[학위논문]문제중심학습을 적용한 합창 수업지도 연구 : 중학교 중심으로 (A) Study on the instruction of chorus class applying problem based learning: focusing on the middle school students원문보기
이 연구의 목적은 문제중심학습을 적용한 중학교 합창 수업을 통하여 학습자의 음악적 문제해결능력을 기르고 창의적인 음악성을 신장하는 데 있다. 문헌 연구를 중심으로 하여 문제중심학습의 개념, 특징 및 전개과정과 교육적 가치를 살펴보였다. 교내합창경연대회를 준비하는 음악수업과 합창수업 지도과정을 토대로 음악시간에 파트연습만으로 형식적이기 쉬운 기존의 합창수업에 문제중심학습의 전개과정을 적용하여 보완하고 효과적인 합창 수업안을 모색하였다. 합창수업에...
이 연구의 목적은 문제중심학습을 적용한 중학교 합창 수업을 통하여 학습자의 음악적 문제해결능력을 기르고 창의적인 음악성을 신장하는 데 있다. 문헌 연구를 중심으로 하여 문제중심학습의 개념, 특징 및 전개과정과 교육적 가치를 살펴보였다. 교내합창경연대회를 준비하는 음악수업과 합창수업 지도과정을 토대로 음악시간에 파트연습만으로 형식적이기 쉬운 기존의 합창수업에 문제중심학습의 전개과정을 적용하여 보완하고 효과적인 합창 수업안을 모색하였다. 합창수업에 적용한 문제중심학습 모형은 문제개발단계, 교수-학습실행단계, 평가단계의 세부분으로 분류된다. 문제개발단계는 교육과정을 고려하고 학습자의 특성을 파악하는 사회적 맥락을 토대로 잠정적 문제를 선정하고 그에 대한 문제 지도를 그린다. 그 후에 학습자가 맡을 역할과 상황을 설정한 후 문제를 작성한다. 교수-학습 실행단계에서 영화<코러스>를 감상한 후, 그에 따라 ‘합창’에 대해 브레인스토밍한다. 영화의 각 장면별 문제중심학습을 하고 그에 따른 적용활동에 활용하여 교내합창경연대회를 한다. 장면별 문제중심학습은 세분화되어 문제만나기, 문제해결 계획세우기, 탐색 및 재탐색, 해결책 고안, 발표, 정리로 이루어 진다. 합창수업에 적용된 문제중심학습 모형은 다음과 같은 효과를 기대할 수 있다. 첫째, 문제중심학습을 적용한 합창수업에서 학습자들은 합창에 대해 확산적 사고를 하여서 음악적 지식이 향상된다. 둘째, 학습자들은 합창연습을 자발적이고 적극적인 태도로 임하였으며 합창에 필요한 개념들을 잘 정리하여 합창에 적용시킨다. 셋째, 학습자들은 서로 협동하여 문제를 해결하였고, 특히 합창연습과정에서 화성이 잘 이루어지지 않는 부분을 해결하면서 상호 존중감이 향상 된다.
이 연구의 목적은 문제중심학습을 적용한 중학교 합창 수업을 통하여 학습자의 음악적 문제해결능력을 기르고 창의적인 음악성을 신장하는 데 있다. 문헌 연구를 중심으로 하여 문제중심학습의 개념, 특징 및 전개과정과 교육적 가치를 살펴보였다. 교내합창경연대회를 준비하는 음악수업과 합창수업 지도과정을 토대로 음악시간에 파트연습만으로 형식적이기 쉬운 기존의 합창수업에 문제중심학습의 전개과정을 적용하여 보완하고 효과적인 합창 수업안을 모색하였다. 합창수업에 적용한 문제중심학습 모형은 문제개발단계, 교수-학습실행단계, 평가단계의 세부분으로 분류된다. 문제개발단계는 교육과정을 고려하고 학습자의 특성을 파악하는 사회적 맥락을 토대로 잠정적 문제를 선정하고 그에 대한 문제 지도를 그린다. 그 후에 학습자가 맡을 역할과 상황을 설정한 후 문제를 작성한다. 교수-학습 실행단계에서 영화<코러스>를 감상한 후, 그에 따라 ‘합창’에 대해 브레인스토밍한다. 영화의 각 장면별 문제중심학습을 하고 그에 따른 적용활동에 활용하여 교내합창경연대회를 한다. 장면별 문제중심학습은 세분화되어 문제만나기, 문제해결 계획세우기, 탐색 및 재탐색, 해결책 고안, 발표, 정리로 이루어 진다. 합창수업에 적용된 문제중심학습 모형은 다음과 같은 효과를 기대할 수 있다. 첫째, 문제중심학습을 적용한 합창수업에서 학습자들은 합창에 대해 확산적 사고를 하여서 음악적 지식이 향상된다. 둘째, 학습자들은 합창연습을 자발적이고 적극적인 태도로 임하였으며 합창에 필요한 개념들을 잘 정리하여 합창에 적용시킨다. 셋째, 학습자들은 서로 협동하여 문제를 해결하였고, 특히 합창연습과정에서 화성이 잘 이루어지지 않는 부분을 해결하면서 상호 존중감이 향상 된다.
The purpose of this study is to improve learner's musical problem solving competence and boost creative musicality via Problem Based Learning(PBL) in a middle school chorus class setting. The concept, characteristics, development process and educational value of PBL is reviewed out in reference to l...
The purpose of this study is to improve learner's musical problem solving competence and boost creative musicality via Problem Based Learning(PBL) in a middle school chorus class setting. The concept, characteristics, development process and educational value of PBL is reviewed out in reference to literature. The development process of PBL is applied and complemented to traditional chorus classes in preparation of the school choir competition, which could easily slip into formality of mere singing practice in parts, in pursuit of creating an effective chorus class. The PBL model incorporated into to the chorus class consists of three stages: problem presentation, teaching-learning implementation and assessment. Problem presentation is the stage where the teacher considers the curriculum, identifies the learner's characteristics to select socially contextualized potential problems and to suggest ideal solutions. The teaching-learning implementation stage is where learners watch the movie 'Chorus' and brainstorm about chorus singing. PBL would be implemented scene by scene and the school choir competition would be carried out based on the applied activities. The scene by scene PBL will be instrumented by specified problem confrontation, planning problem solving techniques, investigation and reinvestigation, solution seeking, presentation and wrap up. A PBL incorporated chorus class may bring the following effects. First, learners are able to foster musical knowledge with divergent thinking about chorus. Second, learners are able to organize and apply necessary concepts to chorus taking initiatives in chorus practice. Third, learners are able to solve problems in a collaborate manner and in particular, make a good harmorny in chorus practices to enhance mutual respect.
The purpose of this study is to improve learner's musical problem solving competence and boost creative musicality via Problem Based Learning(PBL) in a middle school chorus class setting. The concept, characteristics, development process and educational value of PBL is reviewed out in reference to literature. The development process of PBL is applied and complemented to traditional chorus classes in preparation of the school choir competition, which could easily slip into formality of mere singing practice in parts, in pursuit of creating an effective chorus class. The PBL model incorporated into to the chorus class consists of three stages: problem presentation, teaching-learning implementation and assessment. Problem presentation is the stage where the teacher considers the curriculum, identifies the learner's characteristics to select socially contextualized potential problems and to suggest ideal solutions. The teaching-learning implementation stage is where learners watch the movie 'Chorus' and brainstorm about chorus singing. PBL would be implemented scene by scene and the school choir competition would be carried out based on the applied activities. The scene by scene PBL will be instrumented by specified problem confrontation, planning problem solving techniques, investigation and reinvestigation, solution seeking, presentation and wrap up. A PBL incorporated chorus class may bring the following effects. First, learners are able to foster musical knowledge with divergent thinking about chorus. Second, learners are able to organize and apply necessary concepts to chorus taking initiatives in chorus practice. Third, learners are able to solve problems in a collaborate manner and in particular, make a good harmorny in chorus practices to enhance mutual respect.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.