본 연구는 그림책에 나타난 도덕적 덕목을 분석하여, 아동의 도덕성 함양을 위한 기초 자료를 찾는 데 목적이 있다. 이와 같은 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구 과제는 다음과 같다. 1. 그림책에 나타난 도덕적 덕목의 경향은 어떠한가? 2. 우리 창작 그림책과 외국 창작 그림책에 나타난 도덕적 덕목은 차이가 있는가? 본 연구의 대상은 어린이 도서 연구회에서 추천한 ‘2009년 어린이 권장 도서 목록’ 중 초등학생을 위한 우리 창작 그림책 32권, 외국 창작 그림책 66권으로 총 98권이였다. 본 연구의 분석 기준은 2007년 개정...
본 연구는 그림책에 나타난 도덕적 덕목을 분석하여, 아동의 도덕성 함양을 위한 기초 자료를 찾는 데 목적이 있다. 이와 같은 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구 과제는 다음과 같다. 1. 그림책에 나타난 도덕적 덕목의 경향은 어떠한가? 2. 우리 창작 그림책과 외국 창작 그림책에 나타난 도덕적 덕목은 차이가 있는가? 본 연구의 대상은 어린이 도서 연구회에서 추천한 ‘2009년 어린이 권장 도서 목록’ 중 초등학생을 위한 우리 창작 그림책 32권, 외국 창작 그림책 66권으로 총 98권이였다. 본 연구의 분석 기준은 2007년 개정 교육 과정 도덕 과에서 제시한 20개의 주요 가치․덕목인 정직, 자주, 성실, 절제, 책임, 용기, 효도, 예절, 협동, 민주적 대화, 준법, 정의, 배려, 애국, 애족, 평화, 통일, 생명존중, 자연애, 사랑 이였다. 본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 그림책에서 초등학생이 함양해야 할 20개의 덕목 및 가치가 1개~4개 까지 복합적으로 나타나고 있었다. 둘째, 20개의 덕목 및 가치 중 자주, 예절, 용기, 배려, 효도, 평화 등의 덕목은 그림책에서 자주 나타났고, 민주적 대화, 사랑, 준법, 정직, 통일 등의 덕목은 상대적으로 적게 나타났다. 셋째, 우리 창작 그림책과 외국 창작 그림책에 나타난 도덕적 덕목을 비교 분석한 결과 차이가 있는 것으로 나타났다. 결론적으로 그림책 속에는 다양한 도덕적 덕목이 포함되어 있으므로, 그림책은 아동의 도덕성 함양을 위한 기초자료로서의 가치가 있다. 주요어: 도덕적 덕목, 도덕성, 그림책
본 연구는 그림책에 나타난 도덕적 덕목을 분석하여, 아동의 도덕성 함양을 위한 기초 자료를 찾는 데 목적이 있다. 이와 같은 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구 과제는 다음과 같다. 1. 그림책에 나타난 도덕적 덕목의 경향은 어떠한가? 2. 우리 창작 그림책과 외국 창작 그림책에 나타난 도덕적 덕목은 차이가 있는가? 본 연구의 대상은 어린이 도서 연구회에서 추천한 ‘2009년 어린이 권장 도서 목록’ 중 초등학생을 위한 우리 창작 그림책 32권, 외국 창작 그림책 66권으로 총 98권이였다. 본 연구의 분석 기준은 2007년 개정 교육 과정 도덕 과에서 제시한 20개의 주요 가치․덕목인 정직, 자주, 성실, 절제, 책임, 용기, 효도, 예절, 협동, 민주적 대화, 준법, 정의, 배려, 애국, 애족, 평화, 통일, 생명존중, 자연애, 사랑 이였다. 본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 그림책에서 초등학생이 함양해야 할 20개의 덕목 및 가치가 1개~4개 까지 복합적으로 나타나고 있었다. 둘째, 20개의 덕목 및 가치 중 자주, 예절, 용기, 배려, 효도, 평화 등의 덕목은 그림책에서 자주 나타났고, 민주적 대화, 사랑, 준법, 정직, 통일 등의 덕목은 상대적으로 적게 나타났다. 셋째, 우리 창작 그림책과 외국 창작 그림책에 나타난 도덕적 덕목을 비교 분석한 결과 차이가 있는 것으로 나타났다. 결론적으로 그림책 속에는 다양한 도덕적 덕목이 포함되어 있으므로, 그림책은 아동의 도덕성 함양을 위한 기초자료로서의 가치가 있다. 주요어: 도덕적 덕목, 도덕성, 그림책
The purpose of this research is to analyze moral virtue that appears in picture book, and also to find basic information for children’s moral cultivation. Research themes that establish for achieving these purpose are on the below. 1. How is the tendency of moral virtue appeared in picture book? 2. ...
The purpose of this research is to analyze moral virtue that appears in picture book, and also to find basic information for children’s moral cultivation. Research themes that establish for achieving these purpose are on the below. 1. How is the tendency of moral virtue appeared in picture book? 2. Is there any difference of moral virtues between Korean creative picture book and foreign creative picture book? The subjects of the research were total of 98 books consist 32 Korean creative picture books and 66 foreign creative picture books for elementary students from ‘2009 List of Books Recommended for Children’ recommended by children book research group association. The basis of the research were 20 major values and virtues suggested by 2007 revised education course moral department. The results gained from the research are on the below. First, picture book showed combination of 1~4 values and virtues out of 20 that elementary students must promote. Second, out of 20 values and virtues; independency, courtesy, courage, consideration, filial piety, and peace were mainly used on picture books, and democratic conversation, love, law-abiding, honesty, unification etc. were relatively less used. Third, there are difference on moral virtue showed on Korean creative picture books and foreign creative picture books after compare and analyze. As the consequence, picture books include various moral virtues which give them a value as basic information for promoting moral into children.
The purpose of this research is to analyze moral virtue that appears in picture book, and also to find basic information for children’s moral cultivation. Research themes that establish for achieving these purpose are on the below. 1. How is the tendency of moral virtue appeared in picture book? 2. Is there any difference of moral virtues between Korean creative picture book and foreign creative picture book? The subjects of the research were total of 98 books consist 32 Korean creative picture books and 66 foreign creative picture books for elementary students from ‘2009 List of Books Recommended for Children’ recommended by children book research group association. The basis of the research were 20 major values and virtues suggested by 2007 revised education course moral department. The results gained from the research are on the below. First, picture book showed combination of 1~4 values and virtues out of 20 that elementary students must promote. Second, out of 20 values and virtues; independency, courtesy, courage, consideration, filial piety, and peace were mainly used on picture books, and democratic conversation, love, law-abiding, honesty, unification etc. were relatively less used. Third, there are difference on moral virtue showed on Korean creative picture books and foreign creative picture books after compare and analyze. As the consequence, picture books include various moral virtues which give them a value as basic information for promoting moral into children.
주제어
#그림책 도덕 독서교육
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.