[학위논문]카지노 선택속성에 따른 카지노 이용 만족도 및 충성도에 관한 연구 : 방한 외국인 회의 참가자를 중심으로 (A) study on degree of satisfaction and degree of royalty in using the casino following the attribute for casino selection : subject on foreign participants visiting Korea원문보기
최근의 컨벤션 참가자는 단순한 회의 참가목적보다는 여가와 휴가를 함께 즐기려는 경향이 강해지고 있다. 본 연구의 목적은 향후 경쟁력 있는 카지노 산업을 제시하기 위해서 회의 참가자를 중심으로 카지노 선택속성을 파악하고, 카지노 이용 시 중요한 선택속성과 만족도, 재방문의사와의 관계를 분석하여 회의 참가자들의 카지노 이용의 활성화 방안을 제시하는데 있다. 이와 같은 연구 목적을 검증하기 위하여 문헌적 연구 방법과 실증적 연구 방법을 병행 실시하였으며, 이를 실증적으로 검증하기 위하여 설문 대상자는 우리나라 서울에 위치하고 있는 외국인전용카지노 W 카지노, S 카지노 강남점, S 카지노 힐튼점을 방문한 회의 참가 외국인을 중심으로 207개의 표본을 추출하였다. ...
최근의 컨벤션 참가자는 단순한 회의 참가목적보다는 여가와 휴가를 함께 즐기려는 경향이 강해지고 있다. 본 연구의 목적은 향후 경쟁력 있는 카지노 산업을 제시하기 위해서 회의 참가자를 중심으로 카지노 선택속성을 파악하고, 카지노 이용 시 중요한 선택속성과 만족도, 재방문의사와의 관계를 분석하여 회의 참가자들의 카지노 이용의 활성화 방안을 제시하는데 있다. 이와 같은 연구 목적을 검증하기 위하여 문헌적 연구 방법과 실증적 연구 방법을 병행 실시하였으며, 이를 실증적으로 검증하기 위하여 설문 대상자는 우리나라 서울에 위치하고 있는 외국인전용카지노 W 카지노, S 카지노 강남점, S 카지노 힐튼점을 방문한 회의 참가 외국인을 중심으로 207개의 표본을 추출하였다. 자료분석은 SPSS/WIN 통계프로그램 12.0을 이용하였으며, 전체적인 표본의 특성을 파악하기 위하여 빈도분석(Frequency Analysis)을 실시하였다. 또한 카지노 선택속성 요인을 도출하고 타당도를 검증하기 위해 요인분석(Factor Analysis)과 신뢰도 분석 Cronbach's ɑ분석을 실시하였다. 카지노 선택속성, 만족도, 재방문의사, 추천의사간의 관계정도를 살펴보기 위하여 단순상관관계분석(Pearson's Correlation Analysis)을 실시하였고, 카지노 이용 속성과 만족도, 재방문의도와 추천의도간의 서로 미치는 영향을 검증하기 위해 회귀분석(Regression Analysis)을 실시하였다. 분석 결과 첫째, 카지노 선택속성 중 물리적 환경요인, 즉 접근 용이성, 주변 관광지, 엔터테인먼트 시설, 리조트 매력성, 저렴한 게임비용, 주변의 추천 속성의 중요도 인식이 높을수록 카지노 이용 만족도에 긍정적인 영향을 미치며, 사업장 시설요인 즉, 카지노 규모, 인테리어, 객장 테이블 배치 속성에 대한 중요도 인식이 낮더라도 카지노 이용 만족도가 높을 것이라고 예측할 수 있었다. 둘째, 카지노 재방문의사에 영향을 미치는 요인은 물리적 환경요인이 정적인 영향을, 사업장시설 요인은 부적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 카지노 추천의사에 영향을 미치는 요인 또한 물리적 환경요인과 가격정책 요인이 정적인 영향을 미치는 것을 알 수 있고, 사업장시설 요인은 부적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 카지노 이용 만족은 고객의 재방문과 추천의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 고객이 만족을 느꼈을 때, 재방문하려는 가능성이 매우 높아지며, 이에 더 나아가 다른 사람에게 추천을 하려는 구전 행동에까지 이르게 된다고 볼 수 있다. 이처럼 본 연구에서는 방한 외국인 회의 참가자들의 카지노 이용선택 시 중요하게 작용하는 속성을 도출해 내고자 하였으며, 연구결과 물리적 환경요인, 즉 접근 용이성, 주변 관광지, 엔터테인먼트 시설, 리조트 매력성, 저렴한 게임비용, 주변의 추천속성이 제일 중요하게 작용하고 있음을 도출해 낼 수 있었으며, 이는 특히 카지노 주변 환경의 중요성을 제시하는 동시에 회의 참가 목적으로 한국을 방문한 외국인의 경우, 주로 가족을 동반하기 때문에 카지노 방문 시 카지노의 규모나 인테리어 등과 같은 카지노 시설보다는 카지노 주변 관광지 개발 및 엔터테인먼트 시설 확충 및 카지노 단지 리조트화 개발이 시급하며, 또한 게임을 하는 동안의 내부적 서비스가 무엇보다 중요한 속성이라는 것이 확인된바 실무적으로 시사점을 제공하였다. 이를 회의 참가자들의 고객수요증진에 활용함으써 마케팅정책 수행성과의 극대화를 꾀할 수 있도록 하는 것이다. 21세기의 카지노산업의 무한 경쟁이 시작되면서 기존의 운영자나 미래 새로운 개장을 준비하는 기업에게 카지노 방문 목적에 따른 카지노 이용객들의 이해와 효과적인 카지노 시장 전략 수립, 새로운 시장에 대한 신규고객 창출 등의 카지노 시장 활성화를 도모할 필요가 있겠다. 따라서 현재 컨벤션 센터와 인접하여 관광 상품에 노출되어있는 컨벤션 참가자들을 카지노로 유치하게 하는 가장 중요한 카지노 선택속성을 연구하여 경쟁력을 갖출 수 있는 여건이 마련되었으면 한다.
최근의 컨벤션 참가자는 단순한 회의 참가목적보다는 여가와 휴가를 함께 즐기려는 경향이 강해지고 있다. 본 연구의 목적은 향후 경쟁력 있는 카지노 산업을 제시하기 위해서 회의 참가자를 중심으로 카지노 선택속성을 파악하고, 카지노 이용 시 중요한 선택속성과 만족도, 재방문의사와의 관계를 분석하여 회의 참가자들의 카지노 이용의 활성화 방안을 제시하는데 있다. 이와 같은 연구 목적을 검증하기 위하여 문헌적 연구 방법과 실증적 연구 방법을 병행 실시하였으며, 이를 실증적으로 검증하기 위하여 설문 대상자는 우리나라 서울에 위치하고 있는 외국인전용카지노 W 카지노, S 카지노 강남점, S 카지노 힐튼점을 방문한 회의 참가 외국인을 중심으로 207개의 표본을 추출하였다. 자료분석은 SPSS/WIN 통계프로그램 12.0을 이용하였으며, 전체적인 표본의 특성을 파악하기 위하여 빈도분석(Frequency Analysis)을 실시하였다. 또한 카지노 선택속성 요인을 도출하고 타당도를 검증하기 위해 요인분석(Factor Analysis)과 신뢰도 분석 Cronbach's ɑ분석을 실시하였다. 카지노 선택속성, 만족도, 재방문의사, 추천의사간의 관계정도를 살펴보기 위하여 단순상관관계분석(Pearson's Correlation Analysis)을 실시하였고, 카지노 이용 속성과 만족도, 재방문의도와 추천의도간의 서로 미치는 영향을 검증하기 위해 회귀분석(Regression Analysis)을 실시하였다. 분석 결과 첫째, 카지노 선택속성 중 물리적 환경요인, 즉 접근 용이성, 주변 관광지, 엔터테인먼트 시설, 리조트 매력성, 저렴한 게임비용, 주변의 추천 속성의 중요도 인식이 높을수록 카지노 이용 만족도에 긍정적인 영향을 미치며, 사업장 시설요인 즉, 카지노 규모, 인테리어, 객장 테이블 배치 속성에 대한 중요도 인식이 낮더라도 카지노 이용 만족도가 높을 것이라고 예측할 수 있었다. 둘째, 카지노 재방문의사에 영향을 미치는 요인은 물리적 환경요인이 정적인 영향을, 사업장시설 요인은 부적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 카지노 추천의사에 영향을 미치는 요인 또한 물리적 환경요인과 가격정책 요인이 정적인 영향을 미치는 것을 알 수 있고, 사업장시설 요인은 부적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 카지노 이용 만족은 고객의 재방문과 추천의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 고객이 만족을 느꼈을 때, 재방문하려는 가능성이 매우 높아지며, 이에 더 나아가 다른 사람에게 추천을 하려는 구전 행동에까지 이르게 된다고 볼 수 있다. 이처럼 본 연구에서는 방한 외국인 회의 참가자들의 카지노 이용선택 시 중요하게 작용하는 속성을 도출해 내고자 하였으며, 연구결과 물리적 환경요인, 즉 접근 용이성, 주변 관광지, 엔터테인먼트 시설, 리조트 매력성, 저렴한 게임비용, 주변의 추천속성이 제일 중요하게 작용하고 있음을 도출해 낼 수 있었으며, 이는 특히 카지노 주변 환경의 중요성을 제시하는 동시에 회의 참가 목적으로 한국을 방문한 외국인의 경우, 주로 가족을 동반하기 때문에 카지노 방문 시 카지노의 규모나 인테리어 등과 같은 카지노 시설보다는 카지노 주변 관광지 개발 및 엔터테인먼트 시설 확충 및 카지노 단지 리조트화 개발이 시급하며, 또한 게임을 하는 동안의 내부적 서비스가 무엇보다 중요한 속성이라는 것이 확인된바 실무적으로 시사점을 제공하였다. 이를 회의 참가자들의 고객수요증진에 활용함으써 마케팅정책 수행성과의 극대화를 꾀할 수 있도록 하는 것이다. 21세기의 카지노산업의 무한 경쟁이 시작되면서 기존의 운영자나 미래 새로운 개장을 준비하는 기업에게 카지노 방문 목적에 따른 카지노 이용객들의 이해와 효과적인 카지노 시장 전략 수립, 새로운 시장에 대한 신규고객 창출 등의 카지노 시장 활성화를 도모할 필요가 있겠다. 따라서 현재 컨벤션 센터와 인접하여 관광 상품에 노출되어있는 컨벤션 참가자들을 카지노로 유치하게 하는 가장 중요한 카지노 선택속성을 연구하여 경쟁력을 갖출 수 있는 여건이 마련되었으면 한다.
Participants in recent conventions have strong tendency of enjoying the leisure time with vacation together rather than the purpose of simple participation. The purpose of this study is to find out the attributes to the casino selection on the basis of conference participants to present the competit...
Participants in recent conventions have strong tendency of enjoying the leisure time with vacation together rather than the purpose of simple participation. The purpose of this study is to find out the attributes to the casino selection on the basis of conference participants to present the competitive casino industry, and analyze the important selection attributes, level of satisfaction and relationship with the intent to visit again to present the facilitation method of casino use for participants. In order to verify the purpose of this study, the research method of documentation and the empirical research method are implemented simultaneously, and the subject persons for questionnaire to empirically verify would be made on foreigners who participated in the conference as they visit foreign exclusive casino of W Casino, S Casino with its Gangnam Branch and S Casino in Hilton Branch location in Seoul Korea and picked 207 samples thereof. The data analysis is made by using the SPSS/WIN statistics program 12.0, and in order to find out the characteristics of overall sample, the frequency analysis has been implemented. In addition, in order to formulate the casino selection attributing factors and verify the reasonableness, the factor analysis and reliability analysis (Cronbach's ɑ analysis) have been undertaken. In order to take a look at the casino selection attribute, degree of satisfaction, intent to re-visit, and relationship between the recommended intent, the Pearson's Correlation Analysis has been implemented, and in order to verify the influence of the casino selection attribute, degree of satisfaction, intent to re-visit, and relationship between the recommended intent, the regression analysis has been implemented. As a result of the analysis, first, from the casino selection attributes, as the physical environment factors has the higher recognition of importance, namely, the easy access, surrounding tourism attraction, entertainment facilities, resort attractiveness, affordable game expense, and surrounding recommended attribution, it would make positive influence to the degree of satisfaction in casino use, and even if the recognition of importance on business premises factors, namely, the casino scale, interior, floor table arrangement attribute is low, it may be possible to forecast to have high level of satisfaction in casino use. Second, the factors that influence on the intent to re-visit the casino would be shown for physical environment factors in positive impact while the business premises facility factors in negative impact. The factors influencing on the intent to recommend the casino also would be the physical environment factors and price policy factors in positive impact while the business premises facility factors in negative impact. And third, satisfaction for casino use is shown to influence noticeable impact on re-visit and intent to recommend of customers. When the customer feels satisfied, the possibility of re-visit would be very high, and furthermore, it would reach to the verbal act to recommend for others. As shown above, under this study, the attempt has been made to formulate the attribute that would work importantly when selecting the casino selection by the foreign participants in conference held in Korea, and as a result of the study, it was able to formulate that the physical environment factors has the most important recommendation attributes, namely, the easy access, surrounding tourism attraction, entertainment facilities, resort attractiveness, affordable game expense, and surrounding recommended attribution, and this would present the importance of the casino area environment while it presents the practical point of implication. The foregoing is particularly acute since the foreigners who visit Korea for the purpose of participating in conference usually bring their family along that it is urgent to develop the casino area tourism attraction, expand the entertainment facilities and develop resorts rather than the casino facilities. And in addition, it is confirmed that the internal service during the play of games would be more important than anything else that the practical point of implication has been provided. By facilitating the foregoing in promotion of customer demand for the conference participants, it would enable the maximization of the performance outcome of marketing policy. With the unlimited competition in the 21st century casino industry ensuing, existing operators or companies preparing to make new openings in the future would need to seek for casino market facilitation with the understanding of users with casino visiting purpose, establishment of effective casino market strategy and generating new customers on new market. Therefore, it is intended to prepare the conditions for competitiveness by learning the casino selection attribute that would be the most important in attracting the convention participants to the casino as they are exposed to the tourism products with their close location to convention centers.
Participants in recent conventions have strong tendency of enjoying the leisure time with vacation together rather than the purpose of simple participation. The purpose of this study is to find out the attributes to the casino selection on the basis of conference participants to present the competitive casino industry, and analyze the important selection attributes, level of satisfaction and relationship with the intent to visit again to present the facilitation method of casino use for participants. In order to verify the purpose of this study, the research method of documentation and the empirical research method are implemented simultaneously, and the subject persons for questionnaire to empirically verify would be made on foreigners who participated in the conference as they visit foreign exclusive casino of W Casino, S Casino with its Gangnam Branch and S Casino in Hilton Branch location in Seoul Korea and picked 207 samples thereof. The data analysis is made by using the SPSS/WIN statistics program 12.0, and in order to find out the characteristics of overall sample, the frequency analysis has been implemented. In addition, in order to formulate the casino selection attributing factors and verify the reasonableness, the factor analysis and reliability analysis (Cronbach's ɑ analysis) have been undertaken. In order to take a look at the casino selection attribute, degree of satisfaction, intent to re-visit, and relationship between the recommended intent, the Pearson's Correlation Analysis has been implemented, and in order to verify the influence of the casino selection attribute, degree of satisfaction, intent to re-visit, and relationship between the recommended intent, the regression analysis has been implemented. As a result of the analysis, first, from the casino selection attributes, as the physical environment factors has the higher recognition of importance, namely, the easy access, surrounding tourism attraction, entertainment facilities, resort attractiveness, affordable game expense, and surrounding recommended attribution, it would make positive influence to the degree of satisfaction in casino use, and even if the recognition of importance on business premises factors, namely, the casino scale, interior, floor table arrangement attribute is low, it may be possible to forecast to have high level of satisfaction in casino use. Second, the factors that influence on the intent to re-visit the casino would be shown for physical environment factors in positive impact while the business premises facility factors in negative impact. The factors influencing on the intent to recommend the casino also would be the physical environment factors and price policy factors in positive impact while the business premises facility factors in negative impact. And third, satisfaction for casino use is shown to influence noticeable impact on re-visit and intent to recommend of customers. When the customer feels satisfied, the possibility of re-visit would be very high, and furthermore, it would reach to the verbal act to recommend for others. As shown above, under this study, the attempt has been made to formulate the attribute that would work importantly when selecting the casino selection by the foreign participants in conference held in Korea, and as a result of the study, it was able to formulate that the physical environment factors has the most important recommendation attributes, namely, the easy access, surrounding tourism attraction, entertainment facilities, resort attractiveness, affordable game expense, and surrounding recommended attribution, and this would present the importance of the casino area environment while it presents the practical point of implication. The foregoing is particularly acute since the foreigners who visit Korea for the purpose of participating in conference usually bring their family along that it is urgent to develop the casino area tourism attraction, expand the entertainment facilities and develop resorts rather than the casino facilities. And in addition, it is confirmed that the internal service during the play of games would be more important than anything else that the practical point of implication has been provided. By facilitating the foregoing in promotion of customer demand for the conference participants, it would enable the maximization of the performance outcome of marketing policy. With the unlimited competition in the 21st century casino industry ensuing, existing operators or companies preparing to make new openings in the future would need to seek for casino market facilitation with the understanding of users with casino visiting purpose, establishment of effective casino market strategy and generating new customers on new market. Therefore, it is intended to prepare the conditions for competitiveness by learning the casino selection attribute that would be the most important in attracting the convention participants to the casino as they are exposed to the tourism products with their close location to convention centers.
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