남녀공학과 비공학 중학생의 학교생활태도와 양성평등의식 비교 A Study on Attitudes toward Students' School Life and Their Consciousness of Gender Equality between Coeducational and Non-coeducational Middle Schools원문보기
이 연구의 목적은 남녀공학과 비공학 중학생의 학교생활태도와 양성평등의식을 비교하여 남녀공학의 효과를 알아보고자 하는데 있다. 연구의 목적을 달성하기 위한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 학교유형과 학년, 성별에 따라 학교생활태도에 차이가 있는가? 둘째, 학교유형과 학년, 성별에 따라 양성평등의식에 차이가 있는가? 이 연구문제를 해결하기 위하여 남녀공학과 비공학의 비율이 비슷한 경상남도 김해시 소재 중학교 10개교의 학생 600명을 대상으로 설문 조사를 하였다. 설문지는 학교생활태도에 관한 문항 20문항과 양성평등의식에 관한 문항 12문항으로 구성하였다. 수집된 자료는 성별·학교유형별로 구분하여 빈도와 백분율을 산출한 다음, ...
이 연구의 목적은 남녀공학과 비공학 중학생의 학교생활태도와 양성평등의식을 비교하여 남녀공학의 효과를 알아보고자 하는데 있다. 연구의 목적을 달성하기 위한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 학교유형과 학년, 성별에 따라 학교생활태도에 차이가 있는가? 둘째, 학교유형과 학년, 성별에 따라 양성평등의식에 차이가 있는가? 이 연구문제를 해결하기 위하여 남녀공학과 비공학의 비율이 비슷한 경상남도 김해시 소재 중학교 10개교의 학생 600명을 대상으로 설문 조사를 하였다. 설문지는 학교생활태도에 관한 문항 20문항과 양성평등의식에 관한 문항 12문항으로 구성하였다. 수집된 자료는 성별·학교유형별로 구분하여 빈도와 백분율을 산출한 다음, 변수계산을 통해 연구자가 비교하고자 하는 변수를 새로 만들어 해당 변수 간 이원분산분석을 실시하였다. 이 연구의 분석결과를 통해 도출된 결론은 다음과 같다. 첫째, 남학생의 학교생활태도는 남녀공학이 비공학보다 높게 나타났으며, 남녀공학 중에서는 혼성학급이 더 높게 나타났으나 통계적으로 유의미한 차이를 보이지 않았다. 여학생의 학교생활태도는 학교유형에 따라 남녀공학이 비공학보다 높게 나타났으며, 남녀공학 중에서는 비혼성학급이 더 높게 나타나 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 따라서 남녀공학은 남학생에게는 큰 영향을 미치지 않으나 여학생에게는 유리하게 작용함을 알 수 있다. 남학생과 여학생의 학교생활태도는 학년이 올라갈수록 낮게 나타나 학년에 따라서는 유의미한 차이를 보였다. 이는 고학년이 될수록 학교부적응 현상이 증가하기 때문으로 예상할 수 있다. 따라서 학교 적응력을 향상시킬 수 있는 다양한 방안을 마련하여 운영하여야 하겠다. 둘째, 남학생의 양성평등의식은 남녀공학이 비공학보다 높게 나타났으며, 남녀공학 중에서는 혼성학급이 높게 나타났다. 여학생은 남녀공학과 비공학이 같았으며, 남녀공학 중에서는 비혼성학급이 높게 나타났다. 그러나 학교유형 및 학년에 따라 통계적으로 유의미한 차이를 보이지는 않았다. 이는 최근 들어 핵가족화가 가속화되고 여성의 사회진출이 활발하게 이루어지고 있어 가정에서 남녀가 협동하는 생활이 일상화되었기 때문으로 해석된다. 그러나 아직까지 남성우월주의가 남아있어 직장생활에서의 양성평등의식이 가장 낮게 나타나고 있다. 이에 따라 남녀를 구별하지 않는 직업, 진로 지도를 다양한 방면으로 해야 할 것이다.
이 연구의 목적은 남녀공학과 비공학 중학생의 학교생활태도와 양성평등의식을 비교하여 남녀공학의 효과를 알아보고자 하는데 있다. 연구의 목적을 달성하기 위한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 학교유형과 학년, 성별에 따라 학교생활태도에 차이가 있는가? 둘째, 학교유형과 학년, 성별에 따라 양성평등의식에 차이가 있는가? 이 연구문제를 해결하기 위하여 남녀공학과 비공학의 비율이 비슷한 경상남도 김해시 소재 중학교 10개교의 학생 600명을 대상으로 설문 조사를 하였다. 설문지는 학교생활태도에 관한 문항 20문항과 양성평등의식에 관한 문항 12문항으로 구성하였다. 수집된 자료는 성별·학교유형별로 구분하여 빈도와 백분율을 산출한 다음, 변수계산을 통해 연구자가 비교하고자 하는 변수를 새로 만들어 해당 변수 간 이원분산분석을 실시하였다. 이 연구의 분석결과를 통해 도출된 결론은 다음과 같다. 첫째, 남학생의 학교생활태도는 남녀공학이 비공학보다 높게 나타났으며, 남녀공학 중에서는 혼성학급이 더 높게 나타났으나 통계적으로 유의미한 차이를 보이지 않았다. 여학생의 학교생활태도는 학교유형에 따라 남녀공학이 비공학보다 높게 나타났으며, 남녀공학 중에서는 비혼성학급이 더 높게 나타나 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 따라서 남녀공학은 남학생에게는 큰 영향을 미치지 않으나 여학생에게는 유리하게 작용함을 알 수 있다. 남학생과 여학생의 학교생활태도는 학년이 올라갈수록 낮게 나타나 학년에 따라서는 유의미한 차이를 보였다. 이는 고학년이 될수록 학교부적응 현상이 증가하기 때문으로 예상할 수 있다. 따라서 학교 적응력을 향상시킬 수 있는 다양한 방안을 마련하여 운영하여야 하겠다. 둘째, 남학생의 양성평등의식은 남녀공학이 비공학보다 높게 나타났으며, 남녀공학 중에서는 혼성학급이 높게 나타났다. 여학생은 남녀공학과 비공학이 같았으며, 남녀공학 중에서는 비혼성학급이 높게 나타났다. 그러나 학교유형 및 학년에 따라 통계적으로 유의미한 차이를 보이지는 않았다. 이는 최근 들어 핵가족화가 가속화되고 여성의 사회진출이 활발하게 이루어지고 있어 가정에서 남녀가 협동하는 생활이 일상화되었기 때문으로 해석된다. 그러나 아직까지 남성우월주의가 남아있어 직장생활에서의 양성평등의식이 가장 낮게 나타나고 있다. 이에 따라 남녀를 구별하지 않는 직업, 진로 지도를 다양한 방면으로 해야 할 것이다.
The purpose of this study is to examine the effect of coeducational schools by focusing on analyzing the participants' consciousness of gender equality between coeducational and non-coeducational middle schools. The current study investigates data collected from the participants to answer the follow...
The purpose of this study is to examine the effect of coeducational schools by focusing on analyzing the participants' consciousness of gender equality between coeducational and non-coeducational middle schools. The current study investigates data collected from the participants to answer the following research questions: First, are there any differences found attitudes toward the participants' school life depending on the types of school, the grade levels and the types of gender? Second, is there any disparity in the consciousness of gender equality depending on the types of school and the grade levels? A survey questionnaire was conducted to answer these questions using randomly selected 600 students studying at different ten middle schools in Kimhae, Kyeongsangnamdo. The questionnaire includes ten questions on attitudes toward students' school life and twelve questions on their consciousness of gender equality between coeducational and non-coeducational middle schools. Through the analysis of the responses to the items of the questionnaire, this study found the following: First, the male students' attitudes toward their school life were not significantly different depending on the types of school, while different levels of grade were different. When the grade level was higher, the difference between the male and female participants was not significant. Second, the study reported that the female students had high beliefs regarding the consciousness of gender equality. However, there were no significant differences in the types of school and the grade levels. The main reason of this result is due to the impact of the women's high social status and the nuclear family. Therefore, this study indicates that gender differences in occupational employment should be considered. The influence of assisting the students' career choices should be taken with considerations by developing various types of occupations as well.
The purpose of this study is to examine the effect of coeducational schools by focusing on analyzing the participants' consciousness of gender equality between coeducational and non-coeducational middle schools. The current study investigates data collected from the participants to answer the following research questions: First, are there any differences found attitudes toward the participants' school life depending on the types of school, the grade levels and the types of gender? Second, is there any disparity in the consciousness of gender equality depending on the types of school and the grade levels? A survey questionnaire was conducted to answer these questions using randomly selected 600 students studying at different ten middle schools in Kimhae, Kyeongsangnamdo. The questionnaire includes ten questions on attitudes toward students' school life and twelve questions on their consciousness of gender equality between coeducational and non-coeducational middle schools. Through the analysis of the responses to the items of the questionnaire, this study found the following: First, the male students' attitudes toward their school life were not significantly different depending on the types of school, while different levels of grade were different. When the grade level was higher, the difference between the male and female participants was not significant. Second, the study reported that the female students had high beliefs regarding the consciousness of gender equality. However, there were no significant differences in the types of school and the grade levels. The main reason of this result is due to the impact of the women's high social status and the nuclear family. Therefore, this study indicates that gender differences in occupational employment should be considered. The influence of assisting the students' career choices should be taken with considerations by developing various types of occupations as well.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.