본 연구는 청소년활동프로그램의 참여경험과 학교생활적응에 관한 연구를 하는 것에 목적이 있다. 연구목적을 달성하기 위하여 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 청소년의 인구사회학적 특성과 학교생활적응과의 관계는 어떠한가? 2. 청소년활동프로그램 참여경험유무에 따라 학교생활적응은 차이가 있는가? 3. 청소년활동프로그램 참여기간(횟수)에 따라 학교생활적응은 차이가 있는가? 4. 청소년활동프로그램의 만족도와 학교생활적응과의 관계는 어떠한가? 5. 청소년활동프로그램의 참여도와 학교생활적응과의 관계는 어떠한가? 본 연구의 연구대상자는 부산시내의 초․중학생으로, 2개 학교와 3개 청소년시설에서 총391명을 표집 하였으며, ...
본 연구는 청소년활동프로그램의 참여경험과 학교생활적응에 관한 연구를 하는 것에 목적이 있다. 연구목적을 달성하기 위하여 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 청소년의 인구사회학적 특성과 학교생활적응과의 관계는 어떠한가? 2. 청소년활동프로그램 참여경험유무에 따라 학교생활적응은 차이가 있는가? 3. 청소년활동프로그램 참여기간(횟수)에 따라 학교생활적응은 차이가 있는가? 4. 청소년활동프로그램의 만족도와 학교생활적응과의 관계는 어떠한가? 5. 청소년활동프로그램의 참여도와 학교생활적응과의 관계는 어떠한가? 본 연구의 연구대상자는 부산시내의 초․중학생으로, 2개 학교와 3개 청소년시설에서 총391명을 표집 하였으며, 결측치 14명을 제외한 377명을 최종적으로 통계 처리하였다. 수집된 자료는 SPSS 12.0 프로그램을 이용하여 t-test, 일원변량분석을 실시하였으며, 사후검증으로 Tukey HSD 검증을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같이 요약될 수 있다. 첫째, 인구사회학적 특성에 따른 청소년의 학교생활적응에서 성별에 따라 여학생이 남학생보다 교사관계적응을 잘하며, 남학생이 여학생보다 학교수업적응을 잘하는 것으로 나타났다. 학년에 따라서는 학교수업과 학교생활적응에서 5학년의 학교생활적응 점수가 중학교 1학년의 점수보다 큰 것으로 나타났다. 보호자에 따라서는 ‘부모님’과 함께 살고 있다고 응답한 학생들의 학교수업 점수가 ‘아버지’와 함께 살고 있다고 응답한 학생들의 학교수업 점수보다 높은 것으로 나타났다. 경제수준에 따라 교사관계, 교우관계, 학교수업, 학교생활적응에서 유의미한 차가 있었다. 둘째, 청소년활동프로그램 참여 유무와 관련한 학교생활적응에서는 청소년단체활동, 청소년방과후활동, 청소년동아리활동 참여유무에 따라 학교생활적응은 통계적으로 유의미한 차이가 없었으나, 청소년수련활동에서는 수련활동에 참여한 청소년의 교사관계, 교우관계, 학교생활적응에서 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 청소년활동프로그램의 참여기간(횟수)과 학교생활적응의 유의미한 관계는 다소 미흡한 것으로 나타났다. 넷째, 청소년활동프로그램에 대한 참여자의 만족도와 관련해서는 청소년수련활동에서 ‘매우 만족스러웠다’고 응답한 학생들의 학교생활적응 점수가 ‘그저 그랬다’라고 응답한 학생들의 점수보다 높은 것으로 나타났다. 청소년단체활동, 청소년방과후활동, 청소년동아리활동 참가 만족도와 학교생활적응에서는 유의미한 관계를 발견하기가 어려웠다. 다섯째, 청소년활동프로그램의 청소년 참여도와 교사관계에서는 ‘매우 적극적’이라고 응답한 청소년들의 교사관계 점수가 ‘보통’이나 ‘소극적’이라고 응답한 청소년들의 점수보다 높은 것으로 나타났다. 학교수업에서는 ‘매우 적극적’이라고 응답한 청소년들의 학교수업 점수가 ‘보통’, ‘소극적’ 및 ‘매우 소극적’이라고 응답한 청소년들의 점수보다 높은 것으로 나타났으며, ‘적극적’이라고 응답한 청소년들의 학교수업 점수가 ‘보통’이라고 응답한 학생들의 점수보다 높은 것으로 나타났다. 학교생활적응에서는 ‘매우 적극적’이라고 응답한 청소년들의 학교생활적응 점수가 ‘보통’, ‘소극적’ 및 ‘매우 소극적’이라고 응답한 청소년들의 점수보다 높은 것으로 나타났으며, ‘적극적’이라고 응답한 청소년들의 점수가 ‘소극적’이라고 응답한 청소년들의 점수보다 높은 것으로 나타났다.
본 연구는 청소년활동프로그램의 참여경험과 학교생활적응에 관한 연구를 하는 것에 목적이 있다. 연구목적을 달성하기 위하여 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 청소년의 인구사회학적 특성과 학교생활적응과의 관계는 어떠한가? 2. 청소년활동프로그램 참여경험유무에 따라 학교생활적응은 차이가 있는가? 3. 청소년활동프로그램 참여기간(횟수)에 따라 학교생활적응은 차이가 있는가? 4. 청소년활동프로그램의 만족도와 학교생활적응과의 관계는 어떠한가? 5. 청소년활동프로그램의 참여도와 학교생활적응과의 관계는 어떠한가? 본 연구의 연구대상자는 부산시내의 초․중학생으로, 2개 학교와 3개 청소년시설에서 총391명을 표집 하였으며, 결측치 14명을 제외한 377명을 최종적으로 통계 처리하였다. 수집된 자료는 SPSS 12.0 프로그램을 이용하여 t-test, 일원변량분석을 실시하였으며, 사후검증으로 Tukey HSD 검증을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같이 요약될 수 있다. 첫째, 인구사회학적 특성에 따른 청소년의 학교생활적응에서 성별에 따라 여학생이 남학생보다 교사관계적응을 잘하며, 남학생이 여학생보다 학교수업적응을 잘하는 것으로 나타났다. 학년에 따라서는 학교수업과 학교생활적응에서 5학년의 학교생활적응 점수가 중학교 1학년의 점수보다 큰 것으로 나타났다. 보호자에 따라서는 ‘부모님’과 함께 살고 있다고 응답한 학생들의 학교수업 점수가 ‘아버지’와 함께 살고 있다고 응답한 학생들의 학교수업 점수보다 높은 것으로 나타났다. 경제수준에 따라 교사관계, 교우관계, 학교수업, 학교생활적응에서 유의미한 차가 있었다. 둘째, 청소년활동프로그램 참여 유무와 관련한 학교생활적응에서는 청소년단체활동, 청소년방과후활동, 청소년동아리활동 참여유무에 따라 학교생활적응은 통계적으로 유의미한 차이가 없었으나, 청소년수련활동에서는 수련활동에 참여한 청소년의 교사관계, 교우관계, 학교생활적응에서 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 청소년활동프로그램의 참여기간(횟수)과 학교생활적응의 유의미한 관계는 다소 미흡한 것으로 나타났다. 넷째, 청소년활동프로그램에 대한 참여자의 만족도와 관련해서는 청소년수련활동에서 ‘매우 만족스러웠다’고 응답한 학생들의 학교생활적응 점수가 ‘그저 그랬다’라고 응답한 학생들의 점수보다 높은 것으로 나타났다. 청소년단체활동, 청소년방과후활동, 청소년동아리활동 참가 만족도와 학교생활적응에서는 유의미한 관계를 발견하기가 어려웠다. 다섯째, 청소년활동프로그램의 청소년 참여도와 교사관계에서는 ‘매우 적극적’이라고 응답한 청소년들의 교사관계 점수가 ‘보통’이나 ‘소극적’이라고 응답한 청소년들의 점수보다 높은 것으로 나타났다. 학교수업에서는 ‘매우 적극적’이라고 응답한 청소년들의 학교수업 점수가 ‘보통’, ‘소극적’ 및 ‘매우 소극적’이라고 응답한 청소년들의 점수보다 높은 것으로 나타났으며, ‘적극적’이라고 응답한 청소년들의 학교수업 점수가 ‘보통’이라고 응답한 학생들의 점수보다 높은 것으로 나타났다. 학교생활적응에서는 ‘매우 적극적’이라고 응답한 청소년들의 학교생활적응 점수가 ‘보통’, ‘소극적’ 및 ‘매우 소극적’이라고 응답한 청소년들의 점수보다 높은 것으로 나타났으며, ‘적극적’이라고 응답한 청소년들의 점수가 ‘소극적’이라고 응답한 청소년들의 점수보다 높은 것으로 나타났다.
The purpose of this study was to investigate about life adjustment of school and experience of participation in youth activity program. The research questions of this study are as follows : 1. What is the relationship between population and social characteristics and life adjustment of school of the...
The purpose of this study was to investigate about life adjustment of school and experience of participation in youth activity program. The research questions of this study are as follows : 1. What is the relationship between population and social characteristics and life adjustment of school of the youth who participate in the research? 2. Are there differences of life adjustment of school among students according to whether participation in youth activity program or not? 3. Are there differences of life adjustment of school among students according to the participation period(counts) in youth activity program? 4. What is the relationship between satisfaction to youth activity program and life adjustment of school? 5. What is the relationship between participation to youth activity program and life adjustment of school? The study subjects of this study were 391 elementary and middle school students, who sampled randomly from 2schools and 3youth centers, and 377 samples were eventually analyzed except 14 improper samples. The collected data was analyzed by t-test, one-way analysis of variance, and Tukey HSD for a post-test using SPSS 12.0 program. The major findings of this study can be summarized as follows : First, in the life adjustment of school according to population and social characteristics, girls were better with teacher-relationship adjustment and boys were better with school-class adjustment. According to the grades, 5th grade students' scores of elementary school were higher than 1st grade students' of middle school in the school classes and life adjustment of school. According to the guardians(parents), students who responded 'living with parents' had higher scores of classes than those who responded 'living with father'. According to the level of economic, there were significant difference among teacher relationship, friend relationship, school classes, and life adjustment of school. Second, there was no statistically meaningful differences between life adjustment of school and participation in youth activity program, youth group activities, youth after school activities, and youth club activities. On the other hand, there was statistically meaningful differences among youth-teacher relationship, friend relationship, and life adjustment of school of participants in the intern activities. Third, there was little meaningful relation between life adjustment of school and the participation period(counts) of youth activity program. Fourth, relating to satisfaction of youth activity program, the scores of life adjustment of school of the students who responded "very satisfactory" were higher than that of those who responded "so-so". It was difficult to find that there was meaningful relation between life adjustment of school and satisfaction to the youth group activities, youth after school activities, and youth club activities. Fifth, in the participation and teacher relationship, the scores of the youth who responded 'very active' to the question of youth-teacher relationship are higher than that of those who responded 'average' or 'passive'. In the school classes, the school class scores of the youth who responded 'very active' were higher than that of those who responded 'average', 'passive', or 'very passive', and the scores of the youth who responded 'active' were higher than that of those who responded 'average'. In the life adjustment of school, the scores of the youth who responded 'very active' were higher than that of those who responded 'average', 'passive', or 'very passive', and the scores of the youth who responded 'active' were higher than that of those who responded 'passive'.
The purpose of this study was to investigate about life adjustment of school and experience of participation in youth activity program. The research questions of this study are as follows : 1. What is the relationship between population and social characteristics and life adjustment of school of the youth who participate in the research? 2. Are there differences of life adjustment of school among students according to whether participation in youth activity program or not? 3. Are there differences of life adjustment of school among students according to the participation period(counts) in youth activity program? 4. What is the relationship between satisfaction to youth activity program and life adjustment of school? 5. What is the relationship between participation to youth activity program and life adjustment of school? The study subjects of this study were 391 elementary and middle school students, who sampled randomly from 2schools and 3youth centers, and 377 samples were eventually analyzed except 14 improper samples. The collected data was analyzed by t-test, one-way analysis of variance, and Tukey HSD for a post-test using SPSS 12.0 program. The major findings of this study can be summarized as follows : First, in the life adjustment of school according to population and social characteristics, girls were better with teacher-relationship adjustment and boys were better with school-class adjustment. According to the grades, 5th grade students' scores of elementary school were higher than 1st grade students' of middle school in the school classes and life adjustment of school. According to the guardians(parents), students who responded 'living with parents' had higher scores of classes than those who responded 'living with father'. According to the level of economic, there were significant difference among teacher relationship, friend relationship, school classes, and life adjustment of school. Second, there was no statistically meaningful differences between life adjustment of school and participation in youth activity program, youth group activities, youth after school activities, and youth club activities. On the other hand, there was statistically meaningful differences among youth-teacher relationship, friend relationship, and life adjustment of school of participants in the intern activities. Third, there was little meaningful relation between life adjustment of school and the participation period(counts) of youth activity program. Fourth, relating to satisfaction of youth activity program, the scores of life adjustment of school of the students who responded "very satisfactory" were higher than that of those who responded "so-so". It was difficult to find that there was meaningful relation between life adjustment of school and satisfaction to the youth group activities, youth after school activities, and youth club activities. Fifth, in the participation and teacher relationship, the scores of the youth who responded 'very active' to the question of youth-teacher relationship are higher than that of those who responded 'average' or 'passive'. In the school classes, the school class scores of the youth who responded 'very active' were higher than that of those who responded 'average', 'passive', or 'very passive', and the scores of the youth who responded 'active' were higher than that of those who responded 'average'. In the life adjustment of school, the scores of the youth who responded 'very active' were higher than that of those who responded 'average', 'passive', or 'very passive', and the scores of the youth who responded 'active' were higher than that of those who responded 'passive'.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.