해외자원봉사는 대부분의 활동 장소가 외국이기 때문에 봉사활동 과정에서 문제가 발생하였을 경우 현지의 자원봉사 활동기관과의 협의를 통해 문제를 해결하기 보다는 자원봉사자를 모집, 배치, 관리 등을 제공하는 해외자원봉사 파견기관을 통하여 문제를 해결하려는 경향이 있다. 이 과정에서 해외자원봉사관리자가 해외자원봉사자를 어떻게 관리하는가에 따라 자원봉사자의 중도 탈락률을 낮추고 지속적인 봉사활동을 가능하게 할 수 있는 것이다. 해외자원봉사관리자는 국내자원봉사관리자와는 달리 자원봉사자와 자원봉사자가 배치된 현지기관과의 중개자 역할을 수행하고 문화와 언어가 다른 환경에서 겪는 자원봉사자의 어려움까지 해결해야하기 때문에 국내 자원봉사관리자보다 자원봉사자와의 관계가 밀접하게 연결되어 있다고 볼 수 있다.
따라서 본 연구는 해외자원봉사활동의 관리활동이 해외자원봉사자의 봉사활동에 중요한 영향을 미친다는 연구를 근거로 하여 해외자원봉사관리에 영향을 미치는 중요한 요인이 무엇인지 밝히고자 하였다. 이러한 분석결과를 기초로 하여 해외자원봉사관리에 긍정적인 영향을 주는 요소들은 더욱 강화하고 나아가 해외자원봉사관리의 개선방안을 모색하여 그동안 해외자원봉사자 파견기관과 해외자원봉사자 스스로에 초점을 맞추었던 해외자원봉사활동의 활성화 방안을 해외자원봉사관리측면에서 살펴봄으로서 효과적인 해외자원봉사관리를 도모하는데 목적이 있다.
설문조사는 해외자원봉사활동 파견기관에서 근무하고 있는 해외자원봉사활동관리자들 가운데서 전담을 하거나 혹은 부수적으로 해외자원봉사관리를 담당하고 있는 해외자원봉사관리자를 대상으로 E-mail조사를 실시하였고 총 85개의 사례를 분석에 사용하였다.
본 연구의 연구 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 해외자원봉사관리자의 개인특성요인인 근무기간, 관리중인 해외봉사단원 수, 국제공용어 구사능력, 파견 국가 현지어 구사능력 중 파견 국가의 현지어 구사능력 요인만이 해외자원봉사활동 관리에 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다.
둘째, 해외자원봉사관리자의 자원봉사관련 요인 중 자원봉사관련 교육에 많이 참여할수록, 해외자원봉사자의 자원봉사활동이 기관에 도움이 된다고 긍정적으로 인식할수록 해외자원봉사 관리활동에 통계적으로 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
셋째, 해외자원봉사관리자의 직무환경요인인 직장상사와의 관계, 해외자원봉사관리자의 위상이나 대우, 직장동료와의 관계에 따라 해외자원봉사관리활동에 차이가 있는지 ...
해외자원봉사는 대부분의 활동 장소가 외국이기 때문에 봉사활동 과정에서 문제가 발생하였을 경우 현지의 자원봉사 활동기관과의 협의를 통해 문제를 해결하기 보다는 자원봉사자를 모집, 배치, 관리 등을 제공하는 해외자원봉사 파견기관을 통하여 문제를 해결하려는 경향이 있다. 이 과정에서 해외자원봉사관리자가 해외자원봉사자를 어떻게 관리하는가에 따라 자원봉사자의 중도 탈락률을 낮추고 지속적인 봉사활동을 가능하게 할 수 있는 것이다. 해외자원봉사관리자는 국내자원봉사관리자와는 달리 자원봉사자와 자원봉사자가 배치된 현지기관과의 중개자 역할을 수행하고 문화와 언어가 다른 환경에서 겪는 자원봉사자의 어려움까지 해결해야하기 때문에 국내 자원봉사관리자보다 자원봉사자와의 관계가 밀접하게 연결되어 있다고 볼 수 있다.
따라서 본 연구는 해외자원봉사활동의 관리활동이 해외자원봉사자의 봉사활동에 중요한 영향을 미친다는 연구를 근거로 하여 해외자원봉사관리에 영향을 미치는 중요한 요인이 무엇인지 밝히고자 하였다. 이러한 분석결과를 기초로 하여 해외자원봉사관리에 긍정적인 영향을 주는 요소들은 더욱 강화하고 나아가 해외자원봉사관리의 개선방안을 모색하여 그동안 해외자원봉사자 파견기관과 해외자원봉사자 스스로에 초점을 맞추었던 해외자원봉사활동의 활성화 방안을 해외자원봉사관리측면에서 살펴봄으로서 효과적인 해외자원봉사관리를 도모하는데 목적이 있다.
설문조사는 해외자원봉사활동 파견기관에서 근무하고 있는 해외자원봉사활동관리자들 가운데서 전담을 하거나 혹은 부수적으로 해외자원봉사관리를 담당하고 있는 해외자원봉사관리자를 대상으로 E-mail조사를 실시하였고 총 85개의 사례를 분석에 사용하였다.
본 연구의 연구 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 해외자원봉사관리자의 개인특성요인인 근무기간, 관리중인 해외봉사단원 수, 국제공용어 구사능력, 파견 국가 현지어 구사능력 중 파견 국가의 현지어 구사능력 요인만이 해외자원봉사활동 관리에 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다.
둘째, 해외자원봉사관리자의 자원봉사관련 요인 중 자원봉사관련 교육에 많이 참여할수록, 해외자원봉사자의 자원봉사활동이 기관에 도움이 된다고 긍정적으로 인식할수록 해외자원봉사 관리활동에 통계적으로 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
셋째, 해외자원봉사관리자의 직무환경요인인 직장상사와의 관계, 해외자원봉사관리자의 위상이나 대우, 직장동료와의 관계에 따라 해외자원봉사관리활동에 차이가 있는지 분산분석을 한 결과 직장동료와의 관계가 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다.
넷째, 기관특성 요인에서는 기관 리더의 관심도에 따라 해외자원봉사관리에 통계적으로 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
다섯째, 회귀분석결과 해외자원봉사관리에 영향을 미치는 변수는 기관장이 해외자원봉사활동관리에 많은 관심을 가지고 있을수록, 해외자원봉사관리자의 근무기간이 오래될수록, 해외자원봉사자의 자원봉사활동에 대한 인식이 좋을수록, 직장상사와의 관계가 우호적일수록, 자원봉사관련 교육시간이 많을수록 해외자원봉사관리에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
여섯째, 해외자원봉사관리자에 대한 관리 현황은 프로그램 기획 및 업무설계, 홍보 및 모집, 선발 및 업무배치, 교육 및 훈련, 지도·감독 총 6단계에서 평균 3.20으로 ‘매우 그렇다’의 수준으로 나타났다. 이는 성민정(2006년)의 연구에서 해외자원봉사자 입장에서 살펴본 관리자의 수준(2.69)와 상당한 차이가 있음을 알 수 있다. 해외자원봉사관리자의 입장에서 관리수준을 평가하였고, 4년 후인 2010년 현재 해외자원봉사활동 관리가 더 체계적으로 이뤄지고 있음을 감안하더라도 해외자원봉사관리자의 역할에 대해 해외자원봉사자와 해외자원봉사 관리자간에 상당한 차이가 있음을 알 수 있다.
위 연구의 결과를 통하여 다음과 같은 사회복지적 함의를 제한한다.
첫째, 해외자원봉사 관리과정 중 선발 및 업무배치, 해외자원봉사자 지도감독에 대한 해외자원봉사자와 해외자원봉사 관리자간에 의견 차이가 심하였는데 성민정(2006)의 연구에서 선발 및 업무배치, 해외자원봉사자 지도감독이 다른 단계보다 특히 해외자원봉사자의 만족도에 통계적으로 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 해외자원봉사 파견기관은 자원봉사자를 파견하는데 있어 개별상담을 통해 개인의 경력, 연령, 성별, 종교 등 개인적 특성을 충분히 고려하고 충분한 협의, 조정을 통해 개인의 욕구에 맞는 국가와 업무로 자원봉사자를 파견해야하며, 해외자원봉사자 파견 후에도 국내의 파견기관은 지속적으로 자원봉사자에게 관심을 보이고 의사소통 통로를 마련하여 문제가 발생할 경우 적극적으로 개입하도록 해야 할 것이다.
둘째, 선발 및 업무배치, 해외자원봉사자 지도감독 등에 대한 항목이 낮은 수준으로 나타났는데 이는 자원봉사 관리자들의 전문성 및 관리역량을 강화해야 함을 보여준다. 해외자원봉사관리자는 해외자원봉사를 원하는 참가자들과 이들을 필요로 하는 봉사 프로그램의 요구를 적절히 조종하는 능력과 함께, 해외자원봉사자들에게 교육, 훈련을 제공하는 능력, 지도감독을 하는 능력, 해외 자원봉사자들을 지속적으로 동기화시키는 능력 등 다양한 분야의 활동들을 수행할 수 있어야 하기 때문에 해외자원봉사관리자의 전문성이 더욱 요구된다.
셋째, 본 연구에서 해외자원봉사관리에 가장 큰 영향을 미치는 요인이 기관 리더의 관심으로 밝혀졌는데 사업수행 과정에서 모집·선발·교육·훈련 등 각 사업단계별로 원칙이나 기준이 리더의 의도에 따라 변화하는 만큼 해외 봉사자 파견에 대한 명확한 철학 및 이념의 수립을 기관차원과 해외자원봉사관리자 차원의 다각적인 노력으로 비전, 목표 등을 보다 구체화하여 발전적인 자원봉사관리가 이루어질 수 있도록 해야 한다.
넷째, 해외자원봉사관리자들의 기타의견에서 역량 있는 해외자원봉사자를 모집하는데 어려움이 있다는 의견이 가장 많았다. 홍보를 모집, 선발에 중점을 둔 대상자 중심으로만 하지 말고 국민들에게 봉사의 의미를 환기하고 국제화 의식을 제고하면서 다양한 지지층의 확보를 위한 홍보에 초점을 맞출 필요가 있다.
다섯째, 해외자원봉사 파견은 개발도상국 국민들에게 직접적인 혜택을 제공하는 것을 목적으로 할 뿐만 아니라 봉사활동을 통한 자신의 자아실현과 개인발전에도 큰 도움이 되는 유익한 사업이다. 이러한 점에서 해외자원봉사자를 직접 관리하는 해외자원봉사 관리자의 역할은 매우 중요한 의미를 지닌다. 해외자원봉사자의 수가 해마나 늘어나는 만큼 해외자원봉사관리자의 역량과 정책관리 능력이 강화되고 선진화 될 수 있도록 많은 연구와 지원이 뒤따라야 할 것이다.
해외자원봉사는 대부분의 활동 장소가 외국이기 때문에 봉사활동 과정에서 문제가 발생하였을 경우 현지의 자원봉사 활동기관과의 협의를 통해 문제를 해결하기 보다는 자원봉사자를 모집, 배치, 관리 등을 제공하는 해외자원봉사 파견기관을 통하여 문제를 해결하려는 경향이 있다. 이 과정에서 해외자원봉사관리자가 해외자원봉사자를 어떻게 관리하는가에 따라 자원봉사자의 중도 탈락률을 낮추고 지속적인 봉사활동을 가능하게 할 수 있는 것이다. 해외자원봉사관리자는 국내자원봉사관리자와는 달리 자원봉사자와 자원봉사자가 배치된 현지기관과의 중개자 역할을 수행하고 문화와 언어가 다른 환경에서 겪는 자원봉사자의 어려움까지 해결해야하기 때문에 국내 자원봉사관리자보다 자원봉사자와의 관계가 밀접하게 연결되어 있다고 볼 수 있다.
따라서 본 연구는 해외자원봉사활동의 관리활동이 해외자원봉사자의 봉사활동에 중요한 영향을 미친다는 연구를 근거로 하여 해외자원봉사관리에 영향을 미치는 중요한 요인이 무엇인지 밝히고자 하였다. 이러한 분석결과를 기초로 하여 해외자원봉사관리에 긍정적인 영향을 주는 요소들은 더욱 강화하고 나아가 해외자원봉사관리의 개선방안을 모색하여 그동안 해외자원봉사자 파견기관과 해외자원봉사자 스스로에 초점을 맞추었던 해외자원봉사활동의 활성화 방안을 해외자원봉사관리측면에서 살펴봄으로서 효과적인 해외자원봉사관리를 도모하는데 목적이 있다.
설문조사는 해외자원봉사활동 파견기관에서 근무하고 있는 해외자원봉사활동관리자들 가운데서 전담을 하거나 혹은 부수적으로 해외자원봉사관리를 담당하고 있는 해외자원봉사관리자를 대상으로 E-mail조사를 실시하였고 총 85개의 사례를 분석에 사용하였다.
본 연구의 연구 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 해외자원봉사관리자의 개인특성요인인 근무기간, 관리중인 해외봉사단원 수, 국제공용어 구사능력, 파견 국가 현지어 구사능력 중 파견 국가의 현지어 구사능력 요인만이 해외자원봉사활동 관리에 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다.
둘째, 해외자원봉사관리자의 자원봉사관련 요인 중 자원봉사관련 교육에 많이 참여할수록, 해외자원봉사자의 자원봉사활동이 기관에 도움이 된다고 긍정적으로 인식할수록 해외자원봉사 관리활동에 통계적으로 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
셋째, 해외자원봉사관리자의 직무환경요인인 직장상사와의 관계, 해외자원봉사관리자의 위상이나 대우, 직장동료와의 관계에 따라 해외자원봉사관리활동에 차이가 있는지 분산분석을 한 결과 직장동료와의 관계가 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다.
넷째, 기관특성 요인에서는 기관 리더의 관심도에 따라 해외자원봉사관리에 통계적으로 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
다섯째, 회귀분석결과 해외자원봉사관리에 영향을 미치는 변수는 기관장이 해외자원봉사활동관리에 많은 관심을 가지고 있을수록, 해외자원봉사관리자의 근무기간이 오래될수록, 해외자원봉사자의 자원봉사활동에 대한 인식이 좋을수록, 직장상사와의 관계가 우호적일수록, 자원봉사관련 교육시간이 많을수록 해외자원봉사관리에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
여섯째, 해외자원봉사관리자에 대한 관리 현황은 프로그램 기획 및 업무설계, 홍보 및 모집, 선발 및 업무배치, 교육 및 훈련, 지도·감독 총 6단계에서 평균 3.20으로 ‘매우 그렇다’의 수준으로 나타났다. 이는 성민정(2006년)의 연구에서 해외자원봉사자 입장에서 살펴본 관리자의 수준(2.69)와 상당한 차이가 있음을 알 수 있다. 해외자원봉사관리자의 입장에서 관리수준을 평가하였고, 4년 후인 2010년 현재 해외자원봉사활동 관리가 더 체계적으로 이뤄지고 있음을 감안하더라도 해외자원봉사관리자의 역할에 대해 해외자원봉사자와 해외자원봉사 관리자간에 상당한 차이가 있음을 알 수 있다.
위 연구의 결과를 통하여 다음과 같은 사회복지적 함의를 제한한다.
첫째, 해외자원봉사 관리과정 중 선발 및 업무배치, 해외자원봉사자 지도감독에 대한 해외자원봉사자와 해외자원봉사 관리자간에 의견 차이가 심하였는데 성민정(2006)의 연구에서 선발 및 업무배치, 해외자원봉사자 지도감독이 다른 단계보다 특히 해외자원봉사자의 만족도에 통계적으로 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 해외자원봉사 파견기관은 자원봉사자를 파견하는데 있어 개별상담을 통해 개인의 경력, 연령, 성별, 종교 등 개인적 특성을 충분히 고려하고 충분한 협의, 조정을 통해 개인의 욕구에 맞는 국가와 업무로 자원봉사자를 파견해야하며, 해외자원봉사자 파견 후에도 국내의 파견기관은 지속적으로 자원봉사자에게 관심을 보이고 의사소통 통로를 마련하여 문제가 발생할 경우 적극적으로 개입하도록 해야 할 것이다.
둘째, 선발 및 업무배치, 해외자원봉사자 지도감독 등에 대한 항목이 낮은 수준으로 나타났는데 이는 자원봉사 관리자들의 전문성 및 관리역량을 강화해야 함을 보여준다. 해외자원봉사관리자는 해외자원봉사를 원하는 참가자들과 이들을 필요로 하는 봉사 프로그램의 요구를 적절히 조종하는 능력과 함께, 해외자원봉사자들에게 교육, 훈련을 제공하는 능력, 지도감독을 하는 능력, 해외 자원봉사자들을 지속적으로 동기화시키는 능력 등 다양한 분야의 활동들을 수행할 수 있어야 하기 때문에 해외자원봉사관리자의 전문성이 더욱 요구된다.
셋째, 본 연구에서 해외자원봉사관리에 가장 큰 영향을 미치는 요인이 기관 리더의 관심으로 밝혀졌는데 사업수행 과정에서 모집·선발·교육·훈련 등 각 사업단계별로 원칙이나 기준이 리더의 의도에 따라 변화하는 만큼 해외 봉사자 파견에 대한 명확한 철학 및 이념의 수립을 기관차원과 해외자원봉사관리자 차원의 다각적인 노력으로 비전, 목표 등을 보다 구체화하여 발전적인 자원봉사관리가 이루어질 수 있도록 해야 한다.
넷째, 해외자원봉사관리자들의 기타의견에서 역량 있는 해외자원봉사자를 모집하는데 어려움이 있다는 의견이 가장 많았다. 홍보를 모집, 선발에 중점을 둔 대상자 중심으로만 하지 말고 국민들에게 봉사의 의미를 환기하고 국제화 의식을 제고하면서 다양한 지지층의 확보를 위한 홍보에 초점을 맞출 필요가 있다.
다섯째, 해외자원봉사 파견은 개발도상국 국민들에게 직접적인 혜택을 제공하는 것을 목적으로 할 뿐만 아니라 봉사활동을 통한 자신의 자아실현과 개인발전에도 큰 도움이 되는 유익한 사업이다. 이러한 점에서 해외자원봉사자를 직접 관리하는 해외자원봉사 관리자의 역할은 매우 중요한 의미를 지닌다. 해외자원봉사자의 수가 해마나 늘어나는 만큼 해외자원봉사관리자의 역량과 정책관리 능력이 강화되고 선진화 될 수 있도록 많은 연구와 지원이 뒤따라야 할 것이다.
Overseas volunteering intends to solve problems through outsourcing organization which provides recruitment, placement, and management so on for volunteers rather than solving the problems through the discussion with local volunteering agency when the problems occurred during the volunteering work a...
Overseas volunteering intends to solve problems through outsourcing organization which provides recruitment, placement, and management so on for volunteers rather than solving the problems through the discussion with local volunteering agency when the problems occurred during the volunteering work as most of activities places are occurred in overseas. In this process, quitting rate of volunteers may reduce depending on how managers in overseas volunteering well manage their volunteers and sustainable volunteering activities will be possible. Managers in overseas volunteering different from ones in domestic volunteering perform a medium role to volunteers and local organization which the volunteers were placed in and solve difficulties which the volunteers undergone in different environment of culture and language. Hence, managers in overseas much closely related with volunteers than managers in domestic volunteering.
According to this, this paper clarifies main factors which influence on the management of overseas volunteering based on a research that management activities of overseas volunteering exert a crucial effect on the volunteering activities of volunteers in overseas. Based on the analytic result, the purpose of this paper is to promote effective management of overseas volunteering as examining the vitalization of overseas volunteering activities which have been focused on the outsourcing organization and the overseas volunteers as searching the reformation for the management and to reinforce factors which positively influence on the volunteers in terms of the management.
Survey performed email research for managers of overseas volunteering who fully or incidentally take a charge in outsourcing organization and used analysis of 85 examples.
The results from the research for this study are as following.
First, a command of a local language factor has a significant difference in the management of overseas volunteering as individual characteristics’factors for overseas managers are working period, a number of overseas volunteer group, ability of international common language and ability of local language. Second, management activities of overseas volunteering is statistically significantly influenced as a participation ratio of education related to the volunteering which the managers take is higher and as the volunteering work by the volunteers is positively helpful is recognized.
Third, a relationship with co-workers has a significant difference in statistics to the management activities which the working environment factors of the manger are relationship with senior managers, reputation and treatment for the managers and the relationship with co-workers as conducting the variance analysis.
Fourth, according to the degree of interest for organization leader in the organization characteristics, the management of overseas volunteering is statistically significant.
Fifth, factors influenced on the management of overseas volunteering which came from the result of the regression analysis indicated that it has a positive effect to the management as the organization leader has higher interest on the management, working period of the manager is longer, awareness of volunteering activities which performed by the overseas volunteers is higher, the relationship with senior manager is better and the training hours related the volunteering is higher.
Sixth, management status regarding the mangers of overseas volunteering got average 3.20 score as ‘pretty much yes’ from the six stages of planning and task design, PR and recruitment, selection and placement, education and training, guiding and supervision. This result has significant difference from management level which got 2.69 marks from study of Sung, Min-Jeong (2006) in terms of overseas volunteers. In a perspective of managers of overseas volunteering, it was evaluated management level and a significant difference between the overseas volunteers and the managers of the overseas volunteering is existed even the management is more systematically established from 2010 since 2006.
Based on the results from the study, social welfare consensus is suggested as following.
First, in the management process of overseas volunteering, there was severe opinion difference between the volunteers and the managers regarding selection, placement and guiding and supervision of the volunteers. However, in the study of Sung, Min-Jeong (2006), selection, placement, guidance and supervision of overseas volunteering is statistically significant to the satisfaction degree of the volunteers compared with other stages. Outsourcing organization of overseas volunteering should dispatch the volunteers’nations and tasks which personal demands are fit with through the adequate discussion and adjustment as considering the personal characteristic, for instance, personal career, ages, gender and religion so on. And, outsourcing organization located in domestic gives continuous interest to the volunteers and actively participates when problems are occurred to prepare the communication path even after they have been dispatched various countries.
Second, mangers of volunteering should be strengthened their professionalism and management capacity as items of selection, placement, and guidance supervision of the volunteers indicated low level. The reasons why the mangers required more professionalism are the managers perform various activities, hence, it requires ability which properly adjust demands of volunteering program needed from the percipients who wish to involve the overseas volunteering, which provide education and training to the volunteers, which guide and supervise, which continuously unify the volunteers.
Third, the most influential factor to the management was an interest of organization leader in this paper. Hence, establishment for clear philosophy and ideology has to be specified and developed regarding dispatch of overseas volunteers as principles in each stage of business such as recruitment, selection, education, and training in the progress of business implementation and standard set by leader’s intention are changed. Therefore, developmental management for volunteering should be established with specified vision and goal so on in a perspective of organization and the managers of overseas volunteering.
Fourth, there were numerous opinions that it has been experienced difficulties to recruit the volunteers with capacity of overseas volunteering. It is necessary to focus on the PR to secure various base of support as enhancing the globalization consciousness and refresh the meaning of volunteering to the people not only focus on the people for recruitment and selection for PR.
Fifth, dispatched volunteering activities in overseas is a profitable business not only for self-realization and self-development through the volunteer work but also providing a direct benefits to the people in developing countries. In this point, the managers’ role of overseas volunteering who directly manage the volunteers has significant meaning. As the number of volunteers for overseas volunteering is increased, numerous researches and supports are required being enhanced and reinforced the capacity and ability of policy management.
Key words: overseas volunteering, activities of overseas volunteering, management of overseas volunteering, managers for volunteering, role of volunteering managers
Overseas volunteering intends to solve problems through outsourcing organization which provides recruitment, placement, and management so on for volunteers rather than solving the problems through the discussion with local volunteering agency when the problems occurred during the volunteering work as most of activities places are occurred in overseas. In this process, quitting rate of volunteers may reduce depending on how managers in overseas volunteering well manage their volunteers and sustainable volunteering activities will be possible. Managers in overseas volunteering different from ones in domestic volunteering perform a medium role to volunteers and local organization which the volunteers were placed in and solve difficulties which the volunteers undergone in different environment of culture and language. Hence, managers in overseas much closely related with volunteers than managers in domestic volunteering.
According to this, this paper clarifies main factors which influence on the management of overseas volunteering based on a research that management activities of overseas volunteering exert a crucial effect on the volunteering activities of volunteers in overseas. Based on the analytic result, the purpose of this paper is to promote effective management of overseas volunteering as examining the vitalization of overseas volunteering activities which have been focused on the outsourcing organization and the overseas volunteers as searching the reformation for the management and to reinforce factors which positively influence on the volunteers in terms of the management.
Survey performed email research for managers of overseas volunteering who fully or incidentally take a charge in outsourcing organization and used analysis of 85 examples.
The results from the research for this study are as following.
First, a command of a local language factor has a significant difference in the management of overseas volunteering as individual characteristics’factors for overseas managers are working period, a number of overseas volunteer group, ability of international common language and ability of local language. Second, management activities of overseas volunteering is statistically significantly influenced as a participation ratio of education related to the volunteering which the managers take is higher and as the volunteering work by the volunteers is positively helpful is recognized.
Third, a relationship with co-workers has a significant difference in statistics to the management activities which the working environment factors of the manger are relationship with senior managers, reputation and treatment for the managers and the relationship with co-workers as conducting the variance analysis.
Fourth, according to the degree of interest for organization leader in the organization characteristics, the management of overseas volunteering is statistically significant.
Fifth, factors influenced on the management of overseas volunteering which came from the result of the regression analysis indicated that it has a positive effect to the management as the organization leader has higher interest on the management, working period of the manager is longer, awareness of volunteering activities which performed by the overseas volunteers is higher, the relationship with senior manager is better and the training hours related the volunteering is higher.
Sixth, management status regarding the mangers of overseas volunteering got average 3.20 score as ‘pretty much yes’ from the six stages of planning and task design, PR and recruitment, selection and placement, education and training, guiding and supervision. This result has significant difference from management level which got 2.69 marks from study of Sung, Min-Jeong (2006) in terms of overseas volunteers. In a perspective of managers of overseas volunteering, it was evaluated management level and a significant difference between the overseas volunteers and the managers of the overseas volunteering is existed even the management is more systematically established from 2010 since 2006.
Based on the results from the study, social welfare consensus is suggested as following.
First, in the management process of overseas volunteering, there was severe opinion difference between the volunteers and the managers regarding selection, placement and guiding and supervision of the volunteers. However, in the study of Sung, Min-Jeong (2006), selection, placement, guidance and supervision of overseas volunteering is statistically significant to the satisfaction degree of the volunteers compared with other stages. Outsourcing organization of overseas volunteering should dispatch the volunteers’nations and tasks which personal demands are fit with through the adequate discussion and adjustment as considering the personal characteristic, for instance, personal career, ages, gender and religion so on. And, outsourcing organization located in domestic gives continuous interest to the volunteers and actively participates when problems are occurred to prepare the communication path even after they have been dispatched various countries.
Second, mangers of volunteering should be strengthened their professionalism and management capacity as items of selection, placement, and guidance supervision of the volunteers indicated low level. The reasons why the mangers required more professionalism are the managers perform various activities, hence, it requires ability which properly adjust demands of volunteering program needed from the percipients who wish to involve the overseas volunteering, which provide education and training to the volunteers, which guide and supervise, which continuously unify the volunteers.
Third, the most influential factor to the management was an interest of organization leader in this paper. Hence, establishment for clear philosophy and ideology has to be specified and developed regarding dispatch of overseas volunteers as principles in each stage of business such as recruitment, selection, education, and training in the progress of business implementation and standard set by leader’s intention are changed. Therefore, developmental management for volunteering should be established with specified vision and goal so on in a perspective of organization and the managers of overseas volunteering.
Fourth, there were numerous opinions that it has been experienced difficulties to recruit the volunteers with capacity of overseas volunteering. It is necessary to focus on the PR to secure various base of support as enhancing the globalization consciousness and refresh the meaning of volunteering to the people not only focus on the people for recruitment and selection for PR.
Fifth, dispatched volunteering activities in overseas is a profitable business not only for self-realization and self-development through the volunteer work but also providing a direct benefits to the people in developing countries. In this point, the managers’ role of overseas volunteering who directly manage the volunteers has significant meaning. As the number of volunteers for overseas volunteering is increased, numerous researches and supports are required being enhanced and reinforced the capacity and ability of policy management.
Key words: overseas volunteering, activities of overseas volunteering, management of overseas volunteering, managers for volunteering, role of volunteering managers
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