국 문 초 록
본 연구는 우리나라 사회복지기관에서 후원개발의 필요성과 현황을 파악하고, 현재 사회복지기관에서 실시되고 있는 후원개발의 문제점을 분석한 뒤 이를 토대로 사회복지기관에서 마케팅 전략을 접목하여 후원을 개발할 수 있는 전략을 모색하고자 하였다.
먼저 사회복지기관의 후원개발이 필요한 이유는 최근 민간자본을 활용한 복지를 강조하고 있어 기관의 재원 자립을 위한 지역자원의 활성화 방안이 모색되고 있고 민간복지의 활성화에 따른 민간부문의 자원 개발의 필요성도 더욱 커지고 있기 때문이다.
다음으로 사회복지기관의 후원개발의 현황을 살펴 본 결과 우리나라 민간자원의 총량은 전혀 파악되지 않고 있는 실정이며, 기존 선행연구에 따른 후원현황에 대한 조사결과 후원금액이 적고, 후원금이 전체 사회복지기관의 예산에 차지하는 비율도 낮으며 인원수도 적은 편에 속한다는 것을 알 수 있었다.
후원개발의 문제점은 크게 개발 방식의 문제점, 후원자 관리의 문제점으로 나누어 볼 수 있다. 먼저 개발 방식의 문제점은 전담 부서 및 인력의 미설치로 전문적인 후원개발이 이루어지지 않고 있으며 후원자 관리의 문제점은 후원자 관리 프로그램의 부재로 인해 체계적이고 지속적인 관리가 이루어지지 않고 있다.
필요성과 현황, 문제점을 바탕으로 사회복지기관 후원 개발 마케팅 전략을 모색해 보면, 사회복지기관에서 후원자개발에 초점을 둔 마케팅 과정은 첫째, 후원자개발 가능성의 분석, 둘째, ...
국 문 초 록
본 연구는 우리나라 사회복지기관에서 후원개발의 필요성과 현황을 파악하고, 현재 사회복지기관에서 실시되고 있는 후원개발의 문제점을 분석한 뒤 이를 토대로 사회복지기관에서 마케팅 전략을 접목하여 후원을 개발할 수 있는 전략을 모색하고자 하였다.
먼저 사회복지기관의 후원개발이 필요한 이유는 최근 민간자본을 활용한 복지를 강조하고 있어 기관의 재원 자립을 위한 지역자원의 활성화 방안이 모색되고 있고 민간복지의 활성화에 따른 민간부문의 자원 개발의 필요성도 더욱 커지고 있기 때문이다.
다음으로 사회복지기관의 후원개발의 현황을 살펴 본 결과 우리나라 민간자원의 총량은 전혀 파악되지 않고 있는 실정이며, 기존 선행연구에 따른 후원현황에 대한 조사결과 후원금액이 적고, 후원금이 전체 사회복지기관의 예산에 차지하는 비율도 낮으며 인원수도 적은 편에 속한다는 것을 알 수 있었다.
후원개발의 문제점은 크게 개발 방식의 문제점, 후원자 관리의 문제점으로 나누어 볼 수 있다. 먼저 개발 방식의 문제점은 전담 부서 및 인력의 미설치로 전문적인 후원개발이 이루어지지 않고 있으며 후원자 관리의 문제점은 후원자 관리 프로그램의 부재로 인해 체계적이고 지속적인 관리가 이루어지지 않고 있다.
필요성과 현황, 문제점을 바탕으로 사회복지기관 후원 개발 마케팅 전략을 모색해 보면, 사회복지기관에서 후원자개발에 초점을 둔 마케팅 과정은 첫째, 후원자개발 가능성의 분석, 둘째, 시장조사, 셋째, 마케팅 목표 설정, 넷째, 시장세분화 및 표적시장 선정, 다섯째, 후원자개발 프로그램 수립, 여섯째, 마케팅 실행의 총 여섯 가지 과정으로 구성할 수 있다. 그리고 후원자에 대한 관리방안으로는 첫째, 후원자 관리 담당 전문인력의 확보와 교육 강화, 둘째, 후원자 관리 프로그램 다양화, 셋째, 후원자들의 욕구와 만족도를 파악하기 위한 정기적인 조사, 넷째, 소액 후원자에 대한 관리 철저, 다섯째, 후원회원 간의 자발적 조직 구성이 있다.
이러한 연구결과를 바탕으로 다음과 같이 제언하고자 한다.
첫째, 사회복지기관에서 후원자개발을 담당하는 사람들은 마케팅 기법에 관한 지식과 기술을 습득할 필요가 있다.
둘째, 후원 개발의 대상과 관련하여 지방자치단체, 공동모금회 등의 기금 지원이 이루어지는 사업에 대한 적극적인 대응도 중요하다.
국 문 초 록
본 연구는 우리나라 사회복지기관에서 후원개발의 필요성과 현황을 파악하고, 현재 사회복지기관에서 실시되고 있는 후원개발의 문제점을 분석한 뒤 이를 토대로 사회복지기관에서 마케팅 전략을 접목하여 후원을 개발할 수 있는 전략을 모색하고자 하였다.
먼저 사회복지기관의 후원개발이 필요한 이유는 최근 민간자본을 활용한 복지를 강조하고 있어 기관의 재원 자립을 위한 지역자원의 활성화 방안이 모색되고 있고 민간복지의 활성화에 따른 민간부문의 자원 개발의 필요성도 더욱 커지고 있기 때문이다.
다음으로 사회복지기관의 후원개발의 현황을 살펴 본 결과 우리나라 민간자원의 총량은 전혀 파악되지 않고 있는 실정이며, 기존 선행연구에 따른 후원현황에 대한 조사결과 후원금액이 적고, 후원금이 전체 사회복지기관의 예산에 차지하는 비율도 낮으며 인원수도 적은 편에 속한다는 것을 알 수 있었다.
후원개발의 문제점은 크게 개발 방식의 문제점, 후원자 관리의 문제점으로 나누어 볼 수 있다. 먼저 개발 방식의 문제점은 전담 부서 및 인력의 미설치로 전문적인 후원개발이 이루어지지 않고 있으며 후원자 관리의 문제점은 후원자 관리 프로그램의 부재로 인해 체계적이고 지속적인 관리가 이루어지지 않고 있다.
필요성과 현황, 문제점을 바탕으로 사회복지기관 후원 개발 마케팅 전략을 모색해 보면, 사회복지기관에서 후원자개발에 초점을 둔 마케팅 과정은 첫째, 후원자개발 가능성의 분석, 둘째, 시장조사, 셋째, 마케팅 목표 설정, 넷째, 시장세분화 및 표적시장 선정, 다섯째, 후원자개발 프로그램 수립, 여섯째, 마케팅 실행의 총 여섯 가지 과정으로 구성할 수 있다. 그리고 후원자에 대한 관리방안으로는 첫째, 후원자 관리 담당 전문인력의 확보와 교육 강화, 둘째, 후원자 관리 프로그램 다양화, 셋째, 후원자들의 욕구와 만족도를 파악하기 위한 정기적인 조사, 넷째, 소액 후원자에 대한 관리 철저, 다섯째, 후원회원 간의 자발적 조직 구성이 있다.
이러한 연구결과를 바탕으로 다음과 같이 제언하고자 한다.
첫째, 사회복지기관에서 후원자개발을 담당하는 사람들은 마케팅 기법에 관한 지식과 기술을 습득할 필요가 있다.
둘째, 후원 개발의 대상과 관련하여 지방자치단체, 공동모금회 등의 기금 지원이 이루어지는 사업에 대한 적극적인 대응도 중요하다.
Abstract
This study understands the necessity and status of fund raising at welfare facilities, and analyzes the problems of fund raising carried welfare facilities. Next, it tries to find the strategies of fund raising grafting the marketing strategies at welfare facilities.
First, the reason ...
Abstract
This study understands the necessity and status of fund raising at welfare facilities, and analyzes the problems of fund raising carried welfare facilities. Next, it tries to find the strategies of fund raising grafting the marketing strategies at welfare facilities.
First, the reason why fund raising is necessary is that community resource's vitalization plan is found, and it is more necessary to develop the private resource according to vitalization of private sectors in social welfare.
Next, the status of fund raising at welfare facilities is that the total amount of private sectors in social welfare isn't absolutely figured out at all. Further more, according to precedent study, the results of raising status are that the sum of raising is small, the proportion of the fund with the whole welfare facilities' budget is low and the number of people who take part in raising is a few.
The two problems of fund raising are the way of fund raising and the management of the sponsors. First, the problem of way of fund raising is that professional fund raising hasn't been conducted because there are few the squad and manpower that take full charge of fund raising. Second, the problem of managing the sponsor is that they haven't performed the systematic and continuous management due to the lack of sponsor management program.
Through the necessity, status and problems, the marketing strategies for fund raising at welfare facilities are as followed :
First, analysing the possibility of the probability raising the sponsor, second, market research, third, setting the aim of marketing, fourth, segmenting the market and selecting target market, fifth, making the fund raising program, sixth, carrying out the program.
And the plans for managing the sponsor are as followed :
First, procuring the professional manpower for managing the sponsor and consolidating the training, second, diversifying programs for managing the sponsor, third, the periodic research for finding sponsor's needs and satisfaction, fourth, managing the small sum sponsors closely, fifth, composing the voluntary group within the sponsors.
Through the results, the proposals are as followed :
Firstly, it is necessary that the people in charge of fund raising acquire the knowledge and skill about marketing techniques.
Secondly, in regard to targeting the fund raising, it is important to cope with the programs which support the fund of the local self-government, community chest, etc.
Abstract
This study understands the necessity and status of fund raising at welfare facilities, and analyzes the problems of fund raising carried welfare facilities. Next, it tries to find the strategies of fund raising grafting the marketing strategies at welfare facilities.
First, the reason why fund raising is necessary is that community resource's vitalization plan is found, and it is more necessary to develop the private resource according to vitalization of private sectors in social welfare.
Next, the status of fund raising at welfare facilities is that the total amount of private sectors in social welfare isn't absolutely figured out at all. Further more, according to precedent study, the results of raising status are that the sum of raising is small, the proportion of the fund with the whole welfare facilities' budget is low and the number of people who take part in raising is a few.
The two problems of fund raising are the way of fund raising and the management of the sponsors. First, the problem of way of fund raising is that professional fund raising hasn't been conducted because there are few the squad and manpower that take full charge of fund raising. Second, the problem of managing the sponsor is that they haven't performed the systematic and continuous management due to the lack of sponsor management program.
Through the necessity, status and problems, the marketing strategies for fund raising at welfare facilities are as followed :
First, analysing the possibility of the probability raising the sponsor, second, market research, third, setting the aim of marketing, fourth, segmenting the market and selecting target market, fifth, making the fund raising program, sixth, carrying out the program.
And the plans for managing the sponsor are as followed :
First, procuring the professional manpower for managing the sponsor and consolidating the training, second, diversifying programs for managing the sponsor, third, the periodic research for finding sponsor's needs and satisfaction, fourth, managing the small sum sponsors closely, fifth, composing the voluntary group within the sponsors.
Through the results, the proposals are as followed :
Firstly, it is necessary that the people in charge of fund raising acquire the knowledge and skill about marketing techniques.
Secondly, in regard to targeting the fund raising, it is important to cope with the programs which support the fund of the local self-government, community chest, etc.
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