초등학교 음악교과서를 살펴보면, 3~6학년 학년별 교과서에 있는 장단을 분석한 결과 학년별 지식습득 능력에 따른 장단 지도학습의 체계가 잡혀 있지 않고 있다. 전래동요나 국악 제재곡 외에 이론적인 부분도 다소 초등학생들이 습득하기에 어려운 내용들이 대부분이다. 이를 좀 더 학생들에게 쉽게 이해를 도울 수 있게끔 학년별 학습능력에 따른 장단 지도단계를 세워 보고, 국악이론 부분은 설명위주의 학습 지도 보다 학생들이 직접 참여하며 이론 학습의 어려...
초등학교 음악교과서를 살펴보면, 3~6학년 학년별 교과서에 있는 장단을 분석한 결과 학년별 지식습득 능력에 따른 장단 지도학습의 체계가 잡혀 있지 않고 있다. 전래동요나 국악 제재곡 외에 이론적인 부분도 다소 초등학생들이 습득하기에 어려운 내용들이 대부분이다. 이를 좀 더 학생들에게 쉽게 이해를 도울 수 있게끔 학년별 학습능력에 따른 장단 지도단계를 세워 보고, 국악이론 부분은 설명위주의 학습 지도 보다 학생들이 직접 참여하며 이론 학습의 어려움을 덜고자 하였다.
이에 본 연구를 통해 얻어진 결론은 다음과 같다.
장단 학습 지도 법으로는, 첫째, 학년별로 학습 습득 능력에 따른 장단 지도체계가 교과서에서부터 내용이 정리 되어 단계적인 장단 학습이 이루어 져야 할 것이다. 둘째, 학년별 맞춤 지도법을 통해 기본 장단에서 변형 장단까지의 응용 법을 이해시킬 수 있어야 할 것이다. 셋째, 학생들이 단순히 정간보를 보고 구음을 하며 악기로 두들기는 것 보다 장단에 맞는 노래나 율동을 표현하는 방법을 통해서 창의성도 함께 기를 수 있는 교육효과를 얻을 수 있다. 넷째, 색깔 막대나 카드섹션 교수법을 통해 교사가 학생들의 습득능력에 대해 파악할 수 있는 여러 가지 교구들을 통해 단순히 듣고 부르는 수업방식이 아닌 즐길 수 있는 수업모형이 이루어 질 것이다.
이론 학습 지도법으로는, 다섯째, 설명과 이해를 돕는 일이 어려운 국악 이론부분을 학생들이 알고 있는 동요나 민요에 맞추어 개사시킴으로써 국악이론의 학습의 어려움을 해소시킬 수 있을 것이다. 여섯째, 학습노래로 학생들 스스로가 율동과 몸으로 표현하며 즐기는 수업 방법으로 인해 학생들로 하여금 국악에 대한 지루함을 더는 데에 많은 도움이 될 수 있을 것이다.
국악교육은 전문 음악인 양성이 아닌 국악이라는 음악적 도구를 이용하여 좋은 사회인을 길러 내는 데에도 그 목적이 있다. 국악에 대한 관심이 예전에 비해 점점 증가하고 교육현장에서의 지원도 늘어나고 있으나 학습 환경에 따른 여러 문제점들도 많다. 교사와 학생모두가 열정을 가지고 국악교육에 힘써 우리나라 문화 향상에 기여할 수 있는 인재를 길러내야 할 것이다.
초등학교 음악교과서를 살펴보면, 3~6학년 학년별 교과서에 있는 장단을 분석한 결과 학년별 지식습득 능력에 따른 장단 지도학습의 체계가 잡혀 있지 않고 있다. 전래동요나 국악 제재곡 외에 이론적인 부분도 다소 초등학생들이 습득하기에 어려운 내용들이 대부분이다. 이를 좀 더 학생들에게 쉽게 이해를 도울 수 있게끔 학년별 학습능력에 따른 장단 지도단계를 세워 보고, 국악이론 부분은 설명위주의 학습 지도 보다 학생들이 직접 참여하며 이론 학습의 어려움을 덜고자 하였다.
이에 본 연구를 통해 얻어진 결론은 다음과 같다.
장단 학습 지도 법으로는, 첫째, 학년별로 학습 습득 능력에 따른 장단 지도체계가 교과서에서부터 내용이 정리 되어 단계적인 장단 학습이 이루어 져야 할 것이다. 둘째, 학년별 맞춤 지도법을 통해 기본 장단에서 변형 장단까지의 응용 법을 이해시킬 수 있어야 할 것이다. 셋째, 학생들이 단순히 정간보를 보고 구음을 하며 악기로 두들기는 것 보다 장단에 맞는 노래나 율동을 표현하는 방법을 통해서 창의성도 함께 기를 수 있는 교육효과를 얻을 수 있다. 넷째, 색깔 막대나 카드섹션 교수법을 통해 교사가 학생들의 습득능력에 대해 파악할 수 있는 여러 가지 교구들을 통해 단순히 듣고 부르는 수업방식이 아닌 즐길 수 있는 수업모형이 이루어 질 것이다.
이론 학습 지도법으로는, 다섯째, 설명과 이해를 돕는 일이 어려운 국악 이론부분을 학생들이 알고 있는 동요나 민요에 맞추어 개사시킴으로써 국악이론의 학습의 어려움을 해소시킬 수 있을 것이다. 여섯째, 학습노래로 학생들 스스로가 율동과 몸으로 표현하며 즐기는 수업 방법으로 인해 학생들로 하여금 국악에 대한 지루함을 더는 데에 많은 도움이 될 수 있을 것이다.
국악교육은 전문 음악인 양성이 아닌 국악이라는 음악적 도구를 이용하여 좋은 사회인을 길러 내는 데에도 그 목적이 있다. 국악에 대한 관심이 예전에 비해 점점 증가하고 교육현장에서의 지원도 늘어나고 있으나 학습 환경에 따른 여러 문제점들도 많다. 교사와 학생모두가 열정을 가지고 국악교육에 힘써 우리나라 문화 향상에 기여할 수 있는 인재를 길러내야 할 것이다.
As a result of analyzing Jangdan(rhythm) written in from 3rd to 6th school year’s text book, the Jangdan(rhythm) is not systematically arranged at each learning ability. Most of theoretical part of music is also written hard for that grade even except traditional children’s song and theme themselves...
As a result of analyzing Jangdan(rhythm) written in from 3rd to 6th school year’s text book, the Jangdan(rhythm) is not systematically arranged at each learning ability. Most of theoretical part of music is also written hard for that grade even except traditional children’s song and theme themselves. Therefore, this study will show different teaching system of Jangdan(rhythm) according to each learning level for better understanding and will show some learning songs which contain traditional music theory for being interested.
The study has results as below;
First, systematic learning of Jangdan(rhythm) has to be arranged in text book according to learning ability and each school year. Second, tailored teaching method at each school year should make students understand basic Jangdan(rhythm) and move up in applying transformed Jangdan(rhythm). Third, the teaching method can raise creativity through singing songs and dancing rhythmically and it would be quite effective than just making oral sound while students following Jeong-gan-bo (Korean classical music). Fourth, previous teaching was simply listening to the music, then following it, but this teaching way would give much more fun through using materials like keeping Jangdan with colored stick or card section at students level. Fifth, re-written word of children’s and folk song with music theory will help to learn it easier than just reading theory because theory itself is hard to make students understood. Sixth, enjoyable learning through dancing and moving will reduce boredom that students used to feel about Korean classical music.
Education of Korean classical music has a purpose of rearing good members of society not only of raising musicians or experts. Interest in music grows and support for teaching site is in increase. However learning environment has many problems as well. Therefore, teachers and students should make an effort with passion to raise a competent person improving culture.
As a result of analyzing Jangdan(rhythm) written in from 3rd to 6th school year’s text book, the Jangdan(rhythm) is not systematically arranged at each learning ability. Most of theoretical part of music is also written hard for that grade even except traditional children’s song and theme themselves. Therefore, this study will show different teaching system of Jangdan(rhythm) according to each learning level for better understanding and will show some learning songs which contain traditional music theory for being interested.
The study has results as below;
First, systematic learning of Jangdan(rhythm) has to be arranged in text book according to learning ability and each school year. Second, tailored teaching method at each school year should make students understand basic Jangdan(rhythm) and move up in applying transformed Jangdan(rhythm). Third, the teaching method can raise creativity through singing songs and dancing rhythmically and it would be quite effective than just making oral sound while students following Jeong-gan-bo (Korean classical music). Fourth, previous teaching was simply listening to the music, then following it, but this teaching way would give much more fun through using materials like keeping Jangdan with colored stick or card section at students level. Fifth, re-written word of children’s and folk song with music theory will help to learn it easier than just reading theory because theory itself is hard to make students understood. Sixth, enjoyable learning through dancing and moving will reduce boredom that students used to feel about Korean classical music.
Education of Korean classical music has a purpose of rearing good members of society not only of raising musicians or experts. Interest in music grows and support for teaching site is in increase. However learning environment has many problems as well. Therefore, teachers and students should make an effort with passion to raise a competent person improving culture.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.