최근 장애 아동의 통합학급 내에서의 의미 있는 수업참여는 통합교육에서 가장 중요시되어야 하는 것으로 인식되고 있는데 대부분의 정신지체 아동들은 개인적인 정도의 차이는 있지만 그러지 못하고 있는 실정이다. 이에 본 연구의 목적은 상황이야기라는 중재가 정신지체 아동의 수업참여행동에 미치는 영향을 알아보고자 하는 데 있다. 상황이야기는 사회적 상황에 대한 인식과 그 상황을 이해하는 능력에 손상이 있어 상황에 따른 적절한 반응을 형성하는데 어려움을 지니는 ...
최근 장애 아동의 통합학급 내에서의 의미 있는 수업참여는 통합교육에서 가장 중요시되어야 하는 것으로 인식되고 있는데 대부분의 정신지체 아동들은 개인적인 정도의 차이는 있지만 그러지 못하고 있는 실정이다. 이에 본 연구의 목적은 상황이야기라는 중재가 정신지체 아동의 수업참여행동에 미치는 영향을 알아보고자 하는 데 있다. 상황이야기는 사회적 상황에 대한 인식과 그 상황을 이해하는 능력에 손상이 있어 상황에 따른 적절한 반응을 형성하는데 어려움을 지니는 자폐성 장애 아동을 위해 고안된 중재전략이다. 선행연구들과는 달리 본 연구에서는 대상을 정신지체아동으로 확대하여 상황이야기 중재가 아동의 수업참여행동에 미치는 영향을 알아보고, 그 변화가 일반화와 유지 되는지를 알아보고자 하였다. 본 연구의 대상 아동은 경기도 시흥시에 위치한 S초등학교의 통합학급에 소속되어 시간제 특수학급 생활을 하는 3명의 정신지체 아동이다. 연구 설계 방법은 대상 아동 3명에 대한 대상자간 중다간헐기초선 설계(multiple probe design across subjects)를 사용하였다. 기초선, 중재, 유지 기간 동안은 대상 아동의 수업참여행동을 특수학급에서 관찰하였고, 일반화 기간 동안은 대상 아동의 통합학급에서 관찰하였다. 본 연구에서 측정한 종속변인은 수업참여행동으로 크게 수업준비 행동, 주의집중 행동, 자발적 행동, 과제수행 행동의 네 가지 유형으로 분류하여 관찰하였다. 이 연구를 통하여 얻은 결과를 종합해보면 다음과 같다. 첫째, 상황이야기 중재는 정신지체 아동의 수업참여행동에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 상황이야기의 주 연구 대상이었던 자폐 아동 뿐만 아니라 정신지체 아동에게도 상황이야기와 같은 사회적 상황에 따른 단서나 자극과 같은 정보가 주어진다면 그들의 잠재된 능력이 수업참여행동 등 긍정적인 면으로 표현될 수 있음을 알게 되었다. 둘째, 상황이야기 중재가 정신지체 아동의 수업참여행동에 미친 긍정적인 영향이 일반화되고 유지되는 것을 알 수 있었다. 이는 통합교육의 확대 실시에도 불구하고 통합학급의 수업참여에 소외되었던 정신지체 아동들에게 기본적인 학습태도를 길러 주어 수업참여를 통한 더 나은 성공적인 통합학급 생활을 위한 발판을 마련해 줄 수 있을 것으로 본다.
최근 장애 아동의 통합학급 내에서의 의미 있는 수업참여는 통합교육에서 가장 중요시되어야 하는 것으로 인식되고 있는데 대부분의 정신지체 아동들은 개인적인 정도의 차이는 있지만 그러지 못하고 있는 실정이다. 이에 본 연구의 목적은 상황이야기라는 중재가 정신지체 아동의 수업참여행동에 미치는 영향을 알아보고자 하는 데 있다. 상황이야기는 사회적 상황에 대한 인식과 그 상황을 이해하는 능력에 손상이 있어 상황에 따른 적절한 반응을 형성하는데 어려움을 지니는 자폐성 장애 아동을 위해 고안된 중재전략이다. 선행연구들과는 달리 본 연구에서는 대상을 정신지체아동으로 확대하여 상황이야기 중재가 아동의 수업참여행동에 미치는 영향을 알아보고, 그 변화가 일반화와 유지 되는지를 알아보고자 하였다. 본 연구의 대상 아동은 경기도 시흥시에 위치한 S초등학교의 통합학급에 소속되어 시간제 특수학급 생활을 하는 3명의 정신지체 아동이다. 연구 설계 방법은 대상 아동 3명에 대한 대상자간 중다간헐기초선 설계(multiple probe design across subjects)를 사용하였다. 기초선, 중재, 유지 기간 동안은 대상 아동의 수업참여행동을 특수학급에서 관찰하였고, 일반화 기간 동안은 대상 아동의 통합학급에서 관찰하였다. 본 연구에서 측정한 종속변인은 수업참여행동으로 크게 수업준비 행동, 주의집중 행동, 자발적 행동, 과제수행 행동의 네 가지 유형으로 분류하여 관찰하였다. 이 연구를 통하여 얻은 결과를 종합해보면 다음과 같다. 첫째, 상황이야기 중재는 정신지체 아동의 수업참여행동에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 상황이야기의 주 연구 대상이었던 자폐 아동 뿐만 아니라 정신지체 아동에게도 상황이야기와 같은 사회적 상황에 따른 단서나 자극과 같은 정보가 주어진다면 그들의 잠재된 능력이 수업참여행동 등 긍정적인 면으로 표현될 수 있음을 알게 되었다. 둘째, 상황이야기 중재가 정신지체 아동의 수업참여행동에 미친 긍정적인 영향이 일반화되고 유지되는 것을 알 수 있었다. 이는 통합교육의 확대 실시에도 불구하고 통합학급의 수업참여에 소외되었던 정신지체 아동들에게 기본적인 학습태도를 길러 주어 수업참여를 통한 더 나은 성공적인 통합학급 생활을 위한 발판을 마련해 줄 수 있을 것으로 본다.
A meaningful class participation in the inclusive class of disabled children has been recognized as the most significant element among the inclusive education, yet the circumstances are not actually fulfilled even most of children with mental retardation have more or less differences. Thus, the stud...
A meaningful class participation in the inclusive class of disabled children has been recognized as the most significant element among the inclusive education, yet the circumstances are not actually fulfilled even most of children with mental retardation have more or less differences. Thus, the study attempts to inquire how arbitrating the social story affect on the class participation behavior of children with mental retardation. Social story is a mediation strategy designed for autistic children who have a lack of ability to understand and recognize, as well as, suffer from development of a proper reaction in a situation. Unlike precedent study, this study attempts to investigate the effect of social story intervention on the class participation behavior of children with mental retardation and whether the change is generalizing or maintaining by enlarging the target on the children with mental retardation. The object of this study is three of children with mental retardation who are belong to inclusive class of S elementary school located in Gyeonggi-do Siheung-si. Multiple probe design across subjects upon the targeted three children are utilized as the method of investigation. The class participation behavior of targeted children is inquired in a special class during mediation and maintenance period; otherwise, it is inquired in inclusive class during generalizing period. The subordination measured in this study is observed by dividing into 4 types of behaviors; class preparation, concentration of attention, voluntary and project fulfillment. To combine the results through this investigation are as follows. First of all, the intervention of social story appears as influencing on the class participation behavior of children with mental retardation in a positive way. The social story is not only affect those autistic children, but it is possible to express positively on the class participation behavior of children with mental retardation with their latent ability if there is a given information in terms of stimulation or clue according to the social condition. Secondly, the positive effect on the class participation behavior of autistic children by social story intervention can be generalized and maintained. Unless the enlargement of inclusive education has been fulfilled, the children with mental retardation alienated from class participation of inclusive class. However, this study presents that it would be possible to arrange foothold for a better and successful inclusive class activities by developing a basic learning attitude upon the children. key word : social story, class participation behavior, mental retardation, inclusive education
A meaningful class participation in the inclusive class of disabled children has been recognized as the most significant element among the inclusive education, yet the circumstances are not actually fulfilled even most of children with mental retardation have more or less differences. Thus, the study attempts to inquire how arbitrating the social story affect on the class participation behavior of children with mental retardation. Social story is a mediation strategy designed for autistic children who have a lack of ability to understand and recognize, as well as, suffer from development of a proper reaction in a situation. Unlike precedent study, this study attempts to investigate the effect of social story intervention on the class participation behavior of children with mental retardation and whether the change is generalizing or maintaining by enlarging the target on the children with mental retardation. The object of this study is three of children with mental retardation who are belong to inclusive class of S elementary school located in Gyeonggi-do Siheung-si. Multiple probe design across subjects upon the targeted three children are utilized as the method of investigation. The class participation behavior of targeted children is inquired in a special class during mediation and maintenance period; otherwise, it is inquired in inclusive class during generalizing period. The subordination measured in this study is observed by dividing into 4 types of behaviors; class preparation, concentration of attention, voluntary and project fulfillment. To combine the results through this investigation are as follows. First of all, the intervention of social story appears as influencing on the class participation behavior of children with mental retardation in a positive way. The social story is not only affect those autistic children, but it is possible to express positively on the class participation behavior of children with mental retardation with their latent ability if there is a given information in terms of stimulation or clue according to the social condition. Secondly, the positive effect on the class participation behavior of autistic children by social story intervention can be generalized and maintained. Unless the enlargement of inclusive education has been fulfilled, the children with mental retardation alienated from class participation of inclusive class. However, this study presents that it would be possible to arrange foothold for a better and successful inclusive class activities by developing a basic learning attitude upon the children. key word : social story, class participation behavior, mental retardation, inclusive education
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.