미래에는 인공지능이 대체할 수 없는 인간 고유의 영역인 창의력과 예상치 못한 상황에서의 문제해결능력이 인재가 갖추어야 할 핵심요소로 요구된다. 이에 음악과 교육과정에서는 다양한 음악 활동과 상호작용을 통해 창의력과 경험한 음악 지식을 여러 현상에 활용할 수 있는 문제해결능력을 갖춘 음악적 창의융합사고 역량을 위한 교육을 강조한다. 따라서 본 연구에서는 풍부한 예술적 경험의 기회를 제공하여 다양한 창의적 탐구를 가능하게 하는 뮤지컬 창작 활동과 역동적인 상호작용을 통한 인지적 성장에 중점을 두는 인지적 도제이론을 연계하여 창의력과 문제해결능력을 길러낼 수 있는 뮤지컬 교수·학습지도안을 개발하였다. 교수·학습지도안은 인지적 도제이론의 학습 방법인 ...
미래에는 인공지능이 대체할 수 없는 인간 고유의 영역인 창의력과 예상치 못한 상황에서의 문제해결능력이 인재가 갖추어야 할 핵심요소로 요구된다. 이에 음악과 교육과정에서는 다양한 음악 활동과 상호작용을 통해 창의력과 경험한 음악 지식을 여러 현상에 활용할 수 있는 문제해결능력을 갖춘 음악적 창의융합사고 역량을 위한 교육을 강조한다. 따라서 본 연구에서는 풍부한 예술적 경험의 기회를 제공하여 다양한 창의적 탐구를 가능하게 하는 뮤지컬 창작 활동과 역동적인 상호작용을 통한 인지적 성장에 중점을 두는 인지적 도제이론을 연계하여 창의력과 문제해결능력을 길러낼 수 있는 뮤지컬 교수·학습지도안을 개발하였다. 교수·학습지도안은 인지적 도제이론의 학습 방법인 모델링, 코칭, 스캐폴딩, 명료화, 반성적 사고, 탐색의 요소를 포함하며 고등학교 1학년의 창의적 체험활동에 속한 뮤지컬 수업을 위한 지도안으로 주 1회, 50분 수업의 총 10차시로 구성하였다. 수업은 최종적으로 뮤지컬을 창작하여 무대에 올리고, 평가하는 것으로 진행되며 매 차시는 뮤지컬의 부분적인 요소를 세부적으로 학습한 후, 활용할 수 있도록 복잡성과 다양성을 증가하며 전개하였다. 특히 노래, 춤, 연기를 연습하는 실행 단계에서는 리드믹으로 리듬감각을 익히고, 창의성을 자극하여 표현력을 향상시킬 수 있도록 하였다. 또한 무대의상과 소품을 창작하는 단계에서는 전문가의 실습 상황을 감상하여 관련 지식과 전략을 이해하고 실제 활동에 활용할 수 있도록 하였다. 교사는 학습 과정에서 구체적인 도움을 제공하나 학습 및 과제 수행에 익숙해지면 도움, 즉 스캐폴딩을 줄여나감으로써 학생들이 주도적으로 문제를 해결해나갈 수 있도록 하였다. 뮤지컬 공연이라는 목표를 두고 필요한 요소들을 구성하는 모든 활동은 끊임없이 상호작용하고 성찰할 수 있는 기회를 제공하였다. 자율적인 음악환경 속에서 다양한 예술 영역을 경험하게 할 뿐만 아니라 더 나은 방향으로 나아가는 과정에서 폭넓은 음악적 사고와 창의적인 구성능력을 성장시켰다. 그리고 이를 총체적으로 발휘하도록 하는 뮤지컬 공연을 통해 음악적 경험과 지식을 명확하게 정리하고, 혼자서는 할 수 없었던 과제를 수행하게 됨으로써 궁극적으로 창의적인 사고력과 문제해결능력을 길러낼 수 있도록 하였다.
미래에는 인공지능이 대체할 수 없는 인간 고유의 영역인 창의력과 예상치 못한 상황에서의 문제해결능력이 인재가 갖추어야 할 핵심요소로 요구된다. 이에 음악과 교육과정에서는 다양한 음악 활동과 상호작용을 통해 창의력과 경험한 음악 지식을 여러 현상에 활용할 수 있는 문제해결능력을 갖춘 음악적 창의융합사고 역량을 위한 교육을 강조한다. 따라서 본 연구에서는 풍부한 예술적 경험의 기회를 제공하여 다양한 창의적 탐구를 가능하게 하는 뮤지컬 창작 활동과 역동적인 상호작용을 통한 인지적 성장에 중점을 두는 인지적 도제이론을 연계하여 창의력과 문제해결능력을 길러낼 수 있는 뮤지컬 교수·학습지도안을 개발하였다. 교수·학습지도안은 인지적 도제이론의 학습 방법인 모델링, 코칭, 스캐폴딩, 명료화, 반성적 사고, 탐색의 요소를 포함하며 고등학교 1학년의 창의적 체험활동에 속한 뮤지컬 수업을 위한 지도안으로 주 1회, 50분 수업의 총 10차시로 구성하였다. 수업은 최종적으로 뮤지컬을 창작하여 무대에 올리고, 평가하는 것으로 진행되며 매 차시는 뮤지컬의 부분적인 요소를 세부적으로 학습한 후, 활용할 수 있도록 복잡성과 다양성을 증가하며 전개하였다. 특히 노래, 춤, 연기를 연습하는 실행 단계에서는 리드믹으로 리듬감각을 익히고, 창의성을 자극하여 표현력을 향상시킬 수 있도록 하였다. 또한 무대의상과 소품을 창작하는 단계에서는 전문가의 실습 상황을 감상하여 관련 지식과 전략을 이해하고 실제 활동에 활용할 수 있도록 하였다. 교사는 학습 과정에서 구체적인 도움을 제공하나 학습 및 과제 수행에 익숙해지면 도움, 즉 스캐폴딩을 줄여나감으로써 학생들이 주도적으로 문제를 해결해나갈 수 있도록 하였다. 뮤지컬 공연이라는 목표를 두고 필요한 요소들을 구성하는 모든 활동은 끊임없이 상호작용하고 성찰할 수 있는 기회를 제공하였다. 자율적인 음악환경 속에서 다양한 예술 영역을 경험하게 할 뿐만 아니라 더 나은 방향으로 나아가는 과정에서 폭넓은 음악적 사고와 창의적인 구성능력을 성장시켰다. 그리고 이를 총체적으로 발휘하도록 하는 뮤지컬 공연을 통해 음악적 경험과 지식을 명확하게 정리하고, 혼자서는 할 수 없었던 과제를 수행하게 됨으로써 궁극적으로 창의적인 사고력과 문제해결능력을 길러낼 수 있도록 하였다.
In the future, our human beings will be obliged to enhance our creativity and problem-solving competence in unexpected situations, which could not be replaced by AIs. Hence, our music curriculum emphasizes the education aimed at helping our students to enhance their problem-solving and creative inte...
In the future, our human beings will be obliged to enhance our creativity and problem-solving competence in unexpected situations, which could not be replaced by AIs. Hence, our music curriculum emphasizes the education aimed at helping our students to enhance their problem-solving and creative inter-disciplinary competences through diverse music activities and interactions. The purpose of this study was to develop a musical pedagogics or teaching guiding plan applying the cognitive apprenticeship theory to help students improve their creativity and problem-solving competence through rich artistic experiences conducive to creative musical activities and dynamic interactions. The teaching guiding plan encompasses such elements of the cognitive apprenticeship theory as modeling, coaching, scaffolding, clarifying, reflective thinking and exploring. The teaching guiding plan targeting at the high school first graders' musical classroom consisted of 10 weekly sessions; each session lasted 50 minutes. The sessions were designed to progress towards creation, performance and evaluation in their order. At the first 4 sessions or the planning stage, the students would be grouped and thereby, each group would write a scenario, choose the music pieces and write the lyrics. At the next 4 sessions or the performance stage, each group would be requested to prepare for every aspect of their work: characters' song, dance, acting and the rehearsals thereof. The last 2 sessions were designed for group-wise performances and assessments. Each session was designed with increasing complexity and diversity to help students learn the partial elements of the musical in details and apply them. In particular, at the stage where students would practice singing, dancing and acting, students would learn the rhythm sense with Rhythmic, while their creativity be stimulated to improve their ability of expression. Furthermore, at the stage of creating the stage costumes and sets, students would appreciate professionals' practicing to understand the relevant knowledge and strategy and thereby, apply them to their musical activities. Thus, teachers would help students to learn the musicals, but when they have accustomed themselves to the musical, they are expected to take initiatives in their problem-solving activities. All of the activities designed of the essential musical elements were aimed in common at the musical performances, while providing the students with an opportunity to interact with each other and reflect on their activities. Students would bee encouraged to experience diverse areas of arts and share their common experiences for their wider musical thought and conceptions. In this process, students could enhance their musical thinking and creative composition. In the end, students would be encouraged to demonstrate their competences through the musical performances, which would help them to clarify their experiences and knowledge of music, and further, perform their task that could not be done alone, and ultimately, develop their creative thinking and problem-solving competences.
In the future, our human beings will be obliged to enhance our creativity and problem-solving competence in unexpected situations, which could not be replaced by AIs. Hence, our music curriculum emphasizes the education aimed at helping our students to enhance their problem-solving and creative inter-disciplinary competences through diverse music activities and interactions. The purpose of this study was to develop a musical pedagogics or teaching guiding plan applying the cognitive apprenticeship theory to help students improve their creativity and problem-solving competence through rich artistic experiences conducive to creative musical activities and dynamic interactions. The teaching guiding plan encompasses such elements of the cognitive apprenticeship theory as modeling, coaching, scaffolding, clarifying, reflective thinking and exploring. The teaching guiding plan targeting at the high school first graders' musical classroom consisted of 10 weekly sessions; each session lasted 50 minutes. The sessions were designed to progress towards creation, performance and evaluation in their order. At the first 4 sessions or the planning stage, the students would be grouped and thereby, each group would write a scenario, choose the music pieces and write the lyrics. At the next 4 sessions or the performance stage, each group would be requested to prepare for every aspect of their work: characters' song, dance, acting and the rehearsals thereof. The last 2 sessions were designed for group-wise performances and assessments. Each session was designed with increasing complexity and diversity to help students learn the partial elements of the musical in details and apply them. In particular, at the stage where students would practice singing, dancing and acting, students would learn the rhythm sense with Rhythmic, while their creativity be stimulated to improve their ability of expression. Furthermore, at the stage of creating the stage costumes and sets, students would appreciate professionals' practicing to understand the relevant knowledge and strategy and thereby, apply them to their musical activities. Thus, teachers would help students to learn the musicals, but when they have accustomed themselves to the musical, they are expected to take initiatives in their problem-solving activities. All of the activities designed of the essential musical elements were aimed in common at the musical performances, while providing the students with an opportunity to interact with each other and reflect on their activities. Students would bee encouraged to experience diverse areas of arts and share their common experiences for their wider musical thought and conceptions. In this process, students could enhance their musical thinking and creative composition. In the end, students would be encouraged to demonstrate their competences through the musical performances, which would help them to clarify their experiences and knowledge of music, and further, perform their task that could not be done alone, and ultimately, develop their creative thinking and problem-solving competences.
주제어
#인지적 도제이론 뮤지컬 창의적 체험활동 창의력 문제해결능력 cognitive apprenticeship theory musical creative experiencing activities creativity problem-solving competence
학위논문 정보
저자
남바름
학위수여기관
연세대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
음악교육 전공
지도교수
권오연
발행연도
2017
총페이지
vi, 134장
키워드
인지적 도제이론 뮤지컬 창의적 체험활동 창의력 문제해결능력 cognitive apprenticeship theory musical creative experiencing activities creativity problem-solving competence
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.