보고서 정보
주관연구기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2013-12 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 |
TRKO201400010905 |
DB 구축일자 |
2014-06-28
|
키워드 |
교과교실제.융・복합공간.학교시설.중학교.공간.만족도.subject classroom system.converged space.school facility.middle school.space.satisfaction.
|
초록
▼
본 연구의 목적은 정부의 주도하에 짧은 시간 내에 모든 중학교에 교과교실제를 도입, 적용해야 하는 한국과는 달리 오랜 시일에 걸쳐 실시하여 많은 경험을 가진 미국, 유럽, 일본 등의 선진국 중 한국과 교육과정, 학교시설 변화과정 및 배경 등이 유사하며, 단위학교 맞춤형으로 도입, 운영되고 있는 일본의 교과교실의 공간조성, 사용실태 등을 한국과 상호 비교 분석하여 한국 교과교실제의 발전방향 모색에 기여하고자 한다.
[그림 1]에서 보듯이 본 연구는 문헌분석, 현황분석, 실태조사, 비교분석 단계로 구성되어있다. 문헌분석 단계에서는
본 연구의 목적은 정부의 주도하에 짧은 시간 내에 모든 중학교에 교과교실제를 도입, 적용해야 하는 한국과는 달리 오랜 시일에 걸쳐 실시하여 많은 경험을 가진 미국, 유럽, 일본 등의 선진국 중 한국과 교육과정, 학교시설 변화과정 및 배경 등이 유사하며, 단위학교 맞춤형으로 도입, 운영되고 있는 일본의 교과교실의 공간조성, 사용실태 등을 한국과 상호 비교 분석하여 한국 교과교실제의 발전방향 모색에 기여하고자 한다.
[그림 1]에서 보듯이 본 연구는 문헌분석, 현황분석, 실태조사, 비교분석 단계로 구성되어있다. 문헌분석 단계에서는 최근 학교시설의 공간구성에 변화를 주는 정책방향과 이와 관련된 선행연구를 분석하였다. 현황분석 단계에서는 학교시설 계획 수립에 영향을 미치는 교육과정과 실제 학교시설의 물리적 기준을 판단할 수 있는 국가법적설치기준 및 국고보조기준을 분석하였다. 실태조사 및 비교분석 단계에서는 한국과 일본의 비교대상학교를 선정한 후 도면, 현장조사, 설문을 조사를 통하여 공간구성 및 만족도를 비교분석 하였다.
1) 교과교실제 도입목적 및 정책방향
한국과 일본의 교과교실제 중학교의 공간적 특성을 파악하기 위하여 각 국의 교과교실제 도입 배경 및 목적, 관련정책의 차이점을 비교・분석하였다.
한국의 경우 공교육 만족도 저조, 전형적 교육과정으로 인한 학생의 수업환경 불만족을 해결 하고자 교과교실제를 실시하게 되었다. 일본의 경우 1950년대 교실수의 부족으로 인하여 시설의 이용률을 높이기 위하여 교과교실제가 도입 되었다. 양국의 도입목적을 비교하면 한국의 경우 교육과정의 효율적인 운영을 위한 도입이며, 일본은 시설의 효율적 활용을 위하여 도입 된 것을 알 수 있다.
한국과 일본의 교과교실제 정책방향을 살펴보면, 한국의 경우 초기에는 교육청 및 단위학교에서 자율적으로 교과교실제를 도입하여 운영하였지만, 2009년도부터 정부주도로 교과교실제 시설비와 운용비 지원을 통한 교과교실제 전환정책을 실시하였다. 이와 달리 일본의 경우 정부가 주도해서 교과교실제 학교의 운영 및 전환을 실시하는 것이 아니라 교육개혁이 이루어질 때 「학교시설정비지침」에 의하여 일부 전환되었으며, 기본적으로 지역 교육청 및 단위학교에서 자발적으로 재원을 충당하여 교과교실제로 설립 및 운영하고 있다.
2) 한・일 중학교 교육과정(수업편제, 수업시수)
교육과정은 학교시설과 밀접한 영향이 있기에 한국의 「초・중등학교 교육과정 총론」과 2008년 3월 고시된「일본의 중학교 학습지도 요령」을 중심으로 한국과 일본의 교육과정을 분석하였다.
한국과 일본의 교과편제를 살펴보면, 한국은 국어, 사회, 도덕, 수학, 과학, 기술, 가정, 체육, 예술, 영어, 선택과목, 창의적 체험활동으로 편성되어 있고, 일본의 경우 국어, 사회, 수학, 과학, 음악, 미술, 보건체육, 기술・가정, 외국어의 교과와 도덕, 종합 학습시간 및 특별활동으로 편성되어 있다. 대부분의 교과는 유사하나 한국에는 한문, 정보, 환경 등으로 구성된 선택과목이 있고, 동아리 활동, 봉사활동 등이 있는 창의적 체험활동이 있으나, 일본은 선택과목은 없고, 종합학습시간 및 특별활동이 있는데 이는 한국의 창의적 체험활동과 비슷하다고 할 수 있다.
한국과 일본의 수업시수를 살펴보면 한국의 단위 수업은 45분, 연간 34주이며, 일본은 단위수업 50분, 연간 35주이다. 이를 중학교 1~3년 총 시수로 환산하면 한국 3,336시간, 일본 3,045시간으로 한국 중학교의 수업시수가 일본보다 연간 약 17시간, 주당 0.5시간 많다.
3) 학교시설 기준(국가법적설치기준, 교부기준)
각 국의 시설기준 및 현황을 분석하기 위해 법적 설치기준과 국고보조금을 위한 교부기준으로 분류하여 분석하였다. 법적 설치기준을 비교하기 위해 한국은 「고등학교 이하 각급 학교 설립・운영규정」을 기준으로 하며, 일본은 「중학교 설치기준」을 중심으로 비교하였다.
한국과 일본의 법적 설치기준 항목은 ‘학급당 학생수’, ‘교사수’, ‘교사용 대지면적’, ‘교사면적’, ‘체육장’, ‘필수시설’, ‘교구’로 나눌 수 있다. 한국의 경우 ‘학급당 학생수’, ‘교사수’, ‘필수시설’의 기준은 없으며, 일본은 ‘교사용 대지면적’ 항목을 제외하고는 모든 항목에 설치기준이 존재하는 것으로 조사되었다.
국가법적설치기준에 의한 학교 교사면적 및 체육장 면적을 비교하면 학교 교사면적은 한국이 일본보다 약 1.1배 정도 크며, 체육장의 경우 일본이 한국보다 1.2~2배정도 넓은 것으로 조사되었다. 이러한 국가법적설치기준은 수시로 변할 수 없으며 환경변화 대응에 어려움으로 양국 모두 별도의 국고보조금을 위한 교부기준이 존재한다. 학급규모별 국고보고기준에 의한 교사면적(건축연면적)을 살펴보면 일본이 한국보다 1.1~1.2배 큰 것으로 나타났다.
앞서 살펴본 바와 같이 양국의 국가법적설치기준 및 교부기준에 의하여 기본적인 교육시설의 수준 차이가 발생할 수 있다고 사료된다.
4) 학교현황 추이분석(학생현황, 학교시설현황)
최근 10년간(2000~2012)의 한국의 교육통계 DB 및 일본 학교기본조사통계 DB를 활용하여 중학교 학생현황(학생수, 학교수, 학급당 학생수) 및 학생 1인당 학교시설 면적현황(교사, 체육장, 대지면적)의 추이를 분석하였다.
한국과 일본의 학생현황을 살펴보면, 학생수의 경우 한국은 2012년 1,849,094명으로 2000년도 당시 학생 수의 수준으로 돌아왔다. 일본은 꾸준히 줄어들어 2012년도에는 3,552,663명으로 2000년 대비 약 8.0%가 감소하였다. 학교의 수의 경우 한국은 2012년 3,162교로 지속적으로 늘어나 2000년도 대비 약 15.8% 증가하였고, 일본은 지속적으로 감소하여 2012년도에는 10,699교로 2000년도 대비 약 4.1% 감소하였다. 학급당 학생수의 경우 한국은 2012년도에는 32.4명으로 약 10여년 사이 학급당 학생수가 5.6명 감소하였고, 일본은 2012년 29.0명으로 10년간 2.7명이 감소한 것으로 나타났다.
[그림 2] 한・일 중학교 학생현황 비교(2000년. 2012년)
학생 1인당 면적 현황을 살펴보면 교사면적의 경우 한국은 2002년 7.6㎡에서 2012년 11.4㎡로 3.8㎡증가하였고, 일본은 2002년 16.9㎡에서 2012년 18.5㎡로 1.6㎡증가하였다. 체육장면적의 경우 한국은 2002년 3.1㎡에서 2012년 13.4㎡로 0.3㎡증가하였고, 일본은 2002년 36.3㎡에서 2012년 38.9㎡로 2.6㎡ 증가하였다. 한국의 학생 1인당 교사면적이 가장 높게 증가 한 것으로 보아 일본의 교사환경보다 한국이 더욱 열악하였다는 것을 알 수 있고 현재 개선중이라는 것을 간접적으로 판단할 수 있다.
[그림 3] 한・일 중학교 1인당 학생면적 현황 비교(2002년. 2012년)
5) 한・일 중학교 공간구성 비교
한・일 중학교의 공간구성 및 활용 실태를 분석하기 위하여 한국 6개교 일본 4개교를 선정하여, 각 학교별 도면과 현장조사 자료를 토대로 공간의 종류 및 면적현황, 주요 공간영역별 구성 현황, 학급당/학생 1인당 공간영역별 면적 및 점유비율 등을 분석하였다.
건물의 배치의 경우 한국은 전형적인 핑거스타일인 ㄱ자형, ㄷ자형, ㅡ자형, ┣자형으로 배치이며, 일본은 ㅁ+O형, 나뭇잎형, 부채꼴형, 日자형이다. 일본의 경우 대지조건에 순응하고 건축가의 컨셉 및 사용자의 요구를 많이 반영한 자유로운 공간 배치를 볼 수 있다. 체육장의 경우 한국은 축구장 및 100미터 트랙 구성 정도이며, 일본은 테니스 코트, 야구장, 축구장, 100・400미터 트랙 등 많은 야외활동을 할 수 있게 구성되어 있다.
조사대상학교의 교사대지, 건축면적, 교사면적(연면적), 옥외면적, 체육장면적에 대한 학생 1인당 점유면적을 비교하면 한국은 16.68㎡, 3.74㎡, 11.72㎡, 3.73㎡, 9.04㎡이며 일본은 57.82㎡, 13.69㎡, 25.74㎡, 7.38㎡, 33.12㎡로 모든 영역에 걸쳐 약 2~3배정도 일본이 한국보다 크다. 이와 같은 차이는 대상학교의 규모와 위치, 국가법적설치기준 및 교부기준의 차이도 있으며, 일본의 중학교가 한국에 비해 Open Space, 수영장, 지역주민편의시설 등을 보유하고 있어 차이가 발생한 것으로 파악된다.
교수-학습공간, 지원공간, 관리/행정공간, 공용공간, 서비스공간으로 이루어진 스페이스 프로그램 분석을 통하여 학교의 주요공간 면적 및 점유비율을 살펴보면 한국의 경우 3.92㎡(33.45%) 3.28㎡(27.62%), 0.74㎡(6.48%), 3.63㎡(31.39%), 0.15㎡(1.31%)으로 조사되었고, 일본은 4.83㎡(18.85%), 10.13㎡(39.43%), 1.88㎡(7.31%), 8.50㎡(33%), 0.38㎡(1.41%)로 나타났다. 이러한 영역별 면적 및 점유율 차이는 일본의 경우 토론학습, 개별・조별학습, 휴식공간을 위한 교실 밖 오픈 스페이스 등을 많이 확보하여 생긴 것이라 판단된다. 또한 조사 대상학교의 사례가 한국의 경우 기존학교를 교과교실제로 리모델링한 사례이며 일본은 신설 교과교실제의 중학교라는 것에도 영향이 있을 것이다.
한국과 일본의 교사 내부 공간을 비교하면 한국은 편복도에 교실이 붙어 있는 한국 전형적인 평면배치에 홈베이스, 미디어스페이스와 같은 교과교실제 관련 오픈스페이스 공간이 함께 어우러져있다. 일본의 경우는 복도는 중복도이며 중정, 아트리움, 중앙 다목적 홀 등과 같은 오픈스페이스를 중심으로 한 후 교과교실에 이동할 수 있도록 순환식으로 각 실이 배치되어있다.
교과교실의 평균 면적은 한국은 65.41㎡ 일본은 67.21㎡이며, 복도의 폭은 한국은 2.64m, 일본의 경우는 3.02m의 폭으로 나타났다. 이러한 교실면적 및 복도 폭 비교만으로도 일본이 한국보다 더 여유로운 면적으로 쾌적한 환경을 구성하고 있다고 할 수 있다.
교과교실 단위공간 구성을 비교하면 한국은 교과교실+교사연구실+홈베이스+미디어스페이스의 조합으로 이루어져 있고 면적의 여건에 따라 홈베이스와 미디어스페이스를 같이 사용하고 있으며, 일본의 경우 홈베이스(1~3학년을 혼합)+교과교실+교사연구실+미디어스페이스로 이루어져 있는 ‘혼합형 교과공간구성’, 생활영역인 홈베이스 영역과 교사영역인 교과교실+교사연구실+미디어스페이스를 분리하여 구성하는 ‘분리형 공간구성’, 교과교실+홈룸(소규모 홈베이스)+교사연구실+미디어스페이스로 구성되어 있는 ‘병설형 공간구성’으로 나뉜다.
교과교실의 영역(Zone)구성에 있어서는 한국의 경우 단일교과 과목으로 영역을 구성하거나 국어-사회, 과학-수학, 기술-가정 등 몇몇의 교과를 함께 구성되어 있다. 서로 다른 교과가 같은 영역에 구성되어 있는 것은 기존학교를 교과교실제로 전환하는 사례가 많아 부족한 공간 활용을 위한 것으로 조사되었다. 이에 반해 일본은 단일교과를 하나의 교과영역으로 구성하고 있다.
양국의 이러한 차이는 각 국의 교육적 여건 및 학교 운영에 있어서 ‘학생관리 및 지도’, ‘학생교류’, ‘공간활용’ 등의 요소 중에 어떠한 요소를 우선순위로 고려하였는지에 의해서 발생하기도 하며, 학교의 시설면적의 여건에 따라서도 발생하였다고 볼 수 있다.
6) 만족도
각 학교의 교과담당교사 및 학생을 대상으로 실시한 설문조사 결과를 토대로 교과교실제에 대한 인식, 학생수에 대한 적정성, 학교시설 전반에 대한 만족도, 교과교실에 대한 ‘크기’, ‘색상’, ‘재료’,‘가구디자인’, ‘그룹학습 공간의 충분성’, 학생・교사・기타 지원시설에 대한 만족도를 학교별로 분석하였다.
학급당 학생수의 경우 양국의 교사, 학생 모두 평균 2.75의 만족도로 학급당 학생수에 대해서는 다들 만족하지 않는 것을 알 수 있다. 교과교실은 적응기간과 이동 만족도를 살펴보면 양국의 학생이 교과교실제에 대한 적응은 빨랐지만 만족도는 교사보다 낮은 것으로 조사되었다. 이는 실질적으로 교실이동을 하는 주체는 학생이기에 이 같은 결과가 나타났을 것이라 판단된다. 학교 일반적 시설의 만족도 조사에서는 한국의 교사는 ‘외부운동장‘에 대해서 불만족하며 일본은 ‘방범시설’에 대해서 만족하지 못하는 것으로 나타났다. 학생은 한국의 경우 ‘복도/계단’, 일본은 ‘녹지공간’에 대해서 불만족 한다고 응답하였다.
교수-학습시설에서는 한국 교사는 ‘위치’, ‘교구-기기’에 높은 만족도를 보였으며, 일본 교사는 ‘교실색상’에 높은 만족도를 보였고, 양국 교사 모두 ‘가구’에 대해서는 가장 낮게 평가하였다. 학생의 경우 교실에 ‘크기’에 대한 만족도는 컸지만 ‘교실 이동’에 대한 만족도는 가장 낮게 조사되었다.
일본은 ‘그룹-학습 공간’에 가장 높은 만족도를 보였다.
학습지원시설에서는 한국의 경우 교사는 ‘교구 및 기기’에 대해 낮은 만족도를 보였으며, 학생은‘위치’에 대해 만족도가 낮게 조사되었다. 일본의 경우 교사는 ‘교구 및 기기’가 낮고 학생은 ‘색상’의 만족도가 가장 낮았다.
학생지원시설의 경우 한국은 학생, 교사 모두 ‘수납공간’에 대해 만족도가 낮았고, 일본은 교사는‘수납공간’, 학생은 ‘색상’에 대해 가장 낮게 나타났다.
교사지원시설의 경우 한국과 일본의 교사는 ‘위치’에 가장 높은 만족도를 보였으며 ‘수납공간’을 가장 낮은 만족도 항목으로 꼽았다.
기타지원시설인 식당, 매점의 경우 한국의 교사는 ‘위생’, ‘크기’에 대한 만족도는 높았으며 학생은 ‘크기’에 대해 가장 만족도가 낮았다. 일본의 경우 교사는 ‘위치’가 가장 높았으며 ‘재료’가 가장 낮았고, 학생은 재료가 가장 높았으며 ‘위생’에 대한 만족도가 가장 낮았다.
7) 결론
한국과 일본의 교과교실제 실시 중학교는 관련 제도에서부터, 공간구성, 실제 운영 사례까지 상당한 차이가 있는 것을 볼 수 있다. 이와 같은 비교에서 두드러진 차이는 결국 공간의 ‘위치’와 ‘크기’의 차이라는 것을 알 수 있다. 만족도 평가에서 볼 수 있듯이 한국의 경우 학생들은 대부분 교실의 ‘위치’, ‘복도 폭’, ‘수납공간’ 등에 불만족스럽게 생각하고 교사는 공간의 ‘크기’, ‘수납공간’, ‘교구 및 기기’에 대해 불만족을 느끼고 있었다. 이와 같은 불만족 사항 해결을 위해서는 신설학교와 기존학교가 다르게 접근 할 수 있을 것이다. 신설학교는 불만족을 해결 할 수 있는 사항을 반영해야 할 것이며, 기존학교를 리모델링하는 경우는 면적 및 구조의 한계가 있기에 공간의 활용에 초점을 두어야 할 것이다.
공간의 효율적 활용을 위한 대안을 살펴보면 다음과 같이 세 가지로 제안할 수 있다. 첫째, 신설교과교실제 학교 건축 디자인 가이드라인 개발, 둘째, 교과교실 효과검증을 통한 초・중등학교 교과교실제 연계방안 모색, 셋째, 국내 교과교실제 공간 특성을 고려한 융・복합적 교수학습법 개발이다.
신설 교과교실제 학교 건축 디자인 가이드라인에서는 동선을 고려한 교과교실의 평면(순환식, 편복도식)배치, 업무효율성 및 공간활용도를 높이기 위한 교사연구실 구성 등을 제안할 수 있고, 초・중등학교 교과교실제 연계방안에서는 교과교실제의 조기 정착을 위하여 초등학교 고학년부터 교과교실제를 미리 경험하거나, 인근 교과교실제 중학교와 연계를 통하여 교과교실제 학습공간을 미리 체험할 수 있도록 하는 방법이 있다. 국내 교과교실제 공간 특성을 고려한 융・복합적 교수법은 한국에서 나타나는 교과교실제 공간의 특성을 활용하는 것으로 서로 다른 교과교실이 같은 영역에 배치되어 서로 마주보거나 옆에 위치한 상황을 이용하여 대・소규모 공간을 통한 STEAM 학습(팀 티칭 및 그룹수업)에 활용할 수 있도록 하는 방안과, 서로 다른 교과환경을 이용하는 수업을 실시하는 방안 등을 제시 할 수 있을 것이다.
Abstract
▼
The purpose of this study is trying to provide the development direction of subject classroom system in Korea by comparing and analyzing creating space and actual condition of subject classrooms in Japan. Unlike Korea where the government introduces and applies the subject classroom system to entire
The purpose of this study is trying to provide the development direction of subject classroom system in Korea by comparing and analyzing creating space and actual condition of subject classrooms in Japan. Unlike Korea where the government introduces and applies the subject classroom system to entire middle schools in no time, such developed countries as USA, Europe and Japan have experienced the subject classroom system for long time. The reason why we compare cases of Japan is that curriculum, changing process and background of school facilities in Japan are similar to those of Korea and Japan introduces and operates it as customized unit school.
This study consists of literature review, situation analysis, research on the actual condition and comparison analysis. In the stage of literature review, policy directions which influence recently on changing creating space of school facilities and related preceding studies are analyzed. In the stage of situation analysis, the curriculum which has effect on establishing school facilities and national legal standards and standards of government subsidy which can judge physical standards of actual school facilities are analyzed. In the stage of research on the actual condition and comparison analysis, after selecting schools in Korea and Japan for comparison, space configuration and satisfaction through floor plan, a field study and survey are compared and analyzed.
❙Purpose of introducing the subject classroom system and policy direction
In order to understand spatial characteristics of middle schools with the subject classroom system in Korea and Japan the background and purpose of introducing the subject classroom system in each country and differences in related policies are compared and analyzed.
Korea introduces the subject classroom system in order to solve students’dissatisfaction on classroom environment which is caused by low satisfaction of public education and stereotypical curriculum. In the 1950s due to lack of classrooms Japan introduced the subject classroom system for increasing usage rate. Korea introduced the subject classroom system for effective operation of curriculum and Japan introduced it for effective usage of facilities.
If we compare policy directions of the subject classroom system in Korea and Japan, in the beginning educational office in-local and school unit autonomically introduced and operated the subject classroom system, but in 2009 the government conducted changing policy of the subject classroom system with supporting expenditure for facilities and operating expenses. Unlike Korea Japanese government did not lead the operation and changing of the subject classroom system. With the educational reform some of them are changed according to 「maintenance instruction of school facilities」. In general educational office in-local and school unit autonomically look for a source of revenue and establish and operate the subject classroom system.
❙Curriculum of middle schools in Korea and Japan (class organization, class hour)
Since curriculum is closely related to school facilities, curriculum of Korea and Japn are analyzed mainly based on 「General framework for curriculum of elementary and middle schools」of Korea and 「Government guidelines for teaching of middle schools」of Japan which was noticed on March, 2008.
If we compare subjects of Korea and Japan, there are such subjects in Korea as Korean language, social studies, ethics, maths, science, technology, housekeeping, physical education, art, English, elective courses and creative experiential activities. There are such subjects in Japan as Japanese language, social studies, maths, science, music, healthful and physical education, technology and housekeeping, textbooks of foreign language, integrated learning class and extracurricular activities. Most of subjects are common in both Korea and Japan, but in Korea there are such elective courses as chinese character, information and environment and there are also such creative experiential activities as club activity and volunteer activity. In Japan there is no elective course, but there are integrated learning class and extracurricular activities which are similar to creative experiential activities in Korea.
If we look at class hours in Korea and Japan, lesson time of one unit is 45 minutes long and lasts 34 weeks per year in Korea. In Japan lesson time of one unit is 50 minutes long and lasts 35 weeks per year. The total class hours for 3 years of middle school are 3,336 hours in Korea, and in Japan they are 3.045 hours. The total class hours of Korea are 17 hours longer per year and 0.5 hour longer per week than Japan.
❙Standards of school facilities(national legal standard, distribution standards of subsidy)
In order to analyze facility standards and their present conditions of each country we classify them as national legal standards and distribution standards of subsidy. In order to compare legal standards, establishment and operation regulation of every school below high school in Korea and standards of establishing middle school in Japan are compared.
Articles of legal standards of establishment in Korea and Japan are ‘number of students per class’, ‘number of teachers’, ‘lot area for school building’, ‘lot area’, ‘gymnasium’, ‘essential facility’, ‘teaching aids’. There are no such standards as ‘student number per class’, ‘number of teacher’, ‘essential facility’in Korea. There are all standards in Japan except‘lot area for school building’.
If we compare the surface area of school building and gym in Korea and Japan according to national legal standards of establishment, the surface area of school building in Korea is 1.1 times larger than that in Japan, and the surface area of gym in Japan is 1.2~2 times larger than that in Korea. The national legal standards of establishment cannot change frequently and due to difficulty in responding to environmental changes there are distribution standards of subsidy for separated government subsides in both countries. The surface area of school building (total floor area) based on standards of government subsides according to class size in Japan is 1.1~1.2 times larger than that in Korea.
As we have seen before, there are differences in fundamental educational facilities which are caused by legal standards of establishment and distribution standards of subsidies of both countries.
❙Transition analysis of school’s current situation (current situation of students, current situation of school facilities)
The progress of students’ present condition (number of students, number of schools, number of students per class) and surface area of school facility per student (school buildings, gym, lot area) is analyzed using educational statistics of Korea and basic statistics of Japanese schools for last 10 years (2000~2012).
If we examine students’ present condition in Korea and Japan, in Korea the number of students in 2012 is 1,849,094 which is pretty much same as the number of students in 2000. In Japan the number of students has been decreasing constantly. In 2012 the number of students is 3,552,663 which is a decrease of 8.0% compared with in 2000. In case of number of schools, in Korea the number of schools has been increasing; the number of schools in 2012 is 3,162 which is an increase of 15.8% compared with in 2000. However, in Japan the number of schools has been decreasing constantly; the number of schools in 2012 is 10,699 which is an increase of 4.1% compared with in 2000. In case of number of students per class, in Korea the number of students per class is 32.4 which is a decrease of 5.6 students for last 10 years. And in Japan the number of students per class is 29.0 which is a decrease of 2.7 students for last 10 years.
If we examine surface area of school facility per student, in Korea area of school buildings in 2012 is 11.4㎡ which is an increase of 3.8㎡ compared with in 2002. In 2002 the area of school buildings was 7.6㎡. In Japan area of school buildings in 2012 is 18.5㎡ which is an increase of 1.6㎡ compared with in 2002. In 2002 the area of school buildings was 16.9㎡. In case of area of gym in Korea the area of gym in 2012 is 13.4㎡ which is an increase of 0.3㎡ compared with in 2002. In 2002 the area of gym was 3.1㎡. In Japan the area of gym in 2012 is 38.9㎡ which is an increase of 2.6㎡ compared with in 2002. In 2002 the area of gym was 36.3㎡. The reason why the area of school buildings per student has been increased most is that environment of school buildings in Korea was worse than that in Japan. It also shows that environment of school buildings in Korea is improving.
❙Comparing space configuration of middle schools in Korea and Japan
In order to analyze space configuration and usage condition of middle schools in Korea and Japan 6 schools in Korea and 4 schools in Japan are selected. Based on floor plans and data on field studies of every school, type of space and present condition of area, organization of major space regions, area of each space region per class and student and occupation percentage are analyzed.
In terms of arranging buildings there are such typical finger styles as giyeok (ㄱ), digeut (ㄷ), straight line (ㅡ) and ┣ drawing types in Korea. And there are mieum plus vowel O (ㅁ+O), leaf type, fan shape and 日 drawing type in Japan. In japan the arrangement of buildings adapts condition of site and reflects opinions and concept of architect with free space arrangement. In terms of gym there are a soccer field and 100 meter track in Korea.
There are such places for various outdoor activities as tennis court, baseball field, soccer field, 100 and 400 meter tracks in Japan.
If we compare the occupation percentage per student of site of school buildings, building area, area of school buildings, outdoor area and gym area, in Korea they are 16.68㎡, 3.74 ㎡, 11.72㎡, 3.73㎡, 9.04㎡ respectively and in Japan they are 57.82㎡, 13.69㎡, 25.74㎡, 7.38㎡, 33.12㎡ respectively which are about 2~3 times larger than those of in Korea. Such differences between Korea and Japan are caused by size and location of schools, national standards of legal establishment and distribution standards of subsidy. Unlike Korean middle schools Japanese middle schools have open spaces, swimming pools and convenience facilities for residents which result in above mentioned differences.
With analysis of space program which consists of teaching-learning space, supporting space, management administration space, common use space and service space, if we compare area and occupation percentage of major spaces at school, in Korea they are 3.92 ㎡ (33.45%) 3.28㎡ (27.62%), 0.74㎡ (6.48%), 3.63㎡ (31.39%), 0.15㎡ (1.31%) respectively and in Japan they are 4.83㎡ (18.85%), 10.13㎡ (39.43%), 1.88㎡ (7.31%), 8.50㎡ (33%), 0.38 ㎡ (1.41%) respectively. The difference in area and occupation percentage of each space is caused by that Japan secures more outdoor open space for discussion learning, individual learning and group learning and resting. Another fact which causes this difference is that object schools of investigation in Korea were remodeled into the subject classroom system and object schools of investigation in Japan were newly built for the subject classroom system.
If we compare internal space of school buildings in Korea and Japan, in Korea typical layout which has a classroom with gallery type corridor integrates with such open spaces related with the subject classroom system as home base and media space. In Japan the corridor is a middle corridor and each room is placed to move into subject classroom rotationally and there are such open spaces as a courtyard, atrium, central multipurpose hall.
The average area of a subject classroom is 65.41㎡ in Korea and 67.21㎡ in Japan respectively. The width of corridor is 2.64m in Korea and 3.02m in Japan respectively. These differences proves that Japan provides more spacious space and pleasant environment than Korea.
In terms of comparing configuration of unit space of a subject classroom, in Korea there is a combination of a subject classroom, teacher laboratory, home base and media space. Home base and media space can be used together according to area conditions. In Japan there are ‘mixed type subject space configuration’which is a combination of home base, a subject classroom, teacher laboratory and media space where students form 1st grade to 3rd grade use together, ‘separated space configuration’which separates home base area from a subject classroom, teacher laboratory and media space, and ‘space configuration with annex type’ which consists of a subject classroom, home room (small size home base), teacher laboratory, and media space.
In case of constructing zones of the subject classroom, in Korea the zone consists of single subject or combining Korean language and social studies, science and maths, housekeeping and technology. According to the investigation, different subjects belong to same zone because there are lack of spaces due to changing existing schools into schools with the subject classroom system. However, in Japan a subject zone consists of single subject.
The difference between two countries is caused by deciding priority among such factors as ‘student administration and guidance’, ‘exchange of students’, ‘space application’ in educational condition and school operation of each country. The condition of facility area can cause it too.
❙Satisfaction
Teachers in charge of subjects and students of each school answer the survey. Based on the result of the survey recognition of the subject classroom system, propriety of number of students, satisfaction of overall school facilities, ‘size’, ‘color’, ‘materials’, ‘furniture design’, and ‘space sufficiency of group study’about the subject classroom system and satisfaction of facilities for students, teachers and others according to school are analyzed.
In the area of the number of students per class, the satisfaction level of teachers and students in both countries is 2.75 in average. It means that they do not satisfy with it. In the area of adaptation time and movement satisfaction on the subject classroom, students in both countries quickly adapt to the subject classroom system, but they satisfy with it less than teachers do. It is because students actually move for the subject classroom system. In the satisfaction of general school facilities, Korean teachers dissatisfy with ‘outside schoolyard’ and Korean students dissatisfy with ‘corridor and stairs’ and Japanese students dissatisfy with green area.
In the field of teaching-learning facilities, Korean teachers highly satisfy with ‘location’, ‘teaching aids-equipments’and Japanese teachers highly satisfy with ‘color of classroom’ and teachers in two countries show lowest satisfaction with ‘furniture’. Students highly satisfy with ‘size’ of the classroom, but show lowest satisfaction with ‘moving classroom’. Japanese students show highest satisfaction with ‘group studying space’.
In the field of learning support facility, in Korea teachers satisfy low with ‘teaching aids and equipment’and students satisfy low with ‘location’. In Japan teachers satisfy low with ‘teaching aids and equipment’ and students satisfy low with ‘color’.
In the field of students support facility, in Korea teachers and students satisfy low with ‘storage space’and in Japan teachers and students satisfy low with ‘storage space’and ‘color’respectively.
In the field of teachers support facility, teachers in Korea and Japan show highest satisfaction with ‘location’ and lowest satisfaction with ‘storage space’.
In the field of other support facility, Korean teachers satisfy with ‘sanitation’ and ‘size’ of the cafeteria and students show lowest satisfaction with ‘size’ of the cafeteria. In Japan teachers show highest satisfaction with ‘location’ and lowest satisfaction with ‘materials’ and students show highest satisfaction with ‘materials’and show lowest satisfaction with ‘sanitation’.
❙Conclusion
There are big differences in related systems, space configuration and cases of actual operation of the subject classroom system between Korea and Japan. The most conspicuous difference is ‘location of space’ and ‘size of space’. As shown on the survey about satisfaction, Korean students dissatisfy with location of the classroom, width of corridor and storage space and Korean teachers dissatisfy with size of space, storage space, teaching aids and equipment. There are different approaches for newly built schools and existing schools in order to solve these problems. It is necessary for newly built schools to provide solutions. In case of remodeling the existing schools it is necessary to focus on space application because there are limits in size and structures.
There are three alternatives for effectively using space as followings; first, development of guidelines for school design of the new subject classroom system, second, seeking the connecting plan of elementary and middle schools’ subject classroom system with effectiveness verification of the subject classroom, third, development of converged educational method in consideration of spatial features of the domestic subject classroom system.
The guidelines for school design of the new subject classroom system could suggest a layout (rotational type, gallery type) of the subject classroom considering movement and composition of teachers’ laboratory in order to enhance business efficiency and space occupancy. In the connecting plan of elementary and middle schools’ subject classroom system, the upper grades of elementary school can experience the subject classroom system in advance in order to have its early settlement. And they can experience learning space of the subject classroom system in advance in the neighboring middle school which has the subject classroom system. The converged educational method in consideration of spatial features of the domestic subject classroom system means using spatial features of the subject classroom system in Korea. Taking advantage of situations which the subject classrooms face each other or locate side by side because different subject classrooms are placed in the same zone, it could suggest STEAM learning (team teaching and group class) through big and small size space and the class of using different subject environment could be suggested.
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 머리말 ... 3
- 연구요약 ... 5
- 목차 ... 13
- 표목차 ... 15
- 그림목차 ... 22
- Ⅰ. 서 론 ... 33
- 1. 연구의 필요성 및 목적 ... 35
- 2. 연구의 내용 및 방법 ... 36
- Ⅱ. 문헌고찰 ... 39
- 1. 교과교실제 도입 목적 및 정책 방향 ... 41
- 2. 중학교 교과교실제 관련 연구 ... 45
- Ⅲ. 한・일 중학교의 현황분석 ... 51
- 1. 교과편제 및 수업시수 ... 53
- 2. 국가 수준의 시설기준 및 현황 ... 55
- 3. 학교현황 추이분석 ... 60
- Ⅳ. 한・일 중학교의 실태조사・분석 ... 67
- 1. 개요 ... 69
- 2. 한국 중학교의 공간구성 및 만족도 조사, 분석 ... 76
- 3. 일본 중학교의 공간구성 및 만족도 조사, 분석 ... 284
- Ⅴ. 한・일 중학교의 공간구성 및 만족도 비교 ... 421
- 1. 공간구성 비교 분석 ... 423
- 2. 학교시설에 대한 만족도 ... 435
- Ⅵ. 요약 및 제언 ... 445
- 1. 요약 ... 447
- 2. 제언 ... 456
- 참고문헌 ... 463
- Abstract ... 465
- 부 록 ... 475
- 끝페이지 ... 567
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.