본 연구는 제7차 교육과정의 초등학교 사회교과서에 포함된 다문화 관련 내용의 분석 틀을 통해 교과서에 실제로 반영되어 있는 다문화 교육 내용들의 주 경향을 분석하고자 했다 이러한 연구 목적을 달성하기 위해 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 협력, 편견, 정체성, 다양성 등의 네 가지 다문화 교육 내용의 요소가 제7차 교육과정의 초등학교 사회교과서에 내재되어 있는 정도를 분석한다. 이러한 연구 문제를 해결하기 위하여 선행연구를 살펴본 결과, 다문화 교육 내용이 많은 학년인 6학년 사회교과서를 ...
본 연구는 제7차 교육과정의 초등학교 사회교과서에 포함된 다문화 관련 내용의 분석 틀을 통해 교과서에 실제로 반영되어 있는 다문화 교육 내용들의 주 경향을 분석하고자 했다 이러한 연구 목적을 달성하기 위해 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 협력, 편견, 정체성, 다양성 등의 네 가지 다문화 교육 내용의 요소가 제7차 교육과정의 초등학교 사회교과서에 내재되어 있는 정도를 분석한다. 이러한 연구 문제를 해결하기 위하여 선행연구를 살펴본 결과, 다문화 교육 내용이 많은 학년인 6학년 사회교과서를 분석 대상으로 하였다. 내용 분석 방법으로 다문화 교육 내용을 협력, 반편견, 정체성, 다양성 등의 4개 영역으로 나누어 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 다문화 교육 내용 요소의 비중은 협력, 다양성, 반편견, 정체성 등의 순으로 분포되었다. 다문화 교육이 궁극적으로 지향하는 바가 우리 사회의 통합과 발전이라고 볼 때 협력은 주류와 비주류 문화가 협력 관계를 통해 상생의 길로 간다고 볼 때 부정적이지는 않다. 그러나 협력에 편중되어 있는 것은 다문화에서의 올바른 가치와 태도 형성에 지장을 줄 수 있으므로 고른 분포가 되어야 할 것이다. 둘째, 세계 여러 나라에 대한 기술에 있어서 미국, 러시아, 중국, 일본 등의 정치, 경제의 파장이 큰 나라 위주로 편중되어 있다. 현재 다문화 사회를 이루고 있는 동남아시아에 대한 올바른 지식과 가치의 형성을 위한 내용이 부족하였다. 이상과 같이 초등학교 6학년의 사회 교과서에는 다문화 교육 내용의 요소가 고르게 반영되어 있지 못한 점이 있으며 다문화 교육이 내용 요소의 고른 분포에 의해 촉진된다고 볼 때 내용 요소의 보완이 필요할 것으로 보인다.
본 연구는 제7차 교육과정의 초등학교 사회교과서에 포함된 다문화 관련 내용의 분석 틀을 통해 교과서에 실제로 반영되어 있는 다문화 교육 내용들의 주 경향을 분석하고자 했다 이러한 연구 목적을 달성하기 위해 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 협력, 편견, 정체성, 다양성 등의 네 가지 다문화 교육 내용의 요소가 제7차 교육과정의 초등학교 사회교과서에 내재되어 있는 정도를 분석한다. 이러한 연구 문제를 해결하기 위하여 선행연구를 살펴본 결과, 다문화 교육 내용이 많은 학년인 6학년 사회교과서를 분석 대상으로 하였다. 내용 분석 방법으로 다문화 교육 내용을 협력, 반편견, 정체성, 다양성 등의 4개 영역으로 나누어 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 다문화 교육 내용 요소의 비중은 협력, 다양성, 반편견, 정체성 등의 순으로 분포되었다. 다문화 교육이 궁극적으로 지향하는 바가 우리 사회의 통합과 발전이라고 볼 때 협력은 주류와 비주류 문화가 협력 관계를 통해 상생의 길로 간다고 볼 때 부정적이지는 않다. 그러나 협력에 편중되어 있는 것은 다문화에서의 올바른 가치와 태도 형성에 지장을 줄 수 있으므로 고른 분포가 되어야 할 것이다. 둘째, 세계 여러 나라에 대한 기술에 있어서 미국, 러시아, 중국, 일본 등의 정치, 경제의 파장이 큰 나라 위주로 편중되어 있다. 현재 다문화 사회를 이루고 있는 동남아시아에 대한 올바른 지식과 가치의 형성을 위한 내용이 부족하였다. 이상과 같이 초등학교 6학년의 사회 교과서에는 다문화 교육 내용의 요소가 고르게 반영되어 있지 못한 점이 있으며 다문화 교육이 내용 요소의 고른 분포에 의해 촉진된다고 볼 때 내용 요소의 보완이 필요할 것으로 보인다.
This study of the 7th curriculum for elementary social studies textbooks includes the analysis of relevant cultural frameworks, which reflects a multicultural education analyzing the main trends. To achieve the research objectives, the following research question was set up: How are cooperat...
This study of the 7th curriculum for elementary social studies textbooks includes the analysis of relevant cultural frameworks, which reflects a multicultural education analyzing the main trends. To achieve the research objectives, the following research question was set up: How are cooperation, prejudice, identity, diversity and multicultural education inherent to analysis and to what degree? Results from previous research, as well as multicultural education for grade 6 social studies textbooks, were analyzed. Information on analytical methods for multicultural education and collaboration, opposition prejudice, identity, diversity was analyzed and divided into four zones. The results of this study are summarized as follows: First, the proportion of the elements working for multicultural education, diversity, opposition prejudice, identity and the distribution was in order. Multicultural education is the ultimate bar-oriented integration and development of our society's view on the cooperation with the mainstream culture through partnerships with other subcultures' mutual view of the road when the going is not very negative. However, cooperation is a cultural bias in the formation of the correct values and attitudes that can interfere with even distribution will arise. Second, many countries such as the United States, Russia, China, and Japan have technological, political and economic powers that create an imbalance in the wavelength of bias in such that the bigger a country is, the more influence it has. When trying to make up the correct value for the formation of knowledge and information in the multicultural societies in Southeast Asia, data were insuffcient. As such, 6th grade elementary social studies textbooks do not reflect the points evenly for the elements of multicultural education, and multicultural education in the information facilitated by the even distribution of elements indicate a need to complement the contents of the elements, which is expected.
This study of the 7th curriculum for elementary social studies textbooks includes the analysis of relevant cultural frameworks, which reflects a multicultural education analyzing the main trends. To achieve the research objectives, the following research question was set up: How are cooperation, prejudice, identity, diversity and multicultural education inherent to analysis and to what degree? Results from previous research, as well as multicultural education for grade 6 social studies textbooks, were analyzed. Information on analytical methods for multicultural education and collaboration, opposition prejudice, identity, diversity was analyzed and divided into four zones. The results of this study are summarized as follows: First, the proportion of the elements working for multicultural education, diversity, opposition prejudice, identity and the distribution was in order. Multicultural education is the ultimate bar-oriented integration and development of our society's view on the cooperation with the mainstream culture through partnerships with other subcultures' mutual view of the road when the going is not very negative. However, cooperation is a cultural bias in the formation of the correct values and attitudes that can interfere with even distribution will arise. Second, many countries such as the United States, Russia, China, and Japan have technological, political and economic powers that create an imbalance in the wavelength of bias in such that the bigger a country is, the more influence it has. When trying to make up the correct value for the formation of knowledge and information in the multicultural societies in Southeast Asia, data were insuffcient. As such, 6th grade elementary social studies textbooks do not reflect the points evenly for the elements of multicultural education, and multicultural education in the information facilitated by the even distribution of elements indicate a need to complement the contents of the elements, which is expected.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.