연구의 목적은 인문계 고등학교 담임교사의 언어적 비언어적 의사소통을 유형화하고, 각 유형이 학생의 태도에 미치는 영향을 파악하여 교사들이 학생들을 대할 때에 도움을 주며, 동시에 교사가 학생들과 원활한 의사소통을 할 수 있도록 하는 데 있다.
이상의 연구 목적을 달성하기 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 교사의 인구학적 특성에 따른 교사의 언어적 의사소통 유형에는 차이가 있는가?
둘째, 교사의 인구학적 특성에 따른 교사의 비언어적 의사소통 유형에는 차이가 있는가?
셋째, 교사의 언어적 의사소통 유형과 비언어적 의사소통 요소가 학생의 태도에 미치는 영향은 어떠한가?
연구문제를 해결하기 위해 경영학의 마케팅 이론이나 커뮤니케이션 이론에 대한 연구결과를 이용하여 교사의 언어적 의사소통 유형을 신뢰형, 전문형, 협력형, 통제형으로 나누고 비언어적 의사소통 요소를 추가하였다. 교사의 언어적 비언어적 의사소통 유형에 따른 학생태도를 설문지를 작성하여 조사하고 분석하였다.
담임교사의 일반적 특성에 따른 의사소통 유형과 비언어적 요소를 알아보기 위해 리커르트 척도에 의해 점수화하여 평균과 ...
연구의 목적은 인문계 고등학교 담임교사의 언어적 비언어적 의사소통을 유형화하고, 각 유형이 학생의 태도에 미치는 영향을 파악하여 교사들이 학생들을 대할 때에 도움을 주며, 동시에 교사가 학생들과 원활한 의사소통을 할 수 있도록 하는 데 있다.
이상의 연구 목적을 달성하기 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 교사의 인구학적 특성에 따른 교사의 언어적 의사소통 유형에는 차이가 있는가?
둘째, 교사의 인구학적 특성에 따른 교사의 비언어적 의사소통 유형에는 차이가 있는가?
셋째, 교사의 언어적 의사소통 유형과 비언어적 의사소통 요소가 학생의 태도에 미치는 영향은 어떠한가?
연구문제를 해결하기 위해 경영학의 마케팅 이론이나 커뮤니케이션 이론에 대한 연구결과를 이용하여 교사의 언어적 의사소통 유형을 신뢰형, 전문형, 협력형, 통제형으로 나누고 비언어적 의사소통 요소를 추가하였다. 교사의 언어적 비언어적 의사소통 유형에 따른 학생태도를 설문지를 작성하여 조사하고 분석하였다.
담임교사의 일반적 특성에 따른 의사소통 유형과 비언어적 요소를 알아보기 위해 리커르트 척도에 의해 점수화하여 평균과 표준편차를 구하여 t검증과 F검증을 실시하였다. 담임교사의 의사소통 유형과 비언어적 의사소통 요소에 대한 학생들의 태도를 알아보기 위해 상관분석과 다중회귀분석을 실시하였다.
연구를 통하여 얻어진 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 교사의 인구학적 특징에 따른 언어적 의사소통 유형은 성별, 연령, 과목, 교직경력에 따라 서로 다른 유의미한 결과를 가진 것으로 나타났다.
성별에 따른 언어적 의사소통 유형은 신뢰형과 협력형이 유의미한 결과로 나타났으며, 연령에 따른 유형은 신뢰형, 협력형, 전문형이 유의미한 결과로 분석되었다. 과목에 따른 유형은 신뢰형, 전문형, 통제형이 유의미한 결과를 가진 것으로 분석되었다. 교직경력에 따른 신뢰형, 협력형, 전문형, 통제형이 모두 유의미한 결과를 가진 것으로 분석되었다.
둘째, 교사의 인구학적 특징에 따른 비언어적 의사소통 요소는 성별, 연령, 과목, 교직경력에 따라 서로 다른 유의미한 결과를 가진 것으로 나타났다.
셋째, 교사의 언어적 의사소통 유형과 비언어적 의사소통 요소가 학생의 태도에 영향을 미치는 것으로 나타났다.
교사의 언어적 의사소통 유형은 신뢰형, 협력형, 전문형이 긍정적인 영향을 미쳤다. 통제형은 부정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 교사의 비언어적 의사소통 요소가 학생의 태도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 성별에 따른 비언어적 의사소통 요소는 신체언어가 의미를 지닌 것으로 분석되었고, 연령에 따른 요소는 신체언어, 공간/의사언어, 외양이 모두 유의미한 것으로 분석되었다. 과목에 따른 비언어적 의사소통 요소는 공간/의사언어, 외양이 유의미한 것으로 분석되었으며, 교직경력에 따른 비언어적 의사소통 요소는 신체언어, 공간/의사언어, 외양 모두에 걸쳐 유의미한 것으로 나타났다.
교사의 언어적 의사소통 유형과 비언어적 의사소통 요소는 모두 학생의 태도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 학생에 대한 긍정적인 영향을 강화하고 부정적인 영향을 차단하기 위해서는 교사 양성과정에서 의사소통 유형에 대한 교육이 필요하다.
연구의 목적은 인문계 고등학교 담임교사의 언어적 비언어적 의사소통을 유형화하고, 각 유형이 학생의 태도에 미치는 영향을 파악하여 교사들이 학생들을 대할 때에 도움을 주며, 동시에 교사가 학생들과 원활한 의사소통을 할 수 있도록 하는 데 있다.
이상의 연구 목적을 달성하기 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 교사의 인구학적 특성에 따른 교사의 언어적 의사소통 유형에는 차이가 있는가?
둘째, 교사의 인구학적 특성에 따른 교사의 비언어적 의사소통 유형에는 차이가 있는가?
셋째, 교사의 언어적 의사소통 유형과 비언어적 의사소통 요소가 학생의 태도에 미치는 영향은 어떠한가?
연구문제를 해결하기 위해 경영학의 마케팅 이론이나 커뮤니케이션 이론에 대한 연구결과를 이용하여 교사의 언어적 의사소통 유형을 신뢰형, 전문형, 협력형, 통제형으로 나누고 비언어적 의사소통 요소를 추가하였다. 교사의 언어적 비언어적 의사소통 유형에 따른 학생태도를 설문지를 작성하여 조사하고 분석하였다.
담임교사의 일반적 특성에 따른 의사소통 유형과 비언어적 요소를 알아보기 위해 리커르트 척도에 의해 점수화하여 평균과 표준편차를 구하여 t검증과 F검증을 실시하였다. 담임교사의 의사소통 유형과 비언어적 의사소통 요소에 대한 학생들의 태도를 알아보기 위해 상관분석과 다중회귀분석을 실시하였다.
연구를 통하여 얻어진 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 교사의 인구학적 특징에 따른 언어적 의사소통 유형은 성별, 연령, 과목, 교직경력에 따라 서로 다른 유의미한 결과를 가진 것으로 나타났다.
성별에 따른 언어적 의사소통 유형은 신뢰형과 협력형이 유의미한 결과로 나타났으며, 연령에 따른 유형은 신뢰형, 협력형, 전문형이 유의미한 결과로 분석되었다. 과목에 따른 유형은 신뢰형, 전문형, 통제형이 유의미한 결과를 가진 것으로 분석되었다. 교직경력에 따른 신뢰형, 협력형, 전문형, 통제형이 모두 유의미한 결과를 가진 것으로 분석되었다.
둘째, 교사의 인구학적 특징에 따른 비언어적 의사소통 요소는 성별, 연령, 과목, 교직경력에 따라 서로 다른 유의미한 결과를 가진 것으로 나타났다.
셋째, 교사의 언어적 의사소통 유형과 비언어적 의사소통 요소가 학생의 태도에 영향을 미치는 것으로 나타났다.
교사의 언어적 의사소통 유형은 신뢰형, 협력형, 전문형이 긍정적인 영향을 미쳤다. 통제형은 부정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 교사의 비언어적 의사소통 요소가 학생의 태도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 성별에 따른 비언어적 의사소통 요소는 신체언어가 의미를 지닌 것으로 분석되었고, 연령에 따른 요소는 신체언어, 공간/의사언어, 외양이 모두 유의미한 것으로 분석되었다. 과목에 따른 비언어적 의사소통 요소는 공간/의사언어, 외양이 유의미한 것으로 분석되었으며, 교직경력에 따른 비언어적 의사소통 요소는 신체언어, 공간/의사언어, 외양 모두에 걸쳐 유의미한 것으로 나타났다.
교사의 언어적 의사소통 유형과 비언어적 의사소통 요소는 모두 학생의 태도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 학생에 대한 긍정적인 영향을 강화하고 부정적인 영향을 차단하기 위해서는 교사 양성과정에서 의사소통 유형에 대한 교육이 필요하다.
The purpose of this thesis is to categorize academic high school teachers' verbal and non-verbal communication, and to analyze the effects of each style on students' attitude in order to help teachers confront students effectively and communicate with them successfully as well.
To achieve the ...
The purpose of this thesis is to categorize academic high school teachers' verbal and non-verbal communication, and to analyze the effects of each style on students' attitude in order to help teachers confront students effectively and communicate with them successfully as well.
To achieve the purpose of the study, set up study problems are as follows
First, are there any different types of verbal communication according to teachers' demographic characteristics.
Second, are there any different types of nonverbal communication according to teachers' demographic characteristics.
Third, the teacher's verbal and nonverbal communication styles and communication factors affect the students' freely engaging attitude.
To solve the research subject, teachers' verbal communication styles were categorized into trust-style, cooperation-style, profession-style, control-style using the research results of marketing theory and communication theory in the field of business administration. And non-verbal communication factors were added. Students' attitudes according to teachers' verbal and non-verbal communication style were surveyed through questionnaire and analyzed.
Statistical analysis and processing were marked as frequency and percentage, and in order to verify reliability Cronbach's a coefficients were calculated. To identify the communication style and non-verbal factors according to homeroom teachers' general characteristics, the attitudes toward homeroom teachers were calculated by Likert scale and then mean and standard deviation were obtained to perform t-test and F-verification. Corelation was measured to know the attitude toward teachers. Multiple regression analysis was conducted to find out homeroom teachers' communication styles and the attitude on non-verbal communication factors. All of the demonstrative analysis of the research were verified in the significance level p<.05, p<.01, p<.001 and statistically analyzed using SPSSWIN 14.0 program.
The result of the study can be summarized as follows.
First, the types of verbal communication based on teachers' demographic characteristics are significantly related to the facts such as gender, age, subject and teaching career.
Verbal communication styles according to gender turned out to have significant result in trust-style, cooperation-style. According to age, trust-style, cooperation-style, profession-style. According to subject, trust-style, profession-style, control-style had significant results. And According to teaching career, all of trust-style, cooperation-style, profession-style, control-style had significant results.
Secondly, according to demographic characteristics of teacher non-verbal elements, gender, age, class, depending on the teaching career as having significant results were different.
Third, the teacher's verbal and nonverbal communication styles and communication factors are affected students' attitudes.
Some of teachers verbal communication factors, trust-style, cooperation-style, and profession-style affected positively but control-style affected negatively. Teachers' non-verbal communication factors resulted in affecting on students' attitude. In non-verbal communication factors according to gender, kenesics had significance, and in the factors according to age, proxemics/ paralanguage, physical appearance had significance. In non-verbal communication according to subject, proxemics/ paralanguage, physical appearance had significance and in non-verbal communication according to teaching career, all of kenesics, proxemics/ paralanguage, physical appearance had significance.
Teachers' verbal and non-verbal communication factors both turned out to affect students' attitude positively. In order to enhance the positive impact and prevent negative impact, it is necessary to educate communication styles in the course of teacher training.
The purpose of this thesis is to categorize academic high school teachers' verbal and non-verbal communication, and to analyze the effects of each style on students' attitude in order to help teachers confront students effectively and communicate with them successfully as well.
To achieve the purpose of the study, set up study problems are as follows
First, are there any different types of verbal communication according to teachers' demographic characteristics.
Second, are there any different types of nonverbal communication according to teachers' demographic characteristics.
Third, the teacher's verbal and nonverbal communication styles and communication factors affect the students' freely engaging attitude.
To solve the research subject, teachers' verbal communication styles were categorized into trust-style, cooperation-style, profession-style, control-style using the research results of marketing theory and communication theory in the field of business administration. And non-verbal communication factors were added. Students' attitudes according to teachers' verbal and non-verbal communication style were surveyed through questionnaire and analyzed.
Statistical analysis and processing were marked as frequency and percentage, and in order to verify reliability Cronbach's a coefficients were calculated. To identify the communication style and non-verbal factors according to homeroom teachers' general characteristics, the attitudes toward homeroom teachers were calculated by Likert scale and then mean and standard deviation were obtained to perform t-test and F-verification. Corelation was measured to know the attitude toward teachers. Multiple regression analysis was conducted to find out homeroom teachers' communication styles and the attitude on non-verbal communication factors. All of the demonstrative analysis of the research were verified in the significance level p<.05, p<.01, p<.001 and statistically analyzed using SPSSWIN 14.0 program.
The result of the study can be summarized as follows.
First, the types of verbal communication based on teachers' demographic characteristics are significantly related to the facts such as gender, age, subject and teaching career.
Verbal communication styles according to gender turned out to have significant result in trust-style, cooperation-style. According to age, trust-style, cooperation-style, profession-style. According to subject, trust-style, profession-style, control-style had significant results. And According to teaching career, all of trust-style, cooperation-style, profession-style, control-style had significant results.
Secondly, according to demographic characteristics of teacher non-verbal elements, gender, age, class, depending on the teaching career as having significant results were different.
Third, the teacher's verbal and nonverbal communication styles and communication factors are affected students' attitudes.
Some of teachers verbal communication factors, trust-style, cooperation-style, and profession-style affected positively but control-style affected negatively. Teachers' non-verbal communication factors resulted in affecting on students' attitude. In non-verbal communication factors according to gender, kenesics had significance, and in the factors according to age, proxemics/ paralanguage, physical appearance had significance. In non-verbal communication according to subject, proxemics/ paralanguage, physical appearance had significance and in non-verbal communication according to teaching career, all of kenesics, proxemics/ paralanguage, physical appearance had significance.
Teachers' verbal and non-verbal communication factors both turned out to affect students' attitude positively. In order to enhance the positive impact and prevent negative impact, it is necessary to educate communication styles in the course of teacher training.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.