본 연구는 인지적 도제 학습이론과 음악과 교수·학습의 관련성을 밝히고, 인지적 도제 학습이론을 음악 교육적 관점에서 고찰하는 데 그 목적이 있다. 인지적 도제 학습이론은 현대 사회에서 요구되는 보다 발달된 사고 능력의 함양을 위한 학습 환경을 제공하는 구성주의의 교수·학습이론의 하나로, 교사의 역할이 중요시되는 현실과 같은 상황에서 큰 변화나 부담 없이 다양한 인지 수준의 학습자에게 적용 가능한 것이라 할 수 있다. 인지적 도제 학습에서는 고차적 ...
본 연구는 인지적 도제 학습이론과 음악과 교수·학습의 관련성을 밝히고, 인지적 도제 학습이론을 음악 교육적 관점에서 고찰하는 데 그 목적이 있다. 인지적 도제 학습이론은 현대 사회에서 요구되는 보다 발달된 사고 능력의 함양을 위한 학습 환경을 제공하는 구성주의의 교수·학습이론의 하나로, 교사의 역할이 중요시되는 현실과 같은 상황에서 큰 변화나 부담 없이 다양한 인지 수준의 학습자에게 적용 가능한 것이라 할 수 있다. 인지적 도제 학습에서는 고차적 인지 능력의 획득을 위해 관련 지식뿐만 아니라 전략 사용이 중요함을 강조하면서 전문가의 인지적·메타인지적 전략 사용 방법을 명시적으로 가르쳐 지식 활용의 활성화를 강조한다. 제7차 음악과 교육과정의 근간을 이루고 있는 엘리엇의 ‘실천주의 음악교육철학’에 따르면 음악교육과 인지적 도제 학습은 깊은 관련성을 맺고 있다. 인지적 도제학습을 적용한 음악과 교수·학습 과정은 학습자의 음악 인지와 음악적 메타인지 발달을 돕는 것을 목표로 한다. 인지적 도제 학습은 학습자의 고차원적 인지기능 습득에 목표를 두므로, 블룸의 교육목표 분류에 근거했을 때 인지적 영역 지도에 적합하다. 따라서 음악과에서의 인지적 도제 학습이론의 적용은 인지적 영역을 중심으로, 심동적·정의적 영역과의 협응을 유도해야 한다. 음악과의 내용체계인 이해와 활동영역을 지도함에 있어, 활동 자체에 목적을 두기 보다는 음악 활동을 통한 이해 영역의 지도에 의미를 두고 인지적 도제 학습이론을 적용하는 것이 적합하다. 이상의 내용을 종합하여, Collins와 Brown의 인지적 도제 모델을 기본틀로 삼아 타 교과에 적용된 인지적 도제 학습이론의 선행모델을 참고하여 음악과 인지적 도제 학습모델을 구안하였다. 구안한 음악과 인지적 도제 학습모델의 세부적인 각 단계(‘전문가의 시범 제시 및 방법 파악하기’, ‘대조 시범 제시 및 방법 파악하기’, ‘전문가 및 대조 시범의 방법 비교하기’, ‘다른 방법 모색하기’, ‘개별/모둠별 음악적 수준 파악 및 연습계획 세우기’, ‘교수적 도움 받으며 연습하기’, ‘연습내용에 대한 학생 간 상호 의견 교환하기’, ‘학습과제 완성하기’, ‘학습과제 해결 과정 및 결과 발표하기’, ‘발표작품 분석하기’, ‘동료의 발표 내용의 모방·재현·선별적 재현하기’, ‘자신의 학습과제 수정 및 보완하기’, ‘습득된 음악적 지식을 새로운 상황에 적용하기’)에 “aba 형식의 개념이해”를 목표로 하는 수업에서의 활동을 제시하여 실제 적용방안을 구체화하였다. 본 연구를 통해 인지적 도제 학습이론에서 제시되는 학습전략의 의미와 성격을 음악 교육적 관점에서 밝힘으로써 인지적 도제 학습이론을 음악교과에 적용하기 위한 기본적 바탕을 마련하고, 각 전략을 세부적 단계로 나누어 구체적인 활동의 예를 제시함으로써 음악과에서의 인지적 도제 학습모델을 구체화하였다. 인지적 도제 학습이론이 음악과 교육 현실에 적합한 실천적 이론으로 발전되기 위해서는 ‘형식’외에 음악과 이해 영역의 다른 요소에 관한 연구가 필요하며, 이를 다양한 학습자를 대상으로 실제로 적용해 보고 그 효과를 검증하는 후속 연구를 기대해 본다.
본 연구는 인지적 도제 학습이론과 음악과 교수·학습의 관련성을 밝히고, 인지적 도제 학습이론을 음악 교육적 관점에서 고찰하는 데 그 목적이 있다. 인지적 도제 학습이론은 현대 사회에서 요구되는 보다 발달된 사고 능력의 함양을 위한 학습 환경을 제공하는 구성주의의 교수·학습이론의 하나로, 교사의 역할이 중요시되는 현실과 같은 상황에서 큰 변화나 부담 없이 다양한 인지 수준의 학습자에게 적용 가능한 것이라 할 수 있다. 인지적 도제 학습에서는 고차적 인지 능력의 획득을 위해 관련 지식뿐만 아니라 전략 사용이 중요함을 강조하면서 전문가의 인지적·메타인지적 전략 사용 방법을 명시적으로 가르쳐 지식 활용의 활성화를 강조한다. 제7차 음악과 교육과정의 근간을 이루고 있는 엘리엇의 ‘실천주의 음악교육철학’에 따르면 음악교육과 인지적 도제 학습은 깊은 관련성을 맺고 있다. 인지적 도제학습을 적용한 음악과 교수·학습 과정은 학습자의 음악 인지와 음악적 메타인지 발달을 돕는 것을 목표로 한다. 인지적 도제 학습은 학습자의 고차원적 인지기능 습득에 목표를 두므로, 블룸의 교육목표 분류에 근거했을 때 인지적 영역 지도에 적합하다. 따라서 음악과에서의 인지적 도제 학습이론의 적용은 인지적 영역을 중심으로, 심동적·정의적 영역과의 협응을 유도해야 한다. 음악과의 내용체계인 이해와 활동영역을 지도함에 있어, 활동 자체에 목적을 두기 보다는 음악 활동을 통한 이해 영역의 지도에 의미를 두고 인지적 도제 학습이론을 적용하는 것이 적합하다. 이상의 내용을 종합하여, Collins와 Brown의 인지적 도제 모델을 기본틀로 삼아 타 교과에 적용된 인지적 도제 학습이론의 선행모델을 참고하여 음악과 인지적 도제 학습모델을 구안하였다. 구안한 음악과 인지적 도제 학습모델의 세부적인 각 단계(‘전문가의 시범 제시 및 방법 파악하기’, ‘대조 시범 제시 및 방법 파악하기’, ‘전문가 및 대조 시범의 방법 비교하기’, ‘다른 방법 모색하기’, ‘개별/모둠별 음악적 수준 파악 및 연습계획 세우기’, ‘교수적 도움 받으며 연습하기’, ‘연습내용에 대한 학생 간 상호 의견 교환하기’, ‘학습과제 완성하기’, ‘학습과제 해결 과정 및 결과 발표하기’, ‘발표작품 분석하기’, ‘동료의 발표 내용의 모방·재현·선별적 재현하기’, ‘자신의 학습과제 수정 및 보완하기’, ‘습득된 음악적 지식을 새로운 상황에 적용하기’)에 “aba 형식의 개념이해”를 목표로 하는 수업에서의 활동을 제시하여 실제 적용방안을 구체화하였다. 본 연구를 통해 인지적 도제 학습이론에서 제시되는 학습전략의 의미와 성격을 음악 교육적 관점에서 밝힘으로써 인지적 도제 학습이론을 음악교과에 적용하기 위한 기본적 바탕을 마련하고, 각 전략을 세부적 단계로 나누어 구체적인 활동의 예를 제시함으로써 음악과에서의 인지적 도제 학습모델을 구체화하였다. 인지적 도제 학습이론이 음악과 교육 현실에 적합한 실천적 이론으로 발전되기 위해서는 ‘형식’외에 음악과 이해 영역의 다른 요소에 관한 연구가 필요하며, 이를 다양한 학습자를 대상으로 실제로 적용해 보고 그 효과를 검증하는 후속 연구를 기대해 본다.
The purpose of this study was to discover a relationship between music teaching-learning methods and cognitive apprenticeship learning theory from the point of view of music education. Cognitive apprenticeship theory is one of constructive teaching-learning theories that provides a supportive learni...
The purpose of this study was to discover a relationship between music teaching-learning methods and cognitive apprenticeship learning theory from the point of view of music education. Cognitive apprenticeship theory is one of constructive teaching-learning theories that provides a supportive learning environment in the modern society cultivating a more developed thinking ability. This theory can be applied to the differing cognition levels of the learners. To obtain the highest levels of cognition, this theory emphasizes the importance of strategies as well as related knowledge and the use of expert cognitive/meta-cognitive strategies. According to David J. Elliott's Music Education Philosophy on Practicism that has become the base of the Seventh Education Curriculum, this theory can be readily applied to music education. The cognitive apprenticeship theory attempts to help the students's cognition/meta-cognition development in music. According to Bloom's objective Education classification, this theory is appropriate to teaching students' cognitive elements because its objective is the learners' aquisition of high levels of cognition. This study emphasized the students' understanding through music activity though not the activity itself; thus, the teaching of cognition elements needs to be in accordance with the students' affective elements in order to apply the theory to music education. In conclusion, a cognitive apprenticeship learning model was developed according to a pre-designed model that was applied at other subjects, and based on Collins and Brown's cognitive apprenticeship theory. The details of each of the stages of this model's development were realized by presenting activities that were aimed at the understanding of the 'aba' pattern concept; thus, showing and understanding expert examples, comparing and understanding examples, comparing expert's and others examples, inquiring into other methodology, understanding the individual/group's music level and planning appropriate exercises, doing exercises with the teacher's help, exchanging mutual opinions on the exercises, completing learning tasks, presenting the solving process and results of the tasks, analyzing presented work, imitating and reproducing peer's presentations, self-revising and supplementing of tasks, and the application of acquired knowledge to new situations. By studying from the music education view and learning strategies that present cognitive apprenticeship theory, this sample of specific activities with the presentation of the details of the stages can present a setting for the theory's background. For this study to be applied to actual classes, it is suggested that future studies test which factors, without specific form, have an influence on the students' understanding of music.
The purpose of this study was to discover a relationship between music teaching-learning methods and cognitive apprenticeship learning theory from the point of view of music education. Cognitive apprenticeship theory is one of constructive teaching-learning theories that provides a supportive learning environment in the modern society cultivating a more developed thinking ability. This theory can be applied to the differing cognition levels of the learners. To obtain the highest levels of cognition, this theory emphasizes the importance of strategies as well as related knowledge and the use of expert cognitive/meta-cognitive strategies. According to David J. Elliott's Music Education Philosophy on Practicism that has become the base of the Seventh Education Curriculum, this theory can be readily applied to music education. The cognitive apprenticeship theory attempts to help the students's cognition/meta-cognition development in music. According to Bloom's objective Education classification, this theory is appropriate to teaching students' cognitive elements because its objective is the learners' aquisition of high levels of cognition. This study emphasized the students' understanding through music activity though not the activity itself; thus, the teaching of cognition elements needs to be in accordance with the students' affective elements in order to apply the theory to music education. In conclusion, a cognitive apprenticeship learning model was developed according to a pre-designed model that was applied at other subjects, and based on Collins and Brown's cognitive apprenticeship theory. The details of each of the stages of this model's development were realized by presenting activities that were aimed at the understanding of the 'aba' pattern concept; thus, showing and understanding expert examples, comparing and understanding examples, comparing expert's and others examples, inquiring into other methodology, understanding the individual/group's music level and planning appropriate exercises, doing exercises with the teacher's help, exchanging mutual opinions on the exercises, completing learning tasks, presenting the solving process and results of the tasks, analyzing presented work, imitating and reproducing peer's presentations, self-revising and supplementing of tasks, and the application of acquired knowledge to new situations. By studying from the music education view and learning strategies that present cognitive apprenticeship theory, this sample of specific activities with the presentation of the details of the stages can present a setting for the theory's background. For this study to be applied to actual classes, it is suggested that future studies test which factors, without specific form, have an influence on the students' understanding of music.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.