평생교육사 실습과정은 평생교육사 직무를 직접 경험해 보는 것으로, 평생교육사의 전문성 배양에 중요한 역할을 담당한다. 이러한 관점에서 평생교육사의 전문성을 제고할 수 있는 실습과정에 대한 연구의 의의는 크다. 본 연구는 평생교육사의 핵심적 직무 수행능력을 제고하기 위한 실습프로그램의 운영방안을 제시하는 데 목적이 있다. 연구의 목적을 달성하기 위하여 평생교육기관에서 공통적으로 수행되는 평생교육사 직무 중 전문성과 관련된 핵심직무를 알아보고, 평생교육사들의 ...
평생교육사 실습과정은 평생교육사 직무를 직접 경험해 보는 것으로, 평생교육사의 전문성 배양에 중요한 역할을 담당한다. 이러한 관점에서 평생교육사의 전문성을 제고할 수 있는 실습과정에 대한 연구의 의의는 크다. 본 연구는 평생교육사의 핵심적 직무 수행능력을 제고하기 위한 실습프로그램의 운영방안을 제시하는 데 목적이 있다. 연구의 목적을 달성하기 위하여 평생교육기관에서 공통적으로 수행되는 평생교육사 직무 중 전문성과 관련된 핵심직무를 알아보고, 평생교육사들의 현장실습 현황 및 요구를 조사ㆍ분석하였다. 그리고, 이러한 조사 결과에 기초하여 실습프로그램개선 방안을 제시하였다. 본 연구는 평생교육 현장에서 직무를 수행하고 있는 평생교육사 30명으로부터 자료 수집을 하였다. 자료 수집의 방법으로는 질문지에 의한 설문조사와 심층면담을 활용하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 평생교육사의 직무 중 특히 전문성을 필요로 하는 핵심직무는 기획‧계획, 프로그램개발, 상담‧컨설팅인 것으로 나타났다. 둘째, 평생교육사 실습과정은 충분한 직무수행 경험을 제공하지 못하고 있을 뿐만 아니라 추후 실질적인 직무수행에도 도움이 되지 않은 것으로 나타났다. 셋째, 평생교육사 실습과정에서 경험되어야 할 것으로 요구되는 직무분야는 기획‧계획, 프로그램개발, 상담‧컨설팅, 운영‧지원으로 나타났다. 넷째, 평생교육 실습과정에서는 평생교육 제도와 행정에 대한 지식과 정보, 평생교육사 기초소양 등의 함양도 필요한 것으로 나타났다. 이러한 연구결과에 기초하여 평생교육사 실습프로그램의 진행방향이 설정되었고, 이에 따라 실습프로그램 모형이 제시되었다. 실습프로그램 모형은 평생교육사의 핵심직무를 경험시키는 데 초점을 두고 설계되었다.
평생교육사 실습과정은 평생교육사 직무를 직접 경험해 보는 것으로, 평생교육사의 전문성 배양에 중요한 역할을 담당한다. 이러한 관점에서 평생교육사의 전문성을 제고할 수 있는 실습과정에 대한 연구의 의의는 크다. 본 연구는 평생교육사의 핵심적 직무 수행능력을 제고하기 위한 실습프로그램의 운영방안을 제시하는 데 목적이 있다. 연구의 목적을 달성하기 위하여 평생교육기관에서 공통적으로 수행되는 평생교육사 직무 중 전문성과 관련된 핵심직무를 알아보고, 평생교육사들의 현장실습 현황 및 요구를 조사ㆍ분석하였다. 그리고, 이러한 조사 결과에 기초하여 실습프로그램개선 방안을 제시하였다. 본 연구는 평생교육 현장에서 직무를 수행하고 있는 평생교육사 30명으로부터 자료 수집을 하였다. 자료 수집의 방법으로는 질문지에 의한 설문조사와 심층면담을 활용하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 평생교육사의 직무 중 특히 전문성을 필요로 하는 핵심직무는 기획‧계획, 프로그램개발, 상담‧컨설팅인 것으로 나타났다. 둘째, 평생교육사 실습과정은 충분한 직무수행 경험을 제공하지 못하고 있을 뿐만 아니라 추후 실질적인 직무수행에도 도움이 되지 않은 것으로 나타났다. 셋째, 평생교육사 실습과정에서 경험되어야 할 것으로 요구되는 직무분야는 기획‧계획, 프로그램개발, 상담‧컨설팅, 운영‧지원으로 나타났다. 넷째, 평생교육 실습과정에서는 평생교육 제도와 행정에 대한 지식과 정보, 평생교육사 기초소양 등의 함양도 필요한 것으로 나타났다. 이러한 연구결과에 기초하여 평생교육사 실습프로그램의 진행방향이 설정되었고, 이에 따라 실습프로그램 모형이 제시되었다. 실습프로그램 모형은 평생교육사의 핵심직무를 경험시키는 데 초점을 두고 설계되었다.
The field practice for lifelong educators aims at experiencing a lifelong educator's duties directly, which is related to a lifelong educator's expertise. Therefore, this research is to suggest a promotion plan of the practice program to enhance the lifelong educator's expertise. As for the research...
The field practice for lifelong educators aims at experiencing a lifelong educator's duties directly, which is related to a lifelong educator's expertise. Therefore, this research is to suggest a promotion plan of the practice program to enhance the lifelong educator's expertise. As for the research problems to achieve the objective of the research, firstly, we examined the key duties related to expertise out of the duties of the lifelong educator being performed in the lifelong education institution, secondly, we made an arrangement in figuring out the lifelong educator's state of field practice and demands. Thirdly, based on these core duties, the state of field practice and demands, we suggested a plan to improve the practice program. In order to solve the research problems, we examined and analyzed the data through a questionnaire survey targeting 30 lifelong educators performing the duties in the field of lifelong education. The results of the survey and analysis are as follows. First, it appeared that the key duties of a lifelong educator requiring expertise were planning‧plan, program development, counseling‧consulting. Second, it was shown that training neither provided sufficient experiences of duty performance nor helped later actual practice performance. Third, the duties requiring experiences in the training demanded the fields of planning‧plan, program development, counseling‧consulting, operation‧support. Lastly, it pointed out the knowledge and information concerning lifelong education system and administration, the lifelong educator's basic culture etc. Likewise, we set the proceeding direction of the practice program reflecting the result of this research clarified in the core duties and the lifelong educator's duties requiring the experiences in the practice, and suggested the model of practice program thereon. For the practice program model, we experienced the duties grasped in the core duties and demands, and designed and planned focused on the training orientation and office work assistant and evaluation.
The field practice for lifelong educators aims at experiencing a lifelong educator's duties directly, which is related to a lifelong educator's expertise. Therefore, this research is to suggest a promotion plan of the practice program to enhance the lifelong educator's expertise. As for the research problems to achieve the objective of the research, firstly, we examined the key duties related to expertise out of the duties of the lifelong educator being performed in the lifelong education institution, secondly, we made an arrangement in figuring out the lifelong educator's state of field practice and demands. Thirdly, based on these core duties, the state of field practice and demands, we suggested a plan to improve the practice program. In order to solve the research problems, we examined and analyzed the data through a questionnaire survey targeting 30 lifelong educators performing the duties in the field of lifelong education. The results of the survey and analysis are as follows. First, it appeared that the key duties of a lifelong educator requiring expertise were planning‧plan, program development, counseling‧consulting. Second, it was shown that training neither provided sufficient experiences of duty performance nor helped later actual practice performance. Third, the duties requiring experiences in the training demanded the fields of planning‧plan, program development, counseling‧consulting, operation‧support. Lastly, it pointed out the knowledge and information concerning lifelong education system and administration, the lifelong educator's basic culture etc. Likewise, we set the proceeding direction of the practice program reflecting the result of this research clarified in the core duties and the lifelong educator's duties requiring the experiences in the practice, and suggested the model of practice program thereon. For the practice program model, we experienced the duties grasped in the core duties and demands, and designed and planned focused on the training orientation and office work assistant and evaluation.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.