청감실험을 통한 도시철도지상구간 소음 노출-반응에 관한 연구 : 직선구간과 곡선구간 비교를 중심으로 Study on Noise Dose-Response of Elevated Urban Railway by Jury Evaluation : Focusing on the Comparison Between Straight and Curve Section원문보기
서울시의 가장 대중적인 교통수단인 도시철도는 지하 뿐만 아니라 지상으로 설계되어 있다. 그러나 고층단위의 도시개발사업이 지속적으로 진행되면서 도시철도 지상구간과 근접한 주거지역에서 환경소음에 대한 문제가 발생하고 있다. 현재 국내에서는 철도소음에 대해 소음진동규제법의 도로교통소음 한도기준(철도)을 적용하고, 소음환경기준공정시험방법을 통해 평가되어지고 있지만(환경부), 도시철도 소음에 대해 소음민원은 증가하고 있다(서울메트로, 2009). 철도소음은 종류에 따라 특성이 다양하며, 사람이 느끼는 반응 또한 다르므로 유럽구가에서는 이러한 특성을 감안하여 철도소음의 종류별로 사람들이 느끼는 성가심 반응에 대한 연구가 진행되어 오고 있다(EU Silence, 2007).
본 연구에서는 도시철도 지상구간에서 발생하는 소음에 대해 크게 직선구간과 곡선구간(곡선반경(R) : 250m)으로 나누어서 비교분석을 하였다.
자동소음측정을 이용하여 장기간 측정을 통해 ...
서울시의 가장 대중적인 교통수단인 도시철도는 지하 뿐만 아니라 지상으로 설계되어 있다. 그러나 고층단위의 도시개발사업이 지속적으로 진행되면서 도시철도 지상구간과 근접한 주거지역에서 환경소음에 대한 문제가 발생하고 있다. 현재 국내에서는 철도소음에 대해 소음진동규제법의 도로교통소음 한도기준(철도)을 적용하고, 소음환경기준공정시험방법을 통해 평가되어지고 있지만(환경부), 도시철도 소음에 대해 소음민원은 증가하고 있다(서울메트로, 2009). 철도소음은 종류에 따라 특성이 다양하며, 사람이 느끼는 반응 또한 다르므로 유럽구가에서는 이러한 특성을 감안하여 철도소음의 종류별로 사람들이 느끼는 성가심 반응에 대한 연구가 진행되어 오고 있다(EU Silence, 2007).
본 연구에서는 도시철도 지상구간에서 발생하는 소음에 대해 크게 직선구간과 곡선구간(곡선반경(R) : 250m)으로 나누어서 비교분석을 하였다.
자동소음측정을 이용하여 장기간 측정을 통해 등가소음도로 분석한 결과 직선구간이 곡선구간보다 크거나 비슷한 경향을 보였다. 그러나 전동차 통과 시 발생하는 음원을 녹음하여 분석한 결과, 곡선구간에서 발생한 음압레벨이 11.1dB(A)의 차이로 더 크게 나타났다. 주파수 특성을 분석한 결과 직선구간에서 발생하는 소음은 롤링소음의 특성을 보였으며, 곡선구간에서는 스퀼소음의 특성인 것으로 나타났다.
두 구간의 전동차 통과 발생 음원을 이용하여 청감실험을 실시한 결과 SD테스트에서 반응평균, %A, %HA 노출-반응 곡선 모두 곡선구간에서 발생하는 음원에 대해 더욱 성가시다고 나타났다. PC테스트를 통해 어떤 음질 인덱스로 인해 사람들이 성가심을 느끼는지에 대해 분석한 결과 Roughness와 Tonality 때문인 것으로 분석되었다.
본 연구의 결과로 인해 국내의 소음평가 기준인 등가소음도의 결과와는 다르게 열차 통과 시 발생하는 소음은 직선구간보다 곡선구간이 더 크게 나타났으며, 성가심 노출-반응 또한 곡선구간이 더 성가신 것으로 나타났으므로 모든 구간을 동일한 평가방법과 기준을 적용시키는 것은 민원을 줄이는데 부족한 것으로 판단된다. 따라서 성가심 노출-반응을 고려한 구간별 차등 적용 기준 및 스퀼소음이 발생하는 곡선구간은 가중치를 부여하는 것이 적합하다고 사료된다.
서울시의 가장 대중적인 교통수단인 도시철도는 지하 뿐만 아니라 지상으로 설계되어 있다. 그러나 고층단위의 도시개발사업이 지속적으로 진행되면서 도시철도 지상구간과 근접한 주거지역에서 환경소음에 대한 문제가 발생하고 있다. 현재 국내에서는 철도소음에 대해 소음진동규제법의 도로교통소음 한도기준(철도)을 적용하고, 소음환경기준공정시험방법을 통해 평가되어지고 있지만(환경부), 도시철도 소음에 대해 소음민원은 증가하고 있다(서울메트로, 2009). 철도소음은 종류에 따라 특성이 다양하며, 사람이 느끼는 반응 또한 다르므로 유럽구가에서는 이러한 특성을 감안하여 철도소음의 종류별로 사람들이 느끼는 성가심 반응에 대한 연구가 진행되어 오고 있다(EU Silence, 2007).
본 연구에서는 도시철도 지상구간에서 발생하는 소음에 대해 크게 직선구간과 곡선구간(곡선반경(R) : 250m)으로 나누어서 비교분석을 하였다.
자동소음측정을 이용하여 장기간 측정을 통해 등가소음도로 분석한 결과 직선구간이 곡선구간보다 크거나 비슷한 경향을 보였다. 그러나 전동차 통과 시 발생하는 음원을 녹음하여 분석한 결과, 곡선구간에서 발생한 음압레벨이 11.1dB(A)의 차이로 더 크게 나타났다. 주파수 특성을 분석한 결과 직선구간에서 발생하는 소음은 롤링소음의 특성을 보였으며, 곡선구간에서는 스퀼소음의 특성인 것으로 나타났다.
두 구간의 전동차 통과 발생 음원을 이용하여 청감실험을 실시한 결과 SD테스트에서 반응평균, %A, %HA 노출-반응 곡선 모두 곡선구간에서 발생하는 음원에 대해 더욱 성가시다고 나타났다. PC테스트를 통해 어떤 음질 인덱스로 인해 사람들이 성가심을 느끼는지에 대해 분석한 결과 Roughness와 Tonality 때문인 것으로 분석되었다.
본 연구의 결과로 인해 국내의 소음평가 기준인 등가소음도의 결과와는 다르게 열차 통과 시 발생하는 소음은 직선구간보다 곡선구간이 더 크게 나타났으며, 성가심 노출-반응 또한 곡선구간이 더 성가신 것으로 나타났으므로 모든 구간을 동일한 평가방법과 기준을 적용시키는 것은 민원을 줄이는데 부족한 것으로 판단된다. 따라서 성가심 노출-반응을 고려한 구간별 차등 적용 기준 및 스퀼소음이 발생하는 곡선구간은 가중치를 부여하는 것이 적합하다고 사료된다.
The urban railway is the major means of transportation in the city of Seoul, which is designed on the ground or underground. However, The environmental noise problems has been encountered in residential area near urban railway on the ground while urban development projects was going along continuous...
The urban railway is the major means of transportation in the city of Seoul, which is designed on the ground or underground. However, The environmental noise problems has been encountered in residential area near urban railway on the ground while urban development projects was going along continuously.
Presently, the traffic noise standard limit(railway) ofNoise and Vibration Control Act' are applied to regulating railway noise problems that is evaluated byOfficial Test Methods of Noise and Vibration'.
Nevertheless, The noise from urban railway has been provoking a stream of complaints from the neighboring residents.(Seoul-Metro, 2009).
The railway noise is a variety of characteristics depending on the type, and the people's responses are also different. Therefore, there has been studying on noise annoyance of the railway noise types in Europe where they took this circumstances into consideration.
The aim of this study is to compare the noise on curve section(radius(R) : 250m) with that on straight section in urban railway on the ground.
The long-term railway noise was measured by automatic sound level meter system. The results showed that the noise on straight section was higher than or equal to that on curved. However, subway passing through the analysis of the sound recording, sound pressure levels that occurred in the curve section 11.1dB(A) was larger than the differences.
Frequency analysis of the characteristics showed that each of the noise straight sectionrolling noise, the curve section of squeal noise'.
Using each of railway sounds for subway pass-by time from reaction jury evaluation result were analysed that dose-response curve of mean rating, %A and %HA occurred in both the sound of curve section were even more annoyed by SD test.
Through PC test results because people feel about annoyance sound quality indexes of 'Roughness' and 'Tonality' was analyzed to be due.
As a result of this study evaluated the domestic noise standardEnergy Equivalent Sound Level(Leq)' a result, unlike the railway noise is passed straight section than the curve section that were larger. Besides, annoyance dose-response in the curve section was more annoyed, too, because found that all section to apply the same evaluation method and criteria that are considered insufficient to reduce complaints.
Considering the dose-response curve based on a differential effect, and squeal noise that occurs between the curve section would be appropriate to give a penalty.
The urban railway is the major means of transportation in the city of Seoul, which is designed on the ground or underground. However, The environmental noise problems has been encountered in residential area near urban railway on the ground while urban development projects was going along continuously.
Presently, the traffic noise standard limit(railway) ofNoise and Vibration Control Act' are applied to regulating railway noise problems that is evaluated byOfficial Test Methods of Noise and Vibration'.
Nevertheless, The noise from urban railway has been provoking a stream of complaints from the neighboring residents.(Seoul-Metro, 2009).
The railway noise is a variety of characteristics depending on the type, and the people's responses are also different. Therefore, there has been studying on noise annoyance of the railway noise types in Europe where they took this circumstances into consideration.
The aim of this study is to compare the noise on curve section(radius(R) : 250m) with that on straight section in urban railway on the ground.
The long-term railway noise was measured by automatic sound level meter system. The results showed that the noise on straight section was higher than or equal to that on curved. However, subway passing through the analysis of the sound recording, sound pressure levels that occurred in the curve section 11.1dB(A) was larger than the differences.
Frequency analysis of the characteristics showed that each of the noise straight sectionrolling noise, the curve section of squeal noise'.
Using each of railway sounds for subway pass-by time from reaction jury evaluation result were analysed that dose-response curve of mean rating, %A and %HA occurred in both the sound of curve section were even more annoyed by SD test.
Through PC test results because people feel about annoyance sound quality indexes of 'Roughness' and 'Tonality' was analyzed to be due.
As a result of this study evaluated the domestic noise standardEnergy Equivalent Sound Level(Leq)' a result, unlike the railway noise is passed straight section than the curve section that were larger. Besides, annoyance dose-response in the curve section was more annoyed, too, because found that all section to apply the same evaluation method and criteria that are considered insufficient to reduce complaints.
Considering the dose-response curve based on a differential effect, and squeal noise that occurs between the curve section would be appropriate to give a penalty.
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