모리스 라벨(Maurice Ravel, 1875-1937)은 19세기 말에서 20세기 초 드뷔시(Claude Debussy, 1862-1918)와 함께 프랑스 인상주의 음악을 대표하는 작곡가로서 인상주의 기법에 신고전주의적인 작곡 기법을 가미하여 그만의 독자적인 선율을 구축하였다. 그의 작품 중 가곡은 다른 장르에 비해 그 수가 적으나 특히 상징주의 시인들에게 많은 영향을 받았고 프랑스 말을 음악에 결합시키는 분야에서 탁월함을 엿볼 수 있다. 본 논문에서 다루게 될 라벨의 Don Quichotte à Dulcin&ea...
모리스 라벨(Maurice Ravel, 1875-1937)은 19세기 말에서 20세기 초 드뷔시(Claude Debussy, 1862-1918)와 함께 프랑스 인상주의 음악을 대표하는 작곡가로서 인상주의 기법에 신고전주의적인 작곡 기법을 가미하여 그만의 독자적인 선율을 구축하였다. 그의 작품 중 가곡은 다른 장르에 비해 그 수가 적으나 특히 상징주의 시인들에게 많은 영향을 받았고 프랑스 말을 음악에 결합시키는 분야에서 탁월함을 엿볼 수 있다. 본 논문에서 다루게 될 라벨의 Don Quichotte à Dulcinée(뒬씨네를 향한 돈키호테)는 모랑(Paul Morand, 1888-1976)의 시에 붙여진 3곡의 연가곡 형식이며 라벨의 마지막 성악작품으로 선법과 스페인의 댄스 리듬을 적절히 결합 시켜 매우 인상적이고 독창성이 뛰어난 곡으로 대중적인 사랑을 받고 있다. 또한 이 곡은 돈키호테를 주제로 한 영화음악으로 사용하기 위해 작곡하였는데 세르반테스(Miguel de Cervantes, 1547-1616)의 소설이자 스페인의 대표적 풍자문학인 ⌜Don Quichotte de la Mancha⌟는 음악으로 옮겨진 문학작품 중 많은 사랑을 받아 여러 분야에 음악의 소재로 사용되었다. 본 논문은 Don Quichotte à Dulcinée의 깊은 이해를 돕기 위해 19세기 말 - 20세기 초 프랑스 예술사적 배경과 흐름을 알아보고 라벨의 생애와 주요 작품, 라벨의 인상주의, 가곡의 특징을 살펴보았다. 그리고 세르반테스의 돈키호테 줄거리를 파악하고 시를 통해 내면을 표현한 라벨의 독창성과 노래에 나타나는 선법과 리듬에 관해 알아보았으며, 3곡의 시의 내용, 형식, 선율, 반주부 와의 관계 등의 분석을 하고 주관적 견해와 해석을 통해 실제 연주에 도움이 되고자 한다.
모리스 라벨(Maurice Ravel, 1875-1937)은 19세기 말에서 20세기 초 드뷔시(Claude Debussy, 1862-1918)와 함께 프랑스 인상주의 음악을 대표하는 작곡가로서 인상주의 기법에 신고전주의적인 작곡 기법을 가미하여 그만의 독자적인 선율을 구축하였다. 그의 작품 중 가곡은 다른 장르에 비해 그 수가 적으나 특히 상징주의 시인들에게 많은 영향을 받았고 프랑스 말을 음악에 결합시키는 분야에서 탁월함을 엿볼 수 있다. 본 논문에서 다루게 될 라벨의 Don Quichotte à Dulcinée(뒬씨네를 향한 돈키호테)는 모랑(Paul Morand, 1888-1976)의 시에 붙여진 3곡의 연가곡 형식이며 라벨의 마지막 성악작품으로 선법과 스페인의 댄스 리듬을 적절히 결합 시켜 매우 인상적이고 독창성이 뛰어난 곡으로 대중적인 사랑을 받고 있다. 또한 이 곡은 돈키호테를 주제로 한 영화음악으로 사용하기 위해 작곡하였는데 세르반테스(Miguel de Cervantes, 1547-1616)의 소설이자 스페인의 대표적 풍자문학인 ⌜Don Quichotte de la Mancha⌟는 음악으로 옮겨진 문학작품 중 많은 사랑을 받아 여러 분야에 음악의 소재로 사용되었다. 본 논문은 Don Quichotte à Dulcinée의 깊은 이해를 돕기 위해 19세기 말 - 20세기 초 프랑스 예술사적 배경과 흐름을 알아보고 라벨의 생애와 주요 작품, 라벨의 인상주의, 가곡의 특징을 살펴보았다. 그리고 세르반테스의 돈키호테 줄거리를 파악하고 시를 통해 내면을 표현한 라벨의 독창성과 노래에 나타나는 선법과 리듬에 관해 알아보았으며, 3곡의 시의 내용, 형식, 선율, 반주부 와의 관계 등의 분석을 하고 주관적 견해와 해석을 통해 실제 연주에 도움이 되고자 한다.
From late 19th century to early 20th century, Maurice Ravel (1875- 1937), along with Claude Debussy (1862-1918), was a French composer of impressionism which he coordinated with Neoclassicism techniques to create his own initiative melodies. Although Ravel didn’t compose as many songs compared to ot...
From late 19th century to early 20th century, Maurice Ravel (1875- 1937), along with Claude Debussy (1862-1918), was a French composer of impressionism which he coordinated with Neoclassicism techniques to create his own initiative melodies. Although Ravel didn’t compose as many songs compared to other genres, he was influenced by Symbolic poets and excelled in setting French into his music. Ravel’s Don Quichotte à Dulcinée is a cycle of three songs to texts by Paul Morand (1888-1976). This was his last completed work that adapted Spanish dance rhythm and modes with the poetry and was widely loved by audiences for its impressive originality. This song was originally written for the film Don Quixote; a novel by Miguel de Cervantes (1547-1616). Spain’s representative satirical literature, Don Quichotte de la Mancha is praised for its transformation from literature to music and is used in various musical fields. In this thesis, I studied: the late 19th century to early 20th century’s French artistic background and tendency, Ravel’s life and noted compositi ons, Ravel’s Impressionism, and the characteristics of his songs to have a deeper understanding of Don Quichotte à Dulcinée. Moreover the thesis grasped: the plot of Cervantes’ Don Quixote, viewed Ravel’s original way of expressing the inner view through poetry and the modes and rhythm shown in the song. Lastly I analyzed and subjectively interpreted the contents, structure, melody and the relationship between accompaniment and the vocal line of the three songs for a better interpretation.
From late 19th century to early 20th century, Maurice Ravel (1875- 1937), along with Claude Debussy (1862-1918), was a French composer of impressionism which he coordinated with Neoclassicism techniques to create his own initiative melodies. Although Ravel didn’t compose as many songs compared to other genres, he was influenced by Symbolic poets and excelled in setting French into his music. Ravel’s Don Quichotte à Dulcinée is a cycle of three songs to texts by Paul Morand (1888-1976). This was his last completed work that adapted Spanish dance rhythm and modes with the poetry and was widely loved by audiences for its impressive originality. This song was originally written for the film Don Quixote; a novel by Miguel de Cervantes (1547-1616). Spain’s representative satirical literature, Don Quichotte de la Mancha is praised for its transformation from literature to music and is used in various musical fields. In this thesis, I studied: the late 19th century to early 20th century’s French artistic background and tendency, Ravel’s life and noted compositi ons, Ravel’s Impressionism, and the characteristics of his songs to have a deeper understanding of Don Quichotte à Dulcinée. Moreover the thesis grasped: the plot of Cervantes’ Don Quixote, viewed Ravel’s original way of expressing the inner view through poetry and the modes and rhythm shown in the song. Lastly I analyzed and subjectively interpreted the contents, structure, melody and the relationship between accompaniment and the vocal line of the three songs for a better interpretation.
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