 대처행동에 미치는 효과를 검증하고자 하는데 있다. 이러한 연구 목적에 따라 설정한 연구가설은 다음과 같다. 첫째, 사회적 기술 향상 프로그램에 참여한 실험집단과 그렇지 않은 통제집단 간에는 자아탄력성에서 유의미한 차이가 있을 것이다. 둘째, 사회적 기술 향상 프로그램에 참여한 실험집단과 그렇지 않은 통제집단 간에는 스트레스 지각에서 유의미한 차이가 있을 것이다. 셋째, 사회적 기술 향상 프로그램에 참여한 실험집단과 그렇지 않은 통제집단 간에는 스트레스 대처행동에서 유의미한 차이가 있을 것이다. 연구대상은 전라북도 K시에 소재한 K초등학교 6학년 전체 학생 중 26명으로 실험집단과 통제집단에 13명씩 무선 배치한다. 실험설계는 사전-사후 검사 통제집단 설계이다. 실험처치는 지혜영(2009), 김명주(2009), 강윤아(2008), 김순복(2007) 등의 연구를 참고로 개발한 사회적 기술 향상 프로그램을 주 2회 50분간 11회기에 걸쳐 진행한다. 측정도구는 임상희(2005)의 자아탄력성 척도, 박혜숙(2001)의 스트레스 지각 척도, 강윤아(2008)의 스트레스 대처행동 척도를 사용하며 각 두 집단에게 사전검사와 사후검사를 실시한다. 본 연구를 통해 수집된 자료처리는 SPSS win 12.0을 이용하여 일원변량분석(ANOVA) 한다. 그리고 양적자료가 갖는 신뢰성에 대한 제한점을 보완하기 위해 각 회기가 끝날 때마다 아동이 작성한 회기별 소감문, 연구자의 관찰문, 아동들의 전체 프로그램에 대한 소감문, 프로그램 평가지를 근거로 질적 분석한다. 이상과 같은 연구를 통해 얻은 가설의 검증결과는 다음과 같다. 첫째, 사회적 기술 향상 프로그램은 초등학생의 자아탄력성 하위요인 중 대인관계, 활력성, 호기심, 낙관성 향상에 유의미한 차이가 나타났다. 감정통제 향상에는 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 둘째, 사회적 기술 향상 프로그램은 초등학생의 스트레스 지각 하위요인 중 부모관련과 학교관련 스트레스 감소에 유의미한 차이가 나타났으나 친구관련 스트레스 감소에 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 셋째, 사회적 기술 향상 프로그램은 초등학생의 스트레스 대처행동의 하위요인 중 적극적 대처행동과 사회지지 추구적 대처행동 증가에 유의미한 차이가 나타났다. 그러나 소극·회피적 대처행동과 공격적 대처행동 감소에 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 본 연구의 결과를 통해 사회적 기술 향상 프로그램은 초등학생의 자아탄력성과 스트레스 지각 및 대처행동을 변화시킬 수 있음을 확인할 수 있다.
Abstract The Effects of Social Skills Improvement Program on the Ego-Resilience, Stress Level and Coping Methods for Elementary School Students Seon-hui Noh Major in Elementary Counselor Education Graduate School of Education Jeonju National University of Education Supervised by Professor Sun-ja Hwa...
Abstract The Effects of Social Skills Improvement Program on the Ego-Resilience, Stress Level and Coping Methods for Elementary School Students Seon-hui Noh Major in Elementary Counselor Education Graduate School of Education Jeonju National University of Education Supervised by Professor Sun-ja Hwang, Ph. D. The purpose of this study is to verify how the social skills improvement program gives effect to ego-resilience, stress level and coping methods of elementary school students. Following is hypothesis set up for the purpose of this study. First, there must be a meaningful difference with respect to ego-resilience between the experimental group which participated in the social skills improvement program and the control group which did not participate. Second, there must be a meaningful difference with respect to stress level between the experimental group which participated in the social skills improvement program and the control group which did not participate. Third, there must be a meaningful difference with respect to coping methods against stress between the experimental group which participated in the social skills improvement program and the control group which did not participate. Among 26 students, the total number in 6th grade of K elementary school located in North Jeolla Province, 13 students each are assigned to the experimental group and the control group. Experimental design is preliminary-post inspection control group design. Experimental disposal is performed during 11 sessions for 50 minutes twice a week through the social skills improvement program which was developed with reference to the studies of Ji Hye Yeong (2009), Kim Myeong Ju (2009), Kang Yun Ah (2008), Kim Sun Bok (2007) and etc. As measuring tools, ego-resilience criterion of Lim Sang Hui (2005), stress level criterion of Bak Hye Suk (2001) and stress coping methods criterion of Kang Yun Ah (2008) are used, and pretest and post-test are conducted on two groups respectively. Data collected through this study are disposed by ANOVA using SPSS win 12.0. So as to supplement limitations on reliability of quantitative data, qualitative analysis is made on the basis of sessional impressions written by children, observations of researchers, impressions of children on the whole program and program evaluations, whenever each session finishes. Verification result of hypothesis obtained from the study is as follows; First, the social skills improvement program showed a meaningful difference in improvement of personal relations, vitality, curiosity and optimism among subordinate factors of ego-resilience by elementary school students. There was no meaningful difference in improvement of emotion control. Second, the social skills improvement program showed a meaningful difference in decreasing stress related to their parents among subordinate factors of stress level by elementary school students, however, there was no meaningful difference in decreasing stress related to their friends. Third, the social skills improvement program showed a meaningful difference in increasing positive coping methods and social pursuit coping methods among subordinate factors of stress coping methods by elementary school students. But there was no meaningful difference in decreasing passive/evading coping methods and aggressive coping methods. It is seen from the result of this study that the social skills improvement program can change ego-resilience, stress level and coping methods of elementary school students.
Abstract The Effects of Social Skills Improvement Program on the Ego-Resilience, Stress Level and Coping Methods for Elementary School Students Seon-hui Noh Major in Elementary Counselor Education Graduate School of Education Jeonju National University of Education Supervised by Professor Sun-ja Hwang, Ph. D. The purpose of this study is to verify how the social skills improvement program gives effect to ego-resilience, stress level and coping methods of elementary school students. Following is hypothesis set up for the purpose of this study. First, there must be a meaningful difference with respect to ego-resilience between the experimental group which participated in the social skills improvement program and the control group which did not participate. Second, there must be a meaningful difference with respect to stress level between the experimental group which participated in the social skills improvement program and the control group which did not participate. Third, there must be a meaningful difference with respect to coping methods against stress between the experimental group which participated in the social skills improvement program and the control group which did not participate. Among 26 students, the total number in 6th grade of K elementary school located in North Jeolla Province, 13 students each are assigned to the experimental group and the control group. Experimental design is preliminary-post inspection control group design. Experimental disposal is performed during 11 sessions for 50 minutes twice a week through the social skills improvement program which was developed with reference to the studies of Ji Hye Yeong (2009), Kim Myeong Ju (2009), Kang Yun Ah (2008), Kim Sun Bok (2007) and etc. As measuring tools, ego-resilience criterion of Lim Sang Hui (2005), stress level criterion of Bak Hye Suk (2001) and stress coping methods criterion of Kang Yun Ah (2008) are used, and pretest and post-test are conducted on two groups respectively. Data collected through this study are disposed by ANOVA using SPSS win 12.0. So as to supplement limitations on reliability of quantitative data, qualitative analysis is made on the basis of sessional impressions written by children, observations of researchers, impressions of children on the whole program and program evaluations, whenever each session finishes. Verification result of hypothesis obtained from the study is as follows; First, the social skills improvement program showed a meaningful difference in improvement of personal relations, vitality, curiosity and optimism among subordinate factors of ego-resilience by elementary school students. There was no meaningful difference in improvement of emotion control. Second, the social skills improvement program showed a meaningful difference in decreasing stress related to their parents among subordinate factors of stress level by elementary school students, however, there was no meaningful difference in decreasing stress related to their friends. Third, the social skills improvement program showed a meaningful difference in increasing positive coping methods and social pursuit coping methods among subordinate factors of stress coping methods by elementary school students. But there was no meaningful difference in decreasing passive/evading coping methods and aggressive coping methods. It is seen from the result of this study that the social skills improvement program can change ego-resilience, stress level and coping methods of elementary school students.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.