지금까지 미국의 사회과 교육의 변화와 함께 역사의 위상 변화를 살펴보았다. 미국의 사회과 교육의 변천은 네 시기로 나눌 수 있다. 1820년부터 1900년까지의 전통적 사회과, 1900년대부터 1960년까지의 혁신적 사회과, 1960년부터 1980년까지의 신사회과, 1980년~현재까지의 최근 동향으로 나눌 수 있다. 첫번째 시기는 1820년부터 1900년까지의 전통적 사회과이다. 공교육이 성립된 이후 이민으로 인한 분쟁과 다양한 계층의 사람들이 시민의식을 갖게 하고 애국심을 고취시키기 위한 목적으로 사회과가 중시되었다. 그 중에서도 역사교육이 중시되었다. 1892년 NEA10인위원회와 1899년 7인 위원회가 창설되었다. 두 위원회에서는 역사교육을 통하여 학교에서만의 교육이 아닌 사회생활에 필요한 교육을 시키기 위하여 노력하였다. 조국에 애국하는 시민이 되도록 하기 위해서는 역사를 필수적으로 배워야 한다고 주장하였다. 두 번째 시기인 1900년대부터 1960년까지의 혁신적 사회과에서는 ...
지금까지 미국의 사회과 교육의 변화와 함께 역사의 위상 변화를 살펴보았다. 미국의 사회과 교육의 변천은 네 시기로 나눌 수 있다. 1820년부터 1900년까지의 전통적 사회과, 1900년대부터 1960년까지의 혁신적 사회과, 1960년부터 1980년까지의 신사회과, 1980년~현재까지의 최근 동향으로 나눌 수 있다. 첫번째 시기는 1820년부터 1900년까지의 전통적 사회과이다. 공교육이 성립된 이후 이민으로 인한 분쟁과 다양한 계층의 사람들이 시민의식을 갖게 하고 애국심을 고취시키기 위한 목적으로 사회과가 중시되었다. 그 중에서도 역사교육이 중시되었다. 1892년 NEA10인위원회와 1899년 7인 위원회가 창설되었다. 두 위원회에서는 역사교육을 통하여 학교에서만의 교육이 아닌 사회생활에 필요한 교육을 시키기 위하여 노력하였다. 조국에 애국하는 시민이 되도록 하기 위해서는 역사를 필수적으로 배워야 한다고 주장하였다. 두 번째 시기인 1900년대부터 1960년까지의 혁신적 사회과에서는 듀이의 사조로 대표되는 진보주의 교육사조의 영향을 받았다. 진보주의 교육사조에서는 사회적 효율성을 중시하였으며 실생활 경험이나 생활을 통한 교육이 강조되었다. 1916년 NEA위원회에서는 사회과를 '인간사회의 조직 및 사회구성원으로서의 인간과 직접적으로 관련된 교과'라고 정의하였다. 1930년부터 생활과 경험중심의 사회과는 지나치게 현재 중심적이라는 비판이 일어났다. 1950년대에는 비판이 더욱 강화되었다. 사회과학의 개념과 방법을 이용해 당면한 문제를 해결하려는 신사학이 지지를 얻게 되었다. 세 번째 시기인 1960년부터 1980년까지의 신사회과에서는 스푸트닉 쇼크로 인해 진보주의 교육이 실패하였다는 우려가 높아졌다. 지식적 ? 학문적 교육과정으로 돌아가야 한다는 주장이 제기되었다. 브루너의 『교육의 과정』에서도 밝혔듯이 학문중심주의가 교육전반에 본격화되었으며 사회과 교육과정에서도 다름이 없었다. 이러한 요구에 의하여 신사회과가 나타나게 된 것이었다. 사회과학의 연구를 통하여 성과나 방법을 가르치기 위해 사회과가 존재한다는 것이다. 신사회과에 대한 비판도 나타났다. 1975년 학교교육에서의 역사과목의 지위에 대한 특별 조사위원회에서는 역사교육이 위기라고 진단하였다. 학생들이 역사과목에 흥미를 느끼지 못하기 때문이었다. 위기를 해결하기 위해서는 다른 과목과는 구별되는 역사교육만의 학습 방법의 개발이 시급하다고 하였다. 네 번째 시기인 1980년부터 현재까지의 최근 동향에서는 1983년 「위기에 처한 미국 : 교육 개혁의 필요성」에서 미국 교육기 위기에 빠졌다고 진단하였다. 위기에서 빠져나오기 위해 「역사과 교육과정의 정립 : 학교에서의 역사교육을 위한 지침들」과 캘리포니아 역사-사회과학 틀을 통하여 역사교육의 새로운 방향을 모색하려고 노려하였다. 목표 2000의 일환으로 『미국사표준서』와 『세계사표준서』를 작성하여 역사적 이해와 사고를 고양시키려고 하였다. 『표준서』에 대한 비판과 논쟁도 이루어졌으며 지금까지도 계속되고 있다. 사회과교육과 역사교육에 대한 논쟁은 계속되어지고 있다. 역사는 현재의 거울이라고 하였다. 역사를 통하여 과거를 알게 되고, 반성함으로써 나은 현재와 미래를 만들 수 있다는 것이다. 미국의 역사교육은 때로는 사회과 교육 안에서 때로는 사회과 교육의 틀 밖에서 이루어졌다. 미국의 사회과교육과 함께 역사교육을 살펴봄으로써 우리가 가지고 있는 교육의 한계를 넘어 한국 역사교육 발전의 밑거름이 될 것이다.
지금까지 미국의 사회과 교육의 변화와 함께 역사의 위상 변화를 살펴보았다. 미국의 사회과 교육의 변천은 네 시기로 나눌 수 있다. 1820년부터 1900년까지의 전통적 사회과, 1900년대부터 1960년까지의 혁신적 사회과, 1960년부터 1980년까지의 신사회과, 1980년~현재까지의 최근 동향으로 나눌 수 있다. 첫번째 시기는 1820년부터 1900년까지의 전통적 사회과이다. 공교육이 성립된 이후 이민으로 인한 분쟁과 다양한 계층의 사람들이 시민의식을 갖게 하고 애국심을 고취시키기 위한 목적으로 사회과가 중시되었다. 그 중에서도 역사교육이 중시되었다. 1892년 NEA10인위원회와 1899년 7인 위원회가 창설되었다. 두 위원회에서는 역사교육을 통하여 학교에서만의 교육이 아닌 사회생활에 필요한 교육을 시키기 위하여 노력하였다. 조국에 애국하는 시민이 되도록 하기 위해서는 역사를 필수적으로 배워야 한다고 주장하였다. 두 번째 시기인 1900년대부터 1960년까지의 혁신적 사회과에서는 듀이의 사조로 대표되는 진보주의 교육사조의 영향을 받았다. 진보주의 교육사조에서는 사회적 효율성을 중시하였으며 실생활 경험이나 생활을 통한 교육이 강조되었다. 1916년 NEA위원회에서는 사회과를 '인간사회의 조직 및 사회구성원으로서의 인간과 직접적으로 관련된 교과'라고 정의하였다. 1930년부터 생활과 경험중심의 사회과는 지나치게 현재 중심적이라는 비판이 일어났다. 1950년대에는 비판이 더욱 강화되었다. 사회과학의 개념과 방법을 이용해 당면한 문제를 해결하려는 신사학이 지지를 얻게 되었다. 세 번째 시기인 1960년부터 1980년까지의 신사회과에서는 스푸트닉 쇼크로 인해 진보주의 교육이 실패하였다는 우려가 높아졌다. 지식적 ? 학문적 교육과정으로 돌아가야 한다는 주장이 제기되었다. 브루너의 『교육의 과정』에서도 밝혔듯이 학문중심주의가 교육전반에 본격화되었으며 사회과 교육과정에서도 다름이 없었다. 이러한 요구에 의하여 신사회과가 나타나게 된 것이었다. 사회과학의 연구를 통하여 성과나 방법을 가르치기 위해 사회과가 존재한다는 것이다. 신사회과에 대한 비판도 나타났다. 1975년 학교교육에서의 역사과목의 지위에 대한 특별 조사위원회에서는 역사교육이 위기라고 진단하였다. 학생들이 역사과목에 흥미를 느끼지 못하기 때문이었다. 위기를 해결하기 위해서는 다른 과목과는 구별되는 역사교육만의 학습 방법의 개발이 시급하다고 하였다. 네 번째 시기인 1980년부터 현재까지의 최근 동향에서는 1983년 「위기에 처한 미국 : 교육 개혁의 필요성」에서 미국 교육기 위기에 빠졌다고 진단하였다. 위기에서 빠져나오기 위해 「역사과 교육과정의 정립 : 학교에서의 역사교육을 위한 지침들」과 캘리포니아 역사-사회과학 틀을 통하여 역사교육의 새로운 방향을 모색하려고 노려하였다. 목표 2000의 일환으로 『미국사표준서』와 『세계사표준서』를 작성하여 역사적 이해와 사고를 고양시키려고 하였다. 『표준서』에 대한 비판과 논쟁도 이루어졌으며 지금까지도 계속되고 있다. 사회과교육과 역사교육에 대한 논쟁은 계속되어지고 있다. 역사는 현재의 거울이라고 하였다. 역사를 통하여 과거를 알게 되고, 반성함으로써 나은 현재와 미래를 만들 수 있다는 것이다. 미국의 역사교육은 때로는 사회과 교육 안에서 때로는 사회과 교육의 틀 밖에서 이루어졌다. 미국의 사회과교육과 함께 역사교육을 살펴봄으로써 우리가 가지고 있는 교육의 한계를 넘어 한국 역사교육 발전의 밑거름이 될 것이다.
After America adapted Korea a social study to the U.S Military Government, it has been a great influence on Korea education. Korea intends to foster children's education in accordance with American education. History education exists throughout America society. In either case, they make an effort to...
After America adapted Korea a social study to the U.S Military Government, it has been a great influence on Korea education. Korea intends to foster children's education in accordance with American education. History education exists throughout America society. In either case, they make an effort to find the way of education and keep the characteristics. There are the change of the four times for Social study. The first period is "The traditional social study" from 1820 to 1900. The second period is "The innovative social study" from 1900 to 1960. The third period is "New Social Study" from 1960 to 1980. The fourth period is recent social study from 1980 to now. The first period is "The traditional social study". After forming public education, the social study was valued that inspiring the patriotism and having the citizen awareness to people. Among them, history became the most important education. NEA and The Committee of Seven were established in 1892 and 1899. They planed to educate people for a practical purpose in community life. It is imperative that people should learn history to be a patriot. The second time, the innovative social study, was affected by Dewey. In modern educational surveys, social efficiency and real experience or living were emphasized. In 1916, NEA defined social study; 'A person as a organization of human society and a member of community in connection with a direct study" Social study in the center of the life was criticized from 1930. Moreover, it was more in 1950. New history was popular because it could resolve social matter. In third time, New Social Study, was concerned about failure modern education due to 'Sputnik shock'. People argued to back the intellectual and scientific course of study. According to Bruner's 『A course of study』, Studycentrism was started in total education. That's why New Social Study appeared. From the study of social science, social study exists to teach a result or method. Unfortunately, it was criticized. A committee of special investigation diagnosed a crisis of history education as a position in school. Because children take no interest in history. To solve this matter, it will have the special education for history among them. In the latest trend, American history was diagnosed by「Facing crisis with America : Necessity of education reform」in 1983. At that point, America tried to find the new method for history education by 「The thesis of history educational course : Guides for history education in - scool」and a frame of California history-social science. They made 『National Standards for United States History』and 『National Standards for World History』to raise understanding and thought of history. But 『National Standards』 has been critiqued yet. We are aware of the direction of how to change America education in accordance with economy, politics, society and culture. In this thesis, we look into social study and history education accomplishment in America. It deals with not only total issues but also 『National Standards』 controversy. So, I believe you can understand a considerable change easily focusing social and history education. As I said, America's public course has been an influence on Korean public education. At the conclusion of my thesis, America education will be a good example for the educational development in Korea.
After America adapted Korea a social study to the U.S Military Government, it has been a great influence on Korea education. Korea intends to foster children's education in accordance with American education. History education exists throughout America society. In either case, they make an effort to find the way of education and keep the characteristics. There are the change of the four times for Social study. The first period is "The traditional social study" from 1820 to 1900. The second period is "The innovative social study" from 1900 to 1960. The third period is "New Social Study" from 1960 to 1980. The fourth period is recent social study from 1980 to now. The first period is "The traditional social study". After forming public education, the social study was valued that inspiring the patriotism and having the citizen awareness to people. Among them, history became the most important education. NEA and The Committee of Seven were established in 1892 and 1899. They planed to educate people for a practical purpose in community life. It is imperative that people should learn history to be a patriot. The second time, the innovative social study, was affected by Dewey. In modern educational surveys, social efficiency and real experience or living were emphasized. In 1916, NEA defined social study; 'A person as a organization of human society and a member of community in connection with a direct study" Social study in the center of the life was criticized from 1930. Moreover, it was more in 1950. New history was popular because it could resolve social matter. In third time, New Social Study, was concerned about failure modern education due to 'Sputnik shock'. People argued to back the intellectual and scientific course of study. According to Bruner's 『A course of study』, Studycentrism was started in total education. That's why New Social Study appeared. From the study of social science, social study exists to teach a result or method. Unfortunately, it was criticized. A committee of special investigation diagnosed a crisis of history education as a position in school. Because children take no interest in history. To solve this matter, it will have the special education for history among them. In the latest trend, American history was diagnosed by「Facing crisis with America : Necessity of education reform」in 1983. At that point, America tried to find the new method for history education by 「The thesis of history educational course : Guides for history education in - scool」and a frame of California history-social science. They made 『National Standards for United States History』and 『National Standards for World History』to raise understanding and thought of history. But 『National Standards』 has been critiqued yet. We are aware of the direction of how to change America education in accordance with economy, politics, society and culture. In this thesis, we look into social study and history education accomplishment in America. It deals with not only total issues but also 『National Standards』 controversy. So, I believe you can understand a considerable change easily focusing social and history education. As I said, America's public course has been an influence on Korean public education. At the conclusion of my thesis, America education will be a good example for the educational development in Korea.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.