[학위논문]실태조사를 통한 합창수업의 효율적 지도방안 연구 : 중학교 2, 3학년 남학생들 중심으로 A study on the effective teaching methods of chorus classes by the actual condition analysis원문보기
“합창이란 인성악기에 의한 교향곡이다.” 라는 말처럼 여러 사람이 만드는 소리의 울림을 통하여 아름다움을 나타내는 음악의 형태로, 개개인의 개성적인 음색을 감추고 전체의 일원이 협동하여 표현함으로써 협동심과 사회성을 기를 수 있다. 하지만 변성의 증상이 나타나는 중학생에게는 여러 가지 어려운 문제점이 있어 실제 교육 현장에서 합창 수업이 원활하게 이루어지지 못하고 있는 실정이다. 제 2차 성장 과정인 변성기를 겪으며 신체적 변화가 일어나는데, 그 중 발성기관의 변화가 뚜렷하게 일어나 목소리의 변화가 생기고 이로 인해 심리적 불안감은 물론이고 노래하기를 꺼려하며 심하게는 음악을 멀리하는 계기가 된다. 따라서 이 논문은 교사가 합창을 지도할 때 그 중요성을 인식하고 변성기 학생들의 어려운 점을 파악하여 변성기 전․중․후 학생들 모두가 함께 흥미를 갖고 합창을 할 수 있는 효율적인 지도방법을 연구하는데 그 목적을 두었다. 중학생들의 올바른 합창 지도 방법을 연구하기 위해 합창에 대한 일반적인 이론과 변성기의 의미와 증상, 발성기관의 변화 대응 방안 등을 국내외 문헌을 통해 합창을 위한 올바른 자세와 호흡법과 ...
“합창이란 인성악기에 의한 교향곡이다.” 라는 말처럼 여러 사람이 만드는 소리의 울림을 통하여 아름다움을 나타내는 음악의 형태로, 개개인의 개성적인 음색을 감추고 전체의 일원이 협동하여 표현함으로써 협동심과 사회성을 기를 수 있다. 하지만 변성의 증상이 나타나는 중학생에게는 여러 가지 어려운 문제점이 있어 실제 교육 현장에서 합창 수업이 원활하게 이루어지지 못하고 있는 실정이다. 제 2차 성장 과정인 변성기를 겪으며 신체적 변화가 일어나는데, 그 중 발성기관의 변화가 뚜렷하게 일어나 목소리의 변화가 생기고 이로 인해 심리적 불안감은 물론이고 노래하기를 꺼려하며 심하게는 음악을 멀리하는 계기가 된다. 따라서 이 논문은 교사가 합창을 지도할 때 그 중요성을 인식하고 변성기 학생들의 어려운 점을 파악하여 변성기 전․중․후 학생들 모두가 함께 흥미를 갖고 합창을 할 수 있는 효율적인 지도방법을 연구하는데 그 목적을 두었다. 중학생들의 올바른 합창 지도 방법을 연구하기 위해 합창에 대한 일반적인 이론과 변성기의 의미와 증상, 발성기관의 변화 대응 방안 등을 국내외 문헌을 통해 합창을 위한 올바른 자세와 호흡법과 발성법을 다루었다. 중학생들의 합창 수업과 변성기에 관한 실태조사를 하기 위해 변성기 현상이 가장 뚜렷한 중학교 2, 3학년을 대상으로 설문조사를 하였다. 설문의 내용은 합창 수업에 대한 관심과 흥미도, 변성기에 대한 자신의 상태와 인지정도와 합창 수업 시 문제점을 알아 보기위한 것들이다. 변성기 전․중․후 학생들이 모두 함께 하는 합창 수업을 위해서는 학생들에게 발생하는 문제점을 파악하는 것은 매우 중요하다. 설문조사의 내용을 분석한 결과 학생들은 합창에 높은 호감을 가지고 있음을 알 수 있었다. 그리고 노래 부를 때 발생하는 목의 통증, 부족한 호흡과 음정의 불안정은 오직 변성기로 인해 겪는 문제점이 아닌 것을 알 수 있었다. 이러한 설문조사의 결과를 토대로 합창 수업의 문제점을 개선할 효율적인 지도안은 변성기 전, 중, 후 학생이 고루 존재하는 중학교 2학년을 중심으로 음악교과서의 제재곡 중 ‘로렐라이’ 2부 합창을 선정하여 작성하였다. 수업은 제재곡의 감상을 통하여 수업을 시작하며 2부 합창에 대한 마음의 준비를 할 수 있게 하였고 기초가 되는 자세와 호흡법, 발성법은 사진과 교사의 적극적인 시범으로 학생들이 자주 듣고 쉽게 따라서 할 수 있도록 이해를 도왔다. 학생들의 변성기 상태에 따라 파트를 나누었으며, 파트 연습 전 주 선율을 다함께 불러 봄으로서 리듬과 가사의 익숙함을 느껴 제재곡과의 거리감을 좁히고 독보력을 키울 수 있게 하였다. 4마디씩 나누어 부분연습을 함으로서 2부 합창에 대한 부담감을 줄이고 곡 전체를 허밍으로 불러 봄으로서 ‘Legato’를 표현하고 각자의 고유의 음색이 감춰져 합일된 소리를 느껴 보고 가사를 붙여 통일된 음색의 2부 합창을 노래 할 수 있게 하였다. 학생들이 합창 수업에 흥미를 가지고 적극적으로 참여할 수 있도록 하기위해서 무엇보다 변성기로 인하여 소극적인 자세를 갖는 학생들에 대한 음악교사의 예리한 관찰과 학생들을 위한 헌신적인 노력이 절실히 필요하다. 그리고 교사는 합창지도 방법의 가장 근본이 되는 바른 자세와 발음, 호흡법, 발성법에 관한 이론적인 면과 실기를 습득하여 올바르게 지도하고 학습의 효율성을 높이기 위해서 현실 가능한 새로운 접근 방식의 지도방안을 연구하여 학생들로 하여금 음악에 대한 흥미와 적극적인 태도를 이끌어 낼 수 있어야 한다.
“합창이란 인성악기에 의한 교향곡이다.” 라는 말처럼 여러 사람이 만드는 소리의 울림을 통하여 아름다움을 나타내는 음악의 형태로, 개개인의 개성적인 음색을 감추고 전체의 일원이 협동하여 표현함으로써 협동심과 사회성을 기를 수 있다. 하지만 변성의 증상이 나타나는 중학생에게는 여러 가지 어려운 문제점이 있어 실제 교육 현장에서 합창 수업이 원활하게 이루어지지 못하고 있는 실정이다. 제 2차 성장 과정인 변성기를 겪으며 신체적 변화가 일어나는데, 그 중 발성기관의 변화가 뚜렷하게 일어나 목소리의 변화가 생기고 이로 인해 심리적 불안감은 물론이고 노래하기를 꺼려하며 심하게는 음악을 멀리하는 계기가 된다. 따라서 이 논문은 교사가 합창을 지도할 때 그 중요성을 인식하고 변성기 학생들의 어려운 점을 파악하여 변성기 전․중․후 학생들 모두가 함께 흥미를 갖고 합창을 할 수 있는 효율적인 지도방법을 연구하는데 그 목적을 두었다. 중학생들의 올바른 합창 지도 방법을 연구하기 위해 합창에 대한 일반적인 이론과 변성기의 의미와 증상, 발성기관의 변화 대응 방안 등을 국내외 문헌을 통해 합창을 위한 올바른 자세와 호흡법과 발성법을 다루었다. 중학생들의 합창 수업과 변성기에 관한 실태조사를 하기 위해 변성기 현상이 가장 뚜렷한 중학교 2, 3학년을 대상으로 설문조사를 하였다. 설문의 내용은 합창 수업에 대한 관심과 흥미도, 변성기에 대한 자신의 상태와 인지정도와 합창 수업 시 문제점을 알아 보기위한 것들이다. 변성기 전․중․후 학생들이 모두 함께 하는 합창 수업을 위해서는 학생들에게 발생하는 문제점을 파악하는 것은 매우 중요하다. 설문조사의 내용을 분석한 결과 학생들은 합창에 높은 호감을 가지고 있음을 알 수 있었다. 그리고 노래 부를 때 발생하는 목의 통증, 부족한 호흡과 음정의 불안정은 오직 변성기로 인해 겪는 문제점이 아닌 것을 알 수 있었다. 이러한 설문조사의 결과를 토대로 합창 수업의 문제점을 개선할 효율적인 지도안은 변성기 전, 중, 후 학생이 고루 존재하는 중학교 2학년을 중심으로 음악교과서의 제재곡 중 ‘로렐라이’ 2부 합창을 선정하여 작성하였다. 수업은 제재곡의 감상을 통하여 수업을 시작하며 2부 합창에 대한 마음의 준비를 할 수 있게 하였고 기초가 되는 자세와 호흡법, 발성법은 사진과 교사의 적극적인 시범으로 학생들이 자주 듣고 쉽게 따라서 할 수 있도록 이해를 도왔다. 학생들의 변성기 상태에 따라 파트를 나누었으며, 파트 연습 전 주 선율을 다함께 불러 봄으로서 리듬과 가사의 익숙함을 느껴 제재곡과의 거리감을 좁히고 독보력을 키울 수 있게 하였다. 4마디씩 나누어 부분연습을 함으로서 2부 합창에 대한 부담감을 줄이고 곡 전체를 허밍으로 불러 봄으로서 ‘Legato’를 표현하고 각자의 고유의 음색이 감춰져 합일된 소리를 느껴 보고 가사를 붙여 통일된 음색의 2부 합창을 노래 할 수 있게 하였다. 학생들이 합창 수업에 흥미를 가지고 적극적으로 참여할 수 있도록 하기위해서 무엇보다 변성기로 인하여 소극적인 자세를 갖는 학생들에 대한 음악교사의 예리한 관찰과 학생들을 위한 헌신적인 노력이 절실히 필요하다. 그리고 교사는 합창지도 방법의 가장 근본이 되는 바른 자세와 발음, 호흡법, 발성법에 관한 이론적인 면과 실기를 습득하여 올바르게 지도하고 학습의 효율성을 높이기 위해서 현실 가능한 새로운 접근 방식의 지도방안을 연구하여 학생들로 하여금 음악에 대한 흥미와 적극적인 태도를 이끌어 낼 수 있어야 한다.
Chorus is the most emotional among all the music activities, and it purifies our mind and leads to the silent shelter. In addition, chorus is a type of music expressing the beauty through the sound from various people like a saying “chorus is a symphony by human instruments, so we can cultivate coop...
Chorus is the most emotional among all the music activities, and it purifies our mind and leads to the silent shelter. In addition, chorus is a type of music expressing the beauty through the sound from various people like a saying “chorus is a symphony by human instruments, so we can cultivate cooperation and sociability by hiding the individual’s personality, and cooperating and expressing as a member of the whole. However, it is difficult to apply chorus classes in the real education due to middle school students’ various difficulties such as voice changes. As experiencing the pubertal voice changes which are male secondary sex characteristics, male students experience physical changes and especially voice changes caused by changes in the larynx, which makes them refuse to sing and keep away from music. Therefore, this study aimed to examine the effective teaching methods to give excitement to students before, during, and after voice changes by recognizing the importance of teachers’ chorus classes and looking into the students’ difficulties of voice changes. To analyze the right chorus teaching methods for middle school students, the study dealt with the right posture, breathing, and vocalization for chorus through domestic and foreign literatures regarding the general theory of chorus, the meaning and symptoms of pubertal voice changes, and the preparative plans for changes of the larynx. The survey of the second and third middle school students who showed the most conspicuous pubertal voice changes was conducted to examine the actual conditions of their chorus classes and pubertal voice changes. The contents of the survey were to investigate the attention and interest in the chorus class, their conditions of pubertal voice changes and the level of awareness, and the problems of the chorus class. It is most important to look into the students’ problems for the chorus class attended by every student before, during, and after voice changes, so we studied the effective chorus teaching methods by analyzing the results of the survey and looking into the solutions to the current problems of the chorus class. For the teaching method, ‘Lorelei’ two parts of chorus among the second middle school music textbook songs was selected and written. Students were prepared for two parts of chorus through the beginning of the textbook songs. As teachers showed how to make a posture, breathe, and vocalize, they helped students’ understanding to listen to and follow them a lot. The parts were divided according to the students’ voice change situations. As they sang melodies one week before exercising the parts, they could be familiar with rhythms and words to make them closer to the textbook songs and grow their uniqueness. They reduced the burden of a two part chorus by practicing the divided parts of four tunes, expressed ‘Legato’ by singing the whole song with humming, and sang a two part chorus with the harmonious sound by hiding each one’s unique sound to express the unified sound and making words. To make students enjoy actively the chorus class, music teachers should observe keenly the students who have passive attitudes due to the pubertal voice changes and try to help them devotedly. In addition, it needs to attract the students’ interest in music and active attitudes by teaching the theoretical and practical aspects regarding the right postures, pronunciation, breathing, and vocalization which are the fundamental teaching methods for middle school students’ chorus, as well as analyzing a realistic, new approach method to lead them soundly and improve the effectiveness of learning.
Chorus is the most emotional among all the music activities, and it purifies our mind and leads to the silent shelter. In addition, chorus is a type of music expressing the beauty through the sound from various people like a saying “chorus is a symphony by human instruments, so we can cultivate cooperation and sociability by hiding the individual’s personality, and cooperating and expressing as a member of the whole. However, it is difficult to apply chorus classes in the real education due to middle school students’ various difficulties such as voice changes. As experiencing the pubertal voice changes which are male secondary sex characteristics, male students experience physical changes and especially voice changes caused by changes in the larynx, which makes them refuse to sing and keep away from music. Therefore, this study aimed to examine the effective teaching methods to give excitement to students before, during, and after voice changes by recognizing the importance of teachers’ chorus classes and looking into the students’ difficulties of voice changes. To analyze the right chorus teaching methods for middle school students, the study dealt with the right posture, breathing, and vocalization for chorus through domestic and foreign literatures regarding the general theory of chorus, the meaning and symptoms of pubertal voice changes, and the preparative plans for changes of the larynx. The survey of the second and third middle school students who showed the most conspicuous pubertal voice changes was conducted to examine the actual conditions of their chorus classes and pubertal voice changes. The contents of the survey were to investigate the attention and interest in the chorus class, their conditions of pubertal voice changes and the level of awareness, and the problems of the chorus class. It is most important to look into the students’ problems for the chorus class attended by every student before, during, and after voice changes, so we studied the effective chorus teaching methods by analyzing the results of the survey and looking into the solutions to the current problems of the chorus class. For the teaching method, ‘Lorelei’ two parts of chorus among the second middle school music textbook songs was selected and written. Students were prepared for two parts of chorus through the beginning of the textbook songs. As teachers showed how to make a posture, breathe, and vocalize, they helped students’ understanding to listen to and follow them a lot. The parts were divided according to the students’ voice change situations. As they sang melodies one week before exercising the parts, they could be familiar with rhythms and words to make them closer to the textbook songs and grow their uniqueness. They reduced the burden of a two part chorus by practicing the divided parts of four tunes, expressed ‘Legato’ by singing the whole song with humming, and sang a two part chorus with the harmonious sound by hiding each one’s unique sound to express the unified sound and making words. To make students enjoy actively the chorus class, music teachers should observe keenly the students who have passive attitudes due to the pubertal voice changes and try to help them devotedly. In addition, it needs to attract the students’ interest in music and active attitudes by teaching the theoretical and practical aspects regarding the right postures, pronunciation, breathing, and vocalization which are the fundamental teaching methods for middle school students’ chorus, as well as analyzing a realistic, new approach method to lead them soundly and improve the effectiveness of learning.
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