본 연구는 초등학교 어린이들의 신체활동을 증진시키기 위한 방안의 하나로 각 개인이 노출된 생활환경과 장소 즉, 학교공간을 어떻게 구성할 것인가를 연구하여 학습장, 보행로, 놀이 및 휴식시설 등을 평가하고 비교해서 신체활동 증진을 위해 환경에서의 공간구성이 중요함을 부각시키는 것이다. 연구 과제를 수행하기 위하여 인천광역시교육청관내 초등학교 5, 6학년을 모집단으로 설정하고, 학교별로 1~5층에 배치된 학급을 고르게 표본이 추출되도록 판단표본추출을 실시하였다.
본 논문에서는 문헌조사와 통계분석을 병행하였다. 학생들이 활동 및 놀이 관련 문헌을 중심으로 연구의 경향과 방향을 파악하고 놀이 전반에 대한 실태와 욕구를 조사한 후 교실배치와 놀이에 대한 연구를 실증적으로 살펴보기 위해 설문조사를 병행하였다. 전체 설문지는 305부를 인천광역시교육청관내 5개 초등학교의 1~5층 중 1개 층을 선정하여 학생들이 이용하는 출입구로부터 거리에 따라 각 2학급씩 10개 학급을 대상으로 설문지 조사를 실시하였다.
조사를 실시한 결과 총 302부가 회수되었으나 이중 부실 기재 설문지 등을 제외한 총 298부를 최종 분석 자료로 사용하였다.
설문조사의 결과를 바탕으로 놀이 전반에 대한 실태와 욕구를 조사한 후 공간구성과 놀이에 대한 연구에 대해서 분석하기 전에 표본의 일반적인 특성으로 ...
본 연구는 초등학교 어린이들의 신체활동을 증진시키기 위한 방안의 하나로 각 개인이 노출된 생활환경과 장소 즉, 학교공간을 어떻게 구성할 것인가를 연구하여 학습장, 보행로, 놀이 및 휴식시설 등을 평가하고 비교해서 신체활동 증진을 위해 환경에서의 공간구성이 중요함을 부각시키는 것이다. 연구 과제를 수행하기 위하여 인천광역시교육청관내 초등학교 5, 6학년을 모집단으로 설정하고, 학교별로 1~5층에 배치된 학급을 고르게 표본이 추출되도록 판단표본추출을 실시하였다.
본 논문에서는 문헌조사와 통계분석을 병행하였다. 학생들이 활동 및 놀이 관련 문헌을 중심으로 연구의 경향과 방향을 파악하고 놀이 전반에 대한 실태와 욕구를 조사한 후 교실배치와 놀이에 대한 연구를 실증적으로 살펴보기 위해 설문조사를 병행하였다. 전체 설문지는 305부를 인천광역시교육청관내 5개 초등학교의 1~5층 중 1개 층을 선정하여 학생들이 이용하는 출입구로부터 거리에 따라 각 2학급씩 10개 학급을 대상으로 설문지 조사를 실시하였다.
조사를 실시한 결과 총 302부가 회수되었으나 이중 부실 기재 설문지 등을 제외한 총 298부를 최종 분석 자료로 사용하였다.
설문조사의 결과를 바탕으로 놀이 전반에 대한 실태와 욕구를 조사한 후 공간구성과 놀이에 대한 연구에 대해서 분석하기 전에 표본의 일반적인 특성으로 BMI 정상여부는 정상 79%, 과체중11%, 비만10%로 나타났으며 과체중 중 남자 65.6%, 여자34.4%이며, 비만은 남자69% 여자31%로 나타났다. 이는 남자 전체 중 26.3%가 과체중 이상이나 여자는 14.8%만이 과체중 이상으로 나타나 남자의 비만 비율이 높은 것을 알 수 있었다.
또한 인구사회학적 요인인 학년, 성별, 체격, 교실 층, 계단에서 몇 번째 교실 등에 따라 쉬는 시간의 놀이 장소, 쉬는 시간의 놀이 이유 및 종류, 교실 밖 놀이를 위하여 필요한 환경, 신체활동량을 늘리기 위한 놀이 장소 설치 등에 유의미한 차이를 보이는지 살펴보았다.
교실 밖에서 노는 시간대 놀이 장소로는 점심시간 후 오후 수업하기 전 (41.2%)이 가장 많았으며, 이는 쉬는 시간이 여유로운 점심시간대에 집중 되고 그 외는 시간이 없어 교실에서 시간을 보내는 것으로 조사 되었다.
놀이이유 및 종류에 있어서도 쉬는 시간이 너무 짧아서 밖에 나갈 시간이 없다는 응답이(51.3%)로 가장 많고 이에 따라 교실이나 복도에서 주로 노는 것으로 조사 되었다. 또한 쉬는 시간에 주로구기(축구, 농구, 야구)라는 응답이 많았다.
따라서 친구의 수도 4~5명 비율이 가장 높고 불편한점은 놀이를 하기에 운동장밖에 없다는 응답이 가장 많았다.
학교에서 놀이를 위하여 필요한 환경은 3-4층에 놀이할 수 있는 실내 운동장 설치(30.6%)가 가장 많고 다음이 체육관(21%), 옥상이용(19.4%) 순으로 나타났다. 쉬는 시간에 바깥놀이에서 가장 좋아하는 놀이는 운동장에서 놀기와 친구와 이야기하기로 나타났다.
신체활동량을 늘리기 위한 놀이장소 설치로는 옥상이라는 응답(37.6%)이 가장 많았고 체육관 또는 운동장(28.5%), 건물 내 놀이장소(26.2%) 등의 순으로 나타났다. 또한 옥상의 놀이공간이 생긴다면 만들고 싶은 놀이 시설은 마음대로 놀 수 있는 빈 공터(29.5%), 미끄럼틀 등의 놀이터(20.5%), 책을 읽거나 쉴 수 있는 휴게 공간(19.6%)의 순으로 나타났다.
따라서 학생들의 일반적인 특성으로 놀이 공간 부족에 따른 과체중이나 비만 율이 여자보다는 동적인 활동을 필요로 하는 남자에게서 높게 나타난바 있어 이를 해소하기 위해서는 건물 중간층이나 옥상을 이용 휴게공간으로서의 시설이 요구된다 하겠다.
위와 같은 교사(校舍) 내·외부 공간 연계를 통한 교실배치에 따라 학생들의 신체활동량을 늘려 운동부족을 해소하고 비만아동을 줄여 초등학교 학생의 체력을 증진시킬 것이다. 따라서 초등학교교사(校舍)의 향후 신축 또는 증·개축에 대한 내·외부 놀이 공간 확보를 위한 사항을 요약하면 다음과 같다.
첫째, 주변 지형의 위계를 고려하여 기존의 자연녹지 환경과의 산책로 연결, 공원조성 등 여러 가지 옥외 활동을 제공토록 한다.
둘째, 학년별 전용 출·입구를 통해 동선을 분리하되 고·저학년의 독립조닝을 형성한다.
셋째, 교사 동 사이의 공간은 학년별 모임마당이나 소공연장으로 계획하여 다양한 놀이공간으로 활용한다.
넷째, 1층을 필로티로 오픈하여 넓은 옥외학습과 옥외활동을 제공토록 한다.
다섯째, 교실과 복도는 기존보다 1·5배 넓게 두어 실내휴식과 학습활동 지원시설인 세면대를 두어 미술이나 점심시간대 양치활동 등에 사용이 편리하게 한다.
여섯째, 3~4층에서도 놀이할 수 있는 실내운동장을 설치한다.
일곱째, 옥상부분은 생태자연학습장과 교통공원설치 또는 독서 공간, 점심식사 장소 등 다양한 활용으로 내부생활의 연장된 공간으로 사용한다.
이에 따라 본 연구자는 앞서 살펴본 바와 같이 학생들이 짧은 시간대에 손쉽게 접근이 가능한 놀이 공간을 교사(校舍)중심으로 다양하고 적정한 공간 연출을 통해 신체활동량을 확보하는 방안이 고려되어야 한다고 할 것이다.
본 연구는 초등학교 어린이들의 신체활동을 증진시키기 위한 방안의 하나로 각 개인이 노출된 생활환경과 장소 즉, 학교공간을 어떻게 구성할 것인가를 연구하여 학습장, 보행로, 놀이 및 휴식시설 등을 평가하고 비교해서 신체활동 증진을 위해 환경에서의 공간구성이 중요함을 부각시키는 것이다. 연구 과제를 수행하기 위하여 인천광역시교육청관내 초등학교 5, 6학년을 모집단으로 설정하고, 학교별로 1~5층에 배치된 학급을 고르게 표본이 추출되도록 판단표본추출을 실시하였다.
본 논문에서는 문헌조사와 통계분석을 병행하였다. 학생들이 활동 및 놀이 관련 문헌을 중심으로 연구의 경향과 방향을 파악하고 놀이 전반에 대한 실태와 욕구를 조사한 후 교실배치와 놀이에 대한 연구를 실증적으로 살펴보기 위해 설문조사를 병행하였다. 전체 설문지는 305부를 인천광역시교육청관내 5개 초등학교의 1~5층 중 1개 층을 선정하여 학생들이 이용하는 출입구로부터 거리에 따라 각 2학급씩 10개 학급을 대상으로 설문지 조사를 실시하였다.
조사를 실시한 결과 총 302부가 회수되었으나 이중 부실 기재 설문지 등을 제외한 총 298부를 최종 분석 자료로 사용하였다.
설문조사의 결과를 바탕으로 놀이 전반에 대한 실태와 욕구를 조사한 후 공간구성과 놀이에 대한 연구에 대해서 분석하기 전에 표본의 일반적인 특성으로 BMI 정상여부는 정상 79%, 과체중11%, 비만10%로 나타났으며 과체중 중 남자 65.6%, 여자34.4%이며, 비만은 남자69% 여자31%로 나타났다. 이는 남자 전체 중 26.3%가 과체중 이상이나 여자는 14.8%만이 과체중 이상으로 나타나 남자의 비만 비율이 높은 것을 알 수 있었다.
또한 인구사회학적 요인인 학년, 성별, 체격, 교실 층, 계단에서 몇 번째 교실 등에 따라 쉬는 시간의 놀이 장소, 쉬는 시간의 놀이 이유 및 종류, 교실 밖 놀이를 위하여 필요한 환경, 신체활동량을 늘리기 위한 놀이 장소 설치 등에 유의미한 차이를 보이는지 살펴보았다.
교실 밖에서 노는 시간대 놀이 장소로는 점심시간 후 오후 수업하기 전 (41.2%)이 가장 많았으며, 이는 쉬는 시간이 여유로운 점심시간대에 집중 되고 그 외는 시간이 없어 교실에서 시간을 보내는 것으로 조사 되었다.
놀이이유 및 종류에 있어서도 쉬는 시간이 너무 짧아서 밖에 나갈 시간이 없다는 응답이(51.3%)로 가장 많고 이에 따라 교실이나 복도에서 주로 노는 것으로 조사 되었다. 또한 쉬는 시간에 주로구기(축구, 농구, 야구)라는 응답이 많았다.
따라서 친구의 수도 4~5명 비율이 가장 높고 불편한점은 놀이를 하기에 운동장밖에 없다는 응답이 가장 많았다.
학교에서 놀이를 위하여 필요한 환경은 3-4층에 놀이할 수 있는 실내 운동장 설치(30.6%)가 가장 많고 다음이 체육관(21%), 옥상이용(19.4%) 순으로 나타났다. 쉬는 시간에 바깥놀이에서 가장 좋아하는 놀이는 운동장에서 놀기와 친구와 이야기하기로 나타났다.
신체활동량을 늘리기 위한 놀이장소 설치로는 옥상이라는 응답(37.6%)이 가장 많았고 체육관 또는 운동장(28.5%), 건물 내 놀이장소(26.2%) 등의 순으로 나타났다. 또한 옥상의 놀이공간이 생긴다면 만들고 싶은 놀이 시설은 마음대로 놀 수 있는 빈 공터(29.5%), 미끄럼틀 등의 놀이터(20.5%), 책을 읽거나 쉴 수 있는 휴게 공간(19.6%)의 순으로 나타났다.
따라서 학생들의 일반적인 특성으로 놀이 공간 부족에 따른 과체중이나 비만 율이 여자보다는 동적인 활동을 필요로 하는 남자에게서 높게 나타난바 있어 이를 해소하기 위해서는 건물 중간층이나 옥상을 이용 휴게공간으로서의 시설이 요구된다 하겠다.
위와 같은 교사(校舍) 내·외부 공간 연계를 통한 교실배치에 따라 학생들의 신체활동량을 늘려 운동부족을 해소하고 비만아동을 줄여 초등학교 학생의 체력을 증진시킬 것이다. 따라서 초등학교교사(校舍)의 향후 신축 또는 증·개축에 대한 내·외부 놀이 공간 확보를 위한 사항을 요약하면 다음과 같다.
첫째, 주변 지형의 위계를 고려하여 기존의 자연녹지 환경과의 산책로 연결, 공원조성 등 여러 가지 옥외 활동을 제공토록 한다.
둘째, 학년별 전용 출·입구를 통해 동선을 분리하되 고·저학년의 독립조닝을 형성한다.
셋째, 교사 동 사이의 공간은 학년별 모임마당이나 소공연장으로 계획하여 다양한 놀이공간으로 활용한다.
넷째, 1층을 필로티로 오픈하여 넓은 옥외학습과 옥외활동을 제공토록 한다.
다섯째, 교실과 복도는 기존보다 1·5배 넓게 두어 실내휴식과 학습활동 지원시설인 세면대를 두어 미술이나 점심시간대 양치활동 등에 사용이 편리하게 한다.
여섯째, 3~4층에서도 놀이할 수 있는 실내운동장을 설치한다.
일곱째, 옥상부분은 생태자연학습장과 교통공원설치 또는 독서 공간, 점심식사 장소 등 다양한 활용으로 내부생활의 연장된 공간으로 사용한다.
이에 따라 본 연구자는 앞서 살펴본 바와 같이 학생들이 짧은 시간대에 손쉽게 접근이 가능한 놀이 공간을 교사(校舍)중심으로 다양하고 적정한 공간 연출을 통해 신체활동량을 확보하는 방안이 고려되어야 한다고 할 것이다.
This study's purpose is on the emphasizing the importance of space construction in the aspect of environment enhancing the children's physical activities by the way of comparing and evaluating their life environment that is school space including their learning field, walking road, playing and resti...
This study's purpose is on the emphasizing the importance of space construction in the aspect of environment enhancing the children's physical activities by the way of comparing and evaluating their life environment that is school space including their learning field, walking road, playing and resting facilities.
For this study I set the fifth and sixth grade elemetary school children a population, the children is within the jurisdiction of Incheon metropolitan city education office. And I did a sampling evenly by choosing the classes located on from the first floor to fifth floor.
In this thesis I used both the literature research and the statistics analysis.
I also surveyed for studying of class arrangement and playing after setting a study direction through referring the documents relating the children's playing activities and researching both the need and the actual condition of overall children's playing.
All the using survey is 305 copies. And I surveyed ten classes by each two classes along the distance from the entrance of elementary school. And that floor is chosen among the first to fifth floor in the five elementary schools in the jurisdiction of Incheon metropolitan city education office.
As the result of survey, we obtained 302 copies, and among these survey results I could utilize 298 results for the analysis except the papers written faultily.
After researching actual conditions and needs of general playing activities based on the results of survey and before analysis of space construction and play, I could see the normal state of BMI as the general feature of sample. The sample 's statistics was like this ; normal 79%, overweight 11%, obesity 10% and among the overweight men are 65.6%, and women are 31%.
According to the result ; the overweight among the whole men are 26.3%, and the women are 14.8%, we could see men are higher than women in the aspect of obesity ratio.
And I looked over if there is a meaningful difference in the construction of play yard for increasing physical activities according to population sociological elements like grade, gender, physique, the class story, the class order from the stairs, the playing space in the breaktime, the reasons ,the kinds , environments to play.
We could find that among the time zone that children play outside , the time between after having lunch and beginning afternoon class is most preferable (41.2%), and in the other time they spend in their classroom as they have little time.
In the reasons and the kinds of playing, most children answered that they couldn't go outside because they have too little time (51.3%), so they couldn't help playing inside their classroom or in the passageway.
Therefore they answered that the number, 4 or 5 is the most popular ratio in their friends's, and the inconvenient point is the only place they could play is the playground.
They answered that the most necessary environment for playing was the inner play ground which is located third or fourth floor (30.6%) and the next was gymnasium (21%), utilizing rooftop space (19.4%).
And the most favorite activity in their breaktime was playing in the playground and talking with their friends.
And the most answers that the place for building playing space to increase physical activity amount were rooftop space,(37.6%), and the next was playground or gymnasium (28.5%), playyard in the building (26.2%).
And they answered that if they could have playing yard in the rooftop space , they wanted to use it for free space that they can play free (29.5%), and playing facility like a slide (20.5%), resting place to read or rest (19.6%).
Therefore because the students' general feature ; the overweight or the obesity come out to more man who is needed dynamic activities than women, for solving this problem it is demanded the resting place utilizing mid-stairs or rooftop space.
Through the arrangement of classrooms by connection between inner and outer space of school building, we can solve the insufficiency of exercise and decrease the number of obese children, and as the result we can enhance their physical power.
Therefore it is like below , if I summarize the points for obtaining the inner and outer playing space in the newly construction or reconstruction of school building.
First, we should supply the outer activity space for connecting walking road with existing green environment or building park.
Second, through the exclusive entrance along the grade, we should separate the moving lane, but we should also build the independent zone between upper and lowergrades.
Third, we should utilize the space between the school buildings for meeting place to the grades or small co-acting place.
Fouth, we should supply the outer learning yard and outer activity place by constructing piloti in the first floor and making open space.
Fifth, we should make classrooms and passageway 1.5 times more widely, and we should also support indoors resting and learning activities by equipping a washstand for artclass or teeth-brushing in the lunchtime.
Sixth, we should build indoors playground for playing at 3,4 floors, too.
Seventh, we can use the rooftop space for connecting place with indoors activity like lunchtime place, reading space or for various space like traffic park, eco-nature learning yard.
In conclusion we all should consider the way that through the appropriate and various space organizing, our children and students could easily approach playing space in short time as so they could obtain a enough amount of physical activities.
This study's purpose is on the emphasizing the importance of space construction in the aspect of environment enhancing the children's physical activities by the way of comparing and evaluating their life environment that is school space including their learning field, walking road, playing and resting facilities.
For this study I set the fifth and sixth grade elemetary school children a population, the children is within the jurisdiction of Incheon metropolitan city education office. And I did a sampling evenly by choosing the classes located on from the first floor to fifth floor.
In this thesis I used both the literature research and the statistics analysis.
I also surveyed for studying of class arrangement and playing after setting a study direction through referring the documents relating the children's playing activities and researching both the need and the actual condition of overall children's playing.
All the using survey is 305 copies. And I surveyed ten classes by each two classes along the distance from the entrance of elementary school. And that floor is chosen among the first to fifth floor in the five elementary schools in the jurisdiction of Incheon metropolitan city education office.
As the result of survey, we obtained 302 copies, and among these survey results I could utilize 298 results for the analysis except the papers written faultily.
After researching actual conditions and needs of general playing activities based on the results of survey and before analysis of space construction and play, I could see the normal state of BMI as the general feature of sample. The sample 's statistics was like this ; normal 79%, overweight 11%, obesity 10% and among the overweight men are 65.6%, and women are 31%.
According to the result ; the overweight among the whole men are 26.3%, and the women are 14.8%, we could see men are higher than women in the aspect of obesity ratio.
And I looked over if there is a meaningful difference in the construction of play yard for increasing physical activities according to population sociological elements like grade, gender, physique, the class story, the class order from the stairs, the playing space in the breaktime, the reasons ,the kinds , environments to play.
We could find that among the time zone that children play outside , the time between after having lunch and beginning afternoon class is most preferable (41.2%), and in the other time they spend in their classroom as they have little time.
In the reasons and the kinds of playing, most children answered that they couldn't go outside because they have too little time (51.3%), so they couldn't help playing inside their classroom or in the passageway.
Therefore they answered that the number, 4 or 5 is the most popular ratio in their friends's, and the inconvenient point is the only place they could play is the playground.
They answered that the most necessary environment for playing was the inner play ground which is located third or fourth floor (30.6%) and the next was gymnasium (21%), utilizing rooftop space (19.4%).
And the most favorite activity in their breaktime was playing in the playground and talking with their friends.
And the most answers that the place for building playing space to increase physical activity amount were rooftop space,(37.6%), and the next was playground or gymnasium (28.5%), playyard in the building (26.2%).
And they answered that if they could have playing yard in the rooftop space , they wanted to use it for free space that they can play free (29.5%), and playing facility like a slide (20.5%), resting place to read or rest (19.6%).
Therefore because the students' general feature ; the overweight or the obesity come out to more man who is needed dynamic activities than women, for solving this problem it is demanded the resting place utilizing mid-stairs or rooftop space.
Through the arrangement of classrooms by connection between inner and outer space of school building, we can solve the insufficiency of exercise and decrease the number of obese children, and as the result we can enhance their physical power.
Therefore it is like below , if I summarize the points for obtaining the inner and outer playing space in the newly construction or reconstruction of school building.
First, we should supply the outer activity space for connecting walking road with existing green environment or building park.
Second, through the exclusive entrance along the grade, we should separate the moving lane, but we should also build the independent zone between upper and lowergrades.
Third, we should utilize the space between the school buildings for meeting place to the grades or small co-acting place.
Fouth, we should supply the outer learning yard and outer activity place by constructing piloti in the first floor and making open space.
Fifth, we should make classrooms and passageway 1.5 times more widely, and we should also support indoors resting and learning activities by equipping a washstand for artclass or teeth-brushing in the lunchtime.
Sixth, we should build indoors playground for playing at 3,4 floors, too.
Seventh, we can use the rooftop space for connecting place with indoors activity like lunchtime place, reading space or for various space like traffic park, eco-nature learning yard.
In conclusion we all should consider the way that through the appropriate and various space organizing, our children and students could easily approach playing space in short time as so they could obtain a enough amount of physical activities.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.