글로벌 시대를 맞이하여 세계 경제는 무한 경쟁의 상태에 돌입하였으며, 유통시장의 개방과 소득증대에 따른 소비 양식 및 욕구의 다양화로 유통시장환경이 급속도로 변화하고 있다. 특히, 우리나라의 농업분야는 최근 체결된 한미 FTA의 여파로 국내외 유통업체들이 치열한 생존경쟁을 벌이고 있는 실정이다. 이러한 유통시장 환경의 급속한 변화로 재래시장 및 농협 하나로마트 등은 점점 더 그 영향력이 미미해지고 있다. 이러한 가운데 농협의 유통사업의 경우 최근 들어 양재, 창동물류센터 등 신설사업장은 규모, 매출 등에서 일반유통업체에 비해 상당한 경쟁력을 갖고 있으나, 농협 하나로마트의 경우에는 규모의 영세성으로 인해 약 절반에 해당하는 점포가 적자를 면치 못하고 있는 실정이다. 본 연구는 이와 같은 배경에서 거제시에 위치하고 있는 신현 농협의 소비자를 대상으로 이용실태와 경쟁력 제고 방안을 조사하여 농협 하나로마트의 경쟁력을 제고시킬 수 있는 방안을 제시하고자 하였다. 그 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 하나로마트는 점포매장규모 측면에서 가장 협소한 것으로 나타났기 때문에 가능한 매장의 대형화를 시급히 추진하여 규모의 경제화를 실현해야 한다. 그 방안으로는 신축, 증축 및 리뉴얼 추진 조합에 대해 매장 대형화 지원 자금을 최대한 활용하고, 자체적으로 추진이 어려운 경우는 회원농협 간 조정이나 중앙회와 연합으로 공동투자를 통해 점포를 대형화해야 한다. 둘째, 상품구성의 다양화를 통하여 고객을 최대한 끌어들여야 한다. 상품구성의 다양화를 위한 방안으로는 곡류에 편중된 취급 품목을 청과류, 신선채소류, 축산물 등 취급 품목을 다양화해야 하며, 생필품 및 가공식품 위주로 상품을 다양화하여 중점 판매해야 한다. 특히 유기농 쌀이나 야채와 같은 친환경매장이나 고품질의 농축산물을 전문적으로 취급하는 특화된 전문 매장을 적극 육성해야 한다.. 셋째, 체계적인 ...
글로벌 시대를 맞이하여 세계 경제는 무한 경쟁의 상태에 돌입하였으며, 유통시장의 개방과 소득증대에 따른 소비 양식 및 욕구의 다양화로 유통시장환경이 급속도로 변화하고 있다. 특히, 우리나라의 농업분야는 최근 체결된 한미 FTA의 여파로 국내외 유통업체들이 치열한 생존경쟁을 벌이고 있는 실정이다. 이러한 유통시장 환경의 급속한 변화로 재래시장 및 농협 하나로마트 등은 점점 더 그 영향력이 미미해지고 있다. 이러한 가운데 농협의 유통사업의 경우 최근 들어 양재, 창동물류센터 등 신설사업장은 규모, 매출 등에서 일반유통업체에 비해 상당한 경쟁력을 갖고 있으나, 농협 하나로마트의 경우에는 규모의 영세성으로 인해 약 절반에 해당하는 점포가 적자를 면치 못하고 있는 실정이다. 본 연구는 이와 같은 배경에서 거제시에 위치하고 있는 신현 농협의 소비자를 대상으로 이용실태와 경쟁력 제고 방안을 조사하여 농협 하나로마트의 경쟁력을 제고시킬 수 있는 방안을 제시하고자 하였다. 그 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 하나로마트는 점포매장규모 측면에서 가장 협소한 것으로 나타났기 때문에 가능한 매장의 대형화를 시급히 추진하여 규모의 경제화를 실현해야 한다. 그 방안으로는 신축, 증축 및 리뉴얼 추진 조합에 대해 매장 대형화 지원 자금을 최대한 활용하고, 자체적으로 추진이 어려운 경우는 회원농협 간 조정이나 중앙회와 연합으로 공동투자를 통해 점포를 대형화해야 한다. 둘째, 상품구성의 다양화를 통하여 고객을 최대한 끌어들여야 한다. 상품구성의 다양화를 위한 방안으로는 곡류에 편중된 취급 품목을 청과류, 신선채소류, 축산물 등 취급 품목을 다양화해야 하며, 생필품 및 가공식품 위주로 상품을 다양화하여 중점 판매해야 한다. 특히 유기농 쌀이나 야채와 같은 친환경매장이나 고품질의 농축산물을 전문적으로 취급하는 특화된 전문 매장을 적극 육성해야 한다.. 셋째, 체계적인 마케팅 전략을 통한 판매촉진 활동의 활성화를 추진해야한다. 세부적인 판촉방법으로는 안내방송, POP, 영업방송, 고객층에 따른 차별화된 판촉행사 등 모든 판촉수단을 조직적이고 지속적으로 전개해야한다. 또한 생활물자 전시장 운영 확대 등을 통한 할인행사를 주기적으로 시행하고, 슈터마켓의 형식으로 지역특산물 및 생필품과 가공식품 등을 중점판매하고, 카탈로그 판매와 택배서비스 등 다양한 판매방식을 병행해야한다. 넷째, 고객 서비스에 대한 관리를 강화하여 고객을 이탈하지 않도록 해야 한다. 특히 고객 불만족 사항에 대해서는 즉각적으로 해결하고, 경쟁점포에 비해 친절하면서도 안전한 쇼핑, 고품질의 상품 제공, 다양한 대금 지급수단, 24시간 365일 영업지향, 다양한 생활정보 등을 제공해야 한다. 다섯째, 선진유통관리 기법의 도입으로 판매장 운영을 선진화해야 한다. 세부방안으로는 지속적이고 체계적인 교육을 통해 직원의 자질향상을 함으로써 매장 운영에 대한 부문별(점장 구매, 판매, 채소 등) 전문가를 양성하여 점포운영 능력을 향상시켜야 한다. 또한 통합정보시스템과 본부집중 구매시스템 등을 도입하여 모든 업무를 인터넷을 통해 실시간으로 처리함으로써 효율적인 경영지원을 해야 한다. 더 나아가 직원들에게 동기부여를 해줌으로써 선의의 경쟁을 유도해야 한다.
글로벌 시대를 맞이하여 세계 경제는 무한 경쟁의 상태에 돌입하였으며, 유통시장의 개방과 소득증대에 따른 소비 양식 및 욕구의 다양화로 유통시장환경이 급속도로 변화하고 있다. 특히, 우리나라의 농업분야는 최근 체결된 한미 FTA의 여파로 국내외 유통업체들이 치열한 생존경쟁을 벌이고 있는 실정이다. 이러한 유통시장 환경의 급속한 변화로 재래시장 및 농협 하나로마트 등은 점점 더 그 영향력이 미미해지고 있다. 이러한 가운데 농협의 유통사업의 경우 최근 들어 양재, 창동물류센터 등 신설사업장은 규모, 매출 등에서 일반유통업체에 비해 상당한 경쟁력을 갖고 있으나, 농협 하나로마트의 경우에는 규모의 영세성으로 인해 약 절반에 해당하는 점포가 적자를 면치 못하고 있는 실정이다. 본 연구는 이와 같은 배경에서 거제시에 위치하고 있는 신현 농협의 소비자를 대상으로 이용실태와 경쟁력 제고 방안을 조사하여 농협 하나로마트의 경쟁력을 제고시킬 수 있는 방안을 제시하고자 하였다. 그 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 하나로마트는 점포매장규모 측면에서 가장 협소한 것으로 나타났기 때문에 가능한 매장의 대형화를 시급히 추진하여 규모의 경제화를 실현해야 한다. 그 방안으로는 신축, 증축 및 리뉴얼 추진 조합에 대해 매장 대형화 지원 자금을 최대한 활용하고, 자체적으로 추진이 어려운 경우는 회원농협 간 조정이나 중앙회와 연합으로 공동투자를 통해 점포를 대형화해야 한다. 둘째, 상품구성의 다양화를 통하여 고객을 최대한 끌어들여야 한다. 상품구성의 다양화를 위한 방안으로는 곡류에 편중된 취급 품목을 청과류, 신선채소류, 축산물 등 취급 품목을 다양화해야 하며, 생필품 및 가공식품 위주로 상품을 다양화하여 중점 판매해야 한다. 특히 유기농 쌀이나 야채와 같은 친환경매장이나 고품질의 농축산물을 전문적으로 취급하는 특화된 전문 매장을 적극 육성해야 한다.. 셋째, 체계적인 마케팅 전략을 통한 판매촉진 활동의 활성화를 추진해야한다. 세부적인 판촉방법으로는 안내방송, POP, 영업방송, 고객층에 따른 차별화된 판촉행사 등 모든 판촉수단을 조직적이고 지속적으로 전개해야한다. 또한 생활물자 전시장 운영 확대 등을 통한 할인행사를 주기적으로 시행하고, 슈터마켓의 형식으로 지역특산물 및 생필품과 가공식품 등을 중점판매하고, 카탈로그 판매와 택배서비스 등 다양한 판매방식을 병행해야한다. 넷째, 고객 서비스에 대한 관리를 강화하여 고객을 이탈하지 않도록 해야 한다. 특히 고객 불만족 사항에 대해서는 즉각적으로 해결하고, 경쟁점포에 비해 친절하면서도 안전한 쇼핑, 고품질의 상품 제공, 다양한 대금 지급수단, 24시간 365일 영업지향, 다양한 생활정보 등을 제공해야 한다. 다섯째, 선진유통관리 기법의 도입으로 판매장 운영을 선진화해야 한다. 세부방안으로는 지속적이고 체계적인 교육을 통해 직원의 자질향상을 함으로써 매장 운영에 대한 부문별(점장 구매, 판매, 채소 등) 전문가를 양성하여 점포운영 능력을 향상시켜야 한다. 또한 통합정보시스템과 본부집중 구매시스템 등을 도입하여 모든 업무를 인터넷을 통해 실시간으로 처리함으로써 효율적인 경영지원을 해야 한다. 더 나아가 직원들에게 동기부여를 해줌으로써 선의의 경쟁을 유도해야 한다.
In order for Nonghyup Hanaro Mart to survive in the competitive domestic distribution market, it is necessary to analyze the current state of the market. Also, it is necessary to establish the most appropriate market strategy. In this study, the consumers using Hanaro Mart of Shinhyup Nonghyup locat...
In order for Nonghyup Hanaro Mart to survive in the competitive domestic distribution market, it is necessary to analyze the current state of the market. Also, it is necessary to establish the most appropriate market strategy. In this study, the consumers using Hanaro Mart of Shinhyup Nonghyup located in Geoje-si have been questioned for such factors as the recognition level, the satisfaction level and any problem which should be improved. Such questions have been asked in order to find the development method for strengthening the competitive power of Nonghyup Hanaro Mart. The research results are as follows. Firstly, the reason for not using Hanaro Mart is that the price is more expensive than those provided by other discount stores. Also, many people think that it is difficult to use the facilities. Secondly, through the survey for the recognition of Nonghyup Hanaro Mart, it has been found that the overall recognition level of Hanaro Mart is slightly above the average. Especially, the recognition level seems to be higher for those with higher income levels. It seems that the potential power as a distribution center is enough. Thirdly, according to the analysis test for the level of satisfaction compared to other competitors, the overall satisfaction level is slightly higher than the average. However, in terms of the specific contents, such factors as the product variety and the price competitiveness seem to show the lowest level of reaction. Fourthly, regarding the analysis for the connecton with the satisfaction level according to the properties of the subject group, the recognition level(or popularity) of Nonghyup Hanaro Mart seems to be lower as the subject person is younger. However, it seem that such a difference is not considerably high according to the analysis. Regarding the satisfaction level for each age, there seems to be a considerably high difference in such categories as the variety of products, the price competitiveness, the size of the shop, the speed of purchasing products, and the facilities, among 11 categories in total. Fifthly, in order for Hanaro Mart to become more competitive, it is necessary to sell more of the cheap products than the expensive ones. It seems that the level of demand for such premium products as the organic agricultural products is considerably high. Sixthly, regarding the operational problem, it seems that the state is quite negative. The biggest problem is related with the excessive competition between the similar industries. Also, due to the limited size of the shop, the lack of the professional labor and the excessive amount of the labor cost, the problem becomes bigger. Seventhly, in order to have the competitive power, it is necessary to improve the services, simplify the process, secure the professional labor, and introduce new distributing methods. Lastly, based on the such results mentioned above, it is necessary to provide a method of improving the competitive power of Nonghyup Hanaro Mart.
In order for Nonghyup Hanaro Mart to survive in the competitive domestic distribution market, it is necessary to analyze the current state of the market. Also, it is necessary to establish the most appropriate market strategy. In this study, the consumers using Hanaro Mart of Shinhyup Nonghyup located in Geoje-si have been questioned for such factors as the recognition level, the satisfaction level and any problem which should be improved. Such questions have been asked in order to find the development method for strengthening the competitive power of Nonghyup Hanaro Mart. The research results are as follows. Firstly, the reason for not using Hanaro Mart is that the price is more expensive than those provided by other discount stores. Also, many people think that it is difficult to use the facilities. Secondly, through the survey for the recognition of Nonghyup Hanaro Mart, it has been found that the overall recognition level of Hanaro Mart is slightly above the average. Especially, the recognition level seems to be higher for those with higher income levels. It seems that the potential power as a distribution center is enough. Thirdly, according to the analysis test for the level of satisfaction compared to other competitors, the overall satisfaction level is slightly higher than the average. However, in terms of the specific contents, such factors as the product variety and the price competitiveness seem to show the lowest level of reaction. Fourthly, regarding the analysis for the connecton with the satisfaction level according to the properties of the subject group, the recognition level(or popularity) of Nonghyup Hanaro Mart seems to be lower as the subject person is younger. However, it seem that such a difference is not considerably high according to the analysis. Regarding the satisfaction level for each age, there seems to be a considerably high difference in such categories as the variety of products, the price competitiveness, the size of the shop, the speed of purchasing products, and the facilities, among 11 categories in total. Fifthly, in order for Hanaro Mart to become more competitive, it is necessary to sell more of the cheap products than the expensive ones. It seems that the level of demand for such premium products as the organic agricultural products is considerably high. Sixthly, regarding the operational problem, it seems that the state is quite negative. The biggest problem is related with the excessive competition between the similar industries. Also, due to the limited size of the shop, the lack of the professional labor and the excessive amount of the labor cost, the problem becomes bigger. Seventhly, in order to have the competitive power, it is necessary to improve the services, simplify the process, secure the professional labor, and introduce new distributing methods. Lastly, based on the such results mentioned above, it is necessary to provide a method of improving the competitive power of Nonghyup Hanaro Mart.
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