[학위논문]어린이집 부모교육 실태와 어머니 및 보육교사의 부모교육에 대한 인식 : 김포시 가정, 민간 어린이집 중심으로 (The) Current Status of Parental Education at Child Care Centers and the Perception of Mothers and Child Care Providers on Parental Education원문보기
본 연구에서는 가정과 민간 어린이집의 부모교육 실태를 살펴보고 영유아의 건전한 성장과 발달을 위해 긴밀한 연계가 필요한 어머니와 보육교사 간에 부모교육에 대한 인식에 차이가 나타나는지를 밝히고자 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
[연구문제 1] 가정과 민간 어린이집의 부모교육 실태는 어떠한가?
[연구문제 2] 가정과 민간 어린이집 어머니 및 보육교사의 부모교육에 대한 인식은 차이가 있는가?
이상의 연구문제를 검증하기 위해 김포시에서 인가를 받은 가정과 민간 어린이집의 어머니와 보육교사 각 300명을 대상으로 질문지 조사를 하였다. 수집된 자료는 ...
본 연구에서는 가정과 민간 어린이집의 부모교육 실태를 살펴보고 영유아의 건전한 성장과 발달을 위해 긴밀한 연계가 필요한 어머니와 보육교사 간에 부모교육에 대한 인식에 차이가 나타나는지를 밝히고자 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
[연구문제 1] 가정과 민간 어린이집의 부모교육 실태는 어떠한가?
[연구문제 2] 가정과 민간 어린이집 어머니 및 보육교사의 부모교육에 대한 인식은 차이가 있는가?
이상의 연구문제를 검증하기 위해 김포시에서 인가를 받은 가정과 민간 어린이집의 어머니와 보육교사 각 300명을 대상으로 질문지 조사를 하였다. 수집된 자료는 SPSS Win 12.0 프로그램을 이용하여 빈도, 백분율, χ² 검증, 독립표본 t검증을 이용하여 분석하였다.
주요 연구결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 조사대상자의 어린이집 대부분이 부모교육을 실시하고 있고 부모교육에 관련된 정보를 가정과 민간 어린이집 모두 보육교사는 유아 소식지에서 어머니는 방송매체(TV, 라디오, 신문 등)에서 얻고 있는 것으로 나타나 보육교사와 어머니 간에는 유의미한 차이가 나타났다. 부모교육에 대한 참여도를 높이는 안내수단은 가정통신문과 유아전달, 대화수첩을 통해서 이뤄지고 있으며 가정 어린이집 보육교사와 어머니 간에는 유의미한 차이가 없었으며 민간 어린이집에서는 유의미한 차이가 나타났다.
부모교육 실시 전 부모의견 조사는 절반이상이 하지 않는 것으로 나타났으나 민간 어린이집보다 가정 어린이집에서의 실시율이 높게 나타났다. 보육교사와 어머니 모두 부모교육에 대한 체계성 평가에는 과반수이상이 실시한다고 나타났으며 가정 어린이집 어머니와 보육교사 간에는 유의미한 차이가 나타났으나 민간 어린이집에서는 유의미한 차이가 나타나지 않았다.
부모교육 실시 내용은 가정과 민간 어린이집 모두 발달특성, 바람직한 부모역할, 건강영양과 안전관리 순으로 높게 나타나고 있다. 부모교육 형태는 입학설명회, 개별상담, 부모교육 프로그램 순서로 나타났다. 부모교육 실시 후 평가 방법으로 설문지를 가장 많이 사용하고 가정과 민간 어린이집의 27%가 평가 하지 않는 것으로 나타났다. 가정 어린이집 어머니와 보육교사는 어린이집에서 실시하는 부모교육이 도움이 된다고 응답했으나 민간 어린이집 보육교사와 어머니는 모두 평균보다 낮게 평가했다. 부모교육에 있어서 보육교사 역할은 보육교사와 어머니 모두 높게 평가하고 있다.
둘째, 부모교육에 대한 어머니와 보육교사의 인식을 살펴본 결과, 모두 부모교육은 필요하다고 인식하고 있었다. 필요한 이유는 어머니와 보육교사 모두 가정과의 연계 때문이라고 응답하였으며 가정 어린이집 보육교사와 어머니 간에는 유의미한 차이는 나타나지 않았지만 민간 어린이집에서는 유의미한 차이가 나타났다. 어린이집에서 부모교육 연간 계획이 필요하다는 의견이 70%이상으로 나타났으며 가정 어린이집 보육교사와 어머니 간에는 유의미한 차이가 나타났고 민간 어린이집에서는 유의미한 차이는 나타나지 않았다. 어린이집과 가정교육의 연계에 대해서는 어린이집과 가정교육의 상호협조체계, 지역연계상호협조 순으로 높게 나타났으나 가정과 민간 어린이집 모두 보육교사와 어머니 간에는 유의미한 차이는 나타나지 않았다.
부모교육 요구 내용은 바람직한 부모역할, 발달특성, 건강영양과 안전관리 순으로 나타났다. 보육교사의 연수는 필요하고 부모교육 담당자는 육아분야전문가와 시설장을 선호하고 있지만 어머니는 육아분야전문가를 더 선호하고 있으며 보육교사는 시설장을 더 선호하는 것으로 나타났다. 가정과 민간 어린이집 모두 보육교사와 어머니 간에는 유의미한 차이가 나타났다. 부모교육은 필요시마다 1시간 정도 토요일에 실시하는 것을 가장 선호하고 가장 선호하는 시간대는 보육교사와 어머니 간에는 유의미한 차이가 나타났다.
부모교육 선호 형태는 가정과 민간 어린이집 모두 보육교사와 어머니 간에는 유의미한 차이가 나타났다. 가정 어린이집 보육교사는 부모참여 공개수업이나 부모교육 프로그램을 어머니는 부모참여 공개수업을 선호하는 것으로 나타났다. 부모교육 실시 방법은 가정과 민간 어린이집 모두 보육교사와 어머니 간에는 유의미한 차이가 나타났다. 가정과 민간 어린이집 모두 보육교사는 강의 와 강연에 이어 개인면담을 선호한 반면 어머니는 강의 및 강연에 이어 집단토론모임을 선호하는 것으로 나타났다. 전문가 초빙 시 가장 원하는 부모교육 내용은 부모의 양육 기술, 자녀의 문제행동, 자녀의 발달에 대한 내용으로 나타났다. 부모교육 장소는 어린이집과 지역사회의 공공장소를 선호하고 있는 것으로 나타났다.
부모교육에 적당한 시기로는 영유아기와 자녀 출산 전이 가장 좋은 시기라고 생각하는 의견이 많았다. 부모교육에 적당한 시기에서 가정 어린이집은 보육교사와 어머니 간에는 유의미한 차이가 나타났고, 민간 어린이집에서는 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 어린이집에서 부모교육은 대체로 중요하다는 의견이 나왔으며, 가정과 민간 어린이집 보육교사가 어머니보다 부모교육의 중요성을 더 높게 인식하는 것으로 나타났다.
이러한 연구 결과는 국·공립, 법인, 유아교육기관과 마찬가지로 가정과 민간 어린이집에서도 부모교육의 필요성이 인식되고 있으며, 가정과 어린이집 간에는 긴밀한 연계를 통해 부모교육이 체계적으로 운영될 필요가 있음을 시사한다.
본 연구에서는 가정과 민간 어린이집의 부모교육 실태를 살펴보고 영유아의 건전한 성장과 발달을 위해 긴밀한 연계가 필요한 어머니와 보육교사 간에 부모교육에 대한 인식에 차이가 나타나는지를 밝히고자 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
[연구문제 1] 가정과 민간 어린이집의 부모교육 실태는 어떠한가?
[연구문제 2] 가정과 민간 어린이집 어머니 및 보육교사의 부모교육에 대한 인식은 차이가 있는가?
이상의 연구문제를 검증하기 위해 김포시에서 인가를 받은 가정과 민간 어린이집의 어머니와 보육교사 각 300명을 대상으로 질문지 조사를 하였다. 수집된 자료는 SPSS Win 12.0 프로그램을 이용하여 빈도, 백분율, χ² 검증, 독립표본 t검증을 이용하여 분석하였다.
주요 연구결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 조사대상자의 어린이집 대부분이 부모교육을 실시하고 있고 부모교육에 관련된 정보를 가정과 민간 어린이집 모두 보육교사는 유아 소식지에서 어머니는 방송매체(TV, 라디오, 신문 등)에서 얻고 있는 것으로 나타나 보육교사와 어머니 간에는 유의미한 차이가 나타났다. 부모교육에 대한 참여도를 높이는 안내수단은 가정통신문과 유아전달, 대화수첩을 통해서 이뤄지고 있으며 가정 어린이집 보육교사와 어머니 간에는 유의미한 차이가 없었으며 민간 어린이집에서는 유의미한 차이가 나타났다.
부모교육 실시 전 부모의견 조사는 절반이상이 하지 않는 것으로 나타났으나 민간 어린이집보다 가정 어린이집에서의 실시율이 높게 나타났다. 보육교사와 어머니 모두 부모교육에 대한 체계성 평가에는 과반수이상이 실시한다고 나타났으며 가정 어린이집 어머니와 보육교사 간에는 유의미한 차이가 나타났으나 민간 어린이집에서는 유의미한 차이가 나타나지 않았다.
부모교육 실시 내용은 가정과 민간 어린이집 모두 발달특성, 바람직한 부모역할, 건강영양과 안전관리 순으로 높게 나타나고 있다. 부모교육 형태는 입학설명회, 개별상담, 부모교육 프로그램 순서로 나타났다. 부모교육 실시 후 평가 방법으로 설문지를 가장 많이 사용하고 가정과 민간 어린이집의 27%가 평가 하지 않는 것으로 나타났다. 가정 어린이집 어머니와 보육교사는 어린이집에서 실시하는 부모교육이 도움이 된다고 응답했으나 민간 어린이집 보육교사와 어머니는 모두 평균보다 낮게 평가했다. 부모교육에 있어서 보육교사 역할은 보육교사와 어머니 모두 높게 평가하고 있다.
둘째, 부모교육에 대한 어머니와 보육교사의 인식을 살펴본 결과, 모두 부모교육은 필요하다고 인식하고 있었다. 필요한 이유는 어머니와 보육교사 모두 가정과의 연계 때문이라고 응답하였으며 가정 어린이집 보육교사와 어머니 간에는 유의미한 차이는 나타나지 않았지만 민간 어린이집에서는 유의미한 차이가 나타났다. 어린이집에서 부모교육 연간 계획이 필요하다는 의견이 70%이상으로 나타났으며 가정 어린이집 보육교사와 어머니 간에는 유의미한 차이가 나타났고 민간 어린이집에서는 유의미한 차이는 나타나지 않았다. 어린이집과 가정교육의 연계에 대해서는 어린이집과 가정교육의 상호협조체계, 지역연계상호협조 순으로 높게 나타났으나 가정과 민간 어린이집 모두 보육교사와 어머니 간에는 유의미한 차이는 나타나지 않았다.
부모교육 요구 내용은 바람직한 부모역할, 발달특성, 건강영양과 안전관리 순으로 나타났다. 보육교사의 연수는 필요하고 부모교육 담당자는 육아분야전문가와 시설장을 선호하고 있지만 어머니는 육아분야전문가를 더 선호하고 있으며 보육교사는 시설장을 더 선호하는 것으로 나타났다. 가정과 민간 어린이집 모두 보육교사와 어머니 간에는 유의미한 차이가 나타났다. 부모교육은 필요시마다 1시간 정도 토요일에 실시하는 것을 가장 선호하고 가장 선호하는 시간대는 보육교사와 어머니 간에는 유의미한 차이가 나타났다.
부모교육 선호 형태는 가정과 민간 어린이집 모두 보육교사와 어머니 간에는 유의미한 차이가 나타났다. 가정 어린이집 보육교사는 부모참여 공개수업이나 부모교육 프로그램을 어머니는 부모참여 공개수업을 선호하는 것으로 나타났다. 부모교육 실시 방법은 가정과 민간 어린이집 모두 보육교사와 어머니 간에는 유의미한 차이가 나타났다. 가정과 민간 어린이집 모두 보육교사는 강의 와 강연에 이어 개인면담을 선호한 반면 어머니는 강의 및 강연에 이어 집단토론모임을 선호하는 것으로 나타났다. 전문가 초빙 시 가장 원하는 부모교육 내용은 부모의 양육 기술, 자녀의 문제행동, 자녀의 발달에 대한 내용으로 나타났다. 부모교육 장소는 어린이집과 지역사회의 공공장소를 선호하고 있는 것으로 나타났다.
부모교육에 적당한 시기로는 영유아기와 자녀 출산 전이 가장 좋은 시기라고 생각하는 의견이 많았다. 부모교육에 적당한 시기에서 가정 어린이집은 보육교사와 어머니 간에는 유의미한 차이가 나타났고, 민간 어린이집에서는 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 어린이집에서 부모교육은 대체로 중요하다는 의견이 나왔으며, 가정과 민간 어린이집 보육교사가 어머니보다 부모교육의 중요성을 더 높게 인식하는 것으로 나타났다.
이러한 연구 결과는 국·공립, 법인, 유아교육기관과 마찬가지로 가정과 민간 어린이집에서도 부모교육의 필요성이 인식되고 있으며, 가정과 어린이집 간에는 긴밀한 연계를 통해 부모교육이 체계적으로 운영될 필요가 있음을 시사한다.
This study examines the current status of parental education at home based and private child care centers and shows if there are any differences in the perception of mothers and child care providers who need close relationships for the sound development and growth of children regarding parental educ...
This study examines the current status of parental education at home based and private child care centers and shows if there are any differences in the perception of mothers and child care providers who need close relationships for the sound development and growth of children regarding parental education. The following research questions are derived from these research objectives.
[Research question 1] What is the current status of parental education at home based and private child care centers?
[Research question 2] Are there any differences in the perception of mothers and child care providers on parental education?
To examine the research questions above, 300 mothers and child care providers respectively at certified home based and private child care centers in Kimpo City were given a questionnaire. The collected data was analyzed in frequency, percentage, χ² test, and independent samples t test, utilizing SPSS Win12.0 program.
The following summarizes the major research findings.
First, most of the child care centers in the study were administering parental education. Child care providers received the information for parental education through newsletters, and mothers through mass media (TV, Radio, newspaper, etc), which indicated a significant difference between the two subject groups. To promote participation in parental education, school newsletters, talking to children and communication notebooks were utilized. Child care providers and mothers at home based child care centers exhibited a significant difference in communication channels, while those at private child care centers did not.
The survey of parents’ opinions before parental education was not conducted over half of the time, but done more frequently at home based child care centers than private child care centers. Over half of the subject groups stated that they evaluated how systematic parental education was. This was significantly different between child care providers and mothers at home based child care centers, but not at private child care centers.
Parental education at both home based and private child care centers dealt with developmental features, good parental roles, healthy nutrition, and safety rules in the listed order of frequency. It took place in the forms of orientation, individual counseling, and parental education program. Most frequently the survey questionnaire was distributed after parental education for evaluation, but evaluations were not done 27% of the time. Child care providers and mothers at home based child care centers responded positively about parental education. However, all the child care providers and mothers at private child care centers rated it lower than average and considered child care providers’ roles very important.
Secondly, the results showed that both subject groups thought it necessary to have parental education. The most frequent reason provided by both subject groups was that it relates to family life. There was no significant difference at home based child care centers, but there was at private child care centers. Over 70% of subjects expressed that it is essential to have an annual plan for parental education at child care centers. This showed a significant difference at home based child care centers, but not at private child care centers. As for connecting child care centers and families, cooperation with child care centers and with local community was preferred and there was no significant difference between child care providers and mothers.
Good parental roles, developmental features, healthy nutrition and safety rules were the subjects requested for parental education in the order of highest frequency. It was considered necessary to train child care providers. As parental educators, child education specialists and directors were preferred, with contrastive responses of mothers’ preference for specialists and child care providers’ preference for directors. This was significantly different between two subject groups. The most frequently preferred time was one hour each time on Saturdays when necessary, which showed a significant difference between two subject groups in preferred time.
The preferred forms of parental education showed a significant difference in all the subjects at both types of child care centers. Child care providers at home based child care centers preferred open classes or parental education programs, but mothers preferred open classes where parents could participate. Implementing methods also showed a significant difference between the subject groups at both types of child care centers. The child care providers preferred individual counseling after a lecture or speech, while mothers preferred group discussion after a lecture or speech. When inviting specialists, they strongly desired education on child raising skills, children’s misbehavior, and their development. As for the location of parental education, child care centers and public places in the local community were preferred.
The best time for parental education was considered during infanthood and young childhood or before childbirth, which showed a significant difference between two subject groups at home based child care centers but not at private child care centers. Parental education at child care centers was generally considered important. Child care providers rated its importance more highly than mothers did.
The research findings indicate that parental education is necessary at home based and private child care centers as well as at national, public, or incorporated young children’s education centers. This study implies that it is necessary to implement parental education systematically through close relations between child care centers and families.
This study examines the current status of parental education at home based and private child care centers and shows if there are any differences in the perception of mothers and child care providers who need close relationships for the sound development and growth of children regarding parental education. The following research questions are derived from these research objectives.
[Research question 1] What is the current status of parental education at home based and private child care centers?
[Research question 2] Are there any differences in the perception of mothers and child care providers on parental education?
To examine the research questions above, 300 mothers and child care providers respectively at certified home based and private child care centers in Kimpo City were given a questionnaire. The collected data was analyzed in frequency, percentage, χ² test, and independent samples t test, utilizing SPSS Win12.0 program.
The following summarizes the major research findings.
First, most of the child care centers in the study were administering parental education. Child care providers received the information for parental education through newsletters, and mothers through mass media (TV, Radio, newspaper, etc), which indicated a significant difference between the two subject groups. To promote participation in parental education, school newsletters, talking to children and communication notebooks were utilized. Child care providers and mothers at home based child care centers exhibited a significant difference in communication channels, while those at private child care centers did not.
The survey of parents’ opinions before parental education was not conducted over half of the time, but done more frequently at home based child care centers than private child care centers. Over half of the subject groups stated that they evaluated how systematic parental education was. This was significantly different between child care providers and mothers at home based child care centers, but not at private child care centers.
Parental education at both home based and private child care centers dealt with developmental features, good parental roles, healthy nutrition, and safety rules in the listed order of frequency. It took place in the forms of orientation, individual counseling, and parental education program. Most frequently the survey questionnaire was distributed after parental education for evaluation, but evaluations were not done 27% of the time. Child care providers and mothers at home based child care centers responded positively about parental education. However, all the child care providers and mothers at private child care centers rated it lower than average and considered child care providers’ roles very important.
Secondly, the results showed that both subject groups thought it necessary to have parental education. The most frequent reason provided by both subject groups was that it relates to family life. There was no significant difference at home based child care centers, but there was at private child care centers. Over 70% of subjects expressed that it is essential to have an annual plan for parental education at child care centers. This showed a significant difference at home based child care centers, but not at private child care centers. As for connecting child care centers and families, cooperation with child care centers and with local community was preferred and there was no significant difference between child care providers and mothers.
Good parental roles, developmental features, healthy nutrition and safety rules were the subjects requested for parental education in the order of highest frequency. It was considered necessary to train child care providers. As parental educators, child education specialists and directors were preferred, with contrastive responses of mothers’ preference for specialists and child care providers’ preference for directors. This was significantly different between two subject groups. The most frequently preferred time was one hour each time on Saturdays when necessary, which showed a significant difference between two subject groups in preferred time.
The preferred forms of parental education showed a significant difference in all the subjects at both types of child care centers. Child care providers at home based child care centers preferred open classes or parental education programs, but mothers preferred open classes where parents could participate. Implementing methods also showed a significant difference between the subject groups at both types of child care centers. The child care providers preferred individual counseling after a lecture or speech, while mothers preferred group discussion after a lecture or speech. When inviting specialists, they strongly desired education on child raising skills, children’s misbehavior, and their development. As for the location of parental education, child care centers and public places in the local community were preferred.
The best time for parental education was considered during infanthood and young childhood or before childbirth, which showed a significant difference between two subject groups at home based child care centers but not at private child care centers. Parental education at child care centers was generally considered important. Child care providers rated its importance more highly than mothers did.
The research findings indicate that parental education is necessary at home based and private child care centers as well as at national, public, or incorporated young children’s education centers. This study implies that it is necessary to implement parental education systematically through close relations between child care centers and families.
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