사회적, 시대적 영향으로 어린이들의 생활패턴과 행동은 성숙해지고 매스컴, TV, 인터넷을 접하면서 빠르게 유행에 민감해져 어른들을 모방하고자 하는 어린이의 심리는 색조화장품 사용 연령을 앞당기고 있다. 그러나 어린이 색조화장품에 대한 화장품 유형이 별도로 구분 되어 있지 않고 성인용과 완구류에 속해 있어 안전하게 어린이전용 제품을 구매하지 못한다는 점을 감안하여 본 연구는 국내 화장품 산업의 떠오르는 소비층으로 부각되고 있는 어린이 색조화장품 사용실태와 구매행태에 대한 인식을 살펴봄으로써 국내 어린이 색조화장품 산업의 ...
사회적, 시대적 영향으로 어린이들의 생활패턴과 행동은 성숙해지고 매스컴, TV, 인터넷을 접하면서 빠르게 유행에 민감해져 어른들을 모방하고자 하는 어린이의 심리는 색조화장품 사용 연령을 앞당기고 있다. 그러나 어린이 색조화장품에 대한 화장품 유형이 별도로 구분 되어 있지 않고 성인용과 완구류에 속해 있어 안전하게 어린이전용 제품을 구매하지 못한다는 점을 감안하여 본 연구는 국내 화장품 산업의 떠오르는 소비층으로 부각되고 있는 어린이 색조화장품 사용실태와 구매행태에 대한 인식을 살펴봄으로써 국내 어린이 색조화장품 산업의 마케팅전략과 판매 방향을 제시하여 안전한 어린이 화장품 개발 및 판매 촉진에 필요한 기초 자료를 제공하는데 그 의의와 목적이 있다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위해 전국 7개 백화점(아이파크용산, 현대미아, 신세계인천, 갤러리아천안, 현대중동, 현대울산, 프라자평택) 내 어린이 악세서리와 색조화장품을 판매하고 있는 매장에 방문한 6~12세 여아를 둔 모와 백화점을 방문하지 않은 주부는 서울 강남, 강북 경기를 중심으로 6~12세 여아 자녀를 둔 모를 대상으로 어린이 화장품 사용실태와 구매에 관한 인식도를 알아보기 위해 총 45문항으로 구성되어 있는 설문지를 이용하여 1:1로 면접 설문조사를 실시하였다. 조사결과 어린이들의 색조화장품 사용은 증가 하였고 가장 갖고 싶어 하는 화장품으로 립글로스 사용이 많았으며 네일 컬러에 관심을 갖기 시작하며 색조화장을 하는 이유는 호기심과 예뻐 보이기 위해 하는 것으로 나타나 어릴 때부터 미에 대한 관심이 높은 것으로 나타났다. 저 출산으로 인한 공주 키우기, 예쁘게 귀족처럼 키우려는 것에서 비롯하여 30대 젊은 부모들은 아이들이 가볍게 하는 화장에 대해서는 찬성하였고 아동의 정서나 창의적인 사고에 도움이 된다고 생각하는 부모들이 자녀를 동행하여 구매해 주는 경우 월평균 1~2만원을 지출 하는 것으로 나타났다. 반면 호기심에 어린이들 중 문방구나 마트를 통해 직접 구매해본 경험이 있어 부작용 경험이 있는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과는 어린이들이 색조화장을 시작하는 연령대가 점차 낮아질 것이라 분석되며 성인과 구별되는 어린이 화장품 전문 매장과 어린이화장품에 대한 정보와 교육이 필요하고 식약청 및 화장품 협회에서는 화장품분류에 어린이화장품을 더욱 세분화하여 색조유형을 분류하여 안전한 화장품 가이드라인을 보다 엄격하게 설정하여 안전하게 전문화된 어린이 화장품 시장을 이해하는 중요한 정보로 활용하는데 도움을 줄 수 있을 것으로 사료된다.
사회적, 시대적 영향으로 어린이들의 생활패턴과 행동은 성숙해지고 매스컴, TV, 인터넷을 접하면서 빠르게 유행에 민감해져 어른들을 모방하고자 하는 어린이의 심리는 색조화장품 사용 연령을 앞당기고 있다. 그러나 어린이 색조화장품에 대한 화장품 유형이 별도로 구분 되어 있지 않고 성인용과 완구류에 속해 있어 안전하게 어린이전용 제품을 구매하지 못한다는 점을 감안하여 본 연구는 국내 화장품 산업의 떠오르는 소비층으로 부각되고 있는 어린이 색조화장품 사용실태와 구매행태에 대한 인식을 살펴봄으로써 국내 어린이 색조화장품 산업의 마케팅전략과 판매 방향을 제시하여 안전한 어린이 화장품 개발 및 판매 촉진에 필요한 기초 자료를 제공하는데 그 의의와 목적이 있다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위해 전국 7개 백화점(아이파크용산, 현대미아, 신세계인천, 갤러리아천안, 현대중동, 현대울산, 프라자평택) 내 어린이 악세서리와 색조화장품을 판매하고 있는 매장에 방문한 6~12세 여아를 둔 모와 백화점을 방문하지 않은 주부는 서울 강남, 강북 경기를 중심으로 6~12세 여아 자녀를 둔 모를 대상으로 어린이 화장품 사용실태와 구매에 관한 인식도를 알아보기 위해 총 45문항으로 구성되어 있는 설문지를 이용하여 1:1로 면접 설문조사를 실시하였다. 조사결과 어린이들의 색조화장품 사용은 증가 하였고 가장 갖고 싶어 하는 화장품으로 립글로스 사용이 많았으며 네일 컬러에 관심을 갖기 시작하며 색조화장을 하는 이유는 호기심과 예뻐 보이기 위해 하는 것으로 나타나 어릴 때부터 미에 대한 관심이 높은 것으로 나타났다. 저 출산으로 인한 공주 키우기, 예쁘게 귀족처럼 키우려는 것에서 비롯하여 30대 젊은 부모들은 아이들이 가볍게 하는 화장에 대해서는 찬성하였고 아동의 정서나 창의적인 사고에 도움이 된다고 생각하는 부모들이 자녀를 동행하여 구매해 주는 경우 월평균 1~2만원을 지출 하는 것으로 나타났다. 반면 호기심에 어린이들 중 문방구나 마트를 통해 직접 구매해본 경험이 있어 부작용 경험이 있는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과는 어린이들이 색조화장을 시작하는 연령대가 점차 낮아질 것이라 분석되며 성인과 구별되는 어린이 화장품 전문 매장과 어린이화장품에 대한 정보와 교육이 필요하고 식약청 및 화장품 협회에서는 화장품분류에 어린이화장품을 더욱 세분화하여 색조유형을 분류하여 안전한 화장품 가이드라인을 보다 엄격하게 설정하여 안전하게 전문화된 어린이 화장품 시장을 이해하는 중요한 정보로 활용하는데 도움을 줄 수 있을 것으로 사료된다.
As the patterns and activities of lives of children are matured due to the influences of society and times, and children are exposed to mass media, TV and internet and sensitive to fashion, and the psychological tendency to imitate adult are spread, the age of children using the color cosmetics is g...
As the patterns and activities of lives of children are matured due to the influences of society and times, and children are exposed to mass media, TV and internet and sensitive to fashion, and the psychological tendency to imitate adult are spread, the age of children using the color cosmetics is getting lower. However, the color cosmetics for children are not separately categorized. They are classified as adult cosmetics and toys sector. Therefore, it is difficult to purchase children-only cosmetics safely. This study was to look over the usage and purchase behaviors of the children-only color cosmetics to present the direction of marketing strategy and sales direction for the children-only cosmetics industry and provide basic data to develop and promote sales of safe children’s cosmetics. In order to achieve the purposes of this study, mothers who have 6~12 years old daughter and visited the stores which sell children’s accessories and color cosmetics in seven department stores in Korea (I-Park Yongsan, Hyundai Mia, Shinsegye Incheon, Galleria Cheonan, Hyundai Jungdong, Hyundai Ulsan, and Plaza Pyeongtaek), and mothers who have 6-12 years old daughter, did not visit the department stores and live in Gangnam and Gangbuk of Seoul and Gyeonggi were interviewed one-on-one method by using 45 question-survey to find out the usage and purchase of children’s cosmetics. As a result, the usage of children’s cosmetics increased, and the most wanted cosmetic is lip gloss and children were interested in nail colors. The reasons for makeup were curiosity and beauty. It was found that they were highly interested in beauty from childhood. Since children were more precious due to low birthrate, young parents in the age of 30s are favorable to everything their children want to do and they accept light makeup for their children. In case parents who think light makeup is helpful for emotion and creative thinking of their children go with their children to purchase 10,000~20,000 Won worth cosmetics per month on average. On the contrary, children who are curious about makeup and directly purchased cosmetics from stationery stores or marts have experienced side effects. As seen in the result of this study, it is analyzed that the age of children who begin to use the color cosmetics will be lowered, and information and education on children’s cosmetics stores and children’s cosmetics will be needed. KFDA and cosmetic association should categorize children's cosmetics more specifically, and classify the type of color to establish more safe and strict guidelines for the cosmetics. The data presented in this study would be useful as important information to understand the specialized market. Keywords: Children, Cosmetics, Color, Behavior of purchase, Usage status, Makeup.
As the patterns and activities of lives of children are matured due to the influences of society and times, and children are exposed to mass media, TV and internet and sensitive to fashion, and the psychological tendency to imitate adult are spread, the age of children using the color cosmetics is getting lower. However, the color cosmetics for children are not separately categorized. They are classified as adult cosmetics and toys sector. Therefore, it is difficult to purchase children-only cosmetics safely. This study was to look over the usage and purchase behaviors of the children-only color cosmetics to present the direction of marketing strategy and sales direction for the children-only cosmetics industry and provide basic data to develop and promote sales of safe children’s cosmetics. In order to achieve the purposes of this study, mothers who have 6~12 years old daughter and visited the stores which sell children’s accessories and color cosmetics in seven department stores in Korea (I-Park Yongsan, Hyundai Mia, Shinsegye Incheon, Galleria Cheonan, Hyundai Jungdong, Hyundai Ulsan, and Plaza Pyeongtaek), and mothers who have 6-12 years old daughter, did not visit the department stores and live in Gangnam and Gangbuk of Seoul and Gyeonggi were interviewed one-on-one method by using 45 question-survey to find out the usage and purchase of children’s cosmetics. As a result, the usage of children’s cosmetics increased, and the most wanted cosmetic is lip gloss and children were interested in nail colors. The reasons for makeup were curiosity and beauty. It was found that they were highly interested in beauty from childhood. Since children were more precious due to low birthrate, young parents in the age of 30s are favorable to everything their children want to do and they accept light makeup for their children. In case parents who think light makeup is helpful for emotion and creative thinking of their children go with their children to purchase 10,000~20,000 Won worth cosmetics per month on average. On the contrary, children who are curious about makeup and directly purchased cosmetics from stationery stores or marts have experienced side effects. As seen in the result of this study, it is analyzed that the age of children who begin to use the color cosmetics will be lowered, and information and education on children’s cosmetics stores and children’s cosmetics will be needed. KFDA and cosmetic association should categorize children's cosmetics more specifically, and classify the type of color to establish more safe and strict guidelines for the cosmetics. The data presented in this study would be useful as important information to understand the specialized market. Keywords: Children, Cosmetics, Color, Behavior of purchase, Usage status, Makeup.
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