본 연구의 목적은 기존의 과학 동아리 운영의 문제점을 극복한 사례를 일반화하여 과학 동아리 활동을 지속할 수 있는 활성화 방안을 제시하는데 있다. 과학 동아리 활성화를 위한 선행연구를 통해 파악된 과학 동아리 운영의 문제점을 환경적인 요인, 프로그램 요인, 개인적인 요인으로 구분하였다. 이 중 환경적인 요인은 예산의 부족, 활동시간의 부족, 지도교사의 과중한 업무 부담으로 세분하였다. 프로그램 요인은 실제적인 활동 프로그램의 제공과 학생들의 동아리 참여도의 향상 방안으로 구분하였다. 개인적인 요인은 지도교사의 능력에 집중하였다. 그리고 세분화한 문제점의 대안들을 연구하기 위해 전국의 우수 과학 동아리 지도교사 10명을 대상으로 우선 설문과 심층 면담을 실시하여 분석하였다.
이를 통해 확인된 연구결과를 살펴보면 다음과 같다.
환경적인 요인은 과학 동아리 운영에 있어서 지도교사의 활동을 위축시키는 문제점들을 포함한다. 첫째, 동아리 운영에 필요한 예산 확보이다. 먼저 동아리 운영에 필요한 예산을 지원받기 위해 교육청, 지자체, 과학창의재단 등의 지원 프로그램에 응모하는 노력이 필요하다. 예산을 확보하지 못한 경우라도 ...
본 연구의 목적은 기존의 과학 동아리 운영의 문제점을 극복한 사례를 일반화하여 과학 동아리 활동을 지속할 수 있는 활성화 방안을 제시하는데 있다. 과학 동아리 활성화를 위한 선행연구를 통해 파악된 과학 동아리 운영의 문제점을 환경적인 요인, 프로그램 요인, 개인적인 요인으로 구분하였다. 이 중 환경적인 요인은 예산의 부족, 활동시간의 부족, 지도교사의 과중한 업무 부담으로 세분하였다. 프로그램 요인은 실제적인 활동 프로그램의 제공과 학생들의 동아리 참여도의 향상 방안으로 구분하였다. 개인적인 요인은 지도교사의 능력에 집중하였다. 그리고 세분화한 문제점의 대안들을 연구하기 위해 전국의 우수 과학 동아리 지도교사 10명을 대상으로 우선 설문과 심층 면담을 실시하여 분석하였다.
이를 통해 확인된 연구결과를 살펴보면 다음과 같다.
환경적인 요인은 과학 동아리 운영에 있어서 지도교사의 활동을 위축시키는 문제점들을 포함한다. 첫째, 동아리 운영에 필요한 예산 확보이다. 먼저 동아리 운영에 필요한 예산을 지원받기 위해 교육청, 지자체, 과학창의재단 등의 지원 프로그램에 응모하는 노력이 필요하다. 예산을 확보하지 못한 경우라도 지역사회의 대학, 연구단체와 연계하여 동아리 활동을 지속하는 방법이 있다. 그리고 저렴한 실험재료 구입을 위해 과학기자재 판매업자와 관계형성에 노력하고, 저렴한 재료로도 가능한 실험들을 개발하는 방법이 있다. 둘째, 동아리 운영에 필요한 시간확보 방안이다. 주로 쉬는 시간이나 점심시간을 이용하여 실험 업그레이드 과정이나 과학 행사 준비과정을 체크하는 방법이 있다. 그리고 과학 동아리를 계발활동이나 방과 후 학교와 연계하여 주 3회 정도 지속적으로 만나는 집중연계학습도 있다. 셋째, 지도교사의 과중한 업무 부담에 대한 대안이다. 면담자들은 동아리를 조직할 당시의 초심과 학생들을 향한 열정 때문에 과학 동아리를 업무의 연장으로 생각하지 않고 있다는 것이 특이했다. 다만, 선·후배간의 폭넓은 인간관계와 소통으로 과학 동아리 운영의 기본적인 정보들을 공유하고 구성원 간 멘토링을 통해 동아리의 특색과 전통을 유지함과 동시에 그 운영을 원활하게 하였다.
프로그램 요인은 과학 동아리 참여도를 향상시키기 위한 방법들이다. 첫째, 동아리 활동을 위한 프로그램의 개발이다. 각종 교사 모임과(과학교육연구회, 과학교사동호회) 과학축제에(대한민국과학축전, 과학싹잔치, 지역별 과학축제) 참여하여 교사들과의 유대관계를 형성하여 다양한 정보를 얻는 방법이 있다. 그리고 학생들에게 흥미가 있을만한 기본적인 실험들을 지속적으로 수정·보완하는 작업을 프로그램으로 활용할 수 있다. 둘째, 학생들의 동아리 참여도를 향상시키는 방안이다. 먼저 지도교사는 학생들이 믿고 따르도록 학생들로부터 인정받는 과학수업의 전문가가 되어야 한다. 그리고 체험·실험 중심의 흥미 있는 수업을 설계하여 수업에 참여하는 학생들로 하여금 과학에 대한 흥미를 자극하도록 노력해야 한다.
개인적인 요인은 지도교사가 갖추어야 할 능력에 관련한 부분이다. 지속적인 동아리 운영을 위해 각종 실험을 개발·발표할 수 있도록 노력하고, 교사 커뮤니티의 인적자원을 활용하는 방안이 있다. 그리고 효과적인 동아리 운영을 위해 지도교사는 학생들에게 정답 대신에 충분한 시간을 주고 인내하며 학생들이 능력을 맘껏 발휘할 수 있도록 지켜봐야 한다.
과학 동아리 활성화의 문제점으로 지적된 세 가지 문제요인들과 그 대안은 과학 동아리 활성화 방안을 이해하고 적용하는데 중요한 개념적인 틀을 제공할 것으로 기대한다.
본 연구의 목적은 기존의 과학 동아리 운영의 문제점을 극복한 사례를 일반화하여 과학 동아리 활동을 지속할 수 있는 활성화 방안을 제시하는데 있다. 과학 동아리 활성화를 위한 선행연구를 통해 파악된 과학 동아리 운영의 문제점을 환경적인 요인, 프로그램 요인, 개인적인 요인으로 구분하였다. 이 중 환경적인 요인은 예산의 부족, 활동시간의 부족, 지도교사의 과중한 업무 부담으로 세분하였다. 프로그램 요인은 실제적인 활동 프로그램의 제공과 학생들의 동아리 참여도의 향상 방안으로 구분하였다. 개인적인 요인은 지도교사의 능력에 집중하였다. 그리고 세분화한 문제점의 대안들을 연구하기 위해 전국의 우수 과학 동아리 지도교사 10명을 대상으로 우선 설문과 심층 면담을 실시하여 분석하였다.
이를 통해 확인된 연구결과를 살펴보면 다음과 같다.
환경적인 요인은 과학 동아리 운영에 있어서 지도교사의 활동을 위축시키는 문제점들을 포함한다. 첫째, 동아리 운영에 필요한 예산 확보이다. 먼저 동아리 운영에 필요한 예산을 지원받기 위해 교육청, 지자체, 과학창의재단 등의 지원 프로그램에 응모하는 노력이 필요하다. 예산을 확보하지 못한 경우라도 지역사회의 대학, 연구단체와 연계하여 동아리 활동을 지속하는 방법이 있다. 그리고 저렴한 실험재료 구입을 위해 과학기자재 판매업자와 관계형성에 노력하고, 저렴한 재료로도 가능한 실험들을 개발하는 방법이 있다. 둘째, 동아리 운영에 필요한 시간확보 방안이다. 주로 쉬는 시간이나 점심시간을 이용하여 실험 업그레이드 과정이나 과학 행사 준비과정을 체크하는 방법이 있다. 그리고 과학 동아리를 계발활동이나 방과 후 학교와 연계하여 주 3회 정도 지속적으로 만나는 집중연계학습도 있다. 셋째, 지도교사의 과중한 업무 부담에 대한 대안이다. 면담자들은 동아리를 조직할 당시의 초심과 학생들을 향한 열정 때문에 과학 동아리를 업무의 연장으로 생각하지 않고 있다는 것이 특이했다. 다만, 선·후배간의 폭넓은 인간관계와 소통으로 과학 동아리 운영의 기본적인 정보들을 공유하고 구성원 간 멘토링을 통해 동아리의 특색과 전통을 유지함과 동시에 그 운영을 원활하게 하였다.
프로그램 요인은 과학 동아리 참여도를 향상시키기 위한 방법들이다. 첫째, 동아리 활동을 위한 프로그램의 개발이다. 각종 교사 모임과(과학교육연구회, 과학교사동호회) 과학축제에(대한민국과학축전, 과학싹잔치, 지역별 과학축제) 참여하여 교사들과의 유대관계를 형성하여 다양한 정보를 얻는 방법이 있다. 그리고 학생들에게 흥미가 있을만한 기본적인 실험들을 지속적으로 수정·보완하는 작업을 프로그램으로 활용할 수 있다. 둘째, 학생들의 동아리 참여도를 향상시키는 방안이다. 먼저 지도교사는 학생들이 믿고 따르도록 학생들로부터 인정받는 과학수업의 전문가가 되어야 한다. 그리고 체험·실험 중심의 흥미 있는 수업을 설계하여 수업에 참여하는 학생들로 하여금 과학에 대한 흥미를 자극하도록 노력해야 한다.
개인적인 요인은 지도교사가 갖추어야 할 능력에 관련한 부분이다. 지속적인 동아리 운영을 위해 각종 실험을 개발·발표할 수 있도록 노력하고, 교사 커뮤니티의 인적자원을 활용하는 방안이 있다. 그리고 효과적인 동아리 운영을 위해 지도교사는 학생들에게 정답 대신에 충분한 시간을 주고 인내하며 학생들이 능력을 맘껏 발휘할 수 있도록 지켜봐야 한다.
과학 동아리 활성화의 문제점으로 지적된 세 가지 문제요인들과 그 대안은 과학 동아리 활성화 방안을 이해하고 적용하는데 중요한 개념적인 틀을 제공할 것으로 기대한다.
The purpose of this study of the operation of existing scientific societies to overcome the problems common practice to continue the science club activity is to provide an active plan. Active research for the leading scientific societies and scientific societies operational issues identified by envi...
The purpose of this study of the operation of existing scientific societies to overcome the problems common practice to continue the science club activity is to provide an active plan. Active research for the leading scientific societies and scientific societies operational issues identified by environmental factors, program factors, individual factors were separated. The factors of the environment, the lack of a budget, activities, lack of time, maps were divided into the teacher's heavy workload. Program factors and providing physical activity programs improve students' participation in society was divided into measures. Individual factors were focused on the ability of the tutors. Subdivisions of the issues and alternatives for the nation's best scientific study of society a group of 10 teachers who conducted the first survey and in-depth interviews were analyzed.
This study confirmed the results look as follows.
Environmental factors operating in the scientific circles of the activities of teachers should include issues atrophied. First, the club will secure the budget required for the operation. First, the budget for the operation of societies for Assistance Office of Education, local governments, such as Science Foundation supports creative efforts are needed to enter the program. Even if you did not secure the budget of the university community, in conjunction with the research community continue to have club activities. And budget for the purchase of materials science experiments and equipment to form a working relationship with vendors, as cheap materials to develop test methods are available. Second, the club is operating room time required to secure reservations. Break time or lunch time, primarily using the experimental preparation for the upgrade process, or scientific event is a way to check. And scientific societies and development activities in conjunction with or after school continues to meet about 3 times a week intensive training is also linked. Third, the counselor is an alternative to the heavy workload. So they organize the discussion circles at the time because of the passion for beginners and students who work as an extension of scientific societies, are not thought it was unusual. However, extensive relationships and communication between seniors and juniors clubs operating in the science of basic information sharing and mentoring between members of the society while maintaining traditional features and it was operating smoothly.
Program factors that increase participation in science clubs are a way. First, the club's activities for the development of the program. Meeting with other teachers (Science and Educational Research, Science Teacher Club) Science Festival (Republic of Korea Science Festival, Science Festival shoots, Regional Science Festival) by participating teachers to form relationships with a variety of ways to get information is. And students might be interested in some of the basic tests that work continues to modify and supplement program can be utilized. Second, students' participation in society is to improve the plan. First of students believe the teacher to follow students from recognized experts in science class should be. And an interesting experience, and experiment-oriented course designed for students to attend classes and to stimulate their interest in science should strive for.
Personal factors related to the ability of teachers to hold a part. Various experiments for the continuing operation and development of society and hope to announce teacher of the community plan is to take advantage of human resources. For the effective operation of societies and teachers instead of students sufficient time to answer patient and give students the ability to exert yourselves to be seen.
The three problem factors and solutions for vitalizing science clubs would provide essential ideas for teachers to understand science clubs vitalization and ways to apply them to the field of education.
The purpose of this study of the operation of existing scientific societies to overcome the problems common practice to continue the science club activity is to provide an active plan. Active research for the leading scientific societies and scientific societies operational issues identified by environmental factors, program factors, individual factors were separated. The factors of the environment, the lack of a budget, activities, lack of time, maps were divided into the teacher's heavy workload. Program factors and providing physical activity programs improve students' participation in society was divided into measures. Individual factors were focused on the ability of the tutors. Subdivisions of the issues and alternatives for the nation's best scientific study of society a group of 10 teachers who conducted the first survey and in-depth interviews were analyzed.
This study confirmed the results look as follows.
Environmental factors operating in the scientific circles of the activities of teachers should include issues atrophied. First, the club will secure the budget required for the operation. First, the budget for the operation of societies for Assistance Office of Education, local governments, such as Science Foundation supports creative efforts are needed to enter the program. Even if you did not secure the budget of the university community, in conjunction with the research community continue to have club activities. And budget for the purchase of materials science experiments and equipment to form a working relationship with vendors, as cheap materials to develop test methods are available. Second, the club is operating room time required to secure reservations. Break time or lunch time, primarily using the experimental preparation for the upgrade process, or scientific event is a way to check. And scientific societies and development activities in conjunction with or after school continues to meet about 3 times a week intensive training is also linked. Third, the counselor is an alternative to the heavy workload. So they organize the discussion circles at the time because of the passion for beginners and students who work as an extension of scientific societies, are not thought it was unusual. However, extensive relationships and communication between seniors and juniors clubs operating in the science of basic information sharing and mentoring between members of the society while maintaining traditional features and it was operating smoothly.
Program factors that increase participation in science clubs are a way. First, the club's activities for the development of the program. Meeting with other teachers (Science and Educational Research, Science Teacher Club) Science Festival (Republic of Korea Science Festival, Science Festival shoots, Regional Science Festival) by participating teachers to form relationships with a variety of ways to get information is. And students might be interested in some of the basic tests that work continues to modify and supplement program can be utilized. Second, students' participation in society is to improve the plan. First of students believe the teacher to follow students from recognized experts in science class should be. And an interesting experience, and experiment-oriented course designed for students to attend classes and to stimulate their interest in science should strive for.
Personal factors related to the ability of teachers to hold a part. Various experiments for the continuing operation and development of society and hope to announce teacher of the community plan is to take advantage of human resources. For the effective operation of societies and teachers instead of students sufficient time to answer patient and give students the ability to exert yourselves to be seen.
The three problem factors and solutions for vitalizing science clubs would provide essential ideas for teachers to understand science clubs vitalization and ways to apply them to the field of education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.